Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:44

Dit onderwerp komt steevast eens in de zoveel tijd voorbij.

Het zou inderdaad een goede gewoonte zijn om aan beide kanten op te stappen.
Nog beter zou het zijn als er standaard met een krukje wordt opgestapt. Daarnaast is je opstaptechniek cruciaal. Je zwaartepunt moet dichtbij het paard blijven, en je moet snel en vloeiend kunnen opstappen.
Ik gruw echt van ruiters die aan het zadel hangend zich moeizaam omhoog hijsen. En dan maakt het geen bal meer uit of je links of rechts opstapt, de wervelkolom en omliggende spieren en weefsels krijgen hoe dan ook een optater.

Dus: gebruik een krukje, en voor die momenten dat je zonder moet opstappen, werk aan een goede opstaptechniek.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Absolem
Berichten: 2764
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:49

PSvanLot schreef:
Leg uit waarom dat onzin is? Echt niet ieder paard is geschikt om veranderingen in bijvoorbeeld het opstappen te doen.



Als die het aan de ene kant heeft kunnen leren. Kan hij het ook aan de andere kant leren. This geen rocket science. En ook geen piaffe.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:53

nessinator schreef:
PSvanLot schreef:
Waarom zou je iets wat goed werkt willen veranderen?

Omdat er inmiddels betere alternatieven zijn, vraag maar aan Microsoft hoe het met Internet Explorer gaat :+

_O-

Maar na het topic even doorgelezen te hebben vallen me toch wat dingen op. Het door elkaar halen van routine en gewoonte enerzijds, en het zwart-wit denken anderzijds.

Routine en gewoonte zijn twee totaal verschillende zaken. Routine is (vooral bij jonge paarden) belangrijk omdat het rust geeft (dat wat ze kent is veilig). Gewoonte is niet altijd hetzelfde als routine en kan juist zelfs gevaarlijk worden. Routine betekent dat je heel bewust met het paard een serie stappen zet (van uit de weide halen, opstappen, trailerladen, noem maar op) die dezelfde volgorde heeft waardoor het paard op een gegeven moment precies weet wat ze moet doen, wat er van haar verwacht wordt en wat er komen gaat. Dat betekent echter niet dat je niet meer met volle aandacht erbij hoeft te zijn. Ondanks dat jij je routine volgt kunnen er namelijk altijd factoren buiten jou om veranderen, waar ze alsnog op kunnen reageren. Gewoontehandelingen zijn handelingen waarbij je aandacht verslapt omdat je er niet meer over na gaat denken. Het is dus belangrijk om net als het paard naar je omgeving, jezelf en het paard te kijken, zodat je vanuit de routine al vooraf opmerkt wanneer iets anders is dan anders, en zoveel als mogelijk voorkomt dat je een situatie krijgt waarbij "ze zomaar uit het niets ineens heel raar ging doen zonder enige reden".

Wat betreft het zwart-wit denken. De wereld is een bak vol nuances. Elk paard en elk mens is anders. Gezond verstand is daarin denk ik de enige factor die bepalend is of het een slim idee is of niet. Je eigen paard wat je door en door kent, doe waar jij je goed bij voelt. Een onbekend paard (en geen baasje of ruiter die jou kan vertellen of ze moeite heeft met danwel links of rechts), probeer het eerst alleen maar bij links. Maar des te meer, kijk naar het paard. Loop je naar links en begint ze al te dansen, loop je naar rechts en staat ze rustig stil? Lijkt mij een duidelijk antwoord van het paard zelf. Dan kun je zeggen; maar het paard moet ook de andere kant leren! Tjah, dat soort oefeningen zijn een optie als je als ruiter ook daadwerkelijk een uitgebreid traject in gaat met het paard en de basiscommunicatie tussen paard en ruiter plus het vertrouwen verwezenlijkt hebt.

Verder zou mijn insteek vooral zijn dat je het voor zowel paard en ruiter zo duidelijk mogelijk houdt. Dat heeft niets met rechts of links te maken, maar hoe je het doet. Aanpassen aan de situatie schept ook duidelijkheid, want als jij anticipeert op een situatie neem je ook leiding, en dat vraagt het paard van jou als ze naar antwoorden zoekt. Rechts op de weg lopen met paardje in de hand, ja, dan ga je natuurlijk niet het paard tussen jou en het verkeer zetten omdat ze ook rechts moet leren lopen. Wandel je op het fietspad dat aan de linkerzijde van de weg loopt, dan draai je het juist wel om. Smalle doorgang, dan zal ze toch echt achter je moeten blijven. Aanpassen aan de situatie, aan dat wat je van het paard verwacht en beginnen vanuit dat wat het paard kent. En oefenen is altijd goed, maar het moet ook te doen blijven en passen bij je eigen capaciteiten en die van het paard (voorbeeld van iemand met weinig kracht in de linkerhand).

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:54

Dat is het ook zeker niet. Maar niet alle paarden hebben hetzelfde karakter. Ik ken er die er echt enorm gestresst van zouden raken.


En waarom zou je een paard aan moeten willen leren dat er vanaf rechts opgestapt wordt als er geen noodzaak is. Je wilt toch ook zoveel mogelijk rust en duidelijkheid voor je paard hebben?

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:06

Juist opstijgen is een stevige belasting.
Dat is een prima argument om links en rechts af te wisselen. (En om een krukje te gebruiken. Olympisch kampioen Nick Skelton doet dit als rasechte Brit.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:20

Een kruk is zeker een goede zaak!

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:21

Maar je moet naar mijn mening vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:23

Ik vind krukjes zo eng. (Leve het opstapperron.)

PSvanLot: waarom zou aanleren aan beide zijden zorgen voor minder rust of duidelijkheid?

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:29

Shadow0 schreef:
Ik vind krukjes zo eng. (Leve het opstapperron.)

PSvanLot: waarom zou aanleren aan beide zijden zorgen voor minder rust of duidelijkheid?


Bij een jonger paard met een handige ruiter niet. Maar bij een wat ouder sensibel paard vind ik het niet perse een verrijking.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:32

PSvanLot schreef:
Maar je moet naar mijn mening vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Ervan uitgaande dat je daarbij het welzijn van je paard vooropstelt.

Een krukje eng? Wij hebben hier van die houten IKEA krukjes. Je moet m.i. wel heel klunzig doen wil je daar een ongeluk mee krijgen. Uiteraard is het ook gewoon zaak je paard eerst te leren netjes stil te staan naast het krukje. Ook een sensibel paard kan dat leren.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:36

Askja schreef:
PSvanLot schreef:
Maar je moet naar mijn mening vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Ervan uitgaande dat je daarbij het welzijn van je paard vooropstelt.


Uiteraard

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:16

Askja schreef:
Een krukje eng? Wij hebben hier van die houten IKEA krukjes. Je moet m.i. wel heel klunzig doen wil je daar een ongeluk mee krijgen. Uiteraard is het ook gewoon zaak je paard eerst te leren netjes stil te staan naast het krukje. Ook een sensibel paard kan dat leren.


Oh, over de paarden maak ik me niet echt zorgen inderdaad. Maar ik weet vaak niet helemaal waar het krukje moet staan en de bewegingen kloppen voor mijn gevoel nog niet echt. Maar goed, dat is waarschijnlijk ook omdat ik het niet vaak doe. (Want, leve het opstapperron, en ik rij meestal op barebackpad. Dus ik ben in de afgelopen 8 jaar misschien een keer of 5 opgestapt vanaf een krukje?)

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:31

Tja, oefening baart idd kunst! Vaker doen en het wordt vanzelf een makkie.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Macs
Berichten: 7630
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:49

PSvanLot schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind krukjes zo eng. (Leve het opstapperron.)

PSvanLot: waarom zou aanleren aan beide zijden zorgen voor minder rust of duidelijkheid?


Bij een jonger paard met een handige ruiter niet. Maar bij een wat ouder sensibel paard vind ik het niet perse een verrijking.

Bedoel je dan hiermee dat een ouder paard niet meer kan leren?

Maks :+:

XRuby_SymmyX
Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:17

Ik ben 1.60, mijn pony is 1.36 en ik ben echt van het met krukje opstappen. Ik vind dat veel fijner. Ik kan niet meer zonder :D

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:53

Ooit stond er een bureau vlak voor de ingang van de bak waar ik toen reed - aan de rechterkant.

Ik er op geklommen, rustig aan en mijn arabiertje verteld wat ik ging doen, een beetje hangen etc.
No problemo.

Toen voor het echchie.
...ik heb mijzelf _/-\o_ duidelijk toegesproken "Janneke, dit is je rechterbeugel! Wees nou slim en doe je rechtervoet er in...!" _/-\o_
('Opstijgen is linkervoet in een beugel douwen' dacht het gewoontedier in mij....)

Knollie vond het allemaal prima....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

GigiGlitter
Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:17

Ik vind de reacties van dat niet ieder paard dit zou kunnen een beetje raar... Hij heeft alles toch ooit moeten leren? Waarom zou hij de andere kant niet kunnen leren, is gewoon een kwestie van oefenen. Ook bij oudere paarden. :j

_Lorette_
Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:24

Ik ben gewend om met groene paarden aan beide kanten het hangen en opstappen te oefenen, maar ik beken dat ik aan de rechterkant minder handigheid heb en dat ik daarom doorgaans links opstap. Leiden doe ik links en rechts, wat maar het makkelijkst is in de situatie. Sommige paarden vinden dat eerst even vreemd, omdat ze het alleen links kennen.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

bbd_lh
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-05-18

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:01

Ik stap eigenlijk altijd gewoon links op, heb er ook nooit echt bij stil gestaan dat het ook rechts kan. Zo is het mij geleerd en dat heb ik toen maar aangenomen. Ik zal binnenkort wel een keer rechts proberen op te stappen, eens kijken wat mijn paardjes ervan vinden :D

debbiedek
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-04-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:30

mee eens:

Maar je moet naar mijn mening vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:12

Janneke2 schreef:
Juist opstijgen is een stevige belasting.
Dat is een prima argument om links en rechts af te wisselen. (En om een krukje te gebruiken. Olympisch kampioen Nick Skelton doet dit als rasechte Brit.)

Hier is er inderdaad niemand die vanaf de grond met een voet in de beugel opstijgt; alles gaat ofwel met een voetje, een baal of een voerbak. De echt lenige mensen springen op de schoft en gooien hun been er zo overheen, maar doen pas hun beugels in als ze zitten. :+ Ik zou nu niet anders meer willen, ook al ben ik opgegroeid met op KWPN'ers klauteren, en zijn de paarden die ik nu rijd een stuk kleiner.

Ineke2
Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:23

Ik kom er niet eens op zonder kruk / andere opstap.
Stap altijd links op, want ik heb rechts veel minder gevoel en kracht in mijn lijf dus dat lukt gewoonweg niet.

Leiden langs de weg doe ik altijd links. Op het terrein van stal maakt het mij niet uit en is het net hoe het uitkomt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:56

_Lorette_ schreef:
Ik ben gewend om met groene paarden aan beide kanten het hangen en opstappen te oefenen, maar ik beken dat ik aan de rechterkant minder handigheid heb en dat ik daarom doorgaans links opstap. Leiden doe ik links en rechts, wat maar het makkelijkst is in de situatie. Sommige paarden vinden dat eerst even vreemd, omdat ze het alleen links kennen.


precies dit dus, sluit ik me volledig bij aan

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:03

Ik steeg altijd op zoals 'het hoorde'.. zo geleerd..

Toen ik het eens andersom probeerde vond ik het lastig en mijn poaardje vond me maar eng geloof ik! Kwestie van blijven oefenen? :+

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

DHIV14
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:38

De pony's die ik beleer, en dat is dan ook voornamelijk voor plezier van de kinderen, laat ik gewoon via allebei de kanten op stappen. Ik vind dat je wel gelijk hebt.

Echter zorgt het bij mij ook vaak voor een flinke storing in mijn hoofd als ik anders moet op stappen. Dat ziet er alleen ontzettend onnozel uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 50 bezoekers