Wanneer je paard met pensioen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Syberdepiep
Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:45

Mijn nu 16-jarige ruin is al 3 jaar met 'pre-pensioen'. Hij heeft altijd gekampt met aangeboren afwijking in z'n rug/lendenen/achterhand waardoor hij nooit het dressuurpaard heeft kunnen zijn waarvoor ik hem ooit kocht. Wel altijd dressuurmatig getraind en nog L1+3 behaald met hem tot hij aan z'n max van z'n kunnen zat. En altijd veel buiten gereden, veel naar strand. Toen hij last kreeg van een versleten voorbeen 3 jaar geleden zijn we een stuk minder gaan doen, van bijna dagelijks rijden naar 2x per week een buitenrit in het recreatiegebied vlak bij m'n huis. Tot vorig jaar mei nog af en toe in de bak gereden en toen een laatste onderlinge wedstrijd gereden, maar dat doen we niet meer, hij is inmiddels te veel versleten daarvoor. Maar nog wel erg kwiek en kijkerig buiten, hij heeft er nog veel plezier in. Zolang hem dat goed doet een prima manier hem nog in beweging te houden totdat het niet meer gaat, dan is het rijden over en krijgt ie echt pensioen. Heb al een opvolger staan van nu 3,5 maar die ga ik pas op z'n 4,5 of 5e jaar zadelmak maken.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11


novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:30

Niet gelijk zomaar in pension zetten. als je paard aangeeft dat ie nog wel kan en wil rijden maar te veel zwaar voor hem word, rijd hem dan gewoon 2/3 x in de week. Dit is veel fijner en beter voor je paard inplaatsvan hem oppeens stil te zetten :)

kitobeer
Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:45

Ik heb er eentje die vorig jaar op 16 jarige leeftijd op pensioen werd gezet door mezelf. Slappe knieën die makkelijk ontsteken en een stofallergie die soms erg opspeelt. Daar kwam een hoefbevangenheid overheen vanwege het ander type hooi dat ik had gekozen . Ik zag het niet meer zitten om hem telkens te revalideren dus hij mocht op pensioen. Maar blijft wel bij mij. Ondertussen een jonge opvolger gezocht van 2.5 j Met de insteek ze kunnen beide wat leren en mekaar gezelschap houden. Beste beslissing ooit.
De beweging met jonkie heeft er voor gezorgd dat oldie gerichte beweging kreeg en mentaal en fysiek ging opknappen. Zelfs de stofallergie ging weg.
Dus nu rijd ik hem maar weer. Ik zou niet weten waarom niet. Echter krijgt die nu na een rit 2 dagen rust voor zijn knieën. En is het voor mij ideaal om beide pony's om en om te doen.
Ik ben te fanatiek en beide pony's houden de balans erin.
Dus je weet het nooit.
Soms kan een verandering van iets wat je niet kunt inschatten zoveel doen .

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:51

Ik heb mijn paard 4 jaar geleden met pensioen gestuurd ivm artrose en de ziekte van Cushing maar dat pakte niet goed uit. Ze kwijnde volledig weg, at slecht en kreeg rare kwaaltjes. Zo verloor ze midden in de winter al haar haar!

Iedere keer als ik op bezoek geweest was stond ze de auto bij het hek na te hinniken. Terwijl ze gewoon in een leuke groep paarden stond hoor. Het werd echt een klein, ellendig hoopje paard. Ik heb haar daarop teruggehaald en bij een pensionstal in de buurt gezet.

Inmiddels is ze 24 en rij ik er zo'n 4x per week nog op. In het weekend maken we vaak een lange bosrit. Ze is weer helemaal happy en ziet er prachtig uit. Sommige paarden maak je gewoon echt niet blij met pensioen, ik zou daarom vooral kritisch naar je paard kijken. Vindt hij werken leuk? Dan zou ik hem vooral (licht) in training houden.

Bijkomende moeilijkheid was dat ik mijn paard op een pensioenstal verder weg had gezet. Ik heb mijn paard al meer dan 20 jaar en ze kon gewoon niet wennen aan een nieuwe routine en nieuwe mensen. Andere paarden vermaken zich vast prima in een kudde in de wei maar de mijne miste "haar" mensen. Ze mag nu dus blijven tot ze omvalt.

That which yields is not always weak

_Reneee
Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:55

Mijn pony is bijna 25, maar ik rijd nog fanatiek. Vanwege een peesblessure heeft hij afgelopen zomer een paar maanden stil gestaan en hij werd er heel slecht van. Zijn bespiering viel weg en zijn artrose werd veel erger. Nu heb ik hem weer opgepakt en ziet hij er weer perfect uit. Hij gedraagt zich ook nog als een jonge pony en heeft nog echt streken. Als ik merk dat hij er echt geen zin meer in heeft mag hij wat rustiger aan gaan doen, maar rust roest dus ik denk niet dat ik hem ooit helemaal stil zal zetten. Buitenritjes vindt hij toch altijd nog leuk.

iClaimMyName
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:50

Dat ligt helemaal aan hoe je merrie er fysiek aan toe is, daar kun je niet zomaar een leeftijd op plakken. Als je paard nog gewoon in goede staat is en geen mankementen krijgt kun je er nog gewoon op rijden. Als je paard aangeeft dat ze pijn heeft moet je haar natuurlijk rust geven en oppassen.

Conclusie: Zolang je merrie nog gewoon fit is en geen pijn heeft kun je nog op haar rijden.

BieQable90
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:05

Hi Yanaa

Ik denk dat je dat best zelf aanvoelt.
Ik geef les aan een meisje met een merrie van 23 jaar. Paard staat 24/7 buiten en is nog altijd fit in de les.
Zolang het haalbaar blijft, het paard het leuk vindt en er geen blessures zijn, vind ik het goed dat ze in beweging blijven.
Daarvoor moet dat geen competitie zijn, gewoon recreatief.

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:13

Het hangt af van paard tot paard. Als je merkt dat je paard er geen plezier meer in heeft en je merkt dat moeilijk voor hem/haar wordt dan is het tijd dat ie met pensioen gaat. Ik denk dat je dan wel nog eens lekker aan de hand kunt gaan wandelen, borstelen, knuffelen. Er zijn paarden die 20 zijn en het niet meer kunnen terwijl dat andere paarden dan nog boordevol energie zitten!

Larissaabc
Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:44

Ja wat versta je onder pensioen? Op de wei zetten en er niet meer naar omkijken of op een pension waar je eventueel nog een bak hebt of bos..

Ik zou denk ik over gaan op pensioen wanneer mijn paard ofwel 20+ is en een aantal keer lichte blessures heeft
Of wanneer mijn paard behaald heeft wat ik behalen en 20+ is.
Wanneer ik zelf geen tijd/zin/ mogelijkheid heb om zelf elke dag te gaan.
wanneer ik zelf niet meer zo fanatiek ben en ik het mijn paard gun om in kudde verband haar oude dag te slijten.
Of wanneer mijn paard een niet pijnlijke blessure heeft bij lichte inspanning (lopen).

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:06

Dat verschilt heel erg per dier, kijk gewoon naar je dier en handel er dan naar en pas het aan.

Heel vaak is het zo dat wanneer het met pensioen gaat en niets meer hoeft te doen dat ie dan achteruitgaat en wegkwijnt.

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:20

Juist een PPID paard heeft baat bij elke dag dezelfde aanpak, die moet je niet 1x per week iets mee gaan doen. Dan gaat ie juist stuk.

Kirsten__A
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:10

Volgens mij heb je zelf ook wel snel genoeg door wanneer jou paard met pensioen moet, of hij nou 16 of 20 word.
En er meteen helemaal niks meer doen als er altijd veel mee is gedaan lijkt me ook niet leuk voor een paard.
Lekker afbouwen, misschien wat buiten wandelen of grondwerk doen.

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:27

Ik denk dat je hieraan geen leeftijd aan vast kunt knopen. Mijn oudere pony die was 18 jaar en al zo goed als met pension en een pony die ik verkocht heb die is nu 22 jaar en loopt nog vollop in de sport mee.
Ik denk dat je puur naar de conditie en de zwaarte van het werk moet kijken.

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:31

Die van mij liep op zn 20e nog PSG niveau. Kreeg daarna helaas een kleine blessure en besloot hem erna rustig op te bouwen, om hem nog licht te kunnen werken.
Daar was hij het niet mee eens :D . Het was geen recreatiepaard, hij moest echt aan het werk om nog n beetje te kunnen handelen. En dat keiharde werken mocht niet meer. Dus besloot hij, dat hij niet meer zadelmak was. Bosritjes waren voor ons beiden niet leuk ( hij deed echt eng), dus heb ik mij zadel er af gehaald en er nooit meer op gelegd. Hij was 22.
Superjammer, en wat vond ik het zonde.... Hij ging wel mee als handpaard het bos in, dat kon weer wel.

Lis_Ol
Berichten: 4468
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:50

Mijn paard wordt komende week 23, is nu sinds 1.5 jaar met 'actief' pensioen.
Rust roest en daar zal die heel ongelukkig van worden.
Het zware werk werd hem teveel, dus wordt hij nu 3 a 4x per week rustig aan het werk gehouden :)

Freek-Willem Pleasure: Z1+11 <3
Mexwell †27-12-2019, Skuggi † 01-08-2022 rust zacht lieverds Y;(

lissie_zigor
Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:52

Rust roest zeggen ze altijd en ik heb dit ook heel vaak bij paarden gezien... logisch want als je er niks meer mee doet ; spieren gaan achteruit , conditie enz.

Gewoon lekker beweging en aandacht geven tenzij hij echt iets mankeert maar zelfs dan kan lekker samen aan de hand buiten wandelen niet veel kwaad. Ook in stap kun je al ontzettend veel dingen doen en ook met grondwerk.
Ik zou mijn paardje net zo lang beweging geven tot het echt niet meer gaat/ kan en wat hier al eerder werd gezegd zou ik natuurlijk wel kijken naar hoe ik beweging geef en wat het paard aan kan..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:48

Paarden gaan bij mij niet met pensioen, maar mij oudjes hebben gewoon heel weinig werk.
Erbij horen is ontzettend belangrijk voor ze. Paarden die geen aandacht meer krijgen gaan sneller achteruit en zijn ongelukkiger.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:44

Oudje 24 stuk door trailerongeluk ingereden maar nooit gewerkt. Nu ze ouder wordt gaat het beter met haar en vind het leuk om mee naar buiten te gaan. Doen we dus een paar keer per jaar.

Oudje oud en stijf 25+ doet niets.

Oudje 41 gister nog op gezeten. Ik wilde even stukje buiten om mijn stijve rug los te bewegen. Zij wilde blijkbaar niet naar buiten. Geeft aan naar achter te willen. Zie mijn pension klanten crossen op de wei. Ach ja natuurlijk die ouwe moet daar aan meedoen. Ben met haar 1 keer wei op en neer gecrost en dan is ze weer helemaal gelukkig. Springwedstrijd op stal? Zij doet mee en gaat voor de winst. Wel op afgepaste hoogte (balk op de grond tot max 20 cm) maar fanatiek Dat ze dan is!

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

xkathy_love
Berichten: 259
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:45

Ik zou het helemaal van je paard zelf laten afhangen. Loopt deze nog met plezier en veel energie een rondje buiten, waarom zou je dit dan stoppen ? Alleen wedstrijden en dus zwaarder trainen zou ik wel wat eerder afkappen wegens het minder goede herstel naar mate ze ouder worden. Maar kijk gewoon hoe jou paard reageert en wat hij wel of niet meer leuk vindt :)

Kathy Roos Fotografie ♥ Rico ♥ 23-09-2012 ♥

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:37

Goed naar je paard kijken wat hij nog kan en vooral wat hij nog leuk doen.
Verder denk ik dat het dan beter is om rustig af te bouwen. Denk dat je een paard er geen plezier mee doet om ineens helemaal niets te doen.
En natuurlijk blijft hij aandacht nodig hebben.

19marjo90
Berichten: 958
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:48

Dat is bij ieder paard anders. Mijn paard wordt woensdag 26 (heeft ook PPID) en ik rij hem 2 a 3 x per week. Ik ga het liefst zo lang mogelijk door, ivm het fit en soepel houden. Hij heeft er super veel plezier in. We rijden sowieso 1x per week buiten en 1x per week dressuurmatig in de bak. Wegens blessures heeft hij wel vaak stilgestaan, maar daar wordt het geen leuker paard van. Maar ook tijdens de blessures bleef ik doorwandelen. Hij kan anders echt zijn energie niet kwijt. Een ander paard heeft dat waarschijnlijk minder nodig, dus vandaar: kijken per paard.

Toasted
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-12-15

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:17

Mijn verzorgpony is 22 jaar en vindt het nog geweldig leuk om buitenritjes te maken, zijn oortjes staan continue naar voren. Zoals meerdere al zeggen rust roest en daarom waren ze voor hem nog op zoek naar een verzorger. Zodra hij echt fysieke achteruitgang laat zien, heuveltjes moeilijker op kan, veel struikelt etc is het voor hem ook tijd om lekker te gaan rusten en met pensioen te gaan.

roxiie
Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:24

Ik heb mijn pony tot haar 23e actief in de wedstrijdsport gereden. Toen merkte ik dat fanatiek trainen en met regelmaat op wedstrijd haar zwaar begon te vallen. Ik heb haar toen teruggetrokken uit de wedstrijd em sindsdien tuf ik zo nu en dan wat in de bak of maak ik een buitenrit. Vorige week nog heerlijk een rit in Appelscha gemaakt enja zo vlot als "vroegâh" gaat het niet altijd meer. Maar alles gaat nog prima. Een actief pensioen dus en inmiddels 26.

Als je je paard voldoende kent merk je snel genoeg, wanneer het "genoeg" is en dus tijd voor pensioen :)

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:36

Die van mij wás met pensioen.

Maar is op zijn nieuwe pensioenplek zodanig opgeknapt afgelopen jaar, dat ik hem weer wat oppak...


Is 23 jaar, en heeft de pas er nog goed in.
Merk dat hij wat minder soepel is dan vroeger, maar daar lijkt hij zelf in het minst niet mee te zitten...

Dus hij staat op een pensioenplek. Hoeft ook niet echt meer per se iets.

Maar twee keer per week op pad naar buiten lijkt prima te gaan. Zowel onder het zadel als aangespannen.
14 mei stalwedstrijd (allerlei fun-dingen) doe ik dan waarschijnlijk ook gewoon onder het zadel mee...

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:39

Zowel aangespannen als onder de man oortjes er strak op:

[ img ]
[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers