De zithulpen voor halt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MirandaMalik
Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:14

Zelf heb ik geleerd van een oude rot in het vak:
Holle rug (bekken naar voren kantelen) is remmen.
En bolle rug (bekken naar achter kantelen) is gas geven.
Op het moment dat ik dit leerde had ik een heel rennerig paard die zich sterk maakte en door dit consequent toe te passen kon ik hem op mijn zit heel goed besturen en had ik een super aanleuning. :))

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:19

Airnt schreef:
er zijn verschillende vormen van halthouden, wil een een sliding stop, een plotselinge stop?

ikzelf zoek altijd naar een verheven stop, omdat ie zacht blijft op de hand en makkelijker een courbette wordt, of een piaffe, of een halve ophouding.

Veel westernstops worden naar beneden gereden, in de diepte van de pas
Ikzelf zoek naar de hoogte van de pas.

dwz als de rug omhoog komt, zo hoog rijden dat het paard 'in de lucht trappeld'.

daarvoor gebruik je dan een serie hulpen (afhankelijk van hoe veel detail je wil noemen)

-je bovenbenen schroeven de flanken omhoog (zodat het paard z'n rug kan gebruiken mbv intercaustale spieren), maw je knie blijft naar voren maar je hamstrings willen langs je bovenbeen omhoogschroven tot onder je kont. Je voelt hoe je bil zich strapper toont, zonder erg veel bilspier te gebruiken. daarbij blijven dus je bovenbenen mooi verticaal en je bekken naar achter gekanteld

- je lies heft de schoft, eventueel ook een stukje terug het zadel in
-je navel adem je in tot in je hart (ook om je middenrif te gebruiken)
-hef de voorkant van je bekken (itt verdiepen van de achterkant)
- gebruik je bekkenbodem (knijp je zitbeenknobbels van voor naar achter bij elkaar, dan voel je hoe je in je hele ruggegraat langer wil worden)
- hou je positie:
* zit absoluut niet voor de vertikaal, de meeste mensen rijden met hun torso 15-5° voor de vertikaal, als je afwijkt, dan schouders naar achteren om te zorgen dat je niet te zwaar wordt in de lenden van het paard met je zit
* schouderbladen op je rug, maar laag (punten van je schouderbladen naar elkaar)
* hef je ribben in je oksels omhoog
* verstelknop van je cap naar achter dragen (helpt ook lang te zijn in je rug)
*ellebogen vrij uit je schouders... nageven met je hele arm

het nageven is essentieel. een kleine ophouding met de teugels kan helpen vooraf, maar in de halt zelf hoort de hand duidelijk na te geven en het paard (als je dus die schoft heft met je lies) moet boterzacht worden in je hand.
de ophouding helpt de opwaarste beweging van de laatste pas nog hoger te worden, als een jachtvliegtuig dat optrekt uit een duikvlucht, of een ekster die landt. dus je handen vragen omhoog, niet naar achter, in het halthouden gaan ze uit je elleboog naar voren en leiden de paardenmond weer naar beneden, de lengte staat het paard toe niet achter de verticaal te neigen, in het halthouden wordt door de ontspanning het paard weer langer, dus daar moet je ruimte toestaan.

Meestal leer ik eerst een achterwaarts zonder teugel aan ruiter en paard, door de schoft over her paard te tillen met je liezen en dat opschroeven te voelen.

als dat lukt is het halthouden meestal heel anders.

let wel, deze vorm van de oefening kan nèt ff minder strak qua moment zijn, dan als je de diepte zoekt, maar VEEL lichtvoetiger, en voorwaarts

sommige van deze hulpen zijn ook verbonden met speciieke fasen van de takt, dus de volgorde is een beetje afhankelijk van de gang waaruit je halthoudt, maar een zelfde laken een pak

Ik deed dit net op mijn bureaustoel en mensen keken raar naar me :')
Moet het maar even screenshotten en op paard testen :D

Wat ik altijd deed was eigenlijk denken dat ik door het paard naar de grond ging zakken. Hielen wat lager maar geen idee wat mijn lichaam verder doet, als ik denk dat ik omlaag zak, dan stopt ie meestal wel. Moet er eens meer op letten.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 15:19

Ik weet niet of er iemand is die eens in de boekenkast wil duiken? Ik ben nu niet in NL, maar ben wel benieuwd naar wat citaten uit boeken van de bekendere auteurs.

Denk aan het ORUN opleidingsboek, dhr. van Loon, Rode boekje, klassieke auteurs. Maar ook de zit 'kenners' als Sally Swift en Heather Mofett.

Iemand bereid om wat research te doen en naast elkaar te leggen? :list:

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:22

Ik doe eigenlijk altijd halthouden door iets tegen te zitten in het zadel en 'uit te ademen' of op stemhulp bij mijn eigen paard. Die reageert meteen op 'hoo'

Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:29

MirandaFuego schreef:
Zelf heb ik geleerd van een oude rot in het vak:
Holle rug (bekken naar voren kantelen) is remmen.
En bolle rug (bekken naar achter kantelen) is gas geven.
Op het moment dat ik dit leerde had ik een heel rennerig paard die zich sterk maakte en door dit consequent toe te passen kon ik hem op mijn zit heel goed besturen en had ik een super aanleuning. :))

Bij mijn paarden werkt het precies andersom.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MirandaMalik
Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:36

Brainless schreef:
MirandaFuego schreef:
Zelf heb ik geleerd van een oude rot in het vak:
Holle rug (bekken naar voren kantelen) is remmen.
En bolle rug (bekken naar achter kantelen) is gas geven.
Op het moment dat ik dit leerde had ik een heel rennerig paard die zich sterk maakte en door dit consequent toe te passen kon ik hem op mijn zit heel goed besturen en had ik een super aanleuning. :))

Bij mijn paarden werkt het precies andersom.

Ja dat kan, is net hoe je het leert, maar eigenlijk maakt het niet uit, als het maar werkt.
Ik vind het zelf wel prettiger rijden omdat als je snelle overgangen rijdt (en bijvoorbeeld uitgestrekte draf) je dan automatisch dieper gaat zitten als je begint, dan zit je fijner in de beweging.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 18:28

Zolang je niet op elkaars paarden stapt is er niet veel aan de hand nee. En met een beetje gevoel kom je er ook op een nieuw /vreemd paard wel achter.

Maar ik heb meegemaakt dat we een zadelmak paard terug kregen op stal dat dus heel duidelijk afremde als je iets meer op he bovenbeen drukte. En vooruit ging als je wat achteruit ging zitten. De betreffende klant ging dus nietsvermoedend een beetje achterover en vertrok in een uitgestrekte draf.... Waar ze van schrik nog iets meer van achterover ging.


Niks gebeurd verder, maar hard ging ze wel..... :D

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

MirandaMalik
Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:11

Kelly_ann schreef:
Zolang je niet op elkaars paarden stapt is er niet veel aan de hand nee. En met een beetje gevoel kom je er ook op een nieuw /vreemd paard wel achter.

Maar ik heb meegemaakt dat we een zadelmak paard terug kregen op stal dat dus heel duidelijk afremde als je iets meer op he bovenbeen drukte. En vooruit ging als je wat achteruit ging zitten. De betreffende klant ging dus nietsvermoedend een beetje achterover en vertrok in een uitgestrekte draf.... Waar ze van schrik nog iets meer van achterover ging.


Niks gebeurd verder, maar hard ging ze wel..... :D

Je bedoeld net zadelmak?
Dan zou ik altijd voorzichtig zijn met de hulpen, net zadelmakke paarden ga je niet op achterover zitten.
En bolle rug is niet achterover hè, dat moet je sowieso nooit doen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:17

Naar achter leunen, bene naar voor en “ho”. Ik rij vaak zonder iets en dan vind ik rem ook belangrijker dan gas :Y) maar meestal gaat ze dan wel rustig over naar halt, als ik abrupt wil lug ik 1 hand voor en 1 achter me.

Koper
Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:18

Mijn zithulp voor halt is niet meer meebewegen met het paard. Ik houd mijn benen en bekken stil omdat dat is wat ik wil dat paard doet. Dit in combinatie met uitademen, en eventueel een stemhulp en/of de teugels even opnemen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:19

Ik zal even in het boek van Heather kijken.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 18:29

MirandaFuego schreef:
Je bedoeld net zadelmak?
Dan zou ik altijd voorzichtig zijn met de hulpen, net zadelmakke paarden ga je niet op achterover zitten.
En bolle rug is niet achterover hè, dat moet je sowieso nooit doen.


Euh, ik bedoel wat er staat.... Zonder misschien de tikfoutjes omdat ik op mijn mobiel heb getypt.

Paard was afgericht met: knie aanknijpen is rem. Knie eraf en iets naar achter zitten is voorwaarts.
Ruiter die het (jonge) paard van de trainingsstal kocht was even mis met de hulpen en het paard ging keurig harder... En harder.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 18:29

Kinke schreef:
Ik zal even in het boek van Heather kijken.


Oh tof! Ben benieuwd!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:36

Heather Moffett:
vertragen:
langzamer gaan lichtrijden, het paard moet zijn tempo verlagen om zijn bewegingen synchroon te houden met de jouwe. Op deze manier krijg je een vloeiende overgang. (werkte ook als een tierelier bij mijn niet dressuurmatig geschoolde merrie)
Halthouden: bil- en dijspieren aanspannen. Hierdoor wordt je geraamte omhoog gebracht, je zit lichter en hierdoor kan de rug van het paard omhoogkomen. Als het goed is is je paard gewend aan het synchroon bewegen met je zitbeenknobbels. Als je je bilspieren aanspant wordt zijn beweging 'tegengehouden' en hij zal het tempo verlagen/halthouden.
Vertragen en halthouden kunnen dus ook een combi zijn van langzamer lichtrijden en bil/dijspieren aanspannen.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:40

Ik ga mee met een voorganger: ho zeggen en dan stilstaan. Het grappige is dan dat je paard het al voelt voor je het gaat zeggen!
De rest vind ik allemaal veel te ingewikkeld om over na te denken, rug hol of bol, iets met bekken enzo... doe ik niet aan! :+

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:43

moet dat paard wel weten wat 'ho' betekent

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:47

Dat leren ze snel hoor.... richting uitgang gaan, iets aan teugels zitten en ‘ho’ voor je afstijgt zeggen :D Duurt meestal keer of 3

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:49

maar goed, voor de wedstrijdruiters is dat geen oplossing want dan mag je niet praten toch?

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:51

Zoals ik al schreef: paard voelt heel snel aan dat je halt wilt gaan houden. Na een paar keer hoef je al niks meer te zeggen. Kennelijk doe je iets met je lijf terwijl je aan halthouden denkt.

Ik rij ook wedstrijden trouwens ;)

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:56

TS je vroeg naar wat er in literatuur te vinden is...daar kan ik je wel deels mee helpen.

Ik ben bezig met Ruiters & Rechters te bestuderen maar kan niet vinden of Ernest van Loon zo specifiek de hulpen van het halthouden heeft beschreven. Mocht ik dat nog wel tegen komen dan zal ik dat hier plaatsen.

In het Rode Boekje... staat op blz.54 '34. De aanhouding'
"Door het sluiten van de vingers, of door een weinig recht terug te werken met de hand - de polsen worden daarbij gebogen, het kruid wordt licht aangetrokken - en door deze hulp, zonder het contact verloren te doen gaan, zonodig te herhalen, kan men bij een afgericht paard in beweging de massa terugbrengen, waardoor de achterhand wordt belast en zich buigt. Het paard zal hierdoor de gang verkorten, halthouden en indien het stilstaat, achterwaarts gaan"

Ik heb behoorlijk uitgebreide collectie paardenboeken...zal er straks nog wat bij pakken.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:57

Maar dat is de clou van dit topic he, wat doe je dan met je lijf?
Ik vind zelf bijvoorbeeld 'zwaar' gaan zitten niet logisch. Je drukt de rug weg en paard moet dan nog wel vierkant kunnen gaan staan bij het halt houden en aan de teugel kunnen blijven. Dan moet je dus ruimte aan de rug geven om dit mogelijk te maken.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:58

Evelijn: ja, dat staat in zijn boek. Ik weet alleen niet meer of het in het eerste, officiële staat of in de beperkte uitgave deel 2. Sowieso staat het in het Gymnasium des Pferdes en het ORUN handboek.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:00

InekeN schreef:
Evelijn: ja, dat staat in zijn boek. Ik weet alleen niet meer of het in het eerste, officiële staat of in de beperkte uitgave deel 2. Sowieso staat het in het Gymnasium des Pferdes en het ORUN handboek.


Ik heb van Ruiters & Rechters de tweede druk, 1991. En heb wel veel over overgangen gelezen, dat het alles onthullend is. Het is leuk en interessant boek om te lezen maar vrij lastig om weer iets in terug te vinden.
Gymnasium des Pferdes staat jammergenoeg nog niet in de kast. En ook voor citaat uit ORUN handboek moet je bij iemand anders zijn.

Centered Riding 2, Sally Swift heeft iig wel iets over de overgang naar halthouden. (blz 87) Er is dus eerder al uitgelegd dat je in stap je zitbeenderen aard op het moment dat het achterbeen van je paard aan die kant wordt neergezet, waardoor je bekken naar beneden rolt. “Op het moment dat je halthoudt, verandert de viertakt van je stap van één-twee-drie-vier in één-halt, twee-halt. Hierdoor zal je paard zijn achterbenen tijdens het halthouden onderbrengen in plaats van op stijve voorbenen tot stilstand te komen. Als je tijdens de overgang één of meerdere keren in-en uitademt en weer normaal ademt als het paard stilstaat, verminder je de spanning die overgangen zo vaak met zich meebrengen”
Daarna staat er dat de overgang effectiever kan worden als je dit kan combineren met de hand, door de onbuigbare arm te gebruiken aan de kant waar het onderbeen onder stapt.

In het FNRS Handboek, Leer paardrijden met plezier (3e druk, 2009) is er het kopje ‘Hele ophouding’ die werd voorafgaand aan het kopje ‘Halve ophouding’. Ze schrijven dat je de hele ophouding gebruikt voor een overgang terug en dat daarbij hand, zit en been moet samenwerken.
“Richt jezelf goed op, adem in en stop met meegaan in de beweging van het paard. Je benen zorgen ervoor dat de achterbenen van je paard onder het lichaam worden neergezet. Wanneer je beide handen licht sluit, dus iets meer druk neemt op beide teugels, zal het paard terugkomen in tempo.”

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 03:10

Bedankt meiden voor de citaten!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:40

Veel halthoud plezier Kelly ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers