hengst rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:10

Tsjah toch gewoon strenger worden . Hengsten vereisen wel dat je leiding pakt . Of je krijgt een luie donder als je dat niet doet ,of een levensgevaarlijke tikkende tijdbom .

Goed leiderschap is hoe dan ook vereist . En wie de baas tussen jullie twee is zal je toch elke keer opnieuw moeten bevestigen bij een jong dier . Geef ze een vinger en ze pakken je hele hand zeg ik wel eens .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


mirtje13
Berichten: 21
Geregistreerd: 08-07-13

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:45

Dank je wel Absolem, dus gewoon blijven rijden en hem net zo lang bij tikken tot hij reageert op lichte beendruk? Ook al is dat nu zo ongeveer 4x per lange zijde?

Es_ther
Berichten: 18707
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:48

Ik heb een hengst gereden die volgens mij niet doorhad dat ie ballen had :') . Merries gaf ie niks om, kon je zo naast rijden en ook in de wei keek ie er niet naar.

Ook ruinen gereden waar ik wel eens onder heb gehangen omdat ik dacht dat die wel ballen hadden :')

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:53

Ik rijd dan geen hengst, maar wel een jong paard. Dat flegmatieke hadden we in het begin ook. Zodra de oefening moeilijk werd ging ze langzamer. Ik moest erg drijven om haar voorwaards te houden (en krijgen). In de galop was het helemaal erg. Nu heb ik daar geen last meer van (rond de 35 ritjes nu) . Zou het kunnen dat hij gewoon wat sterker moet worden? Het kan zijn dat hij gewoon wat balans en kracht mist. Ik hen twee weken geen galop gedaan en die was daarna echt een stuk beter. Het flegmatieke is eruit.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:14

In mijn ervaring zijn veel hengsten wat flegmatieker dan gemiddeld. En jonge paarden willen dan uit onzekerheid ook nog eens flegmatiek zijn. Consequent maar geduldig blijven. Maar de kans is er dat ie sowieso wat luier is dan gemiddeld.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

dieseltje09
Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:33

ik heb veel verschillende hengsten gereden, van een manege pony (ja echt, beest was zo ontzettend braaf dat ze hem hengst hebben gelaten destijds, reed wel altijd voorop) tot aan dekhengsten.

Karakters zijn heel verschillend, hengsten die geen boe of bah zeiden en netjes hun rondje liepen tot aan hengsten die toch altijd scherp waren op alles om hen heen en zodra ze maar wat hoorde dat op een ander paard leek showend door de baan gingen.

Maar ben wel van mening dat zolang ze netjes en consequent zijn opgevoed ze altijd wel controleerbaar blijven.
Ik rij echt liever een hengst als een merrie, de dames zijn vaak wat mieperiger, een hengst/ruin is nog te overtuigen een merrie is het lief vragen en hopen dat je gelijk krijgt (even heel overdreven haha)

Overigens heb ik nu een ruin die bij een hengst in de buurt ook ineens ontpopt tot een heel mannetje (of athans dat vind die zelf) ik merk het dan ook gelijk aan zijn gedrag als er een hengst in de rijbaan is(wedstrijden was daardoor af en toe nog wel eens leuk, hij kon dan ineens lopen niet normaal := )

Op naar nieuwe avonturen ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers