hengst rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:57

Bezit zelf een (natuurlijk) dekkende 8 jarige hengst. Qua rijden komt dat luie wel bekend voor inderdaad :+ Maar hij wordt door mij enkel recreatief gereden, het dressuurwerk door iemand anders.
Maar in de omgang is hij braaf en handelbaar, bijt niet, slaat niet, breekt niet uit en staat nu 24/7 met een drachtige merrie en naast de jonge hengsten + volwassen ruinen.

Tijdens het dekseizoen is hij wél afgeleid op het wedstrijdterrein. Daarom loopt hij geen/nauwelijks wedstrijden tijdens die periode. En voor de 1e dekking begin je in maart al te merken dat de hormonen wat beginnen te kriebelen.

Maar al met al, prima dier om mee te werken en op je stalletje te hebben :j

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


merrien1
Berichten: 234
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:02

toen ik mijn shet kocht was hij nog hengst (we hebben hem wel zo'n maand later laten castreren)
en hij was toen heel erg dominant!

KiWiKo
Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:05

merrien1 schreef:
toen ik mijn shet kocht was hij nog hengst (we hebben hem wel zo'n maand later laten castreren)
en hij was toen heel erg dominant!

niet dominant.......... dier is niet opgevoed :)

zit een verschil tussen :)

KiWiKo
Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:07

Leonoor schreef:
Bezit zelf een (natuurlijk) dekkende 8 jarige hengst. Qua rijden komt dat luie wel bekend voor inderdaad :+ Maar hij wordt door mij enkel recreatief gereden, het dressuurwerk door iemand anders.
Maar in de omgang is hij braaf en handelbaar, bijt niet, slaat niet, breekt niet uit en staat nu 24/7 met een drachtige merrie en naast de jonge hengsten + volwassen ruinen.

Tijdens het dekseizoen is hij wél afgeleid op het wedstrijdterrein. Daarom loopt hij geen/nauwelijks wedstrijden tijdens die periode. En voor de 1e dekking begin je in maart al te merken dat de hormonen wat beginnen te kriebelen.

Maar al met al, prima dier om mee te werken en op je stalletje te hebben :j

precies.............. en zo hoort het.......

in het dekseizoen zijn ze afgeleid....... logisch, en voor de rest gewoon brave mennekes :)

Coentjuh
Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:08

Adil18 schreef:
KiWiKo schreef:
een hengst rijden is niks anders dan een ruin of merrie rijden..........

ze zijn alleen wat luier


En opnieuw helaas ook mijn ervaring :')


En die van mij :D

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Zitouna
Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:26

Haha, dat luie herken ik ook wel. Mijn hengst kijkt zelfs amper op of om als er een merrie voor z'n neus staat, sufferd :+ andere hengsten daarentegen kunnen hem behoorlijk opwinden, het is wel een echte macho dan. Als ik hem alleen rijd meestal mak als een lammetje, als er andere hengsten bij zijn gelijk druk. Bitloos is meneer trouwens veel relaxter!

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:43

Die van mij zijn juist absoluut niet lui. Heel snel en allert. Echt super reageren op de lichtste hulpen. Hele fijne paarden!

Jemila
Berichten: 151
Geregistreerd: 01-11-09

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:04

Tot een maandje geleden reed ik ook op 2 hengsten, en die waren alles behalve lui. Met het dressuurwerk moest ik ze echt bezig houden, anders verveelden ze zich en begonnen ze truukjes uit te halen.
Maar met buitenrijden waren ze juist enorm ontspannen en waren ze inderdaad nogal lui. :=

    Pijn is tijdelijk, opgeven voor altijd.

JeroenK
Berichten: 198
Geregistreerd: 08-05-08

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:12

Ik vind hengsten vaak wel wat fijner dan merries-ruinen. ze zijn vaak wat feller, hoewel idd met rijden soms wat lui. Je moet ze 1 keer laten weten hoe de rangorde is en daarna doen ze alles voor je.. das mijn ervaring :)

cloris
Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:17

Dat luie herken ik dus weer helemaal niet en dat in voeten bijten trouwens ook niet ;)

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Sodeletuut
Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:19

Ik heb 1x op een hengst gereden, en dat was toch zo'n gaaf beest! :D
Niet lui, maar het voelde echt ontzettend machtig op zo'n grote, stoere speknek. :)

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

randey
Berichten: 159
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:23

ik heb wel eens een hengst voor iemand gereden en die was echt super. Maarja die was al wel erg goed opgevoed. maar het blijft wel een kunst om het in de gaten te houden. Deze had trouwens ook nog nooit gedekt.

JeroenK
Berichten: 198
Geregistreerd: 08-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:40

Sodeletuut schreef:
Ik heb 1x op een hengst gereden, en dat was toch zo'n gaaf beest! :D
Niet lui, maar het voelde echt ontzettend machtig op zo'n grote, stoere speknek. :)


Ja en als je dan elke dag op datzelfde paard zit zie je die nek gewoon niet meer.. en dan stapt er een keer iemand anders op die zegt: wow wat een nek :O haha en dan valt het pas weer op :P

unicorn_kiss
Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:26

Ik reed een hengst echt een bom energie,
had ook wat gedragsproblemen naar andere paarden toe.
Verder heel fijn om te rijden.

Reflectionn
Berichten: 47
Geregistreerd: 30-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:58

Adil18 schreef:
KiWiKo schreef:
een hengst rijden is niks anders dan een ruin of merrie rijden..........

ze zijn alleen wat luier


En opnieuw helaas ook mijn ervaring :')


Ik denk niet echt 'luier' maar wel meer geneigd aan je been te plakken. Maar goed, dat verschilt ook per paard natuurlijk, merries en ruinen zullen dit kunstje evengoed kennen. :P


91laura
Berichten: 419
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:37

Adil18 schreef:
KiWiKo schreef:
een hengst rijden is niks anders dan een ruin of merrie rijden..........

ze zijn alleen wat luier


En opnieuw helaas ook mijn ervaring :')


Dat is ook mijn ervaring xD

merrien1
Berichten: 234
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:49

KiWiKo schreef:
merrien1 schreef:
toen ik mijn shet kocht was hij nog hengst (we hebben hem wel zo'n maand later laten castreren)
en hij was toen heel erg dominant!

niet dominant.......... dier is niet opgevoed :)

zit een verschil tussen :)


nou in de wei was hij echt gewoon vreselijk tegen de andere paarden!
hij heeft zich een keer losgetrokken (toen ik hem naar de wei bracht ) is toen half over het hek gesprongen (hij viel ! ) en toen is hij meteen naar een ander paard gerend om hem te bijten en een ander paard (een veulen ) te beschermen en dat dominant doen was :
mij omverlopen als ik met hem liep of trappen naar mij als ik hem wou opzadelen enz

_Marinke_
Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:37

Merrien1; dat is nog een kwestie van opvoeding vaak ;)
Mijn ervaring met hengsten is dat ze echt graag voor je willen werken, en voor hun ruiter echt door het vuur willen gaan. Je moet het alleen wel verdienen :)

Ik heb gemerkt dat merrie's vaak wat trutterige kunnen zijn, maar ze komen minder vel uit de hoek.. Hengsten komen niet snel uit de hoek (zeker niet als ze weten wat hun plek is, en dat is waar het vaak aan schort maar dit geld eigenlijk bij alle geslachten wel).. maar als ze dat dus doen, is dat net wat veller. En daar moet je mee om kunnen gaan.. ;)

Het nadeel is dat iedereen er zo'n ophef over maakt, dan worden mensen zelf vaak nerveus e.d. en ja daar reageren ze ook vaak weer op.. Eigenlijk zijn het super dieren om op stal te hebben en te rijden!! :D

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

Charlie_206
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-09-08
Woonplaats: ZVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:56

Ieder paard kan anders reageren hoeft het geen hengst voor te zijn toch? Behandel een paard met respect en gevoel en consequentie! Of het nou een merrie ruin of hengst is..

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:58

Ik heb wel 1 x op een arabische hengst gereden maar dat was het volgends mij := of ik ben me er niet van bewust :')

__Leonie
Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:52

Ik ga nu een tinkerdekhengst bijrijden :)
Hij is nu drie en harstikke braaf, ook geen streken behalve soms proberen te happen.
Volgens mij ligt het er gewoon heel erg aan hoe je hem opvoedt.

Instagram: @paintingsbyleonie

Nimber
Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:05

KiWiKo schreef:
merrien1 schreef:
toen ik mijn shet kocht was hij nog hengst (we hebben hem wel zo'n maand later laten castreren)
en hij was toen heel erg dominant!

niet dominant.......... dier is niet opgevoed :)

zit een verschil tussen :)


toch wel, wij hebben er vorig jaar ook 1 laten castreren die we vanaf jaarling hadden, was ook ggk als dekhengst maar echt niet grappig. uiteindelijk op Diepvries laten zetten en gecastreerd.Dier was fijn opgevoed zodra ie een ander paard zag (ookal was het uit de verte) ging ie door het lint. Nadat ie enkele maanden als ruin door het leven ging was het zowat een beginnerspaard.

Er zit wel degelijk verschil tussen het rijden van een hengst en een ruin/merrie.
Maar de ene hengst is braver en makkelijker dan de ander.
als je op het losrijdterrein rijd heb je met ene hengst meer rui,mte nodig. zekerdie jonge dieren schreeuwen wel vaak van zich af. de ouderen hebben mensen niet direct door dat het een hengst is en moet je soms oppassen dat ze niet tegen je aan rijden.Bij mijn merries ben ik niet blij als ze me afsnijden maar als ze het met 1 van mijn hengsten doen dan moet je soms alle zeilen bij zetten om er niet bovenop te belanden (zou dat wel gebeuren is het nog jouw schuld ook)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rozewolk
Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Op de wereld

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:18

ik heb een haflinger hengst. en ik wil alleen nog maar mannen :P

XXXXX

mychamp
Berichten: 628
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:31

Ik heb een 2jarige hengst van valdez.
Hij is nog niet gereden maar dat benik wel van plan, ik ben benieuwd hoe hij reageert en of hij hengst gaat blijven.

Champ, B + 29, L1 + 17, L2 + 17, M1 + 24, M2 +
Floora B + 26, L1+6

anneliesa
Berichten: 132
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: pardes hanna- israel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:37

Ik heb bijna geen ervaring met hengsten en ik mijn 'kleine hengst' laten ruinen toen hij 1 jaar oud was. Hij was al zo in de hormonen en super druk. Na het ruinen kwam er een rustig en super lief ruintje tevoorschijn. Als het hengst zijn niet hoeft ben ik echt voor een andere oplossing zodat ze ook een socialer leven kunnen leiden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers