Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 08:36

Ik kwam gisteren een opiniestuk tegen over de toename van het aantal kreupelheden (?) sinds het dressuurmatig werken met paarden op een kleiner oppervlak (rijbak) en daarmee meer in 'cirkels'.
Het dier zou hier niet voor ontworpen zijn, en in de geschiedenis is het dier altijd gebruikt voor 'lange rechte stukken' (veedrijven/ voor de wagen/ het reizen van A naar B/ etc...).
In recreatie werden later de bewegingen die paarden van nature maken ingezet op explosieve momenten; reining.
Maar in de dressuur worden die 'natuurlijke' bewegingen die normaal gesproken vaak kort & explosief plaatsvinden langdurig uitgevoerd. Dit zou problemen geven.

Ik vond het wel interessant. De algemeen heersende gedachte is toch dat dressuur onze dieren zolang mogelijk heel houdt.
Dit stuk gaat daar, enigszins, tegenin. En ergens klinkt het wel logisch.
Titel klopt niet helemaal, want veelal rechtuit rijden betekent niet dat je een paard niet kunt gymnastiseren.... Maar goed, ik moest even een titel bedenken ;-)

Enfin, ben benieuwd naar meningen.

https://www.facebook.com/35417741468762 ... =3&theater

GOING IN CIRCLES
When horses roamed the plains, they did exactly that: they roamed. They drifted along, grazing and mostly walking in straight lines. When horses worked for a living, they continued to walk those straight lines, pulling a plow from one end of the field to the other, pulling a milk wagon from one end of town to the other, or pushing cattle from one end of Texas to the other. As they transitioned from work animals to recreation vehicles, they generally continued walking, jogging, or cantering in reasonably straight lines, going from one end of a trail to the other.
Of course, not all work or recreation involved strict, straight line movement. They were asked to cut cattle, which often required them to work laterally, with sudden starts and stops and jolts and jerks. They were asked to perform military/dressage maneuvers, with significant lateral movement and transitions. They were asked to foxhunt, which required them to work over fences and around obstacles. They were asked to participate in sport, such as polo, which again required stops, starts, bursts of speed and lateral work. And, of course, they were asked to race, which required speed, but generally on straight line tracks or long ovals.
As they transitioned into show and competition arenas, however, they shifted away from straight line activity. We changed the game and asked them to become focused athletes and runway models. In doing so, we put them into smaller and smaller spaces and asked them to perform more and more patterned behaviors. Basically, we put them into patterned, repetitive movements—mostly in circles... little, tight circles. And they started to fall apart, experiencing more and more issues with joint problems, soft tissue injuries, and general lameness concerns.
We blamed their failures and breakdowns on bad breeding practices and poor genetics; we blamed their failures on bad farriers and inadequate veterinarians; we blamed their breakdowns on poor training and conditioning, poor horse keeping practices, bad nutritional practices, and any number of other things. And, while none of these should be disallowed, the fact remains that we changed the game and put them into those little, tiny circles and repetitive activities. So, let’s look at equine anatomy, and specifically, let’s look at that in relation to athletic maneuvers and activities.
First and foremost, the horse is designed to be heavy on the forehand. We fight against that concept, asking them to engage their hindquarters, to “collect,” and to give us impulsion. And they’re capable of doing so… but they’re not designed or “programmed” to sustain such activity for any length of time. When they do this in “natural” settings and situations, they’re playing, they’re being startled or frightened, or they’re showing off. None of these are sustained activities.
Likewise, when they do engage, they’re generally bolting forward, jumping sideways, or leaping upwards. And they're typically doing that with a burst of speed and energy, not in slow motion. Ultimately, their design is simply not conducive to circular work. Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:46

Volgens mij valt of staat alles met management en "goede" dressuurtraining en als het daar mis gaat dan ontstaan er blessures. Rechtuit of op circels maakt volgens mij niet zo zeer uit.

Een paard wat scheef loopt en bijv. op rechtsvoor "valt" zal op de voltes rechtsom al zijn gewicht op dat been krijgen, maar als het rechtuit loopt krijgt het nog steeds het meeste gewicht op dat been.

Imo komen veel blessures door: te zware training/ te lang doorgaan, slechte ondergrond en slechte rijderij.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:59

Naar mijn bescheiden mening is dressuur an sich niet schadelijk, ook het rijden van voltes niet.

Wat schadelijk is, is dressuurmatig rijden, eenzijdig gericht op het activeren van het achterbeen en het streven naar verzameling. Waarbij te weinig aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van de intrinsieke balans van het paard.
Ook de overmatige focus op het paard 'aan de hulpen krijgen', ofwel gehoorzaam maken, in plaats van hem aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn en van daaruit balans en coördinatie ontwikkelen, kan ertoe leiden dat een paard een verkeerd bewegingspatroon ontwikkelt, ook als het er van de buitenkant 'goed' uitziet.

Verder ben ik persoonlijk geen liefhebber van longeren. Zeker niet met hulpteugels. Longeren in een grote rijbak waarbij de longeur afwisselend het paard voltes laat maken en rechtdoor laat gaan waarbij hij zelf meeloopt is al beter.

En afwisseling uiteraard, dus ook buiten rijden, grondwerk doen, of gewoon eens niets van je paard willen, maar genoeg hebben aan zijn gezelschap.

Her in de openingspost aangehaalde artikel doet mij een beetje denken aan de ideeën van Jean-Luc Cornille (http://www.scienceofmotion.com)

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:30

Ik lees hier in de reacties dat het probleem hem meer zou liggen in de uitvoering dan de dressuur of het voltes rijden an sich, als ik het goed begrijp. Ik vraag me dan af: als het kennelijk zó moeilijk is iets goed uit te voeren, ligt het probleem dan niet toch ook een beetje bij de dressuur (of zelfs het rijden) an sich?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 09:34

Nou ja, het paard is feitelijk niet ontworpen om op te gaan zitten... daar begint het eerste probleem.

Het stuk argumenteert niet zozeer uitvoering van de dressuur die debet zou zijn aan blessures, maar de handeling an sich... dus wel of niet goed uitgevoerd.
Dat een paard meer gebaat zou zijn bij werk op de rechte lijn,en dat verzameling en gewicht naar de achterhand verplaatsen wel natuurlijk is... maar slechts kort en explosief.
Langdurig verzameld lopen en veel voltewerk en zijgangen zouden schadelijk zijn.

Dat gaat zo'n beetje tegen alles in wat men over het algemeen als heilzaam ziet.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:37

NikkiDeKerf schreef:
Ik lees hier in de reacties dat het probleem hem meer zou liggen in de uitvoering dan de dressuur of het voltes rijden an sich, als ik het goed begrijp. Ik vraag me dan af: als het kennelijk zó moeilijk is iets goed uit te voeren, ligt het probleem dan niet toch ook een beetje bij de dressuur (of zelfs het rijden) an sich?

Dat denk ik wel.
Imo zijn er veel mensen die weinig tot niets weten over het trainen van een paard, waarmee je begint en waar je dan naartoe werkt. Mensen die het basiswerk overslaan en alleen de trucjes aanleren zonder dat het lijf van het paard het goed aan kan. Daar kweek je blessures mee.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:37

Ik denk dat die voltes het probleem niet zijn.
Als ze gebruikt worden waar het voor bedoeld is, een paard dressuurmatig recht en in evenwicht krijgen.
Helaas is het zo bedroevend met het lesgeven dat daar te weinig aandacht voor is.
En bij die mensen is rechtdoor rijden net zo slecht.
want dat doet een paard dan ook scheef op de voorhand. Wat gegarandeerd vroeg of laat blessures gaat geven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 09:40

Maar deze persoon betwist dus dat deze manier van werken zoals jij het omschrijft blessures zou doen voorkomen.
Het werkt ze eerder in de hand stelt hij.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:49

Ik denk als er niet aan evenwicht en rechtrichten gewerkt word dat voltes en de kleine ruimte in een bak het wel versnellen.
Maar ik denk dat buiten rijden zonder te werken aan de basis, evenwicht, rechtrichten, waardoor het paard een ruiter goed kan dragen uiteindelijk net zo goed blessures gaan komen.

Dus ja gedeeltelijk met hem eens van het werkt eerder in de hand.
Maar ik denk bij serieus dressuurrijden met een goede opbouw en zicht in hoe een paard in elkaar zit lichamelijk dat het juist blessures kan voorkomen. Daar ben ik het dus niet met zijn stelling eens.

Uiteraard naast een goed stal/wei management. Rijden staat nooit op zichzelf.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:59

Ik kan alleen het gecopieerde stuk onder “Going in circles” lezen. Dus als er meer info in de link staat is het handig dat ook hier te plaatsen.

Dat stuk in elk geval is een opiniestuk, en ook niet meer of minder dan dat. Het mist enige vorm van onderbouwing door cijfers en/of onderzoek.

Om redelijkerwijs iets te kunnen zeggen over of (dressuur)rijden blessures en ellende bij paarden in de hand werkt zul je gedurende jaren een grote groep (dressuur)paarden moeten vergelijken met paarden die nooit deze belasting ondergaan (ofwel: wilde paarden).

Ik heb namelijk geen idee hoe het is gesteld qua blessures en aandoening bij paarden in het wild die enkel en alleen maar bewegen zoals de natuur het bedoeld heeft. Zonder dat er ooit een mens op wil gaan zitten.

Het is heel wel mogelijk dat wilde paarden bepaalde aandoeningen wel hebben/ontwikkelen, maar daar geen hinder van ondervinden omdat ze niet gereden worden. Kissing spines bijvoorbeeld. En een peesblessure zal bij een wild paard ook niet zomaar gediagnosteerd worden. En wilde paarden zullen gemiddeld beduidend minder oud worden dan onze paarden, waardoor bepaalde aandoeningen ook niet naar voren komen.

Ofwel, kort samengevat: ik kan hier niet zoveel mee.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:01

Askja schreef:
Naar mijn bescheiden mening is dressuur an sich niet schadelijk, ook het rijden van voltes niet.

Wat schadelijk is, is dressuurmatig rijden, eenzijdig gericht op het activeren van het achterbeen en het streven naar verzameling. Waarbij te weinig aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van de intrinsieke balans van het paard.
Ook de overmatige focus op het paard 'aan de hulpen krijgen', ofwel gehoorzaam maken, in plaats van hem aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn en van daaruit balans en coördinatie ontwikkelen, kan ertoe leiden dat een paard een verkeerd bewegingspatroon ontwikkelt, ook als het er van de buitenkant 'goed' uitziet.

Verder ben ik persoonlijk geen liefhebber van longeren. Zeker niet met hulpteugels. Longeren in een grote rijbak waarbij de longeur afwisselend het paard voltes laat maken en rechtdoor laat gaan waarbij hij zelf meeloopt is al beter.

En afwisseling uiteraard, dus ook buiten rijden, grondwerk doen, of gewoon eens niets van je paard willen, maar genoeg hebben aan zijn gezelschap.

Her in de openingspost aangehaalde artikel doet mij een beetje denken aan de ideeën van Jean-Luc Cornille (http://www.scienceofmotion.com)


_/-\o_

Enige waarin ik verschil van mening is dat ik wel fan ben van longeren. Mits zonder enige vorm van hulpteugel en in de eerste instantie gericht op het vinden van het verticale balans, waarna er vanuit daar verder gewerkt kan worden aan het sluiten van de onderlijn wat gepaard gaat met de juiste lengtebuiging. Dan zie ik er wel voordelen in om zonder ruiterbelasting te werken aan de juiste balans.

Lange afstanden rijden op een scheef paard is evengoed schadelijk het rijden in de bak zonder na te denken over de balans van het paard. Het enige voordeel is dat de mensen buiten de bak in principe iets minder bezig zijn aan de voorkant.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:13

Roodvos schreef:
Ik heb namelijk geen idee hoe het is gesteld qua blessures en aandoening bij paarden in het wild die enkel en alleen maar bewegen zoals de natuur het bedoeld heeft. Zonder dat er ooit een mens op wil gaan zitten.

Zoek een groepje shetlanderfokmerries en je hebt een idee. Ja, die moeten af en toe een rondje draven op een keuring. En een draai maken een stalletje in. Maar niemand die er op gaat zitten om een een appuyement te rijden.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik het eens ben met wat er in het in de OP geplakte stukje gesteld wordt. We belasten onze paarden op een onnatuurlijke manier. Helaas heeft het rijpaard zijn bestaan te danken aan de behoefte van mensen om paard te rijden. Om een ruiter te kunnen dragen moet het paard zichzelf op een andere manier dragen, hij moet sterker, leniger en rechter worden en daarvoor moet hij aan de dressuur. Met een ruiter er op, vaak. Veel ruiters hebben niet het geduld om het paard eerst aan de hand te trainen. En natuurlijk zijn er wel mensen die paarden hebben omdat ze graag bij paarden willen zijn en daar genoeg aan hebben zonder dat de paarden dan allerlei kunstjes moeten doen (ik ken er maar 3). Dus "het paard" zal toch z'n rondjes in de bak moeten lopen net zolang tot er iets gebeurt, een verbod ofzo. Wat niet zo snel zal gebeuren vanwege het geld wat er in de paarden omgaat.

Overigens vraag ik me nu wel af of trainen op de ovaalbaan dan voor minder blessures zorgt dan trainen in een zandbak.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:13

enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat die voltes het probleem niet zijn.
Als ze gebruikt worden waar het voor bedoeld is, een paard dressuurmatig recht en in evenwicht krijgen.
Helaas is het zo bedroevend met het lesgeven dat daar te weinig aandacht voor is.
En bij die mensen is rechtdoor rijden net zo slecht.
want dat doet een paard dan ook scheef op de voorhand. Wat gegarandeerd vroeg of laat blessures gaat geven.



En houden mensen hun paard vaak te veel op stal. Nemen vaak niet meer de moeite voor een goede warming up en cooling down.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:00

Knert schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat die voltes het probleem niet zijn.
Als ze gebruikt worden waar het voor bedoeld is, een paard dressuurmatig recht en in evenwicht krijgen.
Helaas is het zo bedroevend met het lesgeven dat daar te weinig aandacht voor is.
En bij die mensen is rechtdoor rijden net zo slecht.
want dat doet een paard dan ook scheef op de voorhand. Wat gegarandeerd vroeg of laat blessures gaat geven.



En houden mensen hun paard vaak te veel op stal. Nemen vaak niet meer de moeite voor een goede warming up en cooling down.

In een latere post :)

Citaat:
Uiteraard naast een goed stal/wei management. Rijden staat nooit op zichzelf.

Ik vind ook dat teveel paarden te lang op stal staan. En als ze buiten staan te klein.Voornamelijk in de winter.

Opwarmen en cooling down vind ik bij basis in het rijden horen. Maar je hebt helemaal gelijk het extra te benoemen, rondje links en rechtsom stappen met lange teugel vinden veel ruiters al heel wat.
Dan hup kort en paard blijft zo in die houding.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:09

Askja schreef:
Naar mijn bescheiden mening is dressuur an sich niet schadelijk, ook het rijden van voltes niet.

Wat schadelijk is, is dressuurmatig rijden, eenzijdig gericht op het activeren van het achterbeen en het streven naar verzameling. Waarbij te weinig aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van de intrinsieke balans van het paard.
Ook de overmatige focus op het paard 'aan de hulpen krijgen', ofwel gehoorzaam maken, in plaats van hem aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn en van daaruit balans en coördinatie ontwikkelen, kan ertoe leiden dat een paard een verkeerd bewegingspatroon ontwikkelt, ook als het er van de buitenkant 'goed' uitziet.

Verder ben ik persoonlijk geen liefhebber van longeren. Zeker niet met hulpteugels. Longeren in een grote rijbak waarbij de longeur afwisselend het paard voltes laat maken en rechtdoor laat gaan waarbij hij zelf meeloopt is al beter.

En afwisseling uiteraard, dus ook buiten rijden, grondwerk doen, of gewoon eens niets van je paard willen, maar genoeg hebben aan zijn gezelschap.

Her in de openingspost aangehaalde artikel doet mij een beetje denken aan de ideeën van Jean-Luc Cornille (http://www.scienceofmotion.com)


Mooie bijdrage, kan ik me wel in vinden.....

Het probleem dat de schrijver ziet in de huidige manier van rijden is het repetitieve, de zijwaartse bewegingen en het vragen van verzameling gedurende langere tijdspannen.
Het draaien, het op de achterbenen staan en wegspurten, de verzamelde gang; allemaal ontworpen voor showen (baltsgedrag), vechten of vluchten. En dus kortdurend, explosief, en altijd intrinsiek ingegeven... dus op initiatief van het paard, m op de manier waarop het paard dat kan/ wenst, en zo lang het paard dat kan/ wil...

Deze bewegingen dus gebruiken voor trainingsdoeleinden zouden het probleem zijn.

Ik kom er niet achter wie dit nu exact geschreven heeft. In de reacties zie ik dat het iemand is die 'blijkbaar' zeer kundig is, maar ik ga nog even graven.
Want terecht opgemerkt: zijn er statistieken/ onderzoeken welke deze stelling onderschrijven?

Verderop in de discussie zie je het voorstel endurance-paarden en dressuur-paarden eens met elkaar te vergelijken waar het gaat om uitval door blessures.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:10

Nee, het probleem ligt niet bij de dressuur an sich.
Het probleem ligt bij de ruiter die te weinig geduld heeft om zijn paard langzaam en zorgvuldig op te leiden, aan het constant iets willen van je paard in plaats van te rijden en trainen met de intentie dat jij het pa aard in staat moet stellen om gezond en in balans te kunnen bewegen met jou op zijn rug. Dat vergt veel kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiter. Als je het idee hebt dat dressuurmatig rijden niet OK is voor je paard, heb je m.i. twee opties: ofwel zoeken naar een wijze van rijden en trainen die wel je paard respecteert, of er niet op gaan zitten. Maar rijden zonder goede dressuurmatige basis gaat niet werken, om heel veel verschillende redenen niet.

Koper, trainen op een ovaalbaan is schadelijker dan trainen in een rijbak met een goede bodem, in een rustig tempo. Ovaalbanen zijn veel te hard en als je daar in snelle tölt overheen rijdt, is de belasting van de gewrichten m.n. in de bochten behoorlijk extreem. Dat die banen zo hard zijn is omdat dit de traditie is, vanuit IJsland. Niet omdat dat nu zo goed is voor de paarden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:12

Even een quote uit het stuk:

"Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement."

Het maakt dus niet uit hoe kundig of hoe geduldig iemand zou zijn volgens dit stuk. De ledematen/ gewrichten zouden niet geschikt zijn voor de beweging die men in dressuur langdurig vraagt.
Dus niet zoals ih wild: kort en explosief.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:16

Ninx, het probleem zit inderdaad in dat explosieve, het snelle reageren. In feite is dat in de hedendaagse dtessuur in gematigde zin niet anders. Her zou heel veel schelen als er meer vanuit rust en balans zou worden gewerkt, zodat een paard eerst in een langzaam tempo zich een nieuwe beweging eigen maakt. De overdreven nadruk op impuls en een dragend achterbeen staat dit in de weg. Zijgangen zijn bijv. wel degelijk nuttig, maar een paard moet leren die bewegingen te maken zonder zijn gewrichten te verdraaien. Langzaam en gecoördineerd.
Ik denk dat jij die website van J.L Cornille wel interessant zou vinden. Ik heb enkele jaren terug ern driedaagse cursus bij hem gevolgd en daar erg veel van geleerd.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:17

Daar kan ik me niet in vinden.

Wat me wel vaak opvalt is dat bij werken aan de hand snel naar zware verzameling word gewerkt.
Naar mijn idee wel te snel.

Ik denk als er een opbouw is zoals die in het dressuurproeven boekje in Nederland staat. het zeker zonder blessures kan.
Alles word opgebouwd maar ook steeds afgewisseld.


Zelf train ik een oefening ook niet lang na elkaar. Daar pak ik altijd weer wat anders tussendoor om het eventueel daarna weer te herhalen.
Maar als een paard iets moeilijk vind dat 5 minuten achter elkaar te proberen gaat hij het echt niet makkelijker van vinden. Eerder verzuren en het juist moeilijker doen.

Ninx schreef:
Even een quote uit het stuk:

"Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement."

Het maakt dus niet uit hoe kundig of hoe geduldig iemand zou zijn volgens dit stuk. De ledematen/ gewrichten zouden niet geschikt zijn voor de beweging die men in dressuur langdurig vraagt.
Dus niet zoals ih wild: kort en explosief.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 08-10-18 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:19

Aanvulling op mijn vorige post: deels kan ik me dus wel vinden in de stelling dat een paard gebouwd is op rechtuit bewegen. Rechtrichten doe je m.i. ook vooral door rechtuit te rijden. Zijgangen zijn nodig om de coördinatie te ontwikkelen, om het paard handiger te maken. Maar wel met mate.

Wat nog weleens onderbelicht wordt, is hoe ongelooflijk belangrijk het is dat de ruiter in een zuiver gecentreerde, onafhankelijke balans zit. Elke minimale scheefheid of onbalans moet door het paard gecompenseerd worden. Als je je gaat verdiepen in biomechanica, kom je erachter hoe complex de wervelkolom samen met de omliggende spieren en spiertjes in beweging functioneert, en hoe snel dat proces door de ruiter verstoord wordt.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:30

Meer in aansluiting op jouw titel dan op het artikel denk ik dat er veel waarheid in zit. Dat komt naar mijn idee niet zozeer door het dressuurmatig rijden alswel door het veelal ondeskundig dressuurmatig rijden.
In de 'dressuurwereld' wordt m.i. veel te veel gestreefd naar een 'plaatje', waarbij het heel vaak fout gaat in de aanleuning. Paarden worden in een 'valse krul' getrokken, wat heel schadelijk is voor rug, nek en uiteindelijk ook benen.
Hoeveel dressuurmatig gereden paarden zie je waarbij het punt tussen de oren inderdaad het hoogste punt is en waar de neus net voor de loodlijn ligt, zoals het zou moeten?

Ik zie dat helaas bijna nooit. Het hoogste punt ligt meestal op de hals een stukje achter de oren en de neus zit achter de loodlijn.

Deze schadelijke houding (lees maar eens in boeken over paardenanatomie over de inwerking ervan) leidt tot alle mogelijke problemen en als je dat dan combineert met een steeds betrekkelijk kort traject waarin een paard kan versnellen of vertragen en dat vol bochten zit, kan ik me voorstellen dat dit niet goed is voor paarden. Een paard is een loopdier en ik denk dat een paard dat de hele dag een ruime weide tot zijn beschikking heeft waarin hij uitgebreid kan rennen van de korte afstanden in de dressuurbak niet zoveel last zal hebben, als zijn houding maar goed is. Uiteraard moet gymnastiseren aan beide zijden evenveel worden gedaan en behoort de ruiter een goed evenwicht en rijtechniek te hebben.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:33

Askja schreef:
Aanvulling op mijn vorige post: deels kan ik me dus wel vinden in de stelling dat een paard gebouwd is op rechtuit bewegen.

Ik niet. Als je kijkt naar de achterhoeven van een paard -wilde en gedomesticeerde paarden- kun je aan de vorm zien dat ze geschikt zijn om ermee te draaien en zijwaarts te kunnen lopen. De voorhoeven hebben een andere vorm, die vangen het gewicht op en hebben een vorm waarmee een paard handig rechtdoor kan lopen.

Voor mij zit 'm de crux in de hoeveelheid en frequentie waarin we zulke bewegingen vragen van onze paarden.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:39

Ik denk dat de fokkerij en de kunde van de ruiter de grootste invloed op de blessures van een paard hebben.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:42

Ja Koper, maar dat zijn dus die korte explosieve bewegingen die ze alleen in dynamische situaties maken (vechten, spelen, dekken). Verder lopen wilde paarden toch het grootste deel van hun tijd in een gezapig tempo rechtdoor, van het ene graasgebied naar het andere. Ook vluchten is rechtuit. Kijk je naar de conformatie van het achterbeen, dan is dat vooral gebouwd op stuwkracht - rechtdoor.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:47

Askja schreef:
Ja Koper, maar dat zijn dus die korte explosieve bewegingen die ze alleen in dynamische situaties maken (vechten, spelen, dekken). Verder lopen wilde paarden toch het grootste deel van hun tijd in een gezapig tempo rechtdoor, van het ene graasgebied naar het andere. Ook vluchten is rechtuit. Kijk je naar de conformatie van het achterbeen, dan is dat vooral gebouwd op stuwkracht - rechtdoor.


Dat denk ik ook.... kan me goed vinden in je posts.