Beleren / opstappen zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tiwi1969
Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:50

Tja, je hebt maar een stel hersens en een kleine beschadiging kan heel grote gevolgen hebben....

Ondertussen ben ik al meer dan een jaar bezig met revalidatietherapie en wordt ik nooit meer de oude. Oh en ik droeg wel een cap....

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:11

XavierB schreef:
maar toch even een vraag aan zij die zweren bij een cap: dragen jullie ook allemaal een ruiterharnas? zo niet, waarom niet dan?


Ben westernruiter. Rijdt notabene van die coole Kwartjes. Doe meer dan het gemiddelde aan grondwerk, volg Warwick Schiller en Clinton Anderson. En naar hun methodes werk ik ook. En JA ik rijd met cap en dan geen BP maar een airbagvest. Een airbagvest ipv een BP omdat mijn instabiele nek en rugwervels het gefixeerde van een BP niet prettig vonden. Je hebt maar 1 lijf, toch wel handig als je daar lang mee kan doen. En als je je lijf dan een klein beetje kan helpen met een cap en BP of ABV, waarom niet.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

XavierB
Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:42

Nog maar even een ander stok in het hoenderhok dan:

Wie heeft er valtraining gedaan?

Volgens mij is valtraining belangrijker dan het rijden met een cap. Waarom? wel ten eerste een cap geeft zeker bescherming, maar minder dan de meeste mensen denken. In tegenstelling tot motorhelmen, geeft een cap geen ondersteuning of bescherming voor de nek en het is vaak daar dat de meest ernstige verwondingen kunnen gebeuren.

Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Christopher Reeve zie https://www.youtube.com/watch?v=Ya9mdUs_XJQ

Gewoon ter voorbeeld. Binnen de reconstructie van middeleeuwse paardenkunst en krijgskunsten wordt er ook geworsteld te paard. Onderstaande foto's tonen de uitvoering van ene techniek, waarbij ik uit het zadel wordt getrokken door een bewegend paard. Hier gebeurt het gecontroleerd, tijdens sparring vaak iets plotser.

Ik wil hiermee vooral benadrukken dat veiligheid ook - en wellicht meer - in andere aspecten ligt. Naar mijn mening zou een valcursus standaard in iedere rijcursus moeten bevat zijn.

Nogmaals ik zeg hiermee niet dat een cap de veiligheid niet zou verhogen en ik wil onder geen beding mensen afraden een cap te dragen.

Wel heb ik fundamentele problemen met de voorstelling van de cap als 'de' veiligheidsmaatregel of met overdreven manier waarop de extra bescherming die de cap brengt wordt voorgesteld.
[ img ]

[ img ]

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:39

Ja heb ik ook ,dus ja dat was echt heel handig en de judo ook buiten de sportschool...al heeft dat niets met paarden en een cap te maken

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

tiwi1969
Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:09

Ik heb vroeger geturnd en daarbij ook leren vallen. Toch is dat heel anders dan een val van een paard.
Ik weet niks meer van mijn val of daarvoor dus of ik iets heb gedaan om de val te breken???

Je kan nog zo goed kunnen vallen in een trainingssituatie, dat maakt een cap niet overbodig.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:59

tiwi1969 schreef:
Ik heb vroeger geturnd en daarbij ook leren vallen. Toch is dat heel anders dan een val van een paard.
Ik weet niks meer van mijn val of daarvoor dus of ik iets heb gedaan om de val te breken???

Je kan nog zo goed kunnen vallen in een trainingssituatie, dat maakt een cap niet overbodig.


Precies dit. En als je nou net in de val een paal met je hoofd raakt, helpt die valtraining je ook niet meer. Wel die cap op je hoofd. Imo moet het ook niet of of zijn maar en en. Je kan als ruiter heel veel doen om goed te vallen, maar dan nog is het slim om ook je hoofd (en evt je lijf) te beschermen.

Een bescherming van je nek geeft overigens een airbagvest wel. Net als je ruggegraad. Daarom is tegenwoordig bij samengestelde wedstrijden, waar ook meneer Christopher Reeve zijn ongeval in had, verplicht om zowel een BP als een ABV te dragen. Dus niet 1 van beide maar beide moeten gedragen worden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:10

Ik heb wel eens gekeken naar valtraining, maar het moment dat ik val, schakel ik uit. Het gebeurt me gewoon en ik kan niks doen tijdens de val. Ik val dan ook altijd op mijn hoofd waardoor ik altijd wel een hersenschudding krijg of ook bewusteloos ga :+

tiwi1969
Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:19

Ik heb een Haflinger gehad die dacht dat ze een lanceerbasis was, daar ging ik regelmatig vanaf en dat voelde ik ook aankomen. Vallen in slowmotion leek dat, oh nu ga ik vallen en dan hoppa.Dan kan ik wel netjes vallen en doorrollen met hooguit wat blauwe plekken tot gevolg.

Van mijn Groningers ben ik (bijna) nooit gevallen, 2 keer in ruim 10 jaar. De tweede keer dus heel ongelukkig geland. Daarna heb ik wel weer gereden, nu niet ivm chronische blessure paard.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Anastasia24
Berichten: 2701
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:29

Mijn eerste paard heb ik zelf beleerd op mijn 11e-12e, echt niet dat ik daar zonder cap op ging. Ook de cap op met hangen, steunen, enz. Hoe goed ik hem erna ook vertrouwde zonder zadel en met halster rijdend, altijd cap op. Okal denk je niet te vallen, okal is een paard nog zo braaf. Er kan zomaar iets fout gaan en je zult je leven lang er spijt van hebben.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:51

Tja, als je met je auto op je eigen terrein/erf rijdt, is een gordel ook niet verplicht. Alleen op de openbare weg. Dus het zou een beetje raar zijn als je op je eigen terrein wel verplicht wordt met cap te rijden.

Ik vraag me altijd af bij het voorbeeld van struikelen...zou een zitlesje niet nuttiger zijn als die cap op zetten. Als je bij een struikel al eraf kukelt is een cap alleen schijnzekerheid. Leer zitten!

Verder is fietsen door het hedendaagse stadsverkeer in mijn ogen vele malen onvoorspelbaarder als mijn paard waarvan ik de reacties en beweging ken. Daarnaast is de bodem waarop je klettert met de fiets vaak veel harder als bakzand. Dus ik snap dat spastische belerende gedoe over het dragen van een cap werkelijk niet. Zeker als je geen fietshelm opzet, ga dan alsjeblieft niet zeuren over of mensen een cap opzetten of niet. Leven en laten leven. Ik bepaal zelf wel of ik een cap op zet of niet...en voor mij is het afhankelijk van de omstandigheden.

Percy
Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:33

rina schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik heb vroeger geturnd en daarbij ook leren vallen. Toch is dat heel anders dan een val van een paard.
Ik weet niks meer van mijn val of daarvoor dus of ik iets heb gedaan om de val te breken???

Je kan nog zo goed kunnen vallen in een trainingssituatie, dat maakt een cap niet overbodig.


Precies dit. En als je nou net in de val een paal met je hoofd raakt, helpt die valtraining je ook niet meer. Wel die cap op je hoofd. Imo moet het ook niet of of zijn maar en en. Je kan als ruiter heel veel doen om goed te vallen, maar dan nog is het slim om ook je hoofd (en evt je lijf) te beschermen.

Een bescherming van je nek geeft overigens een airbagvest wel. Net als je ruggegraad. Daarom is tegenwoordig bij samengestelde wedstrijden, waar ook meneer Christopher Reeve zijn ongeval in had, verplicht om zowel een BP als een ABV te dragen. Dus niet 1 van beide maar beide moeten gedragen worden.


Dit laatste is niet waar. Bodyprotector is verplicht, airbagvest is optioneel maar niet verplicht. Echter, een airbagvest mag niet zonder bodyprotector gedragen worden. Het is dus beiden of alleen bodyprotector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:46

Ik heb altijd een cap op. Ben eens van het paard afgebokt en buiten de bak op mijn hoofd belandt. Mijn cap was kapot, maar gelukkig was mijn hoofd, op een zware hersenschudding na, oké.

Ik doe een cap op, net zo als ik een autogordel om doe, als ik ga autorijden.

Wat een ander doet moet diegene zelf weten, maar dan ook niet lopen piepen als je wel iets gebeurd.

Ken ook mensen die geen cap op doen, want het staat niet mooi, ach hersenschade staat immers zo veel beter, denk ik dan maar :7

Ineke2
Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 23:40

oji schreef:
Tja, als je met je auto op je eigen terrein/erf rijdt, is een gordel ook niet verplicht. Alleen op de openbare weg. Dus het zou een beetje raar zijn als je op je eigen terrein wel verplicht wordt met cap te rijden.

Ik vraag me altijd af bij het voorbeeld van struikelen...zou een zitlesje niet nuttiger zijn als die cap op zetten. Als je bij een struikel al eraf kukelt is een cap alleen schijnzekerheid. Leer zitten!

Verder is fietsen door het hedendaagse stadsverkeer in mijn ogen vele malen onvoorspelbaarder als mijn paard waarvan ik de reacties en beweging ken. Daarnaast is de bodem waarop je klettert met de fiets vaak veel harder als bakzand. Dus ik snap dat spastische belerende gedoe over het dragen van een cap werkelijk niet. Zeker als je geen fietshelm opzet, ga dan alsjeblieft niet zeuren over of mensen een cap opzetten of niet. Leven en laten leven. Ik bepaal zelf wel of ik een cap op zet of niet...en voor mij is het afhankelijk van de omstandigheden.


Tja als je alleen bak ruiter bent is de bodem minder hard als het asfalt al heb je dan nog steeds te maken met palen of een bakrand of wat dacht je van gelanceerd worden en buiten de bak landen?

Dat is mij zelfs 2x gelukt :')

1x van een voor mij onbekend paard waar ik gewoon een keertje op mocht rijden en die zou heel erg braaf zijn. Dat was ook zo tot dat hij onverwachts ergens heel erg van schrok en ging rennen. Ik bleef er nog 2 rondjes opzitten en na bok 3 belande ik dus buiten de rijbak.

De andere x was van mijn eigen toen nog jonge paard. Die besloot tijdens een galopje over de hoefslag ineens bij de bakdeur over de bakrand te springen maar haalde dat niet dus ging dwars erdoor heen en ik bleef half aan de bakrand hangen en kletterde zo het asfalt op }:0
Tot zover de veilige bak ruiter.

Buiten rijden gaat hier in de randstad veelal ook ( een groot deel) over alfalt dus fietser of ruiter... qua ondergrond is beide even gevaarlijk.
Het is niet voor niks dat wielrenners met een helm op rijden.

Ik heb overigens jaren op Judo gezeten en daardoor is correct vallen wel een soort reflex geworden. Hoewel dat op asfalt natuurlijk nauwelijks verschil maakt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 00:41

Percy schreef:
Dit laatste is niet waar. Bodyprotector is verplicht, airbagvest is optioneel maar niet verplicht. Echter, een airbagvest mag niet zonder bodyprotector gedragen worden. Het is dus beiden of alleen bodyprotector.


Kan zijn dat dat dan alleen in Engeland is. Heb het nl van Horse & Country, daar hadden ze het erover. Ging er vanuit dat het dan iets Europees was.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:08

@Ineke2, daarom zeg ik ook dat het voor mij van de omstandigheden afhangt. Ik moet ook over asfalt om buiten te rijden, en ja dan zet ik zeker ook een cap op. Maar meer vanwege openbare weg, weggebruikers die ik niet kan voorspellen of die niet achterlijk dicht langs je gaan rijden. Zo zijn er meer omstandigheden waarbij ik zeker altijd een cap op zal zetten. Maar er zijn ook omstandigheden waarbij ik dat niet doe, bewust.

rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:37

XavierB schreef:
Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik weinig een Tok aandoe. Het voelt deels storend aan, maar in mijn gebruik van paarden (bijvoorbeeld historisch reconstructionisme, zoals middeleeuwse evenementen) kan ik niet met cap rijden.

Ik zeg daarmee niet dat een cap geen veiligheidsverhoging impliceert. Maar voor mij zijn er een hele lijst aan voorzorgen die de veiligheid veel meer garanderen dan een cap, en waar te weinig aandacht aan wordt besteed.

maar toch even een vraag aan zij die zweren bij een cap: dragen jullie ook allemaal een ruiterharnas? zo niet, waarom niet dan?


Wat voor voorzorgsmaatregelen zijn dat dan? Ben heel benieuwd wat je doet, waardoor je niet met cap kan rijden!

Verder draag ik zelf echt altijd een cap tijdens het rijden. Een bodyprotector alleen tijdens de eventing, omdat het verplicht is. Ik heb wel een goede, die relatief prettig zit.
Ik ben zelf nog niet zo van de airbags. Ik heb al zo regelmatig gezien bij mensen die in de cross bij een afsprong te ver terug zitten, of een rare noodsprong hebben zonder te vallen, maar waarbij toch de airbag afgaat. In de wedstrijd. Je kan met zo'n opgeblazen ding ook slecht je cross verder afmaken.
Mijn inziens werken deze dingen nog niet ideaal..

Wat ik ook heel erg bijzonder vind, als je echt de grote eventingwedstrijden volgt, en dan bedoel ik badminton/burghley/etc. Echt de 4* / 5 * wedstrijden. zie je in verhouding maar heel weinig ruiters met een airbag rijden.
Zeker als je dit in verhouding met de nationale rubrieken ziet.

Ik vraag me dan af, als die airbags écht zo goed zouden zijn, dan zouden er toch veel meer van deze topruiters mee rijden?


Ik heb overigens zelf wel wat valtraining gevolgd, en op het moment dat ik val (gelukkig maar heeel weinig :+ ) ben ik me wel bewust van wat het feit wat ik doe.
Ik moet ook zeggen, het grootste aantal keren dat ik gevallen ben land ik meestal gewoon op mijn voeten, tenzij mijn paard erbij gaat liggen :')


meisie94
Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:30

Een cap is er voor je veiligheid.

Je moet zelf beslissen om hem wel of niet te gebruiken maar ik vind het wel verstandig. Stel je paard schrikt ergens van en je valt toch ben je in elk geval beschermd.. Maar ieder moet zelf weten wat ze doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers