De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:47

Ha bokkers,

Laatst had ik een discussie met iemand over lengtebuiging. Diegene vroeg mij uit te leggen wat lengtebuiging nu precies is. En ik kwam er achter dat dat nog niet zo makkelijk is. Want buigt een paard daadwerkelijk wel met zijn hele lijf, van staart tot oren? Het middenstuk van het paard, zijn ribbenkast, voel en zie ik ook niet daadwerkelijk buigen.
Na wat googlen kom ik op een verslag van een lezing van Hamminga waarin hij ook aangeeft dat lengtebuiging fysiek voor een paard niet verder dan 2% kan, omdat de ribbenkast niet buigt.

Dus... bestaat lengtebuiging wel?

Of wat bedoelen we eigenlijk met lengtebuiging? Of het paard spoort, dus of hij zijn achterhand netjes in de sporen van de voorhand zet? Wat op de volte moeilijker is omdat dan het binnenachterbeen meer belast wordt? Doet het bekken dan ook wat, wat men misschien lengtebuiging noemt?

Ben benieuwd of mensen met wat meer kennis over de anatomie van het paard hier wat zinnigs over kunnen zeggen. Alvast bedankt!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:49

Lengtebuiging is simpelweg hoe ver de wervelkolom 'buigt' (bewegingsuitslag zijwaarts. En dat is op de plek van de ribben heel minimaal. Het heeft met de bouw van de wervels te maken oa. :)

Net als een mens: als jij je oor naar je schouder beweegt, of je hand naar de zijkant van je been, dan buig je zijwaarts. En dat kan bv met je nek verder dan met het midden van je rug. :)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:51

Ja dat weet ik dat dat bedoeld wordt, maar de vraag is of een paard zich anatomisch wel echt opzij/ in de lengte kan buigen in de wervelkolom (met zijn hals kan hij dat ja).

Hier de bewuste quote:
Juryleden hebben het regelmatig over ‘meer lengtebuiging’, maar het is goed om rekening te houden met het feit dat een paard, door zijn bouw, maar 2% kan buigen in de lengte; de ‘ribbenkast’ houdt meer buiging tegen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:08

Ja, want anders is het dus onmogelijk te blijven sporen op een volte...

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:33

Je ziet in paardrijboeken tekeningen waarop te zien is hoe die lengtebuiging er van de bovenkant uitziet op een volte (het paardenlijf volgt dan keurig de kromming van de volte), maar ik nog nooit een foto gezien, dus in hoeverre kloppen die tekeningen?

Persoonlijk denk ik dat de lengtebuiging voornamelijk uit de schouder en het bekken komt. Zo voelt het ook als je erop zit. Je voelt zeker het bekken iets kantelen als je een volte rijdt, omdat het paard zijn binnenachterbeen iets naar buiten onder de massa zet.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:44

Het is door een onderzoeker (Kevin S.. Zoek de achternaam zo op) onderzocht hoever ieder segment van de wervelkolom kan bewegen.
Het zal je niet verbazen dat de nek de meeste beweeglijkheid heeft. Maar daarna wordt het rap minder. Als we het over zijwaarts buigen hebben (lateroflexie, dus lengtebuiging), dan hebben veel segmenten van de borstwervelkolom maar 1 of 2 graden beweeglijkheid. Borstwervels 10-14 hebben van de rug nog de meeste zijwaartse beweging. Dat zit precies onder het zadel.

De lengtebuiging is natuurlijk de buiging van neus tot staart en is mogelijk, maar inderdaad beperkt. Het voordeel (1 van de voordelen) van het gebruik van lengtebuiging anatomisch gezien, is dat de spieren die langs de gehele wervelkolom lopen opgerekt worden.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:59

Rindin legt het al heel goed uit.

Een heel goed boek vind ik "Hoe beweegt uw paard" van Gillian Higgins. Daarin legt ze ondermeer uit dat de spieren van de ribbenkast ervoor kunnen zorgen dat de ribben wat dichter bij elkaar komen/iets verder van elkaar komen. Hierdoor ontstaat (een beetje) buiging in het lijf.

Meer lengtebuiging wordt verkregen door het zakken van de binnenheup doordat het paard meer gaat buigen in de gewrichten van het betreffende achterbeen.
Vandaar dat schouderbinnenwaarts (mits correct uitgevoerd, en niet als wijken over de hoefslag zoals je tegenwoordig vaak ziet), zo'n goede oefening is.

Het is overigens mijn persoonlijke overtuiging dat veel paarden met een te smal zadel lopen, en daardoor gehinderd worden in de lengtebuiging.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:02

Lengtebuiging is met name in het ruggedeelte inderdaad maar erg weinig van toepassing. Maar die 2 graden bewegingsvrijheid zijn natuurlijk wel te benutten. Als iedere wervel 2 graden kan halen heb je met veel wervels toch al wel een aardige kromming.

Ik probeer het altijd als volgt uit te leggen. De buik van het paard schommelt met elke pas van links naar rechts, met name in draf is dit goed te zien. Als het rechterachterbeen naar voren komt gaat de buik naar links en andersom ook.

Als je op de volte rijdt of een wending inrijdt dat wil je eigenlijk dat je paard de buik meer naar buiten slingert en dus om de binnenbeek heen lijkt te buigen. Eigenlijk vergroot je in de wending het slingeren van de buik naar buiten en beperk je de slinger naar binnen enigszins. Hierbij maakt de buik dan al gebruik van de bewegings vrijheid in de rug, je vergroot en beperkt de beweging alleen een beetje afhankelijk van de wending die je rijden wil.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:48

een paard kan wel iets buigen ten hoogte van de ribben dacht ik, maar is wel super weinig.
Heb zelfs ergens gelezen dat, zodra het lichament in de hals op spanning komt (voorwaarts neerwaarts) er meer bewegingsvrijheid ontstaat in de rug ten hoogte van de schoft - ribben en vlak voor de heup.
(artikel moet ik anders ff weer op zoeken)
Dat laatste maakt meer lengtebuiging mogelijk omdat de heup makkelijker kan draaien waardoor het paard bv in draf de heup meer laat vallen. Hierdoor gaat het paard ook meer swingen omdat hij "los in de heupjes" is :D

bloempke14
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-01-17

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:13

In de borstwervels is enige beweging mogelijk maar in rug en lendenwervels amper. Ribspieren zorgen voor enige flexibiliteit in het ribgedeelte

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:02

Je hebt wel een punt over de buiging en beweeglijkheid van de wervelkolom. Maar ik voel het wel direct als de LB niet correct is en ik zie het ook.

Roodvos schreef:
Meer lengtebuiging wordt verkregen door het zakken van de binnenheup doordat het paard meer gaat buigen in de gewrichten van het betreffende achterbeen.


Misschien sla je hier wel de spijker op z'n kop. Lb komt vanuit de heup en niet zo zeer vanuit de rug. Het gaat er iig om dat het paard meer gaat dragen en zo wordt ook de verzameling verkregen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:49

Tijdens een zoektocht naar andere informatie, kwam ik dit onderzoek tegen: Evaluation of intersegmental vertebral motion during performance of dynamic mobilization exercises in cervical lateral bending in horses.
Via https://www.researchgate.net/publicatio ... ing_horses kun je je registreren en dan sturen ze de paper op.

Wellicht leuk voor dit topic?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:08

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:23

De foto hierboven lijkt een flinke lengtebuiigng in de ribben rond de zadel te laten zien, maar dat komt natuurlijk door het perspectief; wat je aan bocht rond de schoft ziet is in werkelijkheid gewoon de flink hoge schoft zelf. 8-)
Ik hoop in elk geval niet dat Marijke de Jong dit zelf plaatst als een bewijs van flinke buiging in de ribbenkast...

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:48

xyzutu2 schreef:
De foto hierboven lijkt een flinke lengtebuiigng in de ribben rond de zadel te laten zien, maar dat komt natuurlijk door het perspectief; wat je aan bocht rond de schoft ziet is in werkelijkheid gewoon de flink hoge schoft zelf. 8-)
Ik hoop in elk geval niet dat Marijke de Jong dit zelf plaatst als een bewijs van flinke buiging in de ribbenkast...


Toch zal dit je misschien verbazen: van de gehele borstwervelkolom en lendewervelkolom is het stukje 10e t/m 14e borstwervel het meest beweeglijk zijwaarts...
Wat veel mensen niet weten is dat de "zijuitseeksels" van de lendenen lang en breed zijn en in sommige gevallen zelfs met elkaar vergroeid. Dat ligt zo dicht tegen elkaar dat dat de zijwaartse beweging flink belemmert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:01

Rindin schreef:
Toch zal dit je misschien verbazen: van de gehele borstwervelkolom en lendewervelkolom is het stukje 10e t/m 14e borstwervel het meest beweeglijk zijwaarts...
Wat veel mensen niet weten is dat de "zijuitseeksels" van de lendenen lang en breed zijn en in sommige gevallen zelfs met elkaar vergroeid. Dat ligt zo dicht tegen elkaar dat dat de zijwaartse beweging flink belemmert.


Dat verbaast me niets, daarvoor heb ik teveel paardenskeletten in mijn hand gehad. :+ De foto van Marijke de Jong die verder zonder enig bijschrift geplaatst werd is echter totaal niet representatief als het om de buiging van de ruggengraat gaat; de foto is schuin van de zijkant gemaakt waardoor de kromming die je op de plek van de 'aalstreep' lijkt te zien vooral bestaat uit de omhoog lopende (en dus van de camera afbuigende) schoft.
Als je een foto recht van boven of van achteren maakt, dan zie je de werkelijke hoeveelheid buiging die dit paard heeft in de ribbenkast; dit plaatje is vrij zinloos.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:51

xyzutu2 schreef:
Rindin schreef:
Toch zal dit je misschien verbazen: van de gehele borstwervelkolom en lendewervelkolom is het stukje 10e t/m 14e borstwervel het meest beweeglijk zijwaarts...
Wat veel mensen niet weten is dat de "zijuitseeksels" van de lendenen lang en breed zijn en in sommige gevallen zelfs met elkaar vergroeid. Dat ligt zo dicht tegen elkaar dat dat de zijwaartse beweging flink belemmert.


Dat verbaast me niets, daarvoor heb ik teveel paardenskeletten in mijn hand gehad. :+ De foto van Marijke de Jong die verder zonder enig bijschrift geplaatst werd is echter totaal niet representatief als het om de buiging van de ruggengraat gaat; de foto is schuin van de zijkant gemaakt waardoor de kromming die je op de plek van de 'aalstreep' lijkt te zien vooral bestaat uit de omhoog lopende (en dus van de camera afbuigende) schoft.
Als je een foto recht van boven of van achteren maakt, dan zie je de werkelijke hoeveelheid buiging die dit paard heeft in de ribbenkast; dit plaatje is vrij zinloos.


O ja, ik las je opmerking verkeerd. Dacht dat jij bedoelde dat dit vertekende, aangezien de borstwervelkolom nauwelijks beweeglijkheid had... Excuus :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:23

Deze zocht ik al een tijdje maar kwam nu op mijn tijdlijn voorbij.
Afbeelding
Geen idee hoe accuraat hij is maar om dat te weten te komen wil ik hem hier even kwijt O:)

Anoniem

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:43

Deze foto is een stuk beter qua opnamehoek, super dat je die deelt! :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:54

Mooie foto inderdaad!
Je ziet zo heel duidelijk dat de meeste buiging plaatsvindt in het thoracale deel van de wervelkolom, onder het zadel. Recht onder jou als ruiter dus. Kun je nagaan hoezeer je door scheef te zitten, te zwaar te zitten of te klemmen die lengtebuiging kunt verstoren. En dat je alleen al door het positioneren van je bekken en dijbenen je paard lengtebuiging kunt laten aannemen.
Wat deze foto niet laat zien (doordat de wervels/ribben logischerwijs tweedimensionaal zijn weergegeven), is dat lengtebuiging in de wervelkolom altijd gepaard gaat met een bepaalde mate van rotatie van de wervelkolom.

Anoniem

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:01

Je kunt dat er wel een beetje uit afleiden, want aan de binnenkant van de buiging loopt de ribbenkast recht, terwijl hij aan de buitenkant uitstulpt. Aan de buitenkant is de complete puber coxie zichtbaar en aan de binnenkant slechts een deel. Dat kan natuurlijk ook komen doordat de beschildering ongelijkmatig is, maar zo niet dan laat het zien dat het paard ook in deze mate van buiging al de ribbenkast naar buiten geroteerd/gependeld heeft. In beweging is dat natuurlijk veel meer omdat de binnenste helft van het bekken dan ook echt kan zakken en de buik nog meer onderlangs naar buiten kan duwen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:11

Dat zie je op deze foto alleen als je weet waarop je moet letten ;)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:25

Als je stelt dat LB wordt verkregen door het zakken van de binnenheup zodat een paard tot dragen komt dan kun je weinig met die foto's.

Het plaatje van MdJ geeft aan dat dit paard stelling neemt, ik zie geen buiging. Ik ben trouwens een keer bij MdJ geweest en ik schrok me een hoedje omdat al haar paarden onzuiver over de benen gaan. Maar dat terzijde.

op de 2de foto kan ik niet zien wat er met de heup gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:05

Abacab schreef:
Als je stelt dat LB wordt verkregen door het zakken van de binnenheup zodat een paard tot dragen komt dan kun je weinig met die foto's.


Op zich laat deze foto wel zien hoeveel buigruimte de ruggengraat heeft in halt. Maar dat is natuurlijk iets anders dan lengtebuiging in beweging. Al was het alleen maar doordat dit paard zijn ruggengraat buigt doordat hij zijn hals bijna dubbelgevouwen heeft, en je tijdens de training de wervelkolom juist wilt buigen vanuit het bekken en de hals/hoofdhouding daar vooral het gevolg van is. Ik vermoed in elk geval dat geen enkele instructeur blij wordt van deze mate aan stelling/buiging op een volte. 8-)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:51

xyzutu2 schreef:
Abacab schreef:
Als je stelt dat LB wordt verkregen door het zakken van de binnenheup zodat een paard tot dragen komt dan kun je weinig met die foto's.


Op zich laat deze foto wel zien hoeveel buigruimte de ruggengraat heeft in halt. Maar dat is natuurlijk iets anders dan lengtebuiging in beweging. Al was het alleen maar doordat dit paard zijn ruggengraat buigt doordat hij zijn hals bijna dubbelgevouwen heeft, en je tijdens de training de wervelkolom juist wilt buigen vanuit het bekken en de hals/hoofdhouding daar vooral het gevolg van is. Ik vermoed in elk geval dat geen enkele instructeur blij wordt van deze mate aan stelling/buiging op een volte. 8-)


'Loopt weg over de buitenschouder'... :Y)