Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:41

Hoe bedoel je? Als ik een paard train rijd ik door totdat ik de gewenste reacties van het paard krijg, dus een consequent reagerend paard. Een paard dat op lichte hulpen reageert, snel reageerd op wat ik vraag, en het paard hierin vlot en enthousiast maken. Dan hoeft verder alles niet perfect, maar dat is voor mij de basis. Dus makkelijk kunnen schakelen in tempo. Dan ben ik tevreden.


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:45

Dat ligt er ook aan hoe ver dat paard is.
Een die net ruitermak is is braaf zijn al de beloning waard. En als hij aan stapt/ draaft op veel stem en het been nog teveel moet doen is dat nog steeds erg goed.
Bij een paard verder opleiding is meteen weg op been inderdaad de basis van de basis.
Maar wel alles op het niveau wat past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:47

Maanlicht schreef:
Hoe bedoel je? Als ik een paard train rijd ik door totdat ik de gewenste reacties van het paard krijg, dus een consequent reagerend paard. Een paard dat op lichte hulpen reageert, snel reageerd op wat ik vraag, en het paard hierin vlot en enthousiast maken. Dan hoeft verder alles niet perfect, maar dat is voor mij de basis. Dus makkelijk kunnen schakelen in tempo. Dan ben ik tevreden.



Maar wil je dat na 1 training bereiken? Dus paard is dood voor been en reageerde nauwelijks en dan ga je door tot dat hij loopt zoals je boven beschrijft?

Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:27

AmoorM schreef:
Maanlicht schreef:
Hoe bedoel je? Als ik een paard train rijd ik door totdat ik de gewenste reacties van het paard krijg, dus een consequent reagerend paard. Een paard dat op lichte hulpen reageert, snel reageert op wat ik vraag, en het paard hierin vlot en enthousiast maken. Dan hoeft verder alles niet perfect, maar dat is voor mij de basis. Dus makkelijk kunnen schakelen in tempo. Dan ben ik tevreden.



Maar wil je dat na 1 training bereiken? Dus paard is dood voor been en reageerde nauwelijks en dan ga je door tot dat hij loopt zoals je boven beschrijft?


Ja, misschien wel. Het ligt er echt compleet aan hoe het paard reageert. Bij mij betekent been geven dat het paard vooruit moet. Gebeurt dat niet, dan wil ik hem best even tijd gunnen om wakker te worden, maar uiteindelijk moet hij het gewoon gaan doen. Vraag ik het opnieuw en er gebeurt niets, terwijl dit paard wel weet wat de bedoeling is, dan vraag ik duidelijker naar voren. Gebeurt er nog niets dan krijgt hij een tik met de zweep. Loopt hij dan wel, fijn! Belonen en bij vertraging opnieuw van voor af aan beginnen. Dus been = reactie. Meestal weten ze dit echt wel gauw hoor en hoef je maar 1 of 2 keer echt duidelijk te zijn.

Van mijn huidige instructrice heb ik geleerd dat je die duidelijkheid moet verschaffen, anders snapt je paard het niet. De hele tijd been blijven geven is heel verwarrend voor je paard. Dan liever een keer of twee duidelijk zijn met de zweep.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:14

Duidelijkheid is goed, maar wel gezien wat een paard als niveau aankan.

Een paard wat al jaren slecht is gereden en compleet doof voor het been daar is het niet eerlijk van te verwachten dat hij in 1 keer flitsend aan het been gaat zijn.
Dan is het al heel knap dat er iets van reactie komt als er eerst niets kwam.
Dat is dan al een grote beloning waard.

En het blijven dieren, net zoals ik ook niet elke dag top presteer en ook mijn mindere dagen heb heeft een dier dat ook.
Wat hij er dan echt goed in heeft zitten als basis verwacht ik dan ook die dag. Dat is waar ik altijd op terug wil vallen. Maar wat moeilijkere dingen die bij wijze van gisteren wel goed gingen maar nog niet bevestigd zijn verwacht ik niet perse vandaag dan weer net zo goed of beter.

En hoe verder je komt word die basis om terug op te vallen steeds breder. Maar er blijven steeds leerpunten en daar blijven het groei momenten die met 3 stapjes vooruit maar ook met een stapje terug verder groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:58

AmoorM schreef:
Het gaat hier niet om dat elke pas aandrijven verkeerd is. Maar om wanneer je tevreden bent met het geboekte resultaat. Wil je dat hij na een training perfect aan het been is of ben je tevreden

Dit geld natuurlijk niet alleen voor deze oefening. Maar voor alle oefeningen. :D


Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik kies namelijk voor een andere weg, net zoals anderen hier. Jouw post was opgezet in de trant van: je begint met rijden/doet wat je in je hoofd hebt en je merkt dat je paard dat niet kan/wil/goed uitvoert, ga je met die oefening aan de slag tot hij perfect is of ben je tevreden met als hij die oefening aan het eind nog steeds niet 100% uitvoert?

Mijn systeem: ik begin aan mijn training met als idee dat ik X wil gaan trainen. Paard maakt er een potje van en communicatie maakt plaats voor dwang die totaal niet meer educatief is (zoals elke pas/om e pas been enz). Ik gooi mijn oorspronkelijke trainingsplan overboord en ga op zoek naar een oefening die veel veel minder eisen stelt aan het paard maar wel precies uitlegt wat ik wil zien, en ga daar dan mee aan de slag. Set it up for succes, in plaats van doorgaan met de mislukking.
Dus nee, ik ga geen hele voltes in galop doorrijden met veel aansturing en been om hem maar in die galop te houden; als het paard dat niet met lichtheid zelf kan volhouden, dan kan hij dat op dat moment stomweg niet zelf volhouden. Dan heeft het geen enkele zin om zijn spiergroepen tegennatuurlijk te gaan belasten met extra teugel/beendruk, maar kies ik ervoor om op die volte gewoon elke keer drie passen in galop te gaan, dan zelf terug naar stap/draf/halt en weer naar galop enz. Op die manier train je alle spieren die je paard extra nodig heeft voor die hele volte galop, en kan hij het op een dag vanzelf. En als hij echt zo slecht is in galopperen dat hij niet eens 1 volte in galop kan volhouden, dan kan hij waarschijnlijk ook niet steeds aanspringen/afremmen/aanspringen/afremmen op een volte, dus zal ik die eerste keer al blij zijn als hij op de hoefslag binnen drie drafpassen aangaloppeert en na 10 meter weer afremt.

Qua grondwerkvoorbeeld: het gedrag van het paard bepaalt de sessie. Dus als netjes naast/achter me blijven een issue is, dan wordt dat de opdracht. Maar een paard is geen robot: als het stormt en we zijn alleen in de bak en en rennen hondsdolle herten door de wei dan snap ik het als hij aan het einde van de les wel braaf is, maar tegelijkertijd wel op zijn tenen loopt en kijkerig is en niet zijn relaxte zelf is. Maar aangezien hij dan niet zichzelf is en door de angst/stress ook niet normaal na kan denken ga ik ook niet met steeds meer geweld/eindeloze herhaling perfecte gehoorzaamheid eisen. Je voegt dan druk/stress toe aan een paard dat al niet meer goed kan nadenken van de stress. Dan sluit ik dus eerder af, ga iets leuks doen en de volgende dag blijkt dat omver lopen niet eens meer een issue.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:08

AmoorM schreef:
A3a1 schreef:
Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.

Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.




Hier gaat deze discussie toch niet over?


Tja, ik denk het wel, als je aangeeft dat paard tijdje niet heeft gereden en niet goed reageert.

Dan ga ik ervan uit dat ze de basis kent en je haar moet gaan enthousiasmeren en ik ga dan ook wel weer zorgen dat ze licht aan de hulpen is, als ze dat gewoon kan, lijkt me dat het probleem niet.

Of was je vraag meer hypothetisch bedoeld?

Maar dan nog denk ik, als het in de basis erin zit, moet het een kwestie van wakker maken zijn.

Dus waar ligt je nadruk op?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:17

AmoorM schreef:
A3a1 schreef:
Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.

Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.




Hier gaat deze discussie toch niet over?


Tja, ik denk het wel, als je aangeeft dat paard tijdje niet heeft gereden en niet goed reageert.

Dan ga ik ervan uit dat ze de basis kent en je haar moet gaan enthousiasmeren en ik ga dan ook wel weer zorgen dat ze licht aan de hulpen is, als ze dat gewoon kan, lijkt me dat het probleem niet.

Of was je vraag meer hypothetisch bedoeld?

Maar dan nog denk ik, als het in de basis erin zit, moet het een kwestie van wakker maken zijn.

Dus waar ligt je nadruk op?[/quote]

Het gaat hier niet over of het paard aan het been is of niet. Of een andere oefening wel of niet kent. Maar over het moment dat je tevreden bent met het resultaat. Met welke oefening dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:22

xyzutu2 schreef:
AmoorM schreef:
Het gaat hier niet om dat elke pas aandrijven verkeerd is. Maar om wanneer je tevreden bent met het geboekte resultaat. Wil je dat hij na een training perfect aan het been is of ben je tevreden

Dit geld natuurlijk niet alleen voor deze oefening. Maar voor alle oefeningen. :D


Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik kies namelijk voor een andere weg, net zoals anderen hier. Jouw post was opgezet in de trant van: je begint met rijden/doet wat je in je hoofd hebt en je merkt dat je paard dat niet kan/wil/goed uitvoert, ga je met die oefening aan de slag tot hij perfect is of ben je tevreden met als hij die oefening aan het eind nog steeds niet 100% uitvoert?

Mijn systeem: ik begin aan mijn training met als idee dat ik X wil gaan trainen. Paard maakt er een potje van en communicatie maakt plaats voor dwang die totaal niet meer educatief is (zoals elke pas/om e pas been enz). Ik gooi mijn oorspronkelijke trainingsplan overboord en ga op zoek naar een oefening die veel veel minder eisen stelt aan het paard maar wel precies uitlegt wat ik wil zien, en ga daar dan mee aan de slag. Set it up for succes, in plaats van doorgaan met de mislukking.
Dus nee, ik ga geen hele voltes in galop doorrijden met veel aansturing en been om hem maar in die galop te houden; als het paard dat niet met lichtheid zelf kan volhouden, dan kan hij dat op dat moment stomweg niet zelf volhouden. Dan heeft het geen enkele zin om zijn spiergroepen tegennatuurlijk te gaan belasten met extra teugel/beendruk, maar kies ik ervoor om op die volte gewoon elke keer drie passen in galop te gaan, dan zelf terug naar stap/draf/halt en weer naar galop enz. Op die manier train je alle spieren die je paard extra nodig heeft voor die hele volte galop, en kan hij het op een dag vanzelf. En als hij echt zo slecht is in galopperen dat hij niet eens 1 volte in galop kan volhouden, dan kan hij waarschijnlijk ook niet steeds aanspringen/afremmen/aanspringen/afremmen op een volte, dus zal ik die eerste keer al blij zijn als hij op de hoefslag binnen drie drafpassen aangaloppeert en na 10 meter weer afremt.

Qua grondwerkvoorbeeld: het gedrag van het paard bepaalt de sessie. Dus als netjes naast/achter me blijven een issue is, dan wordt dat de opdracht. Maar een paard is geen robot: als het stormt en we zijn alleen in de bak en en rennen hondsdolle herten door de wei dan snap ik het als hij aan het einde van de les wel braaf is, maar tegelijkertijd wel op zijn tenen loopt en kijkerig is en niet zijn relaxte zelf is. Maar aangezien hij dan niet zichzelf is en door de angst/stress ook niet normaal na kan denken ga ik ook niet met steeds meer geweld/eindeloze herhaling perfecte gehoorzaamheid eisen. Je voegt dan druk/stress toe aan een paard dat al niet meer goed kan nadenken van de stress. Dan sluit ik dus eerder af, ga iets leuks doen en de volgende dag blijkt dat omver lopen niet eens meer een issue.


Klinkt als een goed systeem! Duidelijke uitleg. :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:29

AmoorM schreef:
Hoi, :D

Ik heb een vraag/discussie punt over tevreden zijn met je vorderingen en of resultaten. Dit schiet mij zo ineens te binnen! :) Stel je de volgende situatie voor.

Je hebt een paard, je gaat ermee rijden, paard heeft tijdje niet fanatiek gereden en begint bij 0, paard blijkt erg sloom/niet aan je been te zijn. Je moet constant drijven wil het paard blijven lopen. Je gaat hiermee aan de slag, oefeningen en het lijkt iets beter te worden, maar het is nog niet zo als het moet zijn. Elke pas drijven is niet meer nodig. Maar een overgang gaat nog niet vloeiend en er moet nog veel been aan te pas komen. Ga je door of ben je tevreden met de voortgang die je boekt en oefen je de volgende keer verder?

Eigenlijk kun je deze vraag bij alle oefeningen en situaties stellen. Moet je altijd van het paard komen met het gevoel dat je net zo hebt gereden zoals Anky? Of kun je ook tevreden zijn met minimale vooruitgang? Ongeacht het niveau van het paard en de ruiter. :D


Goed, ik vind je openingspost onduidelijk, heeft een tijdje niet fanatiek gereden, begint bij 0.

Basis zit er dus in.

Misschien kun je even goed aangeven wat je vraag is.
De discussie zelf is namelijk wel interesant.

Maar maak even helder of het paard de oefening kent/ heeft gekent.
Of wil je iets nietuws leren.

is het sloom....omdat het altijd sloom is, of omdat het geen conditie meer heeft.

Is een tijdje niet fanatiek gereden, een jaar, 5 jaar, hoe fanatiek reed je ervoor, hoe goed kende ze de oefeningen.

Wat wil je, wat is je doel?

Maar een paard wat de oefeningen kent, daar verwacht ik wat meer van en zal trainen op consequent reageren. Dus daar ga ik meteen zitten op reageer impuls en meteen doen wat ik vraag.
( dan houd ik natuurlijk wel rekening ermee dat de conditie slecht is )

Een groen paard moet ik alles leren, dat is een heel ander verhaal.

Verder mag een paard altijd een offdag hebben, ik pas de intentie van mijn trainingen aan, kijk naar het moment, beloon als het goed is.
Ik ga altijd voor een goed resultaat, al is het maar 3 passen en 5 minuten.
Geen dag is etzelfde.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:16

Ik vind je ook nogal onduidelijk AmoorM. Mocht een paard inderdaad eerder wel gewoon een prima basis hebben gehad, en pak je hem weer op en is hij dood aan het been, dan is het punt van mijn training dat hij naar voren gaat als ik dat vraag. Dat is het enige. Dan mag hij wat mij betreft met z'n kop als een soort giraffe lopen en hoeft er verder niets, als hij maar die drang naar voren heeft. Dat is voor mij het belangrijkste. Zelfs een paard zonder conditie kan best een keer naar voren en weer terug. Je hoeft er geen uren op te zitten. Voorwaartse reactie is belonen en doet hij dat meerdere keren netjes dan ben ik dik tevreden en wil ik best na een kwartiertje alweer afstappen.

Voorwaarts wanneer ik dat vraag is wel het eerste waar ik mee begin en voor mij echt de basis.

Bij een groen paard is dat totaal iets anders, maar daar gaat het in je beginpost niet over toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:18

Maanlicht schreef:
Ik vind je ook nogal onduidelijk AmoorM. Mocht een paard inderdaad eerder wel gewoon een prima basis hebben gehad, en pak je hem weer op en is hij dood aan het been, dan is het punt van mijn training dat hij naar voren gaat als ik dat vraag. Dat is het enige. Dan mag hij wat mij betreft met z'n kop als een soort giraffe lopen en hoeft er verder niets, als hij maar die drang naar voren heeft. Dat is voor mij het belangrijkste. Zelfs een paard zonder conditie kan best een keer naar voren en weer terug. Je hoeft er geen uren op te zitten. Voorwaartse reactie is belonen en doet hij dat meerdere keren netjes dan ben ik dik tevreden en wil ik best na een kwartiertje alweer afstappen.

Voorwaarts wanneer ik dat vraag is wel het eerste waar ik mee begin en voor mij echt de basis.

Bij een groen paard is dat totaal iets anders, maar daar gaat het in je beginpost niet over toch?


Misschien moest de vraagstelling wat duidelijker.

Een volwassen flegmatiek paard, wat de basis kent, aantal maanden niet opgepakt dressuurmatig. Dus totaal niet aan het been. Hiermee ga je aan de slag. Wanneer ben je tevreden? Moet het na een uurtje perfect aan het been zijn? Of is een klein beetje geboekt resultaat ook prima?

EmptyWords
Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:22

Reactie aan het been kan na een kwartiertje consequent zijn al geregeld zijn. Maar de houding zal dan nog niet goed zijn. Dat is Dan voor de volgende keer. Voorwaarts is 1 en hoeft geen uur te duren. Maar het ligt zo onwijs aan het paard liggen wanneer goed goed os

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:29

Dat vind ik niet zo heel lang niet gereden, tenminste niet in de zin van hulpen vergeten zijn.
Dus het tempo en de intensiteit van de training zou ik rustig aan weer oppakken.

Maar ze moet wel meteen reageren, dus gewoon rijden zoals altijd en meteen als ze niet reageert een tikje aan het been geven.
Tempo wisselingen rijden en pas tevreden zijn als ze gelijk reageert.
En maak haar enthousiast, dus geef ook wat verbale enthousiaste beloningen, spoor haar aan en maak haar blij.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:36

AmoorM schreef:
Maar als bijv in galop aanspringt en het paard valt na 1 volte terug in draf, eigenlijk altijd. Dus je gaat hier mee oefenen. Been erbij, consequent hulpen geven als je voelt dat hij terug wil. Het lukt om een hele volte in galop door te rijden. Maar wel met veel aansturing en been. Ben je dan tevreden op dat moment en denk je lekker gereden of wil je eigenlijk door tot dat hij normaal een rondje kan galopperen?

Of op de grond als een paard je eigenlijk constant om ver wil lopen. Je gaat grondwerk doen en merkt op gegeven moment dat hij naast je blijft, maar is nog wel drammerig en je moet hem nog een paar keer terug zetten. Ben je dan tevreden of ga je door tot dat hij netjes naast je loopt?

Dit zijn toch wel 2 verschillende manieren hoe je met je paard omgaat. :D


Voor mij zit daar een verschil in het mentale en lichamelijke aspect. Het verschil tussen 'snapt mijn paard het' en 'kan mijn paard het'.

Vergelijk het met jezelf: een personal trainer kan je leren hoe je de perfecte squat uitvoert. Hoe je houding moet zijn, welke spieren je moet voelen etc (mentaal snap je dus de oefening). Maar die personal trainer zal niet verwachten dat je de eerste les al 50 squats achter elkaar in perfecte houding doet (fysiek moet mijn lichaam nog getraind worden). En wie weet zal ik ergens in de vierde training toch nog een squat doen met een holle rug en knieën voor mijn tenen. Dat wil niet zeggen dat ik stout ben of het ineens niet meer snap.

Dat principe hanteer ik ook bij mijn paard. In het begin wil ik gewoon dat die begrijpt wat er verwacht wordt. Als je paard dus moeite heeft met de linkergalop, dan ben je al blij dat die aanspringt en een paar passen in de linkergalop doet. Maar fysiek kan die het misschien nog niet aan om de hele hoefslag rond te galopperen.

Grondwerk net hetzelfde: het paard moet snappen wat je van hem verwacht. Het paard moet leren wat jouw persoonlijke ruimte is, maar vanaf trainingssessie 1 verwachten dat het paard perfect op 1 meter 86 centimeter afstand blijft met het hoofd net onder de schoft en de ogen en oren op jouw gericht, is net wat te veel gevraagd. Trainen is een proces, geen gebeurtenis.

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:22

Doorgaans focus ik me op 1 oefening die ik perfect uitgevoerd wil hebben. Afhankelijk van hoe mijn paard is die dag is het een hele simpele oefening en als hij fit en soepel aanvoelt maak ik er lastige oefening van.

Ik rij altijd naar de oefening toe. Dus de oefening die ik perfect wil hebben die rijd aan het eind als het paard helemaal los is. En eens die oefening goed uitgevoerd is beloon ik m'n paard uitvoerig door hem lekker bij z'n manen te krabbelen en veel verbaal te belonen. En dan stap ik hem uit.

Ik wil altijd het maximale uit een training halen. Maar ik hou er altijd rekening mee hoe fit m'n paard is.

Anders overtrain je zo'n beestje zoooooo makkelijk. En dat is zo zonde.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:52

AmoorM schreef:
Hele fijne omschrijving! Als je tevredener bent met kleinere stappen is hét rijden volgens mij ook een stuk leuker.

Maar als bijv in galop aanspringt en het paard valt na 1 volte terug in draf, eigenlijk altijd. Dus je gaat hier mee oefenen. Been erbij, consequent hulpen geven als je voelt dat hij terug wil. Het lukt om een hele volte in galop door te rijden. Maar wel met veel aansturing en been. Ben je dan tevreden op dat moment en denk je lekker gereden of wil je eigenlijk door tot dat hij normaal een rondje kan galopperen?

Of op de grond als een paard je eigenlijk constant om ver wil lopen. Je gaat grondwerk doen en merkt op gegeven moment dat hij naast je blijft, maar is nog wel drammerig en je moet hem nog een paar keer terug zetten. Ben je dan tevreden of ga je door tot dat hij netjes naast je loopt?

Dit zijn toch wel 2 verschillende manieren hoe je met je paard omgaat. :D

Dit heb ik er even uit gepikt. Naar mijn idee zijn dit geen 2 verschillende manier van hoe je met je paard omgaat omdat je in beide voorbeelden nog veel bij het paard laat liggen. Op zulke momenten is het soms nodig om effectief in te grijpen, omdat het dan helder en leerzaam is. Je kunt je namelijk afvragen hoe een paard moet weten wat hij moet doen als je er niet duidelijk over bent? Uit galop vallen is niet gewenst en door je heen drammen ook niet echt. Op dat drammen zou ik echt heel duidelijk zijn en het niet meer laten gebeuren.

Als hij uit galop valt voordat je de overgang hebt gevraagd, zou ik graag willen dat hij direct weer aanspringt. Vervolgens blijf je in galop impuls vragen totdat hij met wat meer energie onder je door galoppeert. Zodra hij weer wegzakt, ook al valt hij niet uit galop, dan direct weer meer impuls vragen. Een paard is een sterk dier en moet dit makkelijk enkele minuten vol kunnen houden, galop is namelijk ook gewoon een gang waarin je kunt rijden. Zorg dat je per trainingsritje op elke hand minstens 5 minuten galoppeert met zo min mogelijk overgangen tussen draf en galop. Galop wordt alleen maar beter door het veel te doen. Je mag de stukken galop best wel opsplitsen, maar blijf richten op minimaal 5 minuten per hand. Gewoon omdat het kan.

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:44

Tsja, ik denk dat een van de belangrijkste elementen uit het trainen van een paard is om te weten wanneer je moet stoppen.

Als ik ga paardrijden, ga ik nooit nutteloos oefeningetjes doen. Ik wil altijd iets bereiken. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat ik een nette schouderbinnenwaarts wil rijden. Maar het einddoel hoeft dan helemaal niet te zijn dat ik een hele lange zijde een perfecte schouderbinnenwaarts gereden heb. Het is mijn doel dat mijn paard de training beter eindigt dan dat hij deze begon.

Dus eerst ga je uittesten: hoe staan we er vandaag voor? Hoe gaat het vandaag? Dat kan namelijk altijd anders zijn dan gisteren (denk aan: paard heeft zijn dag niet, paard heeft spierpijn, heeft meer energie of minder energie, er zijn spannende dingen gaande, enzovoorts).

Als je dan het beginpunt hebt, kun je gaan kijken: wat kan er beter? Bijvoorbeeld, paard valt heel erg over de buitenschouder heen. Dan ga je proberen dat op te lossen. Als het paard dan een paar hele mooie passen laat zien, beloon je door eruit te rijden en even wat anders te doen. Als het echt heel goed was, misschien zelfs even stappen tussendoor ter ontspanning.
Even later kom je er misschien weer naar terug, probeer je het weer. Dan ga je weer voor een paar mooie passen. Gaat dat weer op dezelfde manier goed, kun je proberen het iets uit te bouwen: een pasje extra! Of evenveel passen, maar dan net iets netter op 3 sporen. Noem maar op.

En als het paard dan weer iets goed heeft gedaan (iets heeft verbeterd t.o.v. de vorige keer), weer belonen. En dan laat ik het er meestal bij. Ik ga niet tot in den treure dezelfde oefening trainen. Daar verliest het paard alle lol in de oefening in en dan raakt ie helemaal kwijt wanneer het goed of fout is. De truc zit hem erin om het paard het gevoel te geven dat hij de oefening kan beïnvloeden: als ik het goed doe, dan stoppen we ermee. Zo gaat het paard zelf meedenken en zoeken naar het juiste gevoel en de juiste oplossing. En zodra hij die vindt, uitgebreid belonen en iets anders doen.

Ik vind niet dat een paard in 1 training iets perfect moet kunnen. Ik wil wel dat het paard elke training enthousiast zijn best moet willen doen om te zoeken naar het goede antwoord. Het hoeft dan nog niet altijd goed te gaan, maar ik wil wel dat hij werkwillig is en het wil proberen. En dan mag het best dagen/weken/maandenlang duren tot we op onze uiteindelijke bestemming komen. Zolang er maar progressie in zit. En probeert het paard wel, maar komt er toch geen progressie, misschien missen er dan nog basisvoorwaarden, waardoor het paard niet kán. Dan moet ik als trainer verder zoeken naar een alternatieve insteek; misschien moeten we eerst iets anders trainen. Dat kan ook.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers