Waar heb jij leren paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Waar/ van wie heb jij leren paardrijden?

Op de manege in de manegeles
393 (79%)
Op mijn eigen (familie)paard van ouders/een familielid
17 (3%)
Op mijn eigen (familie)paard van een privé instructeur
11 (2%)
Op mijn eigen (familie)paard in de manegeles
5 (1%)
Op mijn eigen paard, zelf geleerd
7 (1%)
Op een verzorgpaard van de eigenaar
11 (2%)
Op een verzorgpaard van een privé instructeur
11 (2%)
Op een verzorgpaard in de manegeles
Geen stemmen
Op een verzorgpaard zelf geleerd
13 (2%)
Anders namelijk:.....
24 (4%)

Totaal aantal stemmen: 492


Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:56

In de jaren 70, op een manege, maar wel een hele goede, want van cavalerist. Je mocht daar pas op les als je ouder dan 11 was, vanwege de fijne motoriek die dan pas ontwikkeld is, er waren alleen maar paarden, hoewel er een of twee waren die naar huidige standaard onder pony zouden vallen met zo´n 1.55m. De paarden waren over het algemeen ook netjes afgericht, we konden echt goed op onze eigen houding letten.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


SparklingApp
Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:38

Op een kleine manege zo'n 30 jaar geleden, gewoon vanaf les 1 mee in de groepsles en les 3 was een springles.
Er waren geen echte instructeurs, de iets meer gevorderde ruiters gaven de beginners les.
Nooit zal ik vergeten dat ik de " instructrice " aan het overtuigen was dat er een verschil was van een linker en een rechter galop, dat had ze nog nooit gezien, het niveau was echt te slecht.
Ik vond het er vreselijk! Zo zielig voor die paarden en pony's, maar ik wilde wel graag leren rijden.
Na een half jaar ben ik er gestopt omdat ik een verzorgpony had gevonden, en oh ja, die moest ik nog wel even zadelmak maken.. vraag me niet hoe, maar het is gelukt! :D

Manubres echt gaaf dat je bij zo iemand terecht bent gekomen!
Dat geeft je zo een basis mee, daar heb je de rest van je leven profijt van!

Sometimes you win en sometimes you learn.

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:48

Op een manege, 18 jaar geleden alweer. Op de manege waar ik ben begonnen mocht je pas vanaf je 8e je eerste les nemen. Was toen der tijd nog 7, de eigenaar had mij toch stiekem alvast laten in de les ingedeeld omdat ik het zo graag wou.

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:59

Op een kleine manege in een dorp. De dochter van een kennis van mijn moeder zat daar op paardrijden en ze had daar een kinderfeestje voor mijn verjaardag geregeld. Vanaf het begin meteen in de groepsles.

Het was een beetje een ouderwetse strenge dressuur juf. Veel aandacht voor houding en zit en netjes rijden. Maar als ik terugdenk aan het welzijn van de dieren...

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:39

Thuis op mijn eigen pony. Mijn opa riep vooral dat ik moest blijven zitten en goed vasthouden. Later veel zelf geleerd door te kijken bij andere. Pas nog later als tiener privé les genomen. Ik heb mijn hele leven paardgereden op eigen pony’s en paarden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101659
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:50

Op de manege. :')

Daarna wel bijrijdpaarden gehad.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Djeradalover
Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:15

Eerst zonder zadel stapritjes op de oude trouwe fries Serena van mn tante. Daarna op de manege leren rijden op de pony waar mn vader als tiener ook op heeft leren rijden!

[o]

Change03
Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:24

Op een manege, 8 jaar les gehad. Eerste manegepaarden en daarna een eigen paard.

Uiteindelijk van stal gewisseld en daarna overgegaan naar privelessen. Op 1 jaar tijd meer geleerd dan in 8 jaar op de manege :')

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:40

Op ponykamp :D
Heel verhaal, maar nichtjes mochten op ponykamp bij de Klein Oever in Balkbrug. En omdat de ene net te jong was om in de huifkar te mogen slapen (ik heb geen idee of ze die nog hebben) en de andere dus wel, en dat was mega populair, werden mijn zus en ik gevraagd of wij niet meewilden. Ik was ook te jong voor de huifkarren en kon dan bij mijn jongste nichtje in de boerderij slapen en mijn zus bij de oudste nicht in een huifkar. Vooraf boeken bij de Bieb gehaald en begonnen met lezen en plaatjes kijken. 1 boek was met name plaatjes, de ene de goede manier en de andere de foute. Daar had ik dus al veel info uitgehaald. Kregen op kamp de eerste dag een proefles waarmee we ingedeeld werden. Ze wilden niet geloven dat ik nog nooit op een paard had gezeten, maar toen ze van mijn voorbereiding hoorden werd ik toch in de beginnersles ingedeeld. Hele gave week gehad. En daarna gingen mijn ouders, zus en ik in de wintermaanden elke zondag bij Rijmaran in Schoonoord rijden. Mijn zus en ik samen met de dochters van de eigenaar de bossen onveilig maken :D Dat hebben we een aantal jaar volgehouden, en toen kreeg ik mijn eerste pony aangezien mijn ouders snapten dat dat virus me goed te pakken had :P En tis ook nooit meer weggegaan. Zus heeft nog een periode gereden, maar nooit fanatiek, en is op een bepaald moment ook gestopt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:44

Bij een klasgenootje thuis.

Het begon doordat het klasgenootje haar Shetlander Rakker (zo'n zwart bolletje pluis ook echt :D ) mee naar school genomen had en iedereen er een rondje op mocht. Tsja, toen was het hek van de dam :+

Nu reed haar moeder zelf SGW en hadden zij hadden thuis een paar pony's waar wel op gelest kon worden. Uiteindelijk is dat steeds verder uitgebreid naar manegeactiviteiten :)

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:55

Op de manege. Naja de basis dingen. Heb leren poetsen, zadelen, de gangen etc.

Echt echt leren rijden (of naja ik ben echt geen sterruiter) op mijn eigen paard. Ik heb op de manege nooit geleerd hoe je een paard ontspannen moest rijden. Wat nageeflijk was.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:42

Op een manege, net als bijna iedereen zo te zien. Het enige bijzondere is dat ik pas op mijn 28e ben gaan rijden. Als ik nu een groepsles met zorgeloos en vaak soepel rijdende kinderen zie, besef ik dat ik heel wat gemist heb. Maar ja, het kwam nu eenmaal nooit in mij op. Paardrijden was zo door en door meisjesachtig, je kon als jongen net zo goed op ballet gaan...

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:05

Heb leren rijden op een oude boederij/manege 13 jaar geleden

xPabloBokt
Berichten: 9375
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:19

Op de manege. Eerst 10 weken privéles gehad en daarna in een groep geplaatst. Daarna ruim 8 jaar zo verder gereden. Eerste 3 jaar op Manege de Molenberg, na het overlijden van mijn lievelingspony verhuisd naar PCK Eersel en de laatste anderhalf jaar een bijrijdpaard gehad en dus gestopt met manegelessen. Na het wegvallen van mijn bijrijdpaard, rijdt ik alleen nog maar zeer sporadisch :)

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Luniek
Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:32

Op een manege, zo'n 20 jaar geleden. Wel meteen in een groeples met een stuk of 8 kinderen die allemaal net begonnen waren, privélessen deed bijna niemand aan daar.

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

Anoniem

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:34

Met onze eigen pony bij de buurvrouw. Iedere week gingen we daarheen, het ene half uur mijn zusje en het andere half uur ik. Wat we tussendoor thuis deden weet ik eigenlijk niet goed meer, aanklooien denk ik :')

_Mirjam
Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:38

Bij een woonwagenkamp. Een halster met touw eraan: "klim er maar op, geef 'm een klap op z'n kont of een trap en hij loopt wel totdat hij stil staat of je eraf ligt." Een jaar later mocht ik op rijles op een manege, ik had een hele stevige zit, maar verder kon ik er (uiteraard, met zulke 'lessen') nog niks van :') Ik heb daarna overigens nog jaren met veel plezier bij dat kamp gereden.

miereneter
Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:09

SusanH schreef:
Uhm..hier :D ik ben degene op de Shet. Zonder cap dat mocht nog in de jaren 80. Toen ik 7 was begonnen op een manege, en daar een aantal jaar gereden.

[ [url=m/uM54Xc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, heerlijke foto!

Ontopic: begin jaren negentig in een grote Belgische manege waar we met tot wel 25 ponies in een les zaten. Echt goed leren rijden heb ik er niet, maar wel een hele toffe tijd. Toen mocht je nog zonder volwassen begeleiding in de bossen te paard rondrausen en zo.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Zertab
Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:10

Op de manage

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:15

Ik was vijf. Zat op honkbal (Peanutbal :D ) tot ik met een buurmeisje mee ging naar de manege. Dat wilde ik ook! Ik moest zes worden, dus even wachten.

De eerste pony waar ik op reed was Pommetje. Een witte shet. Inmiddels zijn we 27 jaar verder, heb ik mijn eigen super quarter die ik zelf beleerd heb. *\o/* Maar die eerste les zal ik nooit meer vergeten! <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:19

Bij de aardappelboer. Mijn oma kocht er altijd aardappelen. Toen heeft ze gevraagd of haar kleindochter niet een keer kocht komen rijden. Jaartje op een B pony gereden van hun dochter en daarna stond mijn eigen A pony daar!
Oma was top!

miereneter
Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:55

Juffig95 schreef:
Bij de aardappelboer. Mijn oma kocht er altijd aardappelen. Toen heeft ze gevraagd of haar kleindochter niet een keer kocht komen rijden. Jaartje op een B pony gereden van hun dochter en daarna stond mijn eigen A pony daar!
Oma was top!


Ben jaloers op jouw oma!

Homo sapiens non urinat in ventum.

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:09

Toen ik 8 jaar werd begonnen op de manege.
Op IJslander Misja mijn eerste les gehad.

Westhof
Berichten: 2901
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:11

Heel cliché, maar: op de manege. En als klein meisje had ik het nooit durven dromen, maar inmiddels sta ik daar met mijn eigen pony :)

LiannePuthzy
Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:19

Op de pony bij mijn buurmeisjes, begonnen op mijn 6e daar denk eerst 2,5 a 3 jaar gereden, wel goed leren zitten ect :') want ik reed daar op een soort vilten zadel/ barebacking achter iets. Vooral veel buitenritjes gemaakt. Daarna op de manege begonnen met rijden

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers