Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:00

Zijn er meer mensen die met de Equilab-app rijden?

(Of een andere app die je rijden bijhoudt?)

Ik rij er mee, en heb per training van 40 - 50 minuten meestal rond de;
15 - 20 minuten draf
3 - 5 minuten galop

Nu valt het me op dat het stap deel vrij groot is, terwijl ik voor mijn gevoel best intensief rij :)

Dus! Nu ben ik erg benieuwd hoe de verdeling in minuten bij anderen is :D :list:


FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:15


Dayanara
Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:17


Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:35

Het gaat mij echt om het aantal minuten per gang, maakt niet uit met welke app ;)

SimplySusan
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:41

Ik gebruik de app sinds 2 weken en kom tot dezelfde conclusie. Alleen heb ik niet het gevoel dat ik intensief rijd.
Ik gebruik de app om doelen te halen, namelijk ongeveer evenveel linksom als rechtsom te rijden en bijhouden hoeveel kilometers ik maak. Dit omdat ik er achter kwam dat ik op buitenrit meer kilometers maak dan tijdens baktraining en zo probeer ik onze conditie op peil te houden.

Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:45

Ja voor links en rechts is het ook erg handig!
Bewustwording in het rijden.

Ik bedenk nu wel dat het in en uitstappen samen wel 10-15 min is, en dan tussendoor nog, dan zit je ook al snel op 20-25 min stap

xVerax
Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:46

Ik heb er een tijdje mee gereden en vond de informatie opzich wel leuk om te hebben, maar vaak bij springtrainingen heb ik mijn telefoon niet op zak en dan mis je enkele trainingen in het systeem, daardoor ben ik gestopt met de app.

Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:20

Ik heb de Arioneo. Het geeft zoveel inzicht en zorgt voor bewustwording, heel fijn. Ik kom qua verhouding per gang hetzelfde uit als jij. Het overgrote deel is inderdaad toch altijd stap. De verhouding draf-galop verschilt soms wat.

PSvanLot
Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:51

Ligt de verdeling van de tijdsduur in gangen niet erg aan het africhtingsniveau van het paard?

Met een paard wat langer onder het zadel is en op hoger niveau is afgericht zal veel meer galopwerk gedaan worden dan met een jong dier.

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:09

Ik train met de Equistic
Ik stap gemiddeld tussen de 20 en 30 min (incl. in en uitstappen).
De draf is gemiddeld tussen de 10 en 20 min.
En de galop is tussen de 8 en 10 min. Ik train meestal tussen de 45 en 60 min.
Dit is van vandaag, heb ook een keer of 6 gesprongen, maar die meet hij niet altijd even goed, zijn vrij laag :+
[ img ]

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:26

Ik gebruik ook Equilab. Voor de buitenritten klopt het echt supergoed over het algemeen, hij ziet vaak zelfs waar ik in draf de weg overgestoken ben, waar mijn paard een beetje aan het stuiteren was :+ en waar ik stap-drafoefeningen heb gedaan. Ook galop heeft hij in ieder geval buiten goed door. Wat ik daaruit opmaak is dat ik echt een stuk meer stap dan dat ik zelf in de gaten heb. In stap duurt het natuurlijk ook een stuk langer om een afstand af te leggen dan in draf of galop! Alleen de bochten in galop heeft hij niet altijd door: zegt 'ie 0 bochten terwijl ik continu op een volte gegaloppeerd heb :+
Maar qua minuten: Meestal zit ik op zo'n 50% stap, 15-25% draf, en 3% galop (en de rest dus stilstaan). Dus nu probeer ik naar 35% stap-35% draf-5% galop te werken, als ik tenminste niet halverwege het rijden in gesprek raak met stalgenoten :D

Humn
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 06:11

Ik vind het een fijne app.
De stal is terug te vinden op de kaart waar meerdere ruiters zich op kunnen aanmelden. Als meerdere ruiters het zelfde paard hebben kunnen ze bijvoorbeeld rekening houden met elkaar. Ruiter en paard staan appart vermeld.
De nauwkeurigheid qua snelheid is soms niet geheel terecht maar dat komt waarschijnlijk dat het uploaden van gegevens even duurt en dan een gemiddelde wordt genomen. Bijvoorbeeld de afstand. Ik draaf over een bepaalde afstand en op de app staat dat ik gegalopeerd heb.
De nauwkeurigheid waar ik gereden heb klopt exact! Was nog een keer van plan er voor de grap mee te gaan tekenen.
Voor de rest staan er nog wel grappige informatieve dingen in.

puckie243
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:44

Saddle clip heb ik

Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 09:02

puckie243 schreef:
Saddle clip heb ik


En wat is bij jou vaak de verdeling tussen stap, draf, galop?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 01:00

Het is toch alleen maar goed om veel te stappen? Ik stap altijd 10 min in en nog eens 10 min uit. Daartussen is het heel afhankelijk. Bij heet weer meer stappen. Sowieso stap ik vaak korte stukjes tussendoor, hebben ze zoveel deugd van.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 01:58

poes schreef:
Het is toch alleen maar goed om veel te stappen? Ik stap altijd 10 min in en nog eens 10 min uit. Daartussen is het heel afhankelijk. Bij heet weer meer stappen. Sowieso stap ik vaak korte stukjes tussendoor, hebben ze zoveel deugd van.


Maar de vraag is HOEVEEL minuten stap dat dan totaal is ;) Gebruik jij ook een app/apparaatje?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:39

Heb het eenvtijdje gebruikt maar durf het niet meer te zeggen wat de waardes waren...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

liizaJarig
Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:31

Ik heb dit ook, vandaag heb ik 36 minuten gereden waarvan 16 minuten gestapt, 16 minuten gedraafd en 4 minuten gegaloppeerd. Voordat ik ga rijden longeer ik ‘m altijd dus daarom is mijn tijd in stap korter. Hij is al opgewarmd aan de longe.

Kerstmuts

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:05

liiza schreef:
Ik heb dit ook, vandaag heb ik 36 minuten gereden waarvan 16 minuten gestapt, 16 minuten gedraafd en 4 minuten gegaloppeerd. Voordat ik ga rijden longeer ik ‘m altijd dus daarom is mijn tijd in stap korter. Hij is al opgewarmd aan de longe.

Doe je dan instappen aan de longe 10 minuten of begin je daar ook met draven?

Maartje_M
Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:51

Ik heb sinds kort ook de Equestic Saddle Clip en het valt mij ook op dat ik minder intensief rij dan ik dacht haha
Gister had ik bijvoorbeeld 57% stap, 32% draf en 10% galop (bewust meer galop want mevrouw dacht steeds dat ze zelf wel mocht bepalen wanneer het klaar was := ) Ik zet hem overigens altijd ergens tijdens het uitstappen al uit dus dat neemt hij nooit helemaal mee

Ik vind vooral linksom en rechtsom heel fijn, ik blij dat toch wel redelijk te verdelen, waarbij linksom iets meer (51%), dat is haar moeilijke kant.
Ook de ritme en symmetrie metingen vind ik erg fijn om te volgen

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:04

Even een schopje hier :)

Ik gebruik nu sinds kort ook equilab en was zelfs verbaast dat hij herkende wanneer ik tölt of telgang reed :)

Ga hem nu proberen iedere training erbij te houden.

NoekAa_
Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Hoeveel minuten stap/draf/galop (Equilab app bijv)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:41

Ik rijd met de equestic saddle clip, trainingsduur is gemiddeld 35 minuten waarvan ongeveer 6 minuten galop, 15-20 minuten draf en 10-15 minuten. Uitstappen zit hier meestal niet bij (want dan stap ik af/zet ik de meting uit).

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:29

Ik rij er ook mee (Equilab), de route klopt wel maar de verdeling tussen de gangen laat nogal te wensen over. Ik draaf en galloppeer waarschijnlijk te langzaam want het klopt nooit.
Vindt het wel grappig om te zien hoelang en waar je rijdt maar helaas weet ik niet hoelang ik draaf.
Stalgenootjes hebben dezelfde app en als we samen rijden zit er verschil tussen de ritten.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

xJolijn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:17

Sinds twee weken gebruik ik ook equilab, maar voornamelijk om bij te houden hoeveel ik rechts- en linksom rijd om het (hopelijk) enigszins gelijk te houden :D
In ieder geval, ik heb even voor je gekeken naar de verdeling van de gangen.
Met mijn les (55 minuten), inclusief in en uitstappen:
29 minuten stap,
22 minuten draf en
2 minuten galop.
Twee minuten stilstaan denk ik.

Gemiddeld van drie keer rijden (geen les) (gemiddeld 40 minuten rijden):
18 minuten stap,
20 minuten draf,
2 minuten galop.

Met les doe ik echt wel meer oefeningen en rijd ik vooral bewuster en intensiever, dan stappen we dus iets vaker tussendoor. Als ik zelf rijd dan probeer ik me één of twee dingen voor te nemen waar we die dag aan gaan werken. Tenzij dat oefeningen in stap zijn, stap ik dus iets minder vaak tussendoor en is de training wat korter. Ik denk dat daar het verschil in zit :)
Overigens ben ik van mening dat een groot stapdeel niet perse gelijk staat aan een weinig intensieve training. Ik denk dat dat erg afhankelijk is van het africhtingsniveau van paard (en ruiter). Ik rijd zelf met een draver, die prima galoppeerd maar het nog niet zo lang volhoudt, vandaar het kleine aandeel galop met rijden. Met longeren is dit hoger. Echter zijn dingen als takt en balans voor ons al een groot trainingspunt, en als je dan eens vijf minuten achter elkaar draaft en wat oefeningetjes doet kan dat best intensief zijn.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Myka
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:51

Even een vraagje, is het met Equilab ook mogelijk om te zien wat je max. snelheid is in stap, draf en galop?

live laugh love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 77 bezoekers