Waar heb jij leren paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar/ van wie heb jij leren paardrijden?

Op de manege in de manegeles
393 (79%)
Op mijn eigen (familie)paard van ouders/een familielid
17 (3%)
Op mijn eigen (familie)paard van een privé instructeur
11 (2%)
Op mijn eigen (familie)paard in de manegeles
5 (1%)
Op mijn eigen paard, zelf geleerd
7 (1%)
Op een verzorgpaard van de eigenaar
11 (2%)
Op een verzorgpaard van een privé instructeur
11 (2%)
Op een verzorgpaard in de manegeles
Geen stemmen
Op een verzorgpaard zelf geleerd
13 (2%)
Anders namelijk:.....
24 (4%)

Totaal aantal stemmen: 492


lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:37

Op de manege, eerste lessen privé aan de longe en toen ik een beetje kon rondsturen, lichtrijden in draf en zitten in galop ging ik de groepsles in.

Anoniem

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:04

Op de manege. Heerlijke tijd.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:17

Mijn eerste rijles met trainingsbroek. 38 jaar geleden al weer :D

Afbeelding

Ik had 2 jonge verzorgpaarden die tijdelijk bij mijn ouders achter op het land stonden.
Die mensen hadden nog een ouder paard die in privé stalling stond bij iemand die rijles gaf op een manege in de buurt. Als dank je wel kreeg ik een privéles op haar paard en daar ben ik toen de eerste lessen 'blijven hangen'. Later ben ik op de manege gaan rijden, maar wel lange tijd met dit paard, tot hij door een fikse blessure uitviel (ouderdom ook mede) en ik genoodzaakt was op een 'echt' manegepaard over te stappen.
Daarna altijd manegeruiter gebleven, tot ik een eigen pony kreeg en ben gaan mennen.
Dat heb ik voornamelijk mezelf geleerd en via kennissen. Pas jaren later eens een koetsiersbewijs gehaald ;)

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:19

Ik werd als kind gewoon op de shetlander van mijn vader gezet. Vanaf mijn 8e ging ik er zelf naar toe. Geen les, geen zadel. Deed er gewoon alles mee, ook door het dorp rijden en springen ed. We hadden meer pony's ook een maatje groter dus kon meegroeien. Tot mijn 16e een paar keer incidenteel les gehad. De eerste lessen kocht ik zelf op een manege, een tienritten kaart. Ik was toen 14 en wilde mee met het ponykamp dat mijn school organiseerde naar Engeland, maar ik wist niet of ik wel op een zadel kon rijden omdat ik dit nog nooit gedaan had. Vandaar de lessen. Zal nooit vergeten dat bij de eerste les de instructeur zei :"we gaan vandaag wat anders doen en zonder zadel rijden" . Dat was natuurlijk geen enkel probleem voor mij maar niet wat ik nodig had. Was overigens geen probleem om met zadel te rijden en voordeel was dat ik op elk paard kon springen zonder zadel. Kreeg op ponykamp een groot paard. Paarden werden uit de wei gehaald elke ochtend met alleen hoofdstel en ik sprong er zonder problemen op. Echt technisch rijden heb ik dus veel later geleerd maar heb er wel een hele goede zit door gekregen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:58

Ik ben 30 jaar geleden op een kleine manege in het dorp begonnen. De manege is nu wel wat groter en meer van deze tijd geworden en ik werk er 30 jaar later nog steeds full time.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:01

alice0cullen schreef:
Bij een particulier die lesjes deed met zijn haflinger hengst. Had mooi privé les en heb nooit in groepslessen gereden.



Vergelijkbaar hier. Particulier met 2 ponies waar ik samen met mijn vriendin les had

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:08

Op mijn eigen pony ...die dus eigenlijk van mijn buurmeisje was maar er niet meer naar omkeek :+
Het was eigenlijk bedoeld om haar te laten schrikken echter vond zij het wel prima zo!.
Ik heb mezelf leren rijden,zonder les echt dat was een heuse droom een brave pony die je al je fouten vergeet en je alles leert!
En tja Angela ik ben je echt eeuwig dankbaar!! een liefde die dus nooit meer overging nu dus 35 jaar later heb ik afgelopen jaar weer een opvolger gekocht voor de laatste verongelukte pony dat is dus al opvolger nummer 5 sinds Daisy...voor het eerst om niet meer op te rijden maar om te mennen en deze uitdaging is dus net zo gewenst! **\O/**

ravie2013
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:14

Bij de fam. Van de kogel in Sloten,Amsterdam.Zo rond 1966,op de plek waar nu Manege de Ruif gevestigd is.Was altijd erg leuk!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:35

musiqolog schreef:
Op een manege, net als bijna iedereen zo te zien. Het enige bijzondere is dat ik pas op mijn 28e ben gaan rijden. Als ik nu een groepsles met zorgeloos en vaak soepel rijdende kinderen zie, besef ik dat ik heel wat gemist heb. Maar ja, het kwam nu eenmaal nooit in mij op. Paardrijden was zo door en door meisjesachtig, je kon als jongen net zo goed op ballet gaan...

Bij ons reden eigenlijk best veel jongens en mannen. Stoere hobby juist dat boscrossen en springen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:27

LiesM schreef:
Toen ik 8 jaar werd begonnen op de manege.
Op IJslander Misja mijn eerste les gehad.

Dat moet bijna wel bij Koopman zijn geweest dan :D Misja en Poppy naast elkaar in de stal.
Toen ik 8 was mocht ik op paardrijles op de manege, mijn eerste les was op Skippy.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:32

Als 7jarige op de manege. Een half uurtje les in een rijtje. Vanaf 8jaar een uur per week gaan lessen. Geen privéles of aan de longe. Soms reed ik op de paarden van vriendinnen van mijn zus maar dit was sporadisch.

DaKo
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:49

Op de manege, maar echt leren rijden doe je pas met een verzorg/eigen paard en les ;)

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:49

@Maaike


Dat klopt helemaal :D .
Op skippy mijn eerste galopje gedaan.
Waren fantastische tijden bij Koopman.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:28

Bij de Dakota ruiters in Apeldoorn. 32 jaar geleden :o

Niver
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-01-20

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:03

Onder het zadel heb ik geleerd van mijn tante met haar paard.
Mennen heb ik geleerd met het paard van mijn opa bij de menvereniging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:21

DaKo schreef:
Op de manege, maar echt leren rijden doe je pas met een verzorg/eigen paard en les ;)


Dat klopt. Op de manege dacht ik dat ik goed kon rijden. Toen kreeg ik een verzorgpony en kwam ik er achter dat ik nog helemaal niet zo goed kon rijden als ik dacht. Na een tijdje liep dat goed, en dacht ik dat ik goed kon rijden. Maar toen verhuisden we, en kreeg ik een andere verzorgpony. Ook ging ik weer lessen op een manege. Daar kwam ik er achter dat ik toch nog steeds veel te leren had. Maar na een tijdje vond ik van mezelf dat ik toch best aardig kon rijden.

Maar toen leerde ik mijn man kennen, die had een eigen paard. Daar ging ik mee lessen op de rijvereniging. Ik kon best aardig rijden dacht ik, maar dat viel me zwaar tegen. Ik had wel geleerd een paard in de krul te trekken, maar dat was leerde ik nu niet de manier waarop het moest. Toen ik wedstrijden ging rijden en winstpunten reed vond ik dat ik het eindelijk onder de knie begon te krijgen. Tot we een nieuw paard kochten. En ik er heel hard af viel. Nu krijg ik les vanuit de principes van oa centered riding, en er gaat weer een nieuwe wereld voor me open. Ja, ik kan best een beetje paardrijden. Maar ben nooit uitgeleerd en leer nog altijd bij. Omdat er zoveel te leren is. En omdat ieder paard weer anders is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 15:57

SusanH schreef:
DaKo schreef:
Op de manege, maar echt leren rijden doe je pas met een verzorg/eigen paard en les ;)


Dat klopt. Op de manege dacht ik dat ik goed kon rijden.....
.....Maar ben nooit uitgeleerd en leer nog altijd bij. Omdat er zoveel te leren is. En omdat ieder paard weer anders is.



Dat laatste is nog het meest waar, je bent nooit uitgeleerd.


Dat je op de manege niet echt goed leert rijden vind ik niet juist.
Vergeet niet dat leren op- en afstijgen, basis houding, lichtrijden, sturen, drijven, rijbaan figuren etc. ook dingen zijn die je moet leren.
Krijg je een verzorgpaard of eigen paard ga je meer leren fine-tunen, problemen oplossen etc.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:07

Eerste 2 jaar op een manege, dan nog ongeveer 6 jaar paarden gereden bij een vrouw die een heleboel paarden op een weide had staan. Zij gaf mij toen les, of ik reed alleen met de paarden. Dan een jaartje een halve stal gehad, dan een jaartje sporadisch op een haflinger fokkerij gereden en nu bijna 5 jaar mijn eigen paard. Dit jaar nog eentje kopen. :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:11

Op de manege de eerste 8 jaar. Er waren daar toen nog geen groepslessen dus ik reed met mijn zusje alleen, heel veel geleerd. Moeten stoppen van mijn ouders owv school en 6 jaar later terug begonnen op een manege, maar daar waren wel groepslessen. Vreselijk vond ik dat.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:26

Op een manege. De manege waar ik reed stond heel erg goed bekend. Je haalde de kinderen die daar hadden leren rijden er zo uit. Er werd dan ook in den treuren op je houding gehamerd en zitlessen kwamen regelmatig voor.

Ook de kinderen van boeren ed met paarden gingen eerst daar een jaar op les voor ze met hun pony bij de ponyclub gingen.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:31

Op een verzorg shetje zelf geleerd toen ik 12 was. Mocht de eerste maand alleen op het erf hobbelen en daarna de weg op. Uren was ik weg met dat beestje. Daarna naar een manege kijken hoe andere mensen zaten. Toen ik 17 was een lesje gekregen wat niet veel voorstelde. Nu ben ik 30 en 2 jaar terug me eerste les gehad en les nu nog volop

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:02

Op de manege bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren!

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:18

Op een manege.Maar pas echt leren rijden(voor mij dan echt) toen ik ben overgestapt naar een andere manege.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:26

Eerst een paar lesjes op de manege, daarna privéles op een verzorgpaard.

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Waar heb jij leren paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:46

De echte beginselen van mijn opa op zijn Welsh pony. We gingen dan een buitenritje maken naast de fiets, en vertelde opa hoe je harder ging, stuurde en weer zachter.
Daarna van een meisje die haar paarden bij opa had staan op de pony’s van mijn oom. En daarna kreeg ik een verzorg pony waarmee ik 3 keer per week privéles kreeg van de eigenaren tot ik naar de pony club kon.