rijbaan figuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:25

beste Bokkers,

welke rijbaanfiguren rijden jullie met meest

en hoe creatief zijn jullie met de b.v slange volte


slangen volte met drie bogen kun je leuker en uitdagender maken als je in elke boog van de slangen volte een kleine volte rijde , uitdaging groter maken door datzelfde te doen in een slangen volte met 4 bogen

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:55

Ik rijd vaak in een gebroken lijn op de X eerst naar de bakrand waar je bent begonnen en dan naar de andere kant. Vervolgens gewoon je lijn afmaken. Of volte vergroten/verkleinen.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:01

In draf op de slangevolte halthouden bij x, daarna terug aandraven. In galop bij x naar draf of stap gaan, paar passen en terug aangaloperen.

Door een s van hand veranderen, halve volte halve baan,...

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:02

Ik gebruik heel vaak het wijken voor het bevorderen van de lossigheid Maar ik rij deze bijna nooit zoals in de proeven wordt verlangd. Ik neem een paar passen, en zet paard bijvoorbeeld rechtuit voordat ik de bakrand heb bereikt wanneer ie erg naar de wand trekt, of doe het tegenovergestelde wanneer het paard de boel graag afraffelt. Of ik ga zigzagwijken wanneer een paard teveel zelf anticipeert op de oefening.

Ook maak ik veel gebruik van voltes, de ik open-en-weer-sluit. Hoe? Soms wijkend, soms schoudervoor, soms appuyerend. Wederom afhankelijk van het paard.

Verder rijd ik veel, heel veel, tempowisselingen: binnen dezelfde gang, maar ook overgangen. Dit maakt dat je paard alert blijft, sterker wordt en scherper aan de hulpen.

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:09

Ik rijd heel veel voltes (slangen voltes eigenlijk niet) kriskras door de hele bak heen. Dus niet perse c-x-c oid. Verder neem ik af en toe een gebroken lijn mee en wissel ik ook af met oefeningen als wijken en schoudervoor met als doel het paard los door het lijf te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:13

wijken voor de kuit altijd een fijne oefening, paar passen wijken en dan rechtuit uitbouwen naar middendraf

van tempowisselingen, overgangen worden de paarden wel heel fijn aan het been en ook oplettender


leuke oefeningen, inspirerend om nieuwe varianten te gaan gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:16

begin een gebroken lijn en dan op X eerste een kleine volte er in maken en maak de gebroken lijn af

soms als het lukt in verschillende tempi
soms als het lukt de kleine volte naar erbuiten maken

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:32

Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:43

Duhelo schreef:
Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.


Wat ontzettend saai voor je paard imo...

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:46

bobje26 schreef:
Duhelo schreef:
Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.


Wat ontzettend saai voor je paard imo...

Je vasthouden aan de bekende oefeningen zorgt voor meer saaiheid bij mijn paard dan onverwachtse elementen hoor. :D

Die kon op de automatische piloot de proeven door.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:49

Ik gebruik graag het klavertje vier...liefst met pionnen

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:54

Heel veel achtjes, voltes, slangevoltes.
Soms gebruik ik er ook balken mee. Volte vergroten en verkleinen.

Verder tempowisselingen etc

Anoniem

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:03

@upendo, tempowisselingen en een bochtje zijn ook niet verassend. :')
Dit topic gaat toch juist over wat andere oefeningen dan de standaard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:04

dems75 schreef:
Ik gebruik graag het klavertje vier...liefst met pionnen


leg eens uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:07

bobje26 schreef:
@upendo, tempowisselingen en een bochtje zijn ook niet verassend. :')
Dit topic gaat toch juist over wat andere oefeningen dan de standaard..




andere oefeningen maken het juist uitdagender voor ruiter en paard lijkt mij, en met al deze varianten kun je weer leuke dingen doen
leuk hoor om te lezen hoe creatief je kunt zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:07

bobje26 schreef:
@upendo, tempowisselingen en een bochtje zijn ook niet verassend. :')
Dit topic gaat toch juist over wat andere oefeningen dan de standaard..


Nee, ts vraagt ook welke rijbaanfiguren je het meest gebruikt. Ik rij heel veel voltes. Ideaal voor stelling en buiging en daarna rechtstellen.

Wat ik ook leuk vind, gebroken lijn in galop of in galop op het midden van de lange zijde afwenden en dan op x naar de hoek rijden op dezelfde hand. Of in draf bij C of A wenden en dan op x aangalopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:17

SusanH schreef:
bobje26 schreef:
@upendo, tempowisselingen en een bochtje zijn ook niet verassend. :')
Dit topic gaat toch juist over wat andere oefeningen dan de standaard..


Nee, ts vraagt ook welke rijbaanfiguren je het meest gebruikt. Ik rij heel veel voltes. Ideaal voor stelling en buiging en daarna rechtstellen.

Wat ik ook leuk vind, gebroken lijn in galop of in galop op het midden van de lange zijde afwenden en dan op x naar de hoek rijden op dezelfde hand. Of in draf bij C of A wenden en dan op x aangalopperen.



wat jullie leuk vinden en ook gebruiken om je paard /pony te gymnastiseren, en lees dat iedereen heel creatief is en niet blijft hangen in de standaard figuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:18

Ik rij niet meer, maar vond in galop het h-x(of andere zijletter) wenden leuk. Op x in draf naar a en daar naar links/rechts en weer aangalopperen. Je kunt de wending zo klein of groot maken als je wil, zo kun je ook eerder of later op de a-c lijn komen. Locaties van aangalopperen of naar draf kun je ook aanpassen. Dan kun je de contragalop ook meenemen.

Met mennen de volgende oefening wel gezien. Kan onder het zadel ook (al is kleiner dan beter). Ideaal voor stelling en buiging! Oranje zijn pylonnen, paars balken.
Afbeelding

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:20

bobje26 schreef:
@upendo, tempowisselingen en een bochtje zijn ook niet verassend. :')
Dit topic gaat toch juist over wat andere oefeningen dan de standaard..

Dat lees ik nergens. Wellicht voor jou leuk om daar een apart topic voor aan te maken dan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:22

Duhelo schreef:
Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.



kan me voorstellen dat je daar prima rijplezier in hebt - want daar gaat het tenslotte om,

maar mis je dan niet de uitdaging, gaat dat niet saai worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:26

Bubblewrap schreef:
Ik rij niet meer, maar vond in galop het h-x(of andere zijletter) wenden leuk. Op x in draf naar a en daar naar links/rechts en weer aangalopperen. Je kunt de wending zo klein of groot maken als je wil, zo kun je ook eerder of later op de a-c lijn komen. Locaties van aangalopperen of naar draf kun je ook aanpassen. Dan kun je de contragalop ook meenemen.

Met mennen de volgende oefening wel gezien. Kan onder het zadel ook (al is kleiner dan beter). Ideaal voor stelling en buiging! Oranje zijn pylonnen, paars balken.
[ [url=m/GMNfpk.png]Afbeelding[/url] ]


als er bij de manege pionnen zijn kun je daar inderdaad heel leuke dingen mee doen vaak ook in combinatie met balkjes

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Re: rijbaan figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:43

Wij rijden in de les het meeste gebroken lijnen, voltes, door een S van hand veranderen en rechts/links omkeert. Vorige keer bij een andere manege deden we een 'versierde gebroken lijn'. Dus in de hoek eerst een volte 10 meter, gebroken lijn inzetten, bij x een volte 10 meter en door naar de andere hoek waar je nog een laatste volte 10 meter maakt. Op de linkerhand zijn dat dan 2 voltes naar rechts en die bij de x is dan naar rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:48

JosefienE schreef:
Wij rijden in de les het meeste gebroken lijnen, voltes, door een S van hand veranderen en rechts/links omkeert. Vorige keer bij een andere manege deden we een 'versierde gebroken lijn'. Dus in de hoek eerst een volte 10 meter, gebroken lijn inzetten, bij x een volte 10 meter en door naar de andere hoek waar je nog een laatste volte 10 meter maakt. Op de linkerhand zijn dat dan 2 voltes naar rechts en die bij de x is dan naar rechts



leuke benaming "versierde gebroken lijn"

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:54

Ik rijd over het algemeen ook geen figuren, wel wat standaard figuren zoals voltes enz. Maar zoals duhlo ookal zegt, veel schakelen in tempo, draaien en wenden daar waar nodig. Geen enkel rondje is het zelfde hierdoor en paard gaat niet op de automatische piloot banjeren. Die van mij gaat zelf “oefeningen” bedenken als de rondjes teveel het zelfde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:01

maaaikkee schreef:
Ik rijd over het algemeen ook geen figuren, wel wat standaard figuren zoals voltes enz. Maar zoals duhlo ookal zegt, veel schakelen in tempo, draaien en wenden daar waar nodig. Geen enkel rondje is het zelfde hierdoor en paard gaat niet op de automatische piloot banjeren. Die van mij gaat zelf “oefeningen” bedenken als de rondjes teveel het zelfde zijn.



maar dan ben je al heel creatief bezig met je paard/pony, en van schakelen worden ze ook heel fijn aan je been, toch!!