Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:35

Janneke2 schreef:
D_M_L schreef:
Hoi bokkers!

Ik denk dat de meningen hierover wel verdeeld kunnen zijn, dus zet ik mijn vraag hier neer: wat is nodig, en wat overbodig, om een paard correct te rijden, zonder hierbij aan 'mooiheid' of 'niveau' te denken? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer van wat nu echt van belang is bij het juist rijden van een paard, en welke technieken meer 'extra' zijn.

Het aan de teugel rijden is een voorbeeld van een techniek die belangrijk is om het paard het ruitergewicht juist te laten dragen, en essentieel al wil je een paards rug niet beschadigen, naast dat het er mooi uit ziet. Maar in hoeverre is deze techniek echt noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen van het vaak rijden van een paard dat niet aan de teugel rijdt, voor de rug? Als een ruiter slechts lichte oefeningen met een paard rijdt; speelt het aan de teugel rijden dan ook een grote rol? En als het paard niet correct aan de teugel rijdt, maar bijvoorbeeld tegen de hand gaat, levert dit dan ook schade op aan de rug van het paard als het regelmatig zo wordt gereden? Dit zijn wat vragen die ik heb met betrekking tot het doel van aan de teugel rijden, en de noodzakelijkheid ervan.


Het woord teugel zorgt voor veel verwarring.
Want met de voorkant hoeft niet veel te gebeuren, aan de orde is, dat het dier de buikspieren, het bekken en de rug correct gebruikt.
Waarbij ik denk dat rechtrichten er bij hoort.

Te lang een dier hetzij in de krul trekken hetzij op de voorhand rond laten lopen geeft schade.
(Sterrenkijken geeft ook schade, de kunst is het dier zonder gedoe en getrek 'rond' te krijgen, door netjes met rug, achterbenen en bekken te beginnen, ipv "van voor naar achter" te rijden, dwz eerst die krul en de rest komt later wel.)
Citaat:
Maar er zijn nog tal van andere oefeningen die in de training van een paard gebruikt worden. Welke technieken zijn volgens jullie essentieel, al wil je een paard zo rijden dat het jouw ruitergewicht kan dragen en het daar geen schade aan ondervindt? Het gaat mij hierbij om oefeningen die dus van belang zijn al wil je in ontspannenheid en correctheid met je paard rijden. Het optillen naar een hoger niveau of het rijden van mooie oefeningen bedoel ik hier niet.

Een ander voorbeeld: als een ruiter niet juist zit, in hoeverre kan dit het paard beïnvloeden en in hoeverre is de houding van de ruiter dus essentieel in het enkel en alleen correct en ontspannen rijden?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Zo niet, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar de meningen op dit punt! :)

Alle dressuur oefeningen hebben een betekenis.
Stuk voor stuk dienen ze om bijvoorbeeld het achterbeen makkelijker onder de massa te laten komen, het dier meer te laten dragen, etc etc.

Wat essentieel is, hangt ervan af.
* Wat voor dier heb je. "Dressuur is een paard sterk en lenig maken" - brengt het dier zelf al veel lenigheid mee, doe dan veel terrreinwerk, balken lopen om kracht te ontwikkelen.
Brengt het dier minder souplesse mee, doe dan wat meer gebogen lijnen.
* Hoe reageert het dier op een oefening. Welk stukje vindt hij moeilijk, vervang dan een stukje en vraag net eén beetje iets anders.
* En uiteraard je doel. Een recreatie- of springpaard hoeft niet compleet het gewicht op achter te krijgen, voor een dressuur paard is dat na genoeg training wel het doel.
Wel heeft ook het recreatiepaard er baat bij, de rug correct op te bollen en het gewicht iets terug te brengen.

En een slecht tot matig zittende ruiter is sowieso een hinder voor het dier.
Verder worden de hulpen zeer waarschijnlijk krakkemikkig gegeven.

@MCE: ik ben het roerend met deze ouderwetse tekst eens, maar als ik hier op af moest gaan snapte ik er maar weinig van.
"Het kruis zonder verkramptheid aanspannen", ik hoor liever dat je een als mens een transversus abdominis spier hebt, en wat je zoal met die spier moet doen.
Kruisspieren heb je niet en met je bekkenbodemspieren hoef je niets te doen.



daarom is het zo belangrijk dat je iemand naast je hebt die je kan uitleggen wat "zonder verkramptheid is" dit zijn leuke items voor een theorie avond


D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 13:59

Wat ik me ook afvraag, omtrent dit onderwerp, is: (het is al een beetje aan de orde gekomen) in hoeverre moet een paard aan de teugel rijden als je lichte dressuur rijdt en gewoon vooral voor de ontspanning rijdt? is een beetje nageefelijkheid al voldoende? En in hoeverre is het aan de teugel rijden überhaupt voor 'het plaatje' en in hoeverre is het bedoeld om het paard zijn rug goed te laten gebruiken?

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:05

Ik ben momenteel zeer onder de indruk van het bereiken van verticaal evenwicht bij mijn jonkie.

Du momente dat ze haar gewicht netjes over 2 voorbenen verdeelt, komt de rug omhoog, wordt die hals mooi rond en voel ik geknabbel aan het bit.
Wat gewoon tekenen van ontspanning zijn als reactie op het bereikte evenwicht.

(...en met al die kneepjes, opvangen en drijven, "binnenbeen buitenteugel" etc etc, heeft het weinig van doen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:19

Welke stijl je ook toepast, voor mij geldt één ding altijd:

Rijden met respect voor je paard.
Rekening houden met wat hij wel en niet kan, rekening houden met zijn persoonlijkheid, gevoel die dag,...

En iedereen zegt: 'ja, dat is toch logisch!', maar in de praktijk zie je toch wat anders.

Rijden is een wisselwerking, geen éénrichtingsverkeer.

pien_2010
Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:30

D_M_L schreef:
Wat ik me ook afvraag, omtrent dit onderwerp, is: (het is al een beetje aan de orde gekomen) in hoeverre moet een paard aan de teugel rijden als je lichte dressuur rijdt en gewoon vooral voor de ontspanning rijdt? is een beetje nageefelijkheid al voldoende? En in hoeverre is het aan de teugel rijden überhaupt voor 'het plaatje' en in hoeverre is het bedoeld om het paard zijn rug goed te laten gebruiken?


Hier wil ik wel antwoord op geven.

Als je jouw paard correct van achter naar voren rijdt (ik spreek dus niet over verzameling en zo hé), dan maak je gebruik van een soort ergo dynamisch systeem van het paard dat hij heel goed begrijpt. Je kunt hem dan met minimale hulpen (ook een heel jong paard) rijden en de communicatie voor je paard is duidelijk. Hij zal kauwen op het bit, een klein wit randje hebben rond zijn mond, het teugelcontact voelt licht aan, de rug onder je veert en het doorzitten is vaak heel gemakkelijk te doen want je paard beweegt soepel. Voor het paard zelf is deze manier van een mens dragen veel fijner, voor de mens idem dito want het rijdt zo lekker. Je rijdt dan met je hele lichaam (hand, zit, kuiten) ontspannen en je weet als ruiter waar je mee bezig bent. Dat vraagt echt wel wat kennis en ervaring.

MAAR als correct rijden niet beheerst wordt (soms lijkt het wel eens of de kennis daarvan verdwenen is) dan ben ik voorstander van een paard gewoon met lang teugeltje te laten lopen. Want dan krijg je al die pogingen om aan de teugel te rijden en het eind resultaat is een paard dat van voor naar achter wordt gereden, een "valse knik" heeft en de hulpen moet grof gegeven worden want kunnen niet door komen daar het "ergonomische systeem" niet kan functioneren.

Ik ben een beeld denker en ik heb altijd het volgende beeld. Als mijn paardje correct gaat, dan zie ik de rug voor me als een brug die mooi dicht is. Blij en verend rijden we in het rond. Met minimale hulpen verstaan we elkaar.

Als mijn paardje niet correct gaat, dan voelt de rug aan als een brug die open staat. Ik zit op een stuiterende strakke rug, de hulpen komen niet door en het is heel hard werken en paardje en ik zijn ongelukkig.

Ik ben een recreatieve ruiter en ik rijd altijd zo correct mogelijk (geen verzameling, welprobeer ik in evenwicht zoveel mogelijk te gaan).

D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 14:45

Wat een duidelijk antwoord! Bedankt! Wat is precies het verschil tussen de verzameling en het van achter naar voren rijden? (heb nog een hoop te leren ;) )
In principe moet een paard dus met een stabiele ruiter en goede beenhulpen door van achter naar voren gereden te worden aan de teugel gereden worden? Is het begrenzen -druk op de teugels- aan de voorkant dan voldoende, of is er niets mis mee om een paard -indien nodig- nog wat extra los te vragen door bijvoorbeeld kneepjes te geven?

Je zegt dat een paard deze manier van communicatie vanzelf begrijpt. Dat wat wij als ruiters dus van het paard vragen -mits op een goede manier- is voor hun dus duidelijk, en ze reageren daar als het ware 'natuurlijk' op?

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


pien_2010
Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:16

D_M_L schreef:
Wat is precies het verschil tussen de verzameling en het van achter naar voren rijden?
Als het paard van achter naar voren wordt gereden, bijvoorbeeld een vier jarig jong paard, dan gebruikt hij zijn rug goed. Enkel door gymnasticeren en sterker worden, bereik je dat een paard meer en meer het gewicht als het waren op achteren kan zetten en meer "door zijn hurken kan gaan zitten.

Kijk bijvoorbeeld naar het beeld van een correct gereden drie jarige en de piaff van een lippizaner van de weense rijschool. De laatste gaat meer en meer "zitten" als het ware doordat hij in staat is meer en meer gewicht op achteren te nemen en door zijn hurken te gaan.
Dan zet je twee uiterste van correct gereden paarden op een lijn. Het jonge paard staat helemaal links want is net begonnen het oude paard staat helemaal rechts.

D_M_L schreef:
In principe moet een paard dus met een stabiele ruiter en goede beenhulpen door van achter naar voren gereden te worden aan de teugel gereden worden?
Ja, door zit, houding, hand en beenhulpen doet de ruiter dat daar er gereden wordt met de halve ophouding.

D_M_L schreef:
Is het begrenzen -druk op de teugels- aan de voorkant dan voldoende, of is er niets mis mee om een paard -indien nodig- nog wat extra los te vragen door bijvoorbeeld kneepjes te geven?
Je vraagt eigenlijk hoe rijd je een paard correct. Belangrijk is als je rijdt dat je paard ontspannen is en open staat voor wat jij vraagt. Voel jij dat bijvoorbeeld zijn kaak op slot is, dan doe je een oefening (bijvoorbeeld pasje wijken), of wending om de voorhand waardoor paard geen andere keuze heeft door zijn mond te openen. Je zit als het ware in je paard, je doet de oefening en op het moment dat jouw paard knabbelt op het bit dan ontspan jij helemaal inclusief je vingers. Je gooit dus niet de teugels los je beloond het paard door te ontspannen, je geeft als het ware na.

D_M_L schreef:
e zegt dat een paard deze manier van communicatie vanzelf begrijpt. Dat wat wij als ruiters dus van het paard vragen -mits op een goede manier- is voor hun dus duidelijk, en ze reageren daar als het ware 'natuurlijk' op?
Klopt. Voorbeeldje, mijn paardje heeft de neiging (al vanaf jongs af aan, om rechts het bit wat moeilijker aan te nemen. Dat probleem was helemaal over maar duidelijk is nu we weer na lange weideblessure het rijden weer oppakken dat ze weer die neiging heeft om dat te doen.
Ik voel dat natuurlijk gelijk. Ik zit ontspannen op het paard, we stappen van het erf af, ik heb licht teugel contact en omdat mijn paard niet rechts het bit wil aanpakken doe ik mijn hand paar cm hoger en hou hem daar terwijl ik linkerkuit heel licht aandruk en rechter kuit ligt gewoon rustig tegen paardje aan. Eventueel klein pasje wijken (doe ik liever niet vanwege herstellende blessure) en zodra ik voel dat paardje kauwt doe ik mijn hand rustig omlaag en ontspan ik en hou wel teugelcontact. Het begrijpen van het paard ligt in het kuit contact en omdat het correct de rug gebruikt (brug gesloten). Ik praat over hele lichte aanwijzingen c.q. hulpen.

Een jaar geleden heb ik een manege paard gereden na een osteopaat behandeling (20 jarig paardje reed altijd in de beginners les) dus dan weet je het wel. Hij hield kaak keivast, dus gelijk wending om de voorhand gedaan, ondanks dat ie oefening fout ging begon hij wel gelijk te kauwen. Ergo dynamisch heeft dat mee te maken. Zelfde met kuit en hand/ zit hulpen. Binnen de kortste keer ging dit paardje met correct rug gebruik door de manege. Mijnheertje wist precies hoe het moest en dat terwijl ik helemaal niet zo hoog opgeleide ruiter ben. Het is allemaal basis, B-L niveau wat ik rijd.

Als je meer wil weten hierover lees bijvoorbeeld eens "Klassieke dressuur van Stefan M. Radke). Daar staan veel foto's in.
Ik kan je instructeurs aanbevelen die omgeving Weert zit en iemand in de buurt van Kaatsheuvel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers