Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 21:26

In een ander topic ben ik begonnen om foto's van paarden in beweging te analyseren volgens de biomechanica. Het topic ging over wat is het beeld van een correct gaand paard. Omdat het niet helemaal meer paste in dat topic zal ik hier een nieuw topic starten.

Van foto's wordt vaak gezegd dat het maar een momentopname is. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.

Ik begin met een foto, maar jullie mogen zelf ook een foto inbrengen.

Ik wil beginnen met de draf:

Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".

Ook is het belangrijk voor het paard dat het voorbeen net zoveel heffing heeft als het diagonale achterbeen. Hierdoor kan het paard beter in balans blijven. Vaak zien we bij de hedendaagse sport dat het voorbeen meer lift dan het achterbeen, waardoor de balans verloren gaat en er teveel gewicht op het voorbeen komt.

Bij de zweeffase zouden alle benen van de grond moeten zijn. Hiervoor is wel voldoende impuls nodig. Bij de zweeffase zouden de benen drie gelijk driehoeken moeten maken, dit gebeurt alleen als het paard taktmatig en in balans beweegt. Daarnaast moet het achterbeen later de grond verlaten dan het voorbeen. Als dit niet gebeurt dan krijg je de zogenaamde "eenpoters" die een voorvoet als laatst aan de grond houden. Dit is een (grote) taktfout.


[ img ]
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-12-21 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 21:28

Moderatoropmerking:
De inhoud van dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:28

Hey, je hebt 'm geopend! Leuk!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:33

Het achterbeen komt niet mee. De driehoeken zijn niet even groot, de 'bovenarm' en pijpbeen achter volgen niet dezelfde lijn/hoek.

Jij kijkt dus ook nog verder naar plaatsing van het been, maar hier gaat voor mij al genoeg mis :p

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:38

Ik waag een poging, het paard loopt in twee delen en loopt de grond in. Het achterbeen gaat omhoog ipv naar voren toe en het paard heeft meer gewicht op de voorhand. De oren zijn niet het hoogste punt maar de hals.

Earth het reisbureau.

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:40

Ik zie het eigenlijk niet zo goed. Ik zie gelijk doorverende koten, ik zie een voorbeen wat er recht dragend onder staat, ik zie een vrij gelijke heffing van voor en achterbeen, ik zie duidelijk 2 benen aan de grond en 2 van de grond.
Kan iemand mij vertellen wat hier biomechanisch niet goed aan zou zijn?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:41

Idee van het topic is erg leuk en leerzaam, wel denk ik dat het belangrijk is alleen 'eigen' foto's te gebruiken.

Aangezien je anders geen toestemming hebt van de fotograaf/eigenaar die wellicht helemaal niet willen dat het er voor gebruikt wordt.
Om gezeur achteraf te voorkomen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 21:42

Suzanne F. schreef:
Ik zie het eigenlijk niet zo goed. Ik zie gelijk doorverende koten, ik zie een voorbeen wat er recht dragend onder staat, ik zie een vrij gelijke heffing van voor en achterbeen, ik zie duidelijk 2 benen aan de grond en 2 van de grond.
Kan iemand mij vertellen wat hier biomechanisch niet goed aan zou zijn?


Goed lezen...er staat wat is er te zien :D

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:43

c_alsemgeest schreef:
Idee van het topic is erg leuk en leerzaam, wel denk ik dat het belangrijk is alleen 'eigen' foto's te gebruiken.

Aangezien je anders geen toestemming hebt van de fotograaf/eigenaar die wellicht helemaal niet willen dat het er voor gebruikt wordt.
Om gezeur achteraf te voorkomen.

Dit dus. Anoniem mensen gaan beoordelen die daar niet om gevraagd hebben én zich niet kunnen “verdedigen” (al is het maar om achtergrond informatie te geven) vind ik niet alleen smaakloos, het is ook niet toegestaan.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 21:44

c_alsemgeest schreef:
Idee van het topic is erg leuk en leerzaam, wel denk ik dat het belangrijk is alleen 'eigen' foto's te gebruiken.

Aangezien je anders geen toestemming hebt van de fotograaf/eigenaar die wellicht helemaal niet willen dat het er voor gebruikt wordt.
Om gezeur achteraf te voorkomen.


Zou je een punt kunnen hebben, maar de foto's die openbaar op internet staan mogen toch gebruikt of niet? Is echt een vraag hoor...Het is geen commercieel gebruik toch?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:45

Nee, dat mag dus niet...
Ook niet als ze via google oid te vinden zijn.

Het doel van de fotograaf voor het publiceren is niet voor beoordeling van biomechanica geweest door niet-proffesionals. Dus nee, daar mag je ze niet voor gebruiken.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:48

Ik heb verder niet gekeken waar deze foto vandaan komt, maar open source afbeeldingen zouden wel mogen neem ik aan?

Suzanne F. schreef:
Ik zie het eigenlijk niet zo goed. Ik zie gelijk doorverende koten, ik zie een voorbeen wat er recht dragend onder staat, ik zie een vrij gelijke heffing van voor en achterbeen, ik zie duidelijk 2 benen aan de grond en 2 van de grond.
Kan iemand mij vertellen wat hier biomechanisch niet goed aan zou zijn?


De 2 punten die ik noemde, is dat als je een lijn trekt door het bovenbeen van het voorbeen dat van de grond is (wie geeft me even de correcte naam xD) en een lijn door het pijpbeen van het achterbeen dat van de grond is, dan zouden deze parallel moeten zijn.
Daarbij moet de afstand tussen alle benen gelijk zijn. 3 gelijke driehoeken is dit moment nog te vroeg voor, maar je hebt hier wel 2 driehoeken. De afstand/driehoek tussen de voorbenen moet ongeveer even groot zijn als die tussen de achterbenen. Hier is de ruimte tussen de voorbenen echter 2x zo groot als achter. Het achterbeen komt dus niet ver genoeg onder de massa.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:50

In de basis is het overigens wel een interessante discussie wat biomechanisch wel, of niet correct is. Biomechanica wordt vaak gezien als vaststaande feiten, gebaseerd op wetenschap. In feite is het echter niets anders dan bewegingsleer. Gezien ieder mens en ieder dier een ander (vermogen tot bepaalde mate van) bewegen heeft, bestaat er imo niet zoiets als dé biomechanica. Er valt immers niet wetenschappelijk vast te stellen hoe een levend dier hoort te bewegen
Laatst bijgewerkt door 996981 op 13-12-21 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 21:51

Ik plaats zo een foto van mezelf...even de voorgaande foto netjes afsluiten...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:52

manubres schreef:
Ik plaats zo een foto van mezelf...even de voorgaande foto netjes afsluiten...

Netjes afsluiten door hem weg te halen? Of door de ruiter op de foto te verwittigen van het feit dat je z’n foto gebruikt? ;)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:54

Ook open sourced kan je niet voor een dergelijk "beoordeel" topic gebuiken.
Daarbij is de eerste al niet onder die categorie, is gewoon een foto van een fotograaf op wedstrijd genomen.


Buiten dat het niet mag, is het gewoon niet netjes.


Wellicht zitten de personen niet eens op bokt en kunnen geen toelichting geven.


Zoals ik al zei, het onderwerp zelf is heel interessant en zeker een leuke discussie.
Maar het gebruiken van ander mans foto's en daar een beetje over gaan lopen posten dat het paard in twee stukken loopt is gewoon echt niet netjes :')
Als mensen dat willen, een dergelijke beoordeling rijden ze een proefje of maken ze een HAW topic aan.


[Edit]
Zie dat je dat al gaat doen.
Netjes opgelost dan! :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 22:03

@Bowo op deze foto is de draagfase te zien en niet de zweeffase. Bij de zweeffase zie je als de takt en balans in orde is drie gelijke driehoeken en een zweefmoment bij voldoende impuls. Het achterbeen hoeft in de draagfase niet helemaal onder de massa te komen. Inderdaad is de bovenarm van het voorbeen en het pijpbeen van het diagonale achterbeen niet gelijk.

@Earth De nek is misschien net iets te laag, maar niet heel veel. Het paard gaat inderdaad meer op de voorhand dan achterhand, hoe kun je dat zien?

@Suzanne F Ik zie een paard dat een goede balans heeft. Het heeft het dragend voorbeen recht onder de massa en het dragend achterbeen dicht bij de massa. Toch draagt dit paard meer gewicht op de voorhand. Kijk maar eens goed, de voorkoot buigt echt meer door dan de achterkoot. Zelf denk ik omdat het voorbeen hoger wordt gelift dan het diagonale achterbeen, waardoor er meer gewicht op het dragende voorbeen komt. De ruiter zit hier in schouder, heup, hak houding en laat zover ik kan zien (al is de mond wel iets open) paard op eiegn benen lopen. Dus wat mij betreft had je gelijk...er is niet zo heel veel mis met dit plaatje :D

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 22:05

Wat zie je op deze foto...van mezelf :o

[ img ]

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:07

Om niet helemaal kinderachtig te doen na mijn gezeur over de foto's :+

Hier een hele slechte foto van mij en Jam :D
Express deze gekozen, want daar is veel op te zien, een goede foto van Jam was niet leuk om te beoordelen geweest.
Er is namelijk veel fout op deze foto... ben benieuwd wat jullie er allemaal in zien. Biomechanisch is er in ieder geval genoeg niet pluis :+
Ik voelde toen veel en zie dat ook.
(Was zijn eerste keer op wedstrijd, en een seconde daarna trok hij een sprint over de hekjes heen, dus echt een top moment :') )


[ img ]

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:09

manubres schreef:
Wat zie je op deze foto...van mezelf :o

[ Afbeelding ]


Ik zie een voorbeen wat niet vlug genoeg weg is.
Een wat stuwende ipv dragende manier van lopen, door de neerwaartse richting ook de hals langer en niet vanuit de schoft gedragen.
Je ziet dat stukje ook terug achter het zadel.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 22:09

Het mogen ook best goede foto's zijn! :D Gaat gewoon om te kijken wat je ziet...hoeft geen fouten kijken te zijn.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:12

Nee begrijp ik, maar in deze zie je biomechanisch veel meer gebeuren, dus leuker om naar te kijken (vind ik zelf :P )

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 22:23

c_alsemgeest schreef:
Nee begrijp ik, maar in deze zie je biomechanisch veel meer gebeuren, dus leuker om naar te kijken (vind ik zelf :P )


Ik vind hem wel lastig, omdat het volgens mij een foto tussen de draag en zweeffase in is.
Wat ik zie: Een hoofd op de loodlijn, nek hoogste punt, lijkt wel wat spanning op de spier in de nek te staan. Pijpbeen rechter achterbeen is lager dan opperarm linker voorbeen. Daardoor is het paard niet helemaal in balans. Koot voor is meer doorgebogen dan achter. Draagt dus meer gewicht op voorhand dan achter. Het dragend voorbeen wordt wat teveel onder het lichaam geplaatst en achterbeen wat recht achter de massa, waardoor het mss een iets meer stuwende beweging wordt ipv dragend. Maar op zich valt het allemaal best mee hoor. Het lijkt mij een heel goed gebouwd paard die met wat meer activeren van de motor prima in balans kan lopen. :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Urbiezira
Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:25

Ik wil mezelf ook wel als proefkonijn neerzetten. :) hou me verder afzijdig, maar dan hebben jullie foto’s om mee te oefenen, en deze staan toch al ergens anders op Bokt!

[ img ]
[ img ]

Eerste foto was net na aanschaf, tweede foto in opbouw na een revalidatietraject.

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:30

Ik vind deze (voor mij) nieuwe manier van kijken wel erg interessant maar wel moeilijk. Ik kan er makkelijker rijtechnisch iets van vinden. Dat is iets wat ik zie en een soort voel door de foto heen. Biomechanisch onderbouwen is veel moeilijker.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers