Waar heb jij leren paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Waar/ van wie heb jij leren paardrijden?

Op de manege in de manegeles
393 (79%)
Op mijn eigen (familie)paard van ouders/een familielid
17 (3%)
Op mijn eigen (familie)paard van een privé instructeur
11 (2%)
Op mijn eigen (familie)paard in de manegeles
5 (1%)
Op mijn eigen paard, zelf geleerd
7 (1%)
Op een verzorgpaard van de eigenaar
11 (2%)
Op een verzorgpaard van een privé instructeur
11 (2%)
Op een verzorgpaard in de manegeles
Geen stemmen
Op een verzorgpaard zelf geleerd
13 (2%)
Anders namelijk:.....
24 (4%)

Totaal aantal stemmen: 492


Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 14:31

Iedereen die kan paardrijden is ergens begonnen. Je moet leren hoe je opstapt, hoe je moet zitten, de teugels vasthouden. En dan ook nog sturen, lichtrijden, wat rijbaan figuren en tot slot leren galopperen. Laten we voor het gemak zeggen dat bovengenoemde de basis is. Al komt er natuurlijk zoveel meer bij kijken en is de volgorde ook wel eens anders.

Kijk even terug naar de periode dat je deze basis hebt moeten leren. Zeg, de eerste 10 tot 30 keer rijden. Waar heb je dat geleerd?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:33

Bij de overburen :D

Anna_98
Berichten: 452
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:37

Op de shetlander van een vriendin van m'n nicht. Zij was toen denk ik een jaar of 16 en gaf als bijbaantje les aan een paar kinderen

Kmbrly
Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:55

Op manege in een groepsles :+

I know you'll be a sun in somebody else's sky

PowerPoef
Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:01

Op de kinderboerderij :)) Ze hadden daar lessen voor beginners dus ik als zesjarige ging vaak op de haflinger.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:18

Op een manege :D

Eerst 2 jaar privé les gehad, daarna in de groepslessen. Tussendoor wat projectpony's gehad en nu mijn eigen paardjes :D

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:20

Bij een particulier die lesjes deed met zijn haflinger hengst. Had mooi privé les en heb nooit in groepslessen gereden.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Britt_Sisi
Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:20

Op de manege waar ik nu nog steeds af en toe les!
Inmiddels denk ik bijna 20 jaar geleden (wow zo lang alweer :oo )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:21

Ik heb leren rijden op een stal, wat eigenlijk geen manege te noemen is maar ook niet echt een privestal. na 5 jaar daar rijden ben ik overgegaan naar een verzorgpony en heb ik daar verder lessen gekregen.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 15:22

Misschien tellen overburen of kennissen wel een beetje als 'verzorgpaard'.

Wat misschien wel interessant is om te vermelden als je manege klant was. Hoeveel van je lessen waren privélessen? Alleen de eerste? Een paar? Of gewoon altijd...

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

0Lunerancea0
Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:22

Op de manege
Eerst in half uur lesjes waarin alleen gestapt en gedraafd werd in een 20x20 bakje, daarna in de uurslessen.

Edit: nergens in de beginfase heb ik privélessen gehad
Laatst bijgewerkt door 0Lunerancea0 op 03-11-19 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:23

Bij de Driesprong in Groenekan maar die is allang helemaal weg, kregen we gymnastiek op het paard, en daarna in de jaren 70 bij manege ‘t Hoogt,
Jaren later weer bij ‘t Hoogt gereden.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:25

Op een al heel lang niet meer bestaande manege. Op een dartmoor, en samen met een shettie-met-vriendin door het bos 'crossend'. Dat is nooit meer goedgekomen... :D

Over de IJssel

Mi_Amore
Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:27

Op mijn eigen paard met prive-instructeur. Mijn ouders konden geen paardrijlessen betalen en na x aantal jaar kocht ik mijn eerste eigen paard. Kort erna viel ik van de hooizolder, rug gebroken, en ik had alleen nog maar gestapt en gedraafd met mijn paard :’)

Na jaren revalideren ben ik verder gegaan met enkel prive instructeurs. Best handig, leerde ik het ineens vrij goed aan.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:29

Bij mensen die thuis met hun eigen pony's rijlesjes gaven

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:36

Uhm..hier :D ik ben degene op de Shet. Zonder cap dat mocht nog in de jaren 80. Toen ik 7 was begonnen op een manege, en daar een aantal jaar gereden.

[ img ]

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:36

Ik moest van mijn ouders eerst een jaar voltige doen voordat het echte rijden begon. Daar heb ik veel plezier gehad. Toen ik het na een jaar nog steeds leuk vond stond er op een dag ineens een voskleurige prins op de stoep, hij is mijn leermeester en beste vriend geweest in de jaren erna. Op hem reed ik eerst mee in de lessen op de manage waar hij ook gestald was, maar al gauw bleek dat we dat beide helemaal niet leuk vonden. Dus wat later verhuisde hij naar een boerderijtje vlak bij ons en werd het met vallen en opstaan vooral veel zelf leren.

Dat jaartje voltige voor het rijden aan heb ik achteraf gezien altijd ervaren als een enorm waardevolle keuze. Toen ik begon met "leren rijden" waren dingen als balans en het inspelen op de beweging van het paard zelf al vrij goed geprogrammeerd. Dat was niet alleen een voordeel in het rijden zelf, maar gaf mij ook veel zelfvertrouwen.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Hjartje
Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:42

Op een boerderij met allemaal shetlanders. Ik heb daar voornamelijk goed leren vallen :D Daarna heb ik echt leren rijden op een manege in groepslessen.

<3 Hjarta <3 Swaan <3

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:45

In de manegeles :j

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:47

Die 2 jaar privélessen waren trouwens wekelijks. Alleen in de zomervakantie niet. En het wisselde veel af met springen, dressuur, buitenrijden, zitles, voltige en grondwerken/verzorging/het leren van de paardentaal :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:58

Op een shetlander...met vallen en er weer opgaan.

Heb daarna ook wel op manegepaarden gereden en daarna met mijn verzorgpaard op een andere manege groepsles gehad van Nicole Werner (toen ze nog niet bekend was). Maar heb pas het echte rijden geleerd toen ik met mijn eigen paard privé les kreeg van een oud bondscoach van het Nederlandse team. Hij was al rond de 80 toen ik les van hem kreeg, maar jeemie zoveel van geleerd. Ik weet nog wat hij als eerste zei: benen stil!(niet aansporen) Dat deed ik en paard stond ook gelijk stil..haha. Op manege leerde je toen nog om elke pas te "ondersteunen" met je kuit.

Verder heel veel naar clinics geweest, naar wedstrijden op alle niveaus , veel gelezen en zelfstudie gedaan.
Laatst bijgewerkt door manubres op 03-11-19 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:03

Op de manege in een groepsles met allemaal kinderen die ook net begonnen!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:05

Op een manege. Maar er werd daar goed les gegeven want problemen werden aangepakt en er werd om 6 weken van pony gewisseld. Dat wil zeggen dat je dus 6 weken lang les kreeg op dezelfde pony, als je dus een vervelend exemplaar onder je had dan had je ook 6 weken pech. Nou ja pech...het was meer dat je dus wel de tijd kreeg om er mee om te leren gaan. Als een combinatie echt niet klikte dan werd er wel eens een uitzondering gemaakt maar dat gebeurde niet vaak! Ook gingen we regelmatig naar buiten en werd er veel afwisseling tussen dressuur, springen en lol maken gemaakt!

Broken crayons still color

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:09

Op de manege toen ik 12 was.
Normaal gaven ze daar een eerste les aan de longe, maar er was nog een tweede kind wat op mijn tijdstip les kreeg dus moest ik daar gelijk achteraan hobbelen (wat dat brave paard uiteraard probleemloos deed). De eerste lessen deden we nog geen galop kan ik mij herinneren. Wel draven en lichtrijden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:12

Boompje1985 schreef:
Op een manege. Maar er werd daar goed les gegeven want problemen werden aangepakt en er werd om 6 weken van pony gewisseld. Dat wil zeggen dat je dus 6 weken lang les kreeg op dezelfde pony, als je dus een vervelend exemplaar onder je had dan had je ook 6 weken pech. Nou ja pech...het was meer dat je dus wel de tijd kreeg om er mee om te leren gaan. Als een combinatie echt niet klikte dan werd er wel eens een uitzondering gemaakt maar dat gebeurde niet vaak! Ook gingen we regelmatig naar buiten en werd er veel afwisseling tussen dressuur, springen en lol maken gemaakt!

Dat lijkt me niet fijn. Wij werden gewoon elke les opnieuw ingedeeld op willekeurige paarden en na een aantal lessen ontwikkel je vanzelf je voorkeuren en soms had je geluk en soms pech. Tegen de tijd dat we onderlinge wedstrijden gingen rijden mocht je uiteraard wel vaker lessen op het paard waar je je proef of parcours mee zou gaan rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 42 bezoekers