De zithulpen voor halt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 05:38

Remmen op de zit, iets waar we allemaal naar streven. Met de teugelhulp als aanvulling of noodrem misschien. Maar verfijning komt toch echt als je kan rijden met de zit.

Maar wat zijn 'de' zithulpen om halt te houden of te remmen? Wat werkt voor jou persoonlijk of wat heb je (ooit) geleerd?

Graag zo specifiek mogelijk uitleggen. Dan kunnen we het mooier vergelijken en bediscussiëren.

Ik ben benieuwd!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 05:52

Doen alsof je moet poepen. Je onderrug uitdrukken. Staartbeentje kussentikken.

Het gevoel op papier uitdrukken is heel lastig.

Utixo
Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 05:54

Ik heb een staker, eentje die als ze eindelijk loopt, ook echt aan staat en dan loeischerp is. Dit betekend ook dat het denken aan halthouden al zorgt voor een heel abrupt ho. Lief bedoelt, maar niet handig.
Bij haar is het de kunst om aan stap te denken, en door middel van een zwaardere zit de stap door te zetten naar halt. Iets sluiten aan de voorkant, enkel om de aanleuning te bewaren. Niet teveel, want dan sta je in 1x stil.

Geld overigens voor alle overgangen terug. Teveel sluiten en ik sta stil.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:35

[ img ]
Het is een spuuglelijke foto, maar je ziet wel goed de hulp die ik geef en de reactie van het paard. De hulp is welliswaar nog wat groot/ overdreven, maar het was 1 van de eerste keren dat ik echt helemaal tuigloos reed (paard was net halfjaar ohz hier). Eenmaal verder in de training verklein je de hulp dus natuurlijk zodat hij op een subtielere hulp goed reageert, en wanneer je met zadel rijdt dan valt het ook minder op+ dat je de teugels kunt gebruiken natuurlijk.
Anyways, ik kantel mijn bekken dus, gewicht (licht) naar achter en mn benen wat naar voren. De benen naar voren is wel een westerndingetje en zul je met Engels minder doen.

[ img ]
Even voor het verschil: foto zonder rem (maar wel met stuur).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:42

Uitademen, hak iets omlaag en inderdaad staartbeen en houding iets "laten zakken", daarmee ook je zwaartepunt verlagend. Wil ik een abrupte stop, zoals reiningruiters: hakken omlaag en naar voren.
Nou staat mijn merrie best scherp aan de hulpen, als ik iets te voel doe, krijg ik niet een overgang terug, maar direct een halt.

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:36

Ik leer mijn paard halthouden op uitademing (het stoppen van meebewegen en de energie uit mijn lijf halen). Dus uitademen en daarmee jezelf dieper in het zadel laten zakken, voor je gevoel je zwaartepunt naar beneden brengen. Aanstappen vervolgens weer op inademen en energie weer omhoog brengen. In mijn ervaring zijn paarden supergevoelig op energie en leren ze dat heel snel begrijpen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:37

Uitademen en spieren van bovenbeen aanspannen.
Toen ik dat onbewust deed bij het zadelmak maken van een paard stond die op die hulp onmiddellijk stil.

Equisync
Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:58

Mijn trainer leert hij mij zo:

Diep uitademen, nog dieper gaan zitten en je benen wat naar voren afsteken.

Ik rij dan wel western, dus benen naar voren word uiteraard niet gewenst in een dressuurproef. Mijn paard stopt zo compleet zonder teugeldruk. Nu oefenen we nog in stap en draf maar ook vanuit galop stopt hij, dan wel niet op de plaats maar dat geeft niks.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Airnt
Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:33

er zijn verschillende vormen van halthouden, wil een een sliding stop, een plotselinge stop?

ikzelf zoek altijd naar een verheven stop, omdat ie zacht blijft op de hand en makkelijker een courbette wordt, of een piaffe, of een halve ophouding.

Veel westernstops worden naar beneden gereden, in de diepte van de pas
Ikzelf zoek naar de hoogte van de pas.

dwz als de rug omhoog komt, zo hoog rijden dat het paard 'in de lucht trappeld'.

daarvoor gebruik je dan een serie hulpen (afhankelijk van hoe veel detail je wil noemen)

-je bovenbenen schroeven de flanken omhoog (zodat het paard z'n rug kan gebruiken mbv intercaustale spieren), maw je knie blijft naar voren maar je hamstrings willen langs je bovenbeen omhoogschroven tot onder je kont. Je voelt hoe je bil zich strapper toont, zonder erg veel bilspier te gebruiken. daarbij blijven dus je bovenbenen mooi verticaal en je bekken naar achter gekanteld

- je lies heft de schoft, eventueel ook een stukje terug het zadel in
-je navel adem je in tot in je hart (ook om je middenrif te gebruiken)
-hef de voorkant van je bekken (itt verdiepen van de achterkant)
- gebruik je bekkenbodem (knijp je zitbeenknobbels van voor naar achter bij elkaar, dan voel je hoe je in je hele ruggegraat langer wil worden)
- hou je positie:
* zit absoluut niet voor de vertikaal, de meeste mensen rijden met hun torso 15-5° voor de vertikaal, als je afwijkt, dan schouders naar achteren om te zorgen dat je niet te zwaar wordt in de lenden van het paard met je zit
* schouderbladen op je rug, maar laag (punten van je schouderbladen naar elkaar)
* hef je ribben in je oksels omhoog
* verstelknop van je cap naar achter dragen (helpt ook lang te zijn in je rug)
*ellebogen vrij uit je schouders... nageven met je hele arm

het nageven is essentieel. een kleine ophouding met de teugels kan helpen vooraf, maar in de halt zelf hoort de hand duidelijk na te geven en het paard (als je dus die schoft heft met je lies) moet boterzacht worden in je hand.
de ophouding helpt de opwaarste beweging van de laatste pas nog hoger te worden, als een jachtvliegtuig dat optrekt uit een duikvlucht, of een ekster die landt. dus je handen vragen omhoog, niet naar achter, in het halthouden gaan ze uit je elleboog naar voren en leiden de paardenmond weer naar beneden, de lengte staat het paard toe niet achter de verticaal te neigen, in het halthouden wordt door de ontspanning het paard weer langer, dus daar moet je ruimte toestaan.

Meestal leer ik eerst een achterwaarts zonder teugel aan ruiter en paard, door de schoft over her paard te tillen met je liezen en dat opschroeven te voelen.

als dat lukt is het halthouden meestal heel anders.

let wel, deze vorm van de oefening kan nèt ff minder strak qua moment zijn, dan als je de diepte zoekt, maar VEEL lichtvoetiger, en voorwaarts

sommige van deze hulpen zijn ook verbonden met speciieke fasen van de takt, dus de volgorde is een beetje afhankelijk van de gang waaruit je halthoudt, maar een zelfde laken een pak

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:49

Mijn paard is zo kort gebouwd dat je bij een beetje naar achteren leunen al snel de rem te pakken hebt.
Verder eens met Airnt. Een hulp geven in de hoogte van de pas zal er voor zorgen dat je paard eerder nageeflijk blijft en eerder vierkant zal zijn in het halthouden. Zorg ervoor dat bij het terugkomen van galop naar draf naar stap en halt je paard altijd drang naar voren blijft houden.
Een zithulp is heel logisch voor een paard. Reageert je paard daar nog niet voldoende op moet je ervoor zorgen dat je paard je teugelhulp verbindt met de zithulp.
Bugeltritt is ook een heel logische en handige hulp om je paard terug te laten komen en halt te laten houden. Jonge paarden reageren daar onmiddellijk op

Airnt
Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:23

inderdaad, de beugeltrit hoort erbij, daar heeft Babootje helemaal gelijk in ( ook volgens Guérinière, bijvoorbeeld)

daarmee maak je jezelf ook weer lichter in het zadel en daardoor dus versterk je de heffende werking.
voorwaarts kun je nog wat versterken door 'je staart tussen de benen te nemen' op het moment suprème, zodat het paard dat ook doet.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:45

Voordat ik paarden leer om te remmen op de zit, leer ik ze voorwaarts te gaan op de zithulp. Logisch ook he, want anders sta je daar maar ;). Om het voor het paard makkelijker te maken om de hulpen te onderscheiden zijn ze elkaars tegenovergestelde. Om voorwaarts te gaan pak je hem van achteren naar voren op met je zit en om te stoppen, stop je daarmee en kantel je je bekken de andere kant op en sluit je je bovenbeen. Ondertussen heb je dus je kuit beschikbaar om het achterbeen erbij te houden.
Probeer wat voor jezelf werkt, probeer wat uit en let er op dat je hulpen helder blijven tov elkaar.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 13:04

Dus toch.... Best wel wat verschillen!

Ik leerde ooit: lang maken, diep zitten, uitademen.

Keer een western uitstapje gemaakt, been vooruit. Was erg leuk, super afgericht die paarden!

Toen leerde ik galop-stap overgangen en leerde ik het paard in de lucht 'op te tillen' met mijn zit. En weer neer te zetten in stap. Lastig om te benoemen wat je nu precies doet met welke spieren trouwens.

Nog iets later ging ik paarden rijden die waren beleerd met een kneepjes van het bovenbeen/knie in het zadel.
En dat werkte voor mij zo fijn dat ik dat ben blijven aanleren aan de paarden die ik reed.

Tot ik onlangs reed op een stal waar het was: Laat je bovenbeen "vallen". Potverdorie wat een hersenkraker is dat als je jezelf ooit anders hebt geleerd.

Nu als instructeur zijnde dus ook gefascineerd geraakt door dit verhaal. Hoe is het nu?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:20

Hoe ik het altijd geleerd heb en erg fijn vind:
Onderbeen los erom zodat ik wel de impuls kan bewaren zodat ik een actieve overgang kan maken(en bij gebrek hier aan ze actief kan maken met mijn kuit).
Knieën iets in zadel zetten richting romp van het paard, bovenbeenspieren worden daardoor iets hard, daarnaast kantel ik mijn bekken iets naar voor zodat er "lucht onstaat" aan de voorkant en mijn zitbeenknobbels naar "beneden" komen.
Ook span ik tegelijk mijn bekkenbodemspier aan door deze zo gezegd naar boven te trekken, voel zelf daardoor onderste buikspieren ook iets aanspannen maar dit doe ik niet bewust Dit is voor die van mij voldoende om een nette actieve met impuls gereden overgang te maken.

Alle aanwijzingen zijn klein, soms heeft paard beetje last van wachten, dan zet ik mijn knieen iets duidelijker in het zadel richting romp van paard en helpt dat niet dan komt er teugel bij. Paar keer "oefenen" om weer duidelijk te maken dat hij echt op mij moet wachten en dan gaat het weer haha

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 16:00

Toch vind ik het apart dat er dus niet echt een standaard is...

Aangaloperen of wijken weten de meeste mensen zo wel op te sommen: "binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, doorzitten, stelling etc."


Waarom geen eenduidig antwoord op halt of half halt met de zit?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:27

Kelly_ann, die is er wel hoor, staat in het rode boekje.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 16:32

Pipodipo schreef:
Kelly_ann, die is er wel hoor, staat in het rode boekje.


Rode boekje staat op mijn verlanglijstje...

Kan je misschien even kijken voor me en quoten?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Airnt
Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:30

Kelly_ann schreef:
Toch vind ik het apart dat er dus niet echt een standaard is...

Aangaloperen of wijken weten de meeste mensen zo wel op te sommen: "binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, doorzitten, stelling etc."


Waarom geen eenduidig antwoord op halt of half halt met de zit?



omdat de manier waarop men wilde halthouden nogal is veranderd.

in tijden van de oude meesters (lees Grisone, Pluvinel, Guérinière, etc) wordt er nog veel gesproken over een 'parade' ipv een halthouden. Deze parades (niet te verwarren met 'halve parades') worden veelal met een teugelhulp gelijkgesteld, maar dat staat er toch echt niet.

in die tijd wilde men een verheffing van de voorhand versterken tijdens het halthouden, zodat een directe richtingswissel mogelijk zou zijn, of een directe acceleratie.

dit zou dan ook toestaan om een gang op de plaats door te voeren, zoals in een piaffe of een terre-a-terre.

maw, de vraag is dus of je op het laatse moment wil kunnen beslissen of je toch niet stopt, afgezien daarvan hoeveel energie er in je paard zit.

daar komen we op definities van 'voorwaarts'
de bereidwilligheid van een paard om naar voren te bewegen kan uit volledige stilstand bestaan met complete ontspanning, terwijl een voorwaarts met een geheven schoft en met volledige medewerking van de achterhand kan betekenen dat er daadwerkelijk energie in het paard is opgeslagen (als een springveer en door de hoogte)

de standaard voor bergop is behoorlijk veranderd over de eeuwen, daardoor zijn paarden in de moderne dressuur in een 'horizontale balans' gereden (daarmee bedoelen ze in 1949 dus dat de rug horizontaal gehouden wordt itt bergop, zoals vroeger, lees Descarpentry) dit ten behoeve van de vliegende wissels.

piaffe en dergelijke wordt beduidend moeilijker als je de rug naar beneden zit. Dat 'diep zitten' beperkt uiteindelijk pertinent de mogelijkheid om de achterbenen en croupe onder het paard te krijgen.

het gebruik van de bovenbenen van de ruiter spreekt vrij direct spieren aan die het bekken van het paard doen kantelen.

dat wil zeggen dat je echt nog best veel been kan geven om bijvoorbeeld de hoogte van de heffing behoorlijk op te voeren, zonder veel teugeldruk nodig te hebben.

bijvoorbeel bij een Falcade.

de rug omhoog werkt ook beter in hogere maten van stress, als er bijvoorbeeld iets heftigs gebeurd, zoals een helikopter die naast je landt ofzo iets drastisch.

anyway. de oefening 'halthouden' heeft een aantal namen, omdat het ook een aantal vormen heeft waar het paard dit anders uitvoert, het gebruikt andere spieren, neemt een andere vorm aan en komt voorbereid voor andere oefeningen stil te staan.

vooral als je in verschillende talen hetzelfde nakijkt kom je erachter dat deze onderscheiden van d
ie haltoefeningen anders worden opgedeeld in verschillende talen, er is dus een sprake van een keus

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:42

Zwaarder gaan zitten, kont een beetje naar achteren maar de benen op dezelfde plek houden ivm het been er aan blijven houden voor impuls en vierkant halthouden.

Reusje_xx
Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:01

Ik volg iemand (professioneel ruiter) op youtube die haar zit gebruikt, maar daarnaast ook haar paarden aanleert te stoppen wanneer ze met haar knieën knijpt. Voor het paard lijkt me dit eigenlijk erg duidelijk en vraag me af waarom dit niet vaker gebruikt wordt.

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:42

+:)+ hoera voor Airnt.

Ik kende wel de uitdrukkingen 'ganze parade' - halthouden en
'halbe parade', ("halve ophouding") die ik op zit en gewicht rijd.
(Als aankondigingscommando standaard je paard efkes in de mond trekken, laat maar...)

Doorgaans met nadruk op 'navel naar binnen en dijbenen actief', maar ik ben erg blij met je uiterst gedetaillerde beschrijving!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:52

Poeh even nadenken hoor. Uiteraard sluit ik het paard eerst afhankelijk van de graad van africhting/verzameling. Ik denk dat ik dan mijn bekken wat kantel en mijn bovenbenen en iets in mijn bekken aanknijp. En dat in de tact van de beweging. Ik houd been aangesloten en de halve ophouding op 2 teugels laat hem uiteindelijk halt houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

roosa
Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:08

Bovenbenen aanknijpen gewicht een fractie naar achter.
Als laatste bij geen gehoor pas de hand.
Hebben ze heel snel door.

Meer had ik niet nodig.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: De zithulpen voor halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:22

Gewoon 'ho' roepen en dan staat ie stil :D

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 12:59

VValar schreef:
Gewoon 'ho' roepen en dan staat ie stil :D


Da's valsspelen.... :D net als Anky met haar 'Prrr'

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers