Barebackpad hoe vaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 22:38

Hoi bokkers. Ik heb gister voor het eerst op bbp gereden op mijn pony, maar ik wil weten hoe vaak ik dit kan doen, want ze loopt er veel beter mee dan een zadel. Iemand een idee?

Mila


Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:41

Dan lijkt het me hoog tijd voor een ander zadel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:43

Wat voor bbp heb je op de pony liggen? Past je zadel wel goed?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 22:52

Avalanche81 mijn zadel ligt haar heel goed en is net nieuw

_Dracarys ik heb de Emiel Voest bbp deluxe er opliggen, mijn zadel past goed

Mila

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:47

Ik vind dat heel moeilijk om te geloven. Een zadel (zeker een met boom) verdeelt de druk veel beter dan een bbp. Je pony zou het beste moeten lopen onder een zadel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Thats_Me
Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:55

Het is een fijne bbp. Daar kun je best een aantal keer per week mee rijden. Zelf zit ik fijner en mooier op een bbp dan op een zadel. Je wordt onbewust door een zadel in meer of mindere mate in een houding gedwongen. Het kan dus heel goed zijn dat jij ook beter zit op de bbp en daardoor je paard fijner aan het lopen krijgt. Dan kan het zadel goed liggen maar is de combinatie gewoon net wat minder om fijn te kunnen rijden.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:34

Ik zou zelf niet iedere dag met deze bbp gaan rijden, hoewel ik weet hoe fijn deze is, want ik heb hem zelf ook <3 . Hij houdt de ruggengraat niet vrij wat een goed passend zadel wel doet. Ik wissel het daarom af.
Het hangt ervan af hoe lang en intensief je rijdt hoe vaak je hem kunt gebruiken.
Ook ben ik het met _Dracarys eens. Als deze bbp voor jou fijner zit dan je zadel, dan is je huidige nieuwe zadel waarschijnlijk niet de beste keuze voor jou en je paard. Ik spreek uit ervaring want mijn vorige zadel paste wel goed, maar mijn huidige zadel laat mij versmelten met mijn paard. Ik heb dat gevoel nooit eerder ervaren en wil nu niet anders meer.
Ze loopt er velen malen beter en soepeler onder omdat het zadel haar niet meer in de weg zit en ik zelf ook geen enkele moeite meer hoef te doen om in balans te zitten en met haar mee te gaan in haar beweging. (Dit is overigens geen zadel met diepe zit en dikke kniewrongen).

Hoe vervelend het misschien ook is; ik zou opnieuw een goede zadelpasser/ en of maker laten komen. Ik wens jou ook hetzelfde fijne gevoel met je bbp als met je zadel, en geloof me dan wordt het een luxe om te kiezen waarmee je gaat rijden <3

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 07:54

Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)

Mila

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 07:57

Thats_Me: ja ik zit veel beter op bbp dat zegt mijn instructrice ook

Mila

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:30

Het kan goed zijn dat het zadel wel goed op je paard ligt, maar geen goed zadel voor jou is als ruiter. Het zadel moet zowel voor jou als voor je paard goed liggen. Van zodra die combinatie niet past, in jou geval dan wel bij je paard maar niet bij jezelf, ga je jezelf uit balans brengen tov je paard. Als bijvoorbeeld de inch maat niet goed is voor jou als ruiter, zit je niet in het correcte evenwichtspunt en krijg je, ondanks een goed aangemeten zadel, foute drukkingen. (bijvoorbeeld te veel druk achter op de lepel)
Dit geeft ook weer gevolgen op langer termijn.

Probeer hier dus niet te lang mee te wachten om toch eens kritisch ernaar te laten kijken, desnoods door een ander zadelmaker. Second opinion Kan nooit kwaad, en zo heel duur zal dat nu ook weer niet zijn om iemand te laten komen kijken.

Succes!

Every accomplishment starts with the decision to try.

Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:55

Bokt990 schreef:
Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)


In dat geval zou ik dan gewoon vaker je bbp pakken dan je zadel en lekker doorgaan waarmee je bezig bent. Dan komt dat andere zadel vanzelf wel op je pad.

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 11:09

Pollewop113 schreef:
Bokt990 schreef:
Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)


In dat geval zou ik dan gewoon vaker je bbp pakken dan je zadel en lekker doorgaan waarmee je bezig bent. Dan komt dat andere zadel vanzelf wel op je pad.



Ok dan ga ik gewoon door met wat ik aan het doen ben. Bedankt voor jullie advies!

Mila

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:13

Dat klopt inderdaad, tegenwoordig hebben heel veel zadels een diepe zit, dikke kriewrongen waardoor je in een houding gedrukt word en je niet goed mee kan gaan met de bewegingen van het paard. Gewoon een simpel zadeltje, zonder al die poespas, dat past het beste bij je denk ik. :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 12:15

_Dracarys schreef:
Dat klopt inderdaad, tegenwoordig hebben heel veel zadels een diepe zit, dikke kriewrongen waardoor je in een houding gedrukt word en je niet goed mee kan gaan met de bewegingen van het paard. Gewoon een simpel zadeltje, zonder al die poespas, dat past het beste bij je denk ik. :j




Zo'n zadel heb ik ik heb een wintec 500 zadel

Mila

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Barebackpad hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:30

Hoeft niet hoor, ik heb echt jaren een oude Kieffer Wien gehad, ding was verrassend aanpasbaar op verschillende paarden, geen diepe zit en zowat geen wrong.
De Wintec 500 heeft een wat bredere twist, dus kun je als vrouw je bovenbenen niet goed kwijt, wat zorgt voor spanning in je onderrug en bekkengebied, waardoor je niet goed mee kunt zitten. Je zadel past jou dus niet.
Dat heeft echt niks te maken met wrongen of een diepe zit, dat heeft de maken met de twist.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

meisie94
Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:33

Ik zou het wel afwisselen, zoals eerder aangegeven zorgt een zadel voor een gelijkmatige belasting en andere belasting van de barebackpad. :)

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 19:25

Xaylarit schreef:
Heb je een paard?



Ondertussen 4 (helaas een moeten laten inslapen afgelopen maand |( ) en 1 in de maak :D

Mila


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers