Waarom moet het paard verzameld worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:56

Misschien is het een rare vraag om te stellen op een puristisch forum als bokt, maar ik vraag het me toch af.

Ik heb nu weer eens de tijd om me te verdiepen in de materie om het rijden. -In een boek wat ik niet nader zal noemen- zag ik ook weer de welbekende tekeningen opduiken die verklaren waarom je het paard zou moeten verzamelen. Er wordt gesteld dat de voorhand het gecombineerde gewicht van paard en ruiter, niet zou kunnen dragen, omdat het lineair gebouwd is. De achterhand zou het dragen over moeten nemen. Dit zou het moeten kunnen omdat de achterhand gebouwd is als een veer. Hij vouwt in- en uit elkaar. Hierdoor heeft een paard veel kracht in de achterhand. Tot zo ver het bekende verhaal dat haast iedere Bokker me wel zal kunnen uitleggen.

Nu was het al laat en zat ik met een biertje op de bank toen ik me af begon te vragen of hier niet een denkfout wordt gemaakt. Namelijk: De voorhand is “lineair” gebouwd, alles zit recht boven elkaar. Hierdoor is de voorhand toch eigenlijk gemaakt om het gewicht te dragen? (Check, check, dubbelcheck ;) )

De achterhand is gebouwd als een veer. Hiermee kan het paard stuwen (voor de snelheid) en sprongen maken (om snel weg te komen), toch?

Is het dan niet heel erg raar dat “wij” proberen het gecombineerde gewicht (R+P) over te laten nemen door de achterhand, die niet gemaakt is om te dragen, maar om explosief te stuwen?

Hierdoor begon ik me nog meer af te vragen… Waarom hoort het hoofd van het paard op of iets voor de loodlijn? Een paard kan toch ook prima zijn rug bollen met zijn hoofd dieper? Ik zie het paarden op de wei nog wel eens doen in een vrolijke bui.

Hoe kan het dat endurance paarden op hoog niveau (die dus ritten maken van wel 120 km) niet allemaal zwaar geblesseerd raken? Het lijkt mij niet dat de gemiddelde endurance ruiter zijn paard de hele rit aan de teugel rijdt, dit zou veel te vermoeiend zijn. Volgens mij rijden zij heel economisch… niet aan de teugel.

Als een merrie hoogdrachtig is, draagt zij ook vele extra kilo’s mee, toch gaat zij zichzelf dan niet verzamelen om haar voorbenen te ontlasten. (Zie je het voor je, een hoogdrachtige merrie die in passage naar de waterbak gaat om haar voorbenen te ontlasten…) Op het moment dat de ruiter mee zit, in balans en in de beweging, dan stoor je het paard toch helemaal niet? Als een dragende merrie elf maanden lang 24/7 een veulen in de baarmoeder kan dragen, waarom dan niet zes uur in de week een goed zittende ruiter? Of heeft zit met het zwaartepunt te maken dat anders, lager ligt? Maar dan gaat het toch om balans, en niet om gewicht en overbelasting?

Dat zou betekenen, dat je de ruiter moet leren te zitten zonder het paard in de weg te zitten. Niet hoe die ruiter het paard op de achterhand kan zetten.
Krijg je door de focus op “het krulletje” die er nu eenmaal is in paardenland (getuige de vele topics hier op RT “hoe krijg ik mijn paard aan de teugel?”) niet juist slecht zittende ruiters met hufterige handen die het paard in al hun pogingen tot correct-zijn meer in de weg zitten dan de Bosridder die in balans zit en het paard met rust laat?

Nu is het wel zo (eigen ervaring, overigens niet met een krulletje…) dat een paard wat zijn rug goed gebruikt, lekkerder zit. Het paard in kwestie was een fjord met een vrij korte rug. Ik was bezig met wat centered-riding oefeningen in het bos en genoot van het landschap, en opeens zat ik tien centimeter hoger en ook ongeveer tien keer zo lekker… Dit was zonder enig contact aan de voorkant. Het paard was echter nog lang niet verzameld, maar gebruikte zijn rug wél.

Hierbij overigens mijn verzoek hier een topic van te maken waar inhoudelijk sterk wordt gereageerd, niet met dooddoeners, maar sterk onderbouwd. Ook is dit niet een aanval op de dressuur (Ja, ik dek me vast in), maar een oprechte theoretische vraag. Volgens mij zit hier veel expertise, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Verder lees ik veel mee en post ik weinig op Bokt, (muv HK), onder andere het “Opnieuw leren rijden” topic zie ik als erg nuttig. Hier word als ik me niet vergis al van een bepaald beeld uitgegaan, terwijl ik juist benieuwd ben naar de reden van dat beeld. Snappez vous? Nou, brand los, want ik kom er niet helemaal meer uit…

Edit:
Ik heb het er ook even over gehad met mijn instructrice. Zij geeft aan dat we verzamelen zodat het paard zich gemakkelijker kan bewegen. hierbij word een nieuw zwaartepunt gevormd waardoor je als het ware één vorm wordt.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:16

Hele goede, kritische vraag! Ik was laatst ook al op zoek naar empirisch onderzoek naar het verschil in paarden die hun 'hele leven' wél 'de achterhand hebben moeten onderzetten'/verzamelen en paarden die dat niet hebben hoeven doen. Welk effect heeft dat op hun gezondheid/welbevinden? Heb het nog niet kunnen vinden helaas (maar zo diep heb ik nou ook weer niet gegraven).
Ik ben erg benieuwd naar de reacties die hier komen. Want zo vanzelfsprekend is het niet. Dat je in alle dressuurboeken leest en overal hoort dat het doel is het paard meer gewicht met de achterhand te laten dragen omdat dit ervoor zou zorgen het paard langer gezond te houden/het paard beter in staat te laten zijn het ruitergewicht te dragen, maakt nog niet dat dit ook waar is. Ik ben zelf ook erg geïndoctrineerd en kan er niet meer goed op een andere manier over nadenken dan dat het doel van de dressuur ook daadwerkelijk nastrevenswaardig is. Maar als je kritisch bent, is dat wel zo?
Wat ik iets meer vanzelfsprekend vind, is dat een paard last kan krijgen van zijn rug als ie met z'n hoofd omhoog loopt, met een weggedrukte rug, waar de mens dan vervolgens op rond loopt te bonken. Dus dat er sprake moet zijn van 'goed ruggebruik' (en correcte houding en zit van de ruiter, etc), en dat aangetoond kan worden dat het paard daardoor beter in staat is de ruiter te dragen ('beter' betekent dan zoiets als zonder/met minder pijn/moeite), wil ik graag geloven. Maar die achterhand, tja, hoe langer ik er over nadenk, hoe minder vanzelfsprekend het eigenlijk is. Vooral als je inderdaad denkt aan bijv. enduracepaarden en ook wanneer je beseft dat de meeste paarden niet op een hoog dressuurmatig (verzameld) niveau gereden worden. Lijden die dan allemaal, of méér dan paarden bij wie die hoge mate van verzameling wel bereikt is? En bovendien, paarden bij wie dat wél bereikt is, lopen (pardon, gáán ;-)) zo ook niet 100% van de tijd dat de ruiter er op zit.
Ok, het is nu wel duidelijk dat ik met dezelfde vraag zit als jij en het antwoord ook niet weet :D Ik ben erg benieuwd op het verdere verloop van dit topic.

FjordFiesta

Berichten: 111
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:25

Ik vind dit ook een hele goede vraag. Natuurlijk moet je, als je verder wilt komen in dressuur naar meer verzameling streven. Anders kan je paard de oefeningen niet uitvoeren zonder zich te forceren. Ik rijd recreatief en als mijn fjord haar gewicht op al haar vier benen heeft vind ik het genoeg. Naar de achterhand hoeft niet, want ik vraag geen zware oefeningen aan haar. Ik zie trouwens vaak een doorgezakte rug wanneer paarden die volop in training voor dressuur staan om de een of andere reden op rust komen te staan. Bij recreatiepaarden zie ik dat niet, deze paarden hebben hun rugspieren niet opgerekt door zware oefeningen. Dus of verzameling goed is?????

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 01:12

Visitor; zo'n onderzoek ben ik inderdaad ook nog nooit tegengekomen. Wel onderzoeken over Rollkur e.d., maar dat is natuurlijk nogal een uiterste en niet te vergelijken met de "simpele" verzamelijk waar wij (mag ik dat zeggen?) benieuwd naar zijn...

FjordFiesta; dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen, ik zal er eens op letten... Nu je het zo zegt zie ik wel een aantal oude paarden voor me met doorgezakte ruggen. Ik heb alleen geen idee of het verband houdt met verzameling of iets anders. Zou interessant zijn om te weten!

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 01:28

Een pak ezel brengt ook meer gewicht naar de achterhand met zware lading, dus ik denk dat endurance paarden en drachtige merries wel degelijk verzamelder en dus economischer lopen. Dus eigenlijk hoef je als ruiter alleen maar niet tegen te werken...
De hoge dressuur is echter een extremere vorm van verzameling die ook als doel heeft de voorbeentjes hoog van de vloer te krijgen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 01:40

Ik rijd western, en van mijn instructrice moet ik verzamelen om de volgende reden:
Wat je eigenlijk doet, is je paard vooruit drijven, maar hem tegenhouden aan de voorkant. Als je paard goed geflext is in zijn rug (door gymnastiseren) zal hij in plaats van naar voren gaan, de impuls eigenlijk 'verwerken' door de rug meer op te zetten als het ware.
Het lijkt me alleen maar goed als paarden hun rug goed gebruiken en 'bollen', immers als wij een zware tas op onze rug dragen maken we ons ook bol om het gewicht makkelijker te kunnen ondersteunen. Dat is imo niet anders bij paarden (is gewoon een anatomiekwestie).
Daarnaast is een mooie verzamelde gang gewenst in de western. Verzameld in de zin dat een paard zichzelf draagt en niet onder de ruiter weg dendert zegmaar.

Conclusie, verzameling is niet het doel maar het middel :Y)

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:46

Bedankt voor jullie reacties!
Laura: Dat klinkt heel logisch, maar waarom moeten wij jone paarden dan "leren" te verzamelen?
Waarom doen we daar dan zoveel oefeningen voor?
Magrathea: Kun je uitleggen hoe dat dan zit met de anatomie? Hebnooit zoveel biologie gehad, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:55

Ehmm lastig vanachter een pc :+ nee maar, kijk eens naar je eigen lichaam: kan jij niet ook veel sterker zijn in je rug als jeje rug bol maakt? Wanneer je die zware rugzak draagt en je schouders naar achter zet, dan heb je binnen de kortste keren last van je rug.
Met een bolling in je rug ondersteunt je paard de last, omdat de krachten naar beneden afvloeien ipv 'hangen' in de rug.
Hoop dat dit duidelijk is :P

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:59

Klinkt goed hoor :)
Is het echt ook zo dat bijvoorbeeld drachtige merrie's zichzelf een beetje verzamelen? Zijn er onderzoeken naar gedaan oid?

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:10

ik ga ook even mee lezen dit lijkt mij een heel interessant topic. Ik heb inderdaad ook lang af gevraagd hoe dat nou zit met die verzameling.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:29

Inderdaad... Hele goede vraag. Ik ken ook de theorie, maar vind hem soms wat ver gezocht.

Zoals je zegt; endurencepaarden worden ook niet verzameld, of in die mate dressuurmatig gereden zoals sommige dressuurfanaten beweren dat noodzakelijk is om goed een ruitergewicht te kunnen dragen.

Dressuur kun je ook zien als een soort kunstvorm. Net als ballet of kunstschaatsten. Het gaat OOK om de mooi en de show.

Een verzameld paard geeft een mooier imposanter sillhouet, een goed verzameld paard zit lekkerder voor zijn ruiter, beweegt met meer veer, cadans en afdruk. En dat is weer mooier om naar te kijken.

Dus iedereen die graag met zijn paard hogere dressuur rijdt doet dat echt niet vanuit de 'nobele onbaatzuchtige' gedachte omdat 'de dressuur er voor het paard is' Maar ook omdat ze het gewoon leuk vinden. En stuk minder nobel, maar verder niks mis mee.

Net zoals dat mensen het leuk vinden een parcours van 1.60 te springen met een paard. Of het paard voor een karretje te zetten.
Het paard dankt nu eenmaal zijn bestaansrecht aan het feit dat wij ermee recreeeren. Ieder zijn meug dus :)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:34

Magrathea schreef:
Ik rijd western, en van mijn instructrice moet ik verzamelen om de volgende reden:
Wat je eigenlijk doet, is je paard vooruit drijven, maar hem tegenhouden aan de voorkant. Als je paard goed geflext is in zijn rug (door gymnastiseren) zal hij in plaats van naar voren gaan, de impuls eigenlijk 'verwerken' door de rug meer op te zetten als het ware.

Het bovenstaande is een uitleg van het HOE en niet het WAAROM

Magrathea schreef:
Het lijkt me alleen maar goed als paarden hun rug goed gebruiken en 'bollen', immers als wij een zware tas op onze rug dragen maken we ons ook bol om het gewicht makkelijker te kunnen ondersteunen.

Dit is dus deels WAAROM

Magrathea schreef:
Daarnaast is een mooie verzamelde gang gewenst in de western. Verzameld in de zin dat een paard zichzelf draagt en niet onder de ruiter weg dendert zegmaar.

En dus ook in de western geld dat het doel dus niet enkel praktisch of beter voor het paard is, maar dus ook gewoon voor de 'mooi' is. Omdat een groep mensen dat nu eenmaal mooi vindt :)

Nogmaals: ik vind daar echt niets mis mee hoor.

Magrathea schreef:
Conclusie, verzameling is niet het doel maar het middel

Nee, het is middel EN doel ;)

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:48

ook ik rijd western (pas sinds een jaartje serieus) en in de western vind ik het ivb met bepaalde oefeningen (denk aan spinnen, stops en rollbacks) logisch dat de ruiter het gewicht op de achterhand wil hebben. als een paard op de voorhand loopt kun je bv nooit een mooie stop of spin maken.
verder vind ik het een hele goede vraag, ben benieuwd naar antwoorden :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:50

Dat een verzamelde gang er netter uitziet, is een bijkomend feit :+ In theorie is het beter hoe meer verzameld je loopt, echter zijn er vooral in de western soms excessen ontstaan waarbij het paard nauwelijks nog vooruit kwam zegmaar. Inmiddels is het gewenste beeld wat bijgesteld: paard moet verzameld lopen, maar wel in een tempo dat bij de bouw en de grootte past.

@bf ja precies, bij spinnen en rollbacks is het idd noodzakelijk dat het gewicht op de achterhand zit.

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:57

Ja maar...
Puur theoretisch gezien, niet omdat je bepaalde oefeningen wil doen, waarom moet je je paard verzamelen?
We hebben namelijk al gezien dat bijvoorbeeld pakezels zelf al verzamelen, dan klinkt het voor mij vrij logisch dat je paard dat ook zelf wel kan.
Waarom wordt er dan zo geobsedeerd gedaan over het verzamelen en het "op de achterhand zetten" als het voor de gezondheid niet persé nodig is?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:06

Jasmijn78, helemaal met je eens, ook in je reactie op Magrathea. Als de oefeningen in de dressuur niet het doel, maar het middel zijn, zoals de theorie luidt, tot verzameling, wat maakt dat doel - verzameling - dan nastrevenswaardig? Dat is de vraag. Is het paard daarbij gediend, zoals de theorie ons wil doen geloven, of dient dressuur uiteindelijk vooral de mens, die er plezier aan beleeft? Dat is inderdaad niet per se 'fout', maar dan moeten we onze theorie wellicht wat realistischer formuleren.
En dan heb ik het dus niet over het 'bollen' van de rug. Dat kan ook zonder verzameling en zonder het plaatsen van het gewicht op de achterhand.
(Ik betwijfel het overigens dat pakezels uit zichzelf 'verzamelen'.)

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:10

Voor het gezond houden van de benen is het volgens mij voldoende om het paard in horizontaal evenwicht te krijgen, dus gelijk gewicht over 4 benen. Verzamelen is dan met name bedoeld om de voorhand te liften, dus voor schoudervrijheid. Maar ik denk dat dat niet per se noodzakelijk is om gewicht te kunnen dragen. Daarnaast denk ik dat het met een bewegende ruiter die zelf ook op zoek is naar balans wel lastiger is voor het paard om in dat evenwicht te blijven dan dat er een vast pakket op de rug ligt zoals bij zo'n ezel. Dus als ruiter moet je er dan wel aan werken om op z'n minst in balans te zitten.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:14

Naar mijn idee is het hetzelfde als (top)sport bij de mens. Een beetje hardlopen en een goede conditie opbouwen is heel gezond voor een mens. Maar de 100 m in minder dan 10 sec. kunnen lopen wordt niemand echt veel beter van. Behalve dat je het voor de sport doet.

Zo zie ik dressuur ook. De basis van dressuur is wel dat het paard op een gezonde manier z'n lichaam gebruikt bij het dragen van een ruiter. Maar om een paard een gehele grand prix proef te laten lopen doe je niet meer alleen omdat het zo gezond is voor het paard, maar ook omdat de ruiter dat gewoon 'leuk' vindt. En omdat de ruiter het leuk vind om dressuur te rijden, zal er een bepaalde mate van verzameling moeten zijn.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:24

Visitor schreef:
En dan heb ik het dus niet over het 'bollen' van de rug. Dat kan ook zonder verzameling en zonder het plaatsen van het gewicht op de achterhand.

En zelfs daarbij kun je je afvragen of het noodzakelijk is. Als je de rug van het paard vergelijkt met een brug, weet bijna iedereen dat er meerdere vormen van bruggen bestaan. De meest voorkomende is idd de vorm van een "bolle" brug, maar ook de hangbrug kan een zeer stevige constructie zijn.

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:25

Ja, maar waarom is het gezond? Of zou het gezond zijn? De voorbenen van een paard zijn toch juist gemaakt om gewicht te dragen? De achterbenen veel minder.
Ik vind dat Visitor het erg goed verwoordt! +:)+

Ik wil er juist niet vanuit gaan dat het gezond is om de achterbenen het gewicht over te laten nemen. Ik wil weten of het gezond is en waarom dan. (Nuanceverschil, maar volgens mij wel belangrijk)

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:39

Ik denk dat de voorbenen vooral sterk genoeg zijn om EIGEN gewicht te dragen (het zijn als het ware steunpilaren). Al het extra gewicht, geeft een extra belasting op de voorbenen met name in beweging omdat de benen dan harder neerkomen op de grond. Niet voor niks krijgen de paarden die bereden worden blessures die in het wild (haast) niet voorkomen. Door overbelasting op de voorbenen. De achterbenen kan je alleen gewicht over laten nemen als de spieren daarop aangepast raken, dus spieren van de achterbenen moeten eerst getraind worden alvorens er gewicht gedragen kan worden. Ook moet het achterbeen buigzamer gemaakt worden om draagkracht te ontwikkelen. Ik ben het met je eens dat de achterbenen anders weinig gewicht over kunnen nemen van de voorbenen.

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:43

Leuk, ik denk ook even mee...
Als je het anatomisch bekijkt, zal het paard inderdaad zijn rug moeten bollen om het ruitergewicht te dragen. Daarvoor zou hij zijn buikspieren moeten aanspannen en zijn bekken moeten kantelen, anders kan hij zijn rug niet bollen. Bij het kantelen van het bekken zal de achterhand iets dalen, waardoor de achterbenen weer meer onder het middelpunt komen, en daardoor (door de verandering in het horizontale evenwicht) vanzelf meer gewicht gaan dragen. Er komt zo minder gewicht op de voorhand, dus minder slijtage van de voorbenen. Het voordeel voor de achterbenen kan ik zo ook niet bedenken, misschien is dat er ook wel helemaal niet?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:27

Goede vraag TS.
Had je topic al eerder gevonden, maar moest er even over nadenken. Maar ben er nog niet over uitgedacht.....
Daarom wil ik me graag mengen in deze discussie.

Voor mij geld dat ik als ruiter vind dat je de verantwoordelijkheid hebt een paard in staat te stellen ons te kunnen dragen. Wat betekend dat je de buikspieren sterker wilt maken, om zo de rug sterker te maken. Want puur de rug sterker maken, kan imo niet. Train de buikspieren dan moet je ook de broekspieren aanspreken. Dus buik en billen. En hoe sterker de buik en billen hoe meer een paard tot verzameling kan komen. Wil dus niet zeggen dat hij dan altijd zo loopt.
Maar dan ga je er vanuit dat een ruiter dat kan. Maar daar gaat het nou imo veel mis. Vele ruiters willen hun paard gaan trainen, maar hebben geen idee waar ze mee bezig zijn, laat staan waarom. En dan heb ik het nog niet over een ruiter die correct erop zit.

En belangrijker nog dat we willen dat een paard links en rechts "handig wordt" dus recht. Want alleen recht paard kan verzamelen. Als ik met een leerling begin, dan is het altijd eerst de ruiter zo op het paard leren zitten dat hij het paard zo min mogelijk stoort in zijn beweging. En wil ook graag dat een leerling zelf bezig is om recht te worden in zijn eigen lijf. Pas als je zelf merkt dat je handelingen verschillend doet met links en rechts ervaar je hoe moeilijk het is om recht te worden en zul je begrijpen dat het voor je paard ook niet makkelijk is.

Voor mij geldt dat ik een paard recht wil maken in zijn lijf, omdat hij dan de minste slijtage oploopt. Maar alleen een paard dat blokkade vrij is kan zo getraind worden met een ruiter die zelf ook recht is.
Wat mij vooral stoort id dat er een hoop ruiters zijn die zeggen hun paard recht te richten, maar er wel scheef op zitten en ook niet in het dagelijks leven bezig of bewust zijn van hun eigen scheefheid.

Conclusie voor mij geldt het volgende:
Zorg dat je als ruiter als een goed ingepakt rugzakje stil zit om de paardenrug, om hem zo min mogelijk te storen in zijn beweging.
Ben zelf bezig met je eigen scheefheid op en naast het paard. Vaak zie je dat paarden al rechter worden als de ruiter met bovenstaande punten bezig is.
En als het paard dan rechter wordt komt het stukje verzameling dichterbij. Dus niet verzamelen om het verzamelen, maar hem trainen om ons te kunnen dragen, doe je dat goed, dan heb je als cadeau dat je paard aanbied te gaan verzamelen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:06

Deebee schreef:
Leuk, ik denk ook even mee...
Als je het anatomisch bekijkt, zal het paard inderdaad zijn rug moeten bollen om het ruitergewicht te dragen. Daarvoor zou hij zijn buikspieren moeten aanspannen en zijn bekken moeten kantelen, anders kan hij zijn rug niet bollen. Bij het kantelen van het bekken zal de achterhand iets dalen, waardoor de achterbenen weer meer onder het middelpunt komen, en daardoor (door de verandering in het horizontale evenwicht) vanzelf meer gewicht gaan dragen. Er komt zo minder gewicht op de voorhand, dus minder slijtage van de voorbenen. Het voordeel voor de achterbenen kan ik zo ook niet bedenken, misschien is dat er ook wel helemaal niet?


Ik denk dat je hierbij onderscheid moet maken tussen strength en endurance.
De voorbenen zijn er voor de endurance, dus uithoudingsvermogen, aangezien daar veel gewicht op komt.
De achterbenen zijn er voor de strength, de sterkte, aangezien bij een sprintje daar de galopsprong vandaan komt.

De voorhand heeft van nature uithoudingsvermogen, maar deze is moeilijk sterk te maken. Wat je wel kunt doen is de achterhand meer uithoudingsvermogen geven op de manier die Deebee beschrijft hierboven.

Ik bedenk me nu nog iets: struikelen. Als ruiter zit je overwegend meer richting de voorhand. Wanneer je je paard jou niet laat dragen door de achterhand maar door de voorhand, struikelt deze veel makkelijker. Als je paard jou met zijn (sterke en krachtige) achterhand draagt is hij beter in evenwicht.

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:53

Japeloup, wat leuk dat je hier langskomt, had ik stieken al wel een beetje op gehoopt :x
Maar goed, wat ik uit je stukje haal is het volgende: de rug moet opbollen. Om dat te doen moeten de buikspieren getraind worden. Een gevolg daarvan is, dat de broekspieren aangespannen worden en de achterbenen verder onder het lichaam geplaatst worden. Als je dat zou willen kun je dan vervolgens dat begin van de verzameling uitbouwen tot meer en dan zou je dus hogere oefeningen kunnen gaan doen.
De rug moet opgebold worden omdat hij zo makkelijker veert en het ruitergewicht dus minder stoort. Klopt het zo een beetje?