Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:14

Hoi bokkers!

Ik denk dat de meningen hierover wel verdeeld kunnen zijn, dus zet ik mijn vraag hier neer: wat is nodig, en wat overbodig, om een paard correct te rijden, zonder hierbij aan 'mooiheid' of 'niveau' te denken? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer van wat nu echt van belang is bij het juist rijden van een paard, en welke technieken meer 'extra' zijn.

Het aan de teugel rijden is een voorbeeld van een techniek die belangrijk is om het paard het ruitergewicht juist te laten dragen, en essentieel al wil je een paards rug niet beschadigen, naast dat het er mooi uit ziet. Maar in hoeverre is deze techniek echt noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen van het vaak rijden van een paard dat niet aan de teugel rijdt, voor de rug? Als een ruiter slechts lichte oefeningen met een paard rijdt; speelt het aan de teugel rijden dan ook een grote rol? En als het paard niet correct aan de teugel rijdt, maar bijvoorbeeld tegen de hand gaat, levert dit dan ook schade op aan de rug van het paard als het regelmatig zo wordt gereden? Dit zijn wat vragen die ik heb met betrekking tot het doel van aan de teugel rijden, en de noodzakelijkheid ervan.

Maar er zijn nog tal van andere oefeningen die in de training van een paard gebruikt worden. Welke technieken zijn volgens jullie essentieel, al wil je een paard zo rijden dat het jouw ruitergewicht kan dragen en het daar geen schade aan ondervindt? Het gaat mij hierbij om oefeningen die dus van belang zijn al wil je in ontspannenheid en correctheid met je paard rijden. Het optillen naar een hoger niveau of het rijden van mooie oefeningen bedoel ik hier niet.

Een ander voorbeeld: als een ruiter niet juist zit, in hoeverre kan dit het paard beïnvloeden en in hoeverre is de houding van de ruiter dus essentieel in het enkel en alleen correct en ontspannen rijden?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Zo niet, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar de meningen op dit punt! :)

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:43

Ik denk niet dat dit een mening is maar wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Heb alleen de onderzoeken niet voorhanden :+

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:54

Volgens mij is correct rijden dat je met je zit, zo min mogelijk hulpen als teugel, zweep etc rijd.
Dat je eerst vanaf de grond je paard sterk en soepel maakt, zich bewust maakt van zijn lijf.
Dat je eerst vanaf de grond met jou lichaam al aan kunt geven wat je gaat doen.
Want je kunt door jouw manier van lopen een paard al laten verzamelen, ondertreden, buigen etc. en je kunt dat bijna 1op1 kopieren als je er op zit.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat paard leert om meteen te reageren, dit leer je al op de grond, vanaf het moment dat je zelf duidelijk bent in je hulpen.

Dus correct rijden begint bij je bewust te worden van en van daaruit bewust en correct gaan gebruiken van je eigen lijf.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:01

Aan de teugel rijden is geen techniek, maar het resultaat van een over de rug met correct achterbeengebruik gaand paard. Iets wat nodig is om zonder al te veel schade het ruitergewicht goed te dragen.

Ik snap je vraag denk ik niet helemaal...

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:09

Ik denk dat de vraag iets is als:
wat is de minimale basis hoe een paard moet lopen of wat hij moet kunnen, om zijn leven lang gereden te kunnen worden zonder er lichamelijke problemen door te krijgen.

Stel dat je een paard hebt, en er alleen bosritten mee maakt.
Verder totaal geen sport ambities hebt.
Hoe houd je dan je paard heel?
Zoiets bijvoorbeeld?

Esther
Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:13

_San87_ schreef:
Aan de teugel rijden is geen techniek, maar het resultaat van een over de rug met correct achterbeengebruik gaand paard. Iets wat nodig is om zonder al te veel schade het ruitergewicht goed te dragen.

Ik snap je vraag denk ik niet helemaal...

Inderdaad, daardoor krijgt je paard de juiste bespiering om zijn leven lang fit en gezond te blijven ondanks het gereden worden.

Sprakeloos

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:16

Barbet schreef:
Ik denk dat de vraag iets is als:
wat is de minimale basis hoe een paard moet lopen of wat hij moet kunnen, om zijn leven lang gereden te kunnen worden zonder er lichamelijke problemen door te krijgen.

Stel dat je een paard hebt, en er alleen bosritten mee maakt.
Verder totaal geen sport ambities hebt.
Hoe houd je dan je paard heel?
Zoiets bijvoorbeeld?

Ja dan zal je alsnog dressuurmatig aan het werk moeten. Dressuur is er niet alleen om te schitteren op wedstrijd, maar vooral om het paard te leren zijn lijf zo te gebruiken dat het mensen kan dragen.

Hoewel ik nu weer aan het trainen ben voor wedstrijden, heb ik met mijn paard in onze tijden van strandcrossen ook voornamelijk dressuurmatig gereden :). En dat is echt niet per se in de dressuurhouding, maar gewoon aan een langere teugel, maar wel rechtgericht en over de rug.

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:39

Barbet schreef:
Ik denk dat de vraag iets is als:
wat is de minimale basis hoe een paard moet lopen of wat hij moet kunnen, om zijn leven lang gereden te kunnen worden zonder er lichamelijke problemen door te krijgen.

Stel dat je een paard hebt, en er alleen bosritten mee maakt.
Verder totaal geen sport ambities hebt.
Hoe houd je dan je paard heel?
Zoiets bijvoorbeeld?


Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen 'hoe houd ik mijn paard heel als ik erop rijd, ongeacht dicipline'

Nu komt het over alsof je met sport ambities wel je paard heel houd en er minder voor hoeft te doen dan wanneer je bosritten maakt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:45

Cowgirl, ja dat bedoelde ik eigenlijk, jij zet het nu beter neer!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:45

Cowgirl schreef:
Barbet schreef:
Ik denk dat de vraag iets is als:
wat is de minimale basis hoe een paard moet lopen of wat hij moet kunnen, om zijn leven lang gereden te kunnen worden zonder er lichamelijke problemen door te krijgen.

Stel dat je een paard hebt, en er alleen bosritten mee maakt.
Verder totaal geen sport ambities hebt.
Hoe houd je dan je paard heel?
Zoiets bijvoorbeeld?


Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen 'hoe houd ik mijn paard heel als ik erop rijd, ongeacht dicipline'

Nu komt het over alsof je met sport ambities wel je paard heel houd en er minder voor hoeft te doen dan wanneer je bosritten maakt.

Terwijl dat absoluut het geval niet hoeft te zijn ook nog.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:24

Ik heb dat eens gevraagd aan een kyrgizische herder. Die was voor alles afhankelijk van zijn paard. Vervoer, de kuddes hoeden etc. Hij rijdt zijn paard zeker 8-10 uur per dag en dat is zwaar werk, steile hellingen zware lasten ga zo maar door. Daar stelt onze rijderij echt niks bij voor, Die snapte niks van mijn vraag. Hij reed gewoon en zijn paarden werden zo doorgaans gezond zeer oud. Volgens mij gaat dat op bijv IJsland en op de argentijnse pampa’s niet anders. Je kan ook niet 6 uur je kudde hoeden en je paard daarbij over de rug laten lopen toch?

Eigenlijk denk ik dat het grotendeels onzin is. We vinden het vooral mooi en lekker zitten als een paard goed over de rug loopt.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:46

troi: maar een paard dat voortdurend de rug wegdrukt krijgt toch wel degelijk klachten, zoals kissing spines bijvoorbeeld.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:53

troi schreef:
Ik heb dat eens gevraagd aan een kyrgizische herder. Die was voor alles afhankelijk van zijn paard. Vervoer, de kuddes hoeden etc. Hij rijdt zijn paard zeker 8-10 uur per dag en dat is zwaar werk, steile hellingen zware lasten ga zo maar door. Daar stelt onze rijderij echt niks bij voor, Die snapte niks van mijn vraag. Hij reed gewoon en zijn paarden werden zo doorgaans gezond zeer oud. Volgens mij gaat dat op bijv IJsland en op de argentijnse pampa’s niet anders. Je kan ook niet 6 uur je kudde hoeden en je paard daarbij over de rug laten lopen toch?

Eigenlijk denk ik dat het grotendeels onzin is. We vinden het vooral mooi en lekker zitten als een paard goed over de rug loopt.

Ik denk maar zo dat de paarden die jij beschrijft niet met weggedrukte ruggen en achterhanden in Tokio lopen. Want dan worden ze niet gezond oud.

D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 20:56

@Barbet en @cowgirl, jullie verwoorden mijn vraag idd veel beter!! Dat is hoe ik het bedoel. Thanks!

Wauw, superinteressante reacties allemaal al!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:01

Veel oefenen. In het longeren lang, laag en in het rijden wat meer opwaarts afgewisseld met lang laag. Mn Fries had moeite me achterbeen gebruik en dAar deed ik aan de longeerlijn, dus op de volte een sprongetje mee dus 20 a30 cm zodat de achterhand sterker werd. Geen idee of dit een goede oplossing was maar het heeft wel geholpen in het rijden

Roze schoentje

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:47

_San87_ schreef:
troi schreef:
Ik heb dat eens gevraagd aan een kyrgizische herder. Die was voor alles afhankelijk van zijn paard. Vervoer, de kuddes hoeden etc. Hij rijdt zijn paard zeker 8-10 uur per dag en dat is zwaar werk, steile hellingen zware lasten ga zo maar door. Daar stelt onze rijderij echt niks bij voor, Die snapte niks van mijn vraag. Hij reed gewoon en zijn paarden werden zo doorgaans gezond zeer oud. Volgens mij gaat dat op bijv IJsland en op de argentijnse pampa’s niet anders. Je kan ook niet 6 uur je kudde hoeden en je paard daarbij over de rug laten lopen toch?

Eigenlijk denk ik dat het grotendeels onzin is. We vinden het vooral mooi en lekker zitten als een paard goed over de rug loopt.

Ik denk maar zo dat de paarden die jij beschrijft niet met weggedrukte ruggen en achterhanden in Tokio lopen. Want dan worden ze niet gezond oud.


Die dieren zijn aan het werk, paarden met weggedrukte ruggen en kop in de sterren zijn zo doorgaans niet geconcentreerd aan het werk. Dat houd een paard ook niet uren vol namelijk. Maar er zit veel tussen ‘over de rug’ en met weggedrukte rug lopen natuurlijk.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:04

Dat klopt. Ik denk ook niet dat een paard per se altijd over de rug gereden moet worden om gezond oud te worden.
Maar denk je ook niet dat dat gewoon ook andere paarden zijn als de warmbloeden en volbloeden waar wij mee rijden voor de sport? Ik bedoel, op een Fjord kan je ook gewoon een urenlange rit maken, waarbij paard niet over de rug loopt per se maar ook de rug niet wegdrukt. Die zijn gewoon ook anders gebouwd, misschien luistert het minder nauw.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:10

troi schreef:
Ik heb dat eens gevraagd aan een kyrgizische herder. Die was voor alles afhankelijk van zijn paard. Vervoer, de kuddes hoeden etc. Hij rijdt zijn paard zeker 8-10 uur per dag en dat is zwaar werk, steile hellingen zware lasten ga zo maar door. Daar stelt onze rijderij echt niks bij voor, Die snapte niks van mijn vraag. Hij reed gewoon en zijn paarden werden zo doorgaans gezond zeer oud. Volgens mij gaat dat op bijv IJsland en op de argentijnse pampa’s niet anders. Je kan ook niet 6 uur je kudde hoeden en je paard daarbij over de rug laten lopen toch?

Eigenlijk denk ik dat het grotendeels onzin is. We vinden het vooral mooi en lekker zitten als een paard goed over de rug loopt.

Nu zullen deze paarden ook veel meer coordinatie en terreinzekerheid hebben door soort terrein waarop ze opgroeien dan wat de onze ontwikkelen op zo'n biljartlakenwei. Rest is zeker met zo'n basis je paard niet in de weg zitten hoe die ook beweegt. Tegelijk heel simpel en behoorlijk ingewikkeld.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:22

Avalanche81 schreef:
Dat klopt. Ik denk ook niet dat een paard per se altijd over de rug gereden moet worden om gezond oud te worden.
Maar denk je ook niet dat dat gewoon ook andere paarden zijn als de warmbloeden en volbloeden waar wij mee rijden voor de sport? Ik bedoel, op een Fjord kan je ook gewoon een urenlange rit maken, waarbij paard niet over de rug loopt per se maar ook de rug niet wegdrukt. Die zijn gewoon ook anders gebouwd, misschien luistert het minder nauw.


Maar ik heb een paint gereden, die ook uren kon rijden maar die was zo krom als een hoepeltje, trok je uit het zadel in de draf.
Western gereden, dus ik dacht, moet goed zijn.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:31

Avalanche81 schreef:
Maar denk je ook niet dat dat gewoon ook andere paarden zijn als de warmbloeden en volbloeden waar wij mee rijden voor de sport?


tamary schreef:
Nu zullen deze paarden ook veel meer coordinatie en terreinzekerheid hebben door soort terrein waarop ze opgroeien dan wat de onze ontwikkelen op zo'n biljartlakenwei. Rest is zeker met zo'n basis je paard niet in de weg zitten hoe die ook beweegt. Tegelijk heel simpel en behoorlijk ingewikkeld.


Klopt in beide qoutes hoor, bovendien groeien die op in het semi-wild in de bergen waardoor de zwakken uitvallen (wolven /ongelukken /ziektes etc) . En degenen die zich als rijpaard niet goed ontwikkelen gaan in de worst. Dat creeert sterke paarden. Maar in de basis dezelfde paarden als hier natuurlijk. Bot- spier etc is niet anders. En de herders kunnen natuurlijk echt goed rijden. Die versmelten zo’n beetje met hun paard.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is essentieel in het correct rijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:47

Bot/spier is natuurlijk gelijk idd.
Maar het versmelten met je paard..... dan zit je uiteraard je paard totaal niet in de weg....
Er zijn zoveel mensen die hun paarden ongelooflijk in de weg zitten natuurlijk. En het is zo simpel en tegelijk moeilijk om dat niet te doen.

TS: mijn antwoord: je paard niet in de weg zitten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:00

D_M_L schreef:
Hoi bokkers!

Ik denk dat de meningen hierover wel verdeeld kunnen zijn, dus zet ik mijn vraag hier neer: wat is nodig, en wat overbodig, om een paard correct te rijden, zonder hierbij aan 'mooiheid' of 'niveau' te denken? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer van wat nu echt van belang is bij het juist rijden van een paard, en welke technieken meer 'extra' zijn.

Het aan de teugel rijden is een voorbeeld van een techniek die belangrijk is om het paard het ruitergewicht juist te laten dragen, en essentieel al wil je een paards rug niet beschadigen, naast dat het er mooi uit ziet. Maar in hoeverre is deze techniek echt noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen van het vaak rijden van een paard dat niet aan de teugel rijdt, voor de rug? Als een ruiter slechts lichte oefeningen met een paard rijdt; speelt het aan de teugel rijden dan ook een grote rol? En als het paard niet correct aan de teugel rijdt, maar bijvoorbeeld tegen de hand gaat, levert dit dan ook schade op aan de rug van het paard als het regelmatig zo wordt gereden? Dit zijn wat vragen die ik heb met betrekking tot het doel van aan de teugel rijden, en de noodzakelijkheid ervan.

Maar er zijn nog tal van andere oefeningen die in de training van een paard gebruikt worden. Welke technieken zijn volgens jullie essentieel, al wil je een paard zo rijden dat het jouw ruitergewicht kan dragen en het daar geen schade aan ondervindt? Het gaat mij hierbij om oefeningen die dus van belang zijn al wil je in ontspannenheid en correctheid met je paard rijden. Het optillen naar een hoger niveau of het rijden van mooie oefeningen bedoel ik hier niet.

Een ander voorbeeld: als een ruiter niet juist zit, in hoeverre kan dit het paard beïnvloeden en in hoeverre is de houding van de ruiter dus essentieel in het enkel en alleen correct en ontspannen rijden?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Zo niet, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar de meningen op dit punt! :)


Wat imo belangrijk is om een paard te rijden zonder dat deze daar schade van ondervind is een stukje dressuur basis.
Een redelijk onafhankelijke zit, paard nageeflijk kunnen rijden over de rug van achter naar voor, naar de hand toe en in horizontaal evenwicht kunnen laten lopen. (evenveel gewicht op voor en achterbenen)
En een stukje rechtrichten, gymnastiseren daarnaast.

Dit alles is al moeilijk genoeg maar imo wel essentieel om een paard niet stuk te rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:05

iemand naast je die je kan laten voelen wat 'n ontspannen zit is

wat het verschil is tussen rechtop zitten en "overstrekt" recht op


[ img ]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:12

Ik haak nog even in op het ruiter gedeelte, wat mijns inziens vaak overgeslagen wordt. Eenmaal op het paard krijgt de ruiter wel correcties. Rechtop, hakken laag, niet voorover hangen etc. Naar mijn idee hoort een ruiter al een bepaald sportief niveau te hebben 'voordat' deze op het paard stapt, om zo in staat te zijn het paard te gymnastiseren en niet in de weg te zitten. Er zijn nl. kromme paarden maar oh my wat heb ik veel nog ontieglijk krommere ruiters gezien in de tijd dat ik les gaf. Dus wil je het echt goed doen: hup naar de sportschool en werken aan een goede rompstabiliteit, gelijkheid in je eigen lichaam en een stukje basisconditie, ik weet zeker dat dan de osteopaat een stuk minder vaak langs hoeft te komen!!!

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:55

D_M_L schreef:
Hoi bokkers!

Ik denk dat de meningen hierover wel verdeeld kunnen zijn, dus zet ik mijn vraag hier neer: wat is nodig, en wat overbodig, om een paard correct te rijden, zonder hierbij aan 'mooiheid' of 'niveau' te denken? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer van wat nu echt van belang is bij het juist rijden van een paard, en welke technieken meer 'extra' zijn.

Het aan de teugel rijden is een voorbeeld van een techniek die belangrijk is om het paard het ruitergewicht juist te laten dragen, en essentieel al wil je een paards rug niet beschadigen, naast dat het er mooi uit ziet. Maar in hoeverre is deze techniek echt noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen van het vaak rijden van een paard dat niet aan de teugel rijdt, voor de rug? Als een ruiter slechts lichte oefeningen met een paard rijdt; speelt het aan de teugel rijden dan ook een grote rol? En als het paard niet correct aan de teugel rijdt, maar bijvoorbeeld tegen de hand gaat, levert dit dan ook schade op aan de rug van het paard als het regelmatig zo wordt gereden? Dit zijn wat vragen die ik heb met betrekking tot het doel van aan de teugel rijden, en de noodzakelijkheid ervan.


Het woord teugel zorgt voor veel verwarring.
Want met de voorkant hoeft niet veel te gebeuren, aan de orde is, dat het dier de buikspieren, het bekken en de rug correct gebruikt.
Waarbij ik denk dat rechtrichten er bij hoort.

Te lang een dier hetzij in de krul trekken hetzij op de voorhand rond laten lopen geeft schade.
(Sterrenkijken geeft ook schade, de kunst is het dier zonder gedoe en getrek 'rond' te krijgen, door netjes met rug, achterbenen en bekken te beginnen, ipv "van voor naar achter" te rijden, dwz eerst die krul en de rest komt later wel.)
Citaat:
Maar er zijn nog tal van andere oefeningen die in de training van een paard gebruikt worden. Welke technieken zijn volgens jullie essentieel, al wil je een paard zo rijden dat het jouw ruitergewicht kan dragen en het daar geen schade aan ondervindt? Het gaat mij hierbij om oefeningen die dus van belang zijn al wil je in ontspannenheid en correctheid met je paard rijden. Het optillen naar een hoger niveau of het rijden van mooie oefeningen bedoel ik hier niet.

Een ander voorbeeld: als een ruiter niet juist zit, in hoeverre kan dit het paard beïnvloeden en in hoeverre is de houding van de ruiter dus essentieel in het enkel en alleen correct en ontspannen rijden?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Zo niet, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar de meningen op dit punt! :)

Alle dressuur oefeningen hebben een betekenis.
Stuk voor stuk dienen ze om bijvoorbeeld het achterbeen makkelijker onder de massa te laten komen, het dier meer te laten dragen, etc etc.

Wat essentieel is, hangt ervan af.
* Wat voor dier heb je. "Dressuur is een paard sterk en lenig maken" - brengt het dier zelf al veel lenigheid mee, doe dan veel terrreinwerk, balken lopen om kracht te ontwikkelen.
Brengt het dier minder souplesse mee, doe dan wat meer gebogen lijnen.
* Hoe reageert het dier op een oefening. Welk stukje vindt hij moeilijk, vervang dan een stukje en vraag net eén beetje iets anders.
* En uiteraard je doel. Een recreatie- of springpaard hoeft niet compleet het gewicht op achter te krijgen, voor een dressuur paard is dat na genoeg training wel het doel.
Wel heeft ook het recreatiepaard er baat bij, de rug correct op te bollen en het gewicht iets terug te brengen.

En een slecht tot matig zittende ruiter is sowieso een hinder voor het dier.
Verder worden de hulpen zeer waarschijnlijk krakkemikkig gegeven.

@MCE: ik ben het roerend met deze ouderwetse tekst eens, maar als ik hier op af moest gaan snapte ik er maar weinig van.
"Het kruis zonder verkramptheid aanspannen", ik hoor liever dat je een als mens een transversus abdominis spier hebt, en wat je zoal met die spier moet doen.
Kruisspieren heb je niet en met je bekkenbodemspieren hoef je niets te doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers