Paard en mobieltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ColoursFade
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-07-19

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:14

Ik laat mijn telefoon in de auto liggen, ik zal hem namelijk nooit gebruiken als ik bezig ben met een paard of ik er nou naast sta of erop zit. Ik doe het zelfs niet als ik alleen maar aan de hand ga stappen met een paard. Hoe braaf zo'n dier ook is, het kan altijd ergens van schrikken of een onverwachte beweging maken. Ik wil gewoon 100% alert kunnen zijn. Vind ook niet dat je zo'n paard de volle aandacht kan geven als je op je telefoon zit. Hoe kun je nou goed longeren als je ergens anders mee bezig bent.


Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:21

Als ik in de bak rijd, heb ik hem nooit bij. Op buitenrit ander verhaal, stukje veiligheid in mn hoofd ofzo :')

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

Iron_Kevin
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 06:49

Ik zou persoonlijk nooit mijn telefoon gebruiken als ik bezig ben met het paard. Ik heb gewoon aandacht voor haar.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:27

Ik vind het heerlijk om mijn mobieltje voor n paar uur in de kast te leggen en alleen maar bezig te zijn met het paard en de omgeving. Daar knap ik echt van op. Soms als ik helemaal alleen op stal ben heb ik m in mijn broekzak tijdens t rijden en heel soms maak ik ook wel eens een foto.

Indra vd Kapel 6yo (Armstrong vd Kapel x Lucifer)

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:34

En ik neem mijn mobiel zelfs mee als ik alleen al de wei in loop om even de paarden te controleren. Stel dat er ineens een noodsituatie is en je per direct de da moet bellen, dan wil ik niet eerst naar mijn mobiel moeten rennen.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:34

Het valt mij eigenlijk alleen op dat iemand op zijn paard met zijn telefoon bezig is, als ik aan het hardlopen ben. Ik loop hier langs een manege en op de bospaden zie je ook vaak paarden. Prima, maar als ze met de telefoon bezig zijn, ben ik altijd bang dat ze mij niet zien en stel dat het paard schrikt of zo. Idem voor mensen waarbij de hond losloopt en ze zelf druk bezig zijn met de telefoon. En nee, ik vind het niet zo prettig als een onbekende hond op mij afschiet.

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:31

neetoch schreef:
En ik neem mijn mobiel zelfs mee als ik alleen al de wei in loop om even de paarden te controleren. Stel dat er ineens een noodsituatie is en je per direct de da moet bellen, dan wil ik niet eerst naar mijn mobiel moeten rennen.

Dit heb ik me aangeleerd omdat ik soms wel een kwartier moet lopen voordat ik mijn paarden zie. Normaal loop ik niet met een mobieltje rond.
Neem hem normaal niet mee op buitenrit als ik niet van gebruikte wegen af ga. Ze vinden me dan wel.
Ik heb geen smartphone, dus ook geen GPS functie dus veel nut heeft het ook niet om hem mee te nemen als ik ga rijden.
Maar goed dat betreft meenemen, betreffende gebruik:

In het algemeen vind ik het byzonder riskant om een mobieltje te gebruiken terwijl je met een paard bezig bent, om de simpele reden dat je paard dan dondersgoed voelt dat je aandacht er niet bij is en daar al of niet opzettelijk, gebruik van kan maken.
Je reactie op eventueel gevaar of wat dan ook is sowieso ook veel te laat als je hoofd er niet bij is.
Zelfs als je paard zo mak als wat is, kan er plots iets gebeuren waardoor je moet ingrijpen. Een auto die van de weg raakt, een hondje dat onder je door schiet, iets wat uit de lucht komt vallen...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

DionneNous
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:31

Ik neem mijn mobiel wel mee als ik ga rijden, maar ik gebruik hem niet tijdens het rijden.

RedKiwi
Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:27


Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:39

Dat is apart, want voor een heleboel wetten wordt we wel degelijk gezien als "bestuurder" en ben je verantwoordelijk voor wat je paard uitspookt.
In dat licht, als je bij een ongeluk betrokken raakt omdat je geen controle had door telefoon gebruik, ben je evengoed nog de pineut.

De kleine maas is het net van de wet maakt dus dat je niet aangesproken kunt worden op telefoon gebruik, maar wel op de eventuele desastreuse gevolgen ervan.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

suusbuddy
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:58

ik ben het er mee eens dat het niet iets regelmatigs moet worden, maar afentoe een fotootje maken als je erop zit vind ik dat geen probleem. echter op buitenrit vind ik wel dat de ruiter niet slim bezig is dan.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:56

Ik zag vd wek nog iemand druk append op haar paard op de weg. Tsja het zal wel een braverik zijn, denk ik dan. Ik doe dat toch maar niet ;-)
Hoe kijken jullie eigenlijk tegen mensen aan die altijd met oortjes in lopen? Ik vind dat op één of andere manier toch altijd een beetje asociaal. En irritant op stal, dan zeg of vraag je iets en krijg je geen reactie omdat je niet hebt gezien dat diegene oortjes in heeft.

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:06

ik zit persoonlijk met mn stapritjes wat ik nog kan veel op mn telefoon story's maken voor op insta haha. Gelukkig weet ik precies hoe mn paard is en als ik denk komt een trekker of vrachtwagen aan doe ik hem altijd weg dat vind ze soms nog wat spannend.

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:30

Als ik 'm niet vergeet, gaat de telefoon mee op buitenrit in mijn jaszak. Of (heel charmant) heuptasdingetje. in de bak gebruik ik een horloge om te timen. Bij het longeren van bijrijdpaard moet ik alle aandacht erbij houden, ze trekt zich graag los voor een sprintje. Dus daar al helemaal geen telefoonkijken.

Homo sapiens non urinat in ventum.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:31

tylando schreef:
Ik zie de laatste tijd veel mensen , vooral jongeren , op hun paard aan het stappen , teugels los en druk aan het appen of wat dan ook!
Ook al paar keer dat er gelongeerd word en de blik alleen maar starend naar het schermpje van je telefoon.
Paard loopt ondertussen zijn rondjes maar.
Ik vind dat zo niet bezig zijn met je paard ( hobby?) en stoor me er vreselijk aan!
Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening/ reacties hier op !

Moeten ze zelf weten. Niet mijn kind. Heb ik niks over te zeggen.

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:32

DatBenIkNou schreef:
Hoe kijken jullie eigenlijk tegen mensen aan die altijd met oortjes in lopen? Ik vind dat op één of andere manier toch altijd een beetje asociaal. En irritant op stal, dan zeg of vraag je iets en krijg je geen reactie omdat je niet hebt gezien dat diegene oortjes in heeft.


Vind ik soms ook lastig communiceren, maar ja, leven en laten leven!

Homo sapiens non urinat in ventum.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 07:50

RedKiwi schreef:
Eindelijk uitsluitsel: een paard is geen voertuig en dus mag je met je telefoon bezig zijn terwijl je rijdt. Of dat wel zo slim is, is heel wat anders...

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... cgE7KJC6eg

Terecht natuurlijk. Het paard let zelf wel op waar ie loopt. En als je met je mobiel bezig bent heb je juist kans dat je paard minder schrikt van iets dan wanneer jij het potentiele schrikobject hebt gezien en daardoor gespannen gaat zitten.

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:28

elnienjo schreef:
Terecht natuurlijk. Het paard let zelf wel op waar ie loopt. En als je met je mobiel bezig bent heb je juist kans dat je paard minder schrikt van iets dan wanneer jij het potentiele schrikobject hebt gezien en daardoor gespannen gaat zitten.


Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn auto of fiets gaat er niet opeens vandoor als ik niets doe, een paard, hoe mak ook, leidt zijn eigen leven. 't Is en blijft een prooidier en schrikt van dingen die wij niet eens zien. Mijn bijrijdpaard een keer van , hou je vast, een grote steen in de berm.

Bij voorkeur (althans, mijn voorkeur) let iedere weggebruiker op de weg en de omgeving.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:09

Ik vertrouw mijn paard volledig maar als ik mijn mobieltje pak om bijvoorbeeld mijn vriend te appen dat ik klaar ben voel ik me toch behoorlijk ‘stom’. Mocht ze op zo’n moment schrikken van wat dan ook ben ik altijd te laat en lig ik hoogstwaarschijnlijk met mijn gezicht in het zand.

Ik las laatst ergens dat je dus op het paard wel een mobiel mag, maar als je gaat mennen dat het dan weer niet mag?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:35

Appen terwijl je aan het paardrijden bent vind ik persoonlijk nogal link. Maar tijdens een buitenrit heb ik wel degelijk mijn mobiel mee, voor het geval er iets gebeurd en ik hulp in moet schakelen. Toch vreemd dat je “officieel” gezien je mobiel tijdens het paardrijden mag besturen, terwijl dst op de fiets dan weer niet is toegestaan.


AnnemiekvM
Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:41

Ik vind het tegenover mijn paard niet eerlijk om met mijn telefoon bezig te zijn ipv met hem. Heb de telefoon wel in mijn jaszak maar reageer later wel.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Dian_M
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:59

Ik gebruik mijn telefoon bijna nooit als ik op stal ben. Meestal heb ik m ergens in mijn tas liggen zodat ik mijn volle aandacht op de paarden kan richten.

hveen
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:19

Ik denk dat het erg verschilt met het paard, sommige zijn erg schrikachtig en dan is het niet zo verstandig om je mobiel te gebruiken.

Hoefijzer2
Berichten: 29
Geregistreerd: 18-07-20
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 17:00

Dit heb ik ook eens mee gemaakt. Waar mijn bijrijd paard timo staat rijden er tieners van een jaar of 16..allemaal een telefoon mee met het rijden.Zitten ook te appen of te bellen op het paard.Ik vind ben je met rijden bezig of longeren..dan moet je dus de aandacht bij je paard houden.Wand als het paard schrikt kun je niet snel reageren omdat je met de telefoon bezig bent.Als ik ga rijden neem ik een oude mee waar je alleen maar mee kan bellen en smsen.Voor het geval dat

Timo de stoere tinker

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard en mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:59

Ik heb nog nooit behoefte gehad om te appen of bellen op mijn paard, maar neem wel regelmatig een foto met m'n telefoon vanaf mijn paard. Ik vind dat persoonlijk niet zo spannend.. Als hij zou schrikken dan laat ik mijn telefoon gewoon vallen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers