"De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

"De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:12

De marginalen van een rijpaard...

(Bekeken VANUIT de OGEN van het paard)
 
Ik ben een paard, en ik vertel u hoe ik naar de mensen kijk, hoe ik ze ervaar. Vooral degene die op me gaan “zitten”. Van rijden is voor het overgrote deel géén sprake. Van waarlijk rijden, kan men alleen spreken als de berijder in ALLES (ALTIJD) IN HARMONIE is met zijn paard.  
 
Men is of absoluut mét het paard of de berijder is tégen het paard. Iets ertussen bestaat niet. Is men “iets” mét het paard dan is er óók een deel tégen het paard. Dat deel wat “tegen” is, is zo impactvol op het totale paard, zowel in geest en in lichaam dat het paard totaal niet tot volle ontwikkeling kan komen.  
 
Ik ben een paard, en er zijn mensen die op mij gaan zitten. Tot zover is hier niets mis mee. Maar! Op het moment dat deze mensen denken dat ze “rijden” op mij, begint de ellende. De mensen noemen het rijden, maar het enige wat ze kunnen is “er-op-zitten”. De mensen zijn totaal niet in staat om mij te berijden. Zij hebben hiervoor géén intelligentie van geest en lichaam. Ze bezitten überhaupt geen vaardigheden qua geest en lichaam. Zijn vaak a-motorisch en begrijpen niet hoe zij!het zijn die mij in de vernieling rijden...en niet alleen door hun domme "er-op-zitten." 
Maar ook door een veel te kleine stal/box voor mij. Ik ben 1.68m schofthoogte en mijn leefplaats is 3x3 m. Ik moet steeds wringen met mijn benen, draaien om me te verplaatsen. Dan krijg ik veel te weinig beweging, buiten op de weide. De beweging die ik krijg is met die onkundige berijder op me. Die heeft zo’n slechte zit, heden ten dage wordt aan de goede zit geen aandacht aanbesteed, “is niet nodig of duurt te lang.” Ik wil “rijden” zeggen deze mensen die op mij klimmen (dat is al een foltering), mijn sensatie behoeften bevredigen, maar echt niet aan de lounge zitlessen nemen. Dat "op mij zitten" gaat gepaard met een steeds rukken in mijn mond. Dit komt weer door géén ruiterlijk gevoel te hebben en natuurlijk géén goede onafhankelijke zit. Dan wordt er steeds in mijn rug gevallen. Oftewel de kont is veel te DIK van degene die op me zit, óf zit erop als op een stoel en valt steeds achter op de lepel van het zadel. Een zadel wat meestal niet past op mijn rug. Dan de “instructeurs” (zelf! benoemde!) die totaal geen kennis van zaken hebben, zowel pedagogisch gezien als didactisch (zelfs deze woorden kennen ze niet) Misschien waren ze ooit succesvol als wedstrijdruiter maar lesgeven is iets totaal wat anders.  
 
Wat is dan wél goed paard-rijden? 
“Je gaat goed met me om”.
Je rijdt goed paard als je altijd met je paard bent. Met het paard samen in harmonie, samen in een beweging zijnde. Je bent of mét je paard of je bent tégen je paard. Ertussen in bestaat niet. Je zit in harmonie op mij, volgt alle bewegingen die ik maak, óf door jou opgewekt óf door mij spontaan geuit. 

Helaas bemerk ik als paard, dat degene die mij bestijgen (ben ik de Mount Everest??) zo moeizaam, dat je al weet, die gaat op mij zitten, nooit en te never rijden. Het “opstijgen” verraadt al het niveau van de motorische intelligentie/vaardigheden. Het eerste van een bejegening met de “opzitter” is al pijnlijk. Trekken en sjorren, je valt bijna om. Dan het “landen” in het zadel, dus op mijn rug: boem een bonk in het zadel. Dan als ik op in stap ga, is er nog niet zoveel aan de hand. Behoudens het alsmaar stoten met de hakken of nog erger: met de sporen die ze beslist niet hebben verdiend!!  
Als “we” dan gaan draven dan begint “het feest” pas echt. Geen motoriek, geen coördinatie en geen conditie. Voortdurend wordt er getrokken in mijn mond, geland wordt er op de zadellepel dus geen balans. Of de kont is te dik, of bijvoorbeeld: een niet-passende zadel, een niet-passend-hoofdstel en een scherp bit.  
 
Zoals reeds gezegd hebbende: hoe dommer de “berijder”, de “erop zitter”, hoe meer het paard (ik dus) de schuld krijg(t). Ik heb het altijd gedaan. WAAROM ik met mijn hoofd sla, onrustig ben met mijn staart, bok, steiger, weiger te springen, niét de verlangde oefening wil uitvoeren, daar wordt niet naar gevraagd. Ik ben de rotte bok! De afstamming deugt niet, de hengst deugt niet, de opfokker deugde niet, de instructeur kent en weet niks, het jurylid is een sukkel en als laatste: de “erop zitter” had die dag een slechte dag of uitgerekend net een black out. Nooit ligt het aan de “erop zitter”. Het ligt aan mij het paard of aan anderen. Arme ik !!!  
 
De meeste personen die op me gaan zitten, hebben ook beslist geen behoefte aan enige compassie met mij. Een paard, ik dus, is een gebruiks”ding” geworden. Een middel om zijn ego op te poetsen, zijn frustraties af te reageren. Mijn “opzitter” heeft me zelf voor het opstijgen, nog een kusje!!! gegeven en me “schat” genoemd. Of ze dat ook bij haar partner heeft gedaan.  
 
Ik hoor als paard de vreemdste dingen. "Schatje" is tegenwoordig al heel normaal. Maar blijkbaar ”verheug” ik me het rijden/bewegen/erop zitten in de binnenbak. Waar men dat van weet!? Waar men dat aan ziet aan mij??? Net alsof ik blij ben dat er een motorische sukkel op me zit, zonder enig ruiterlijk gevoel, empathie of compassie. Allemaal die “op-zitters” die mij als paard menselijke eigenschappen toedichten, zijn mensen die projecteren. Ze projecteren hun diepe en verborgen verlangens op mij als paard. Vermenselijken mij als paard. Wishfull thinking. Van mij , als het levend wezen paard, hebben ze totaal geen weet van. Dan het wedstrijd rijden. Liefst in een hoog ommuurde binnenbak. Ik zou eens om me heen kunnen kijken en een jolige bui krijgen.  

Bij het springen is het ook “prijs”. Niet dat ik foutloos ben in de barrage. Nee de “opzitter” is totaal niet geoefend om mij op een fatsoenlijke manier voor de hindernis te brengen. Dan wil ik het nog helemaal niet hebben gedurende de afsprong, het over de hindernissen zweven en tijdens de landing. Als je toch geen goede zit hebt, hoe wil je dan een paard goed begeleiden? Tijdens een springwedstrijd? Dit geldt ook natuurlijk voor een dressuurwedstrijd. Als je toch al van tevoren niet goed kunt “rijden”, hoe wil je mij dan als paard goed kunnen begeleiden tijdens een wedstrijd? Ik weet al dat je poepnerveus bent als “opzitter”. Je weet van jezelf dat je niet genoeg ruiter bent. Maar er is steeds een troost. Ten eerste: de meeste juryleden zijn oerdom. Zeg maar het zijn van die “Sjefkes”. Hebben nooit zelf iets bereikt. Hebben hun paard lang geleden verkocht en hebben voor die centen een bolhoed gekocht. De andere “troost” is het feit dat in een ring waar alle slechte “opzitters” zijn er toch een de winnaar wordt, moet zijn, Als ik dan geluk heb is dat mijn “opzitter” en heb ik een beloning verdiend. Gelukkige mij. Het is ook al eens anders geweest.  
 
Het naar een wedstrijd toe gaan is voor mij als paard ware stress. Wat die “opzitters” met mij allemaal doen! Alles wat mogelijk is, wordt gewassen. De manen worden ingevlochten. Hoe natuurlijk is dat? De staart wordt ook getoiletteerd. Beginnend bij de staartwortel. Zolang deze haven maar niet getrokken worden, vind ik het nog meevallen. Knippen of scheren, is voor mij niet pijnlijk. Dit geldt ook voor mijn oren. Diezelfde sukkels, scheren mijn oren kaal, zodat ieder insect zomaar naar binnen kan vliegen. Om dat weer te voorkomen hebben ze zich bedacht: ik doe je wel een oornet over je oren. Daar ben ik dan even blij mee, er kan niets invliegen. Is de wedstrijd voor mij voorbij, hup, oornet wordt afgedaan en dát is fataal voor mij. De insecten hebben nu vrij spel en kunnen zo naar binnen vliegen. Dit geldt ook voor mijn “snorharen” op neus en mond. Ze hebben voor mij als paard een functie, zeker in het donker. Dit geldt ook voor mijn kroonrand ook deze haren hebben een beschermende functie. Och ja, en wat te denken van de vetlok aan mijn kogel. Dit is mijn “afvoergoot” voor het water dat langs mijn been stroomt en zo niet in mijn kootholte terecht komt en mok veroorzaakt. De veearts zal er niets over zeggen. Hij verkoopt je wel een pot mokzalf. Zoals de veearts altijd zal zwijgen. Ze weten allemaal waardoor het komt dat vele paarden die net als mij in de “sport” lopen, zo jong het loodje leggen. Mijn “ooms/tantes/opa’s/oma’s” hebben tot op voor vandaag hoge leeftijd meegedraaid. Nu niet merk ik.

Mij als sportpaard maakt dat bang. Mijn beste tijd qua gezondheid heb ik gehad toen ik eventing deed met mijn “opzitter”. Gelukkig gingen we veel het terrein in. Zag koeien in de weide, herten en reeën wegvluchten als ik kwam aangalopperen. Dus anders gezegd: ik kreeg veel beweging. Dus waarvoor ik geschapen ben. Over de steppe rennen, gedoseerd eten, soms te weinig en vluchten als er gevaar dreigde. Ik als paard ben dus een vluchtdier. Schrik ik, is het óf vechten óf vluchten. Dat weet ieder ten dage bijna niemand meer. Hetzelfde als eindeloos “losstappen”. Wat een onzin doen ze me aan. Ik ben een bewegingsdier. Laat me zo gauw mogelijk bewegen als ik uit mijn kleine behuizing, 3m x 3m, mag komen. Als een roofdier mijn voorouders op de steppen aanviel, was het vluchten geblazen en hoefde de “vluchteling” niet “warm” te zijn.  
 
Rennen, ren voor je leven, opwarmen komt onderweg wel. Dat vervoer naar de wedstrijd is ook zowat. Wel een sterke auto, maar van goed, paarden vriendelijk sturen, dat kan en weet ik niet.  

Trailers als een salon, maar ik moet als paard opletten, dat ik in een draai niet onderuitga, of met remmen met mijn hoofd tegen de voorkant sla. Dan heb ik het nog niet dat men mij lang van tevoren op de trailer laat staan en ik moet dan vaker heftig plassen, wat ik daar niet wil. Alles spat tegen mijn pasgewassen achterbeen op. Ik hoor mijn “opzitter” al mopperen: "zeikerd kun je daar niet mee wachten? Neen, je gaat ook plassen als je moet. Waarom moet ik het dan ophouden omdat jij te lui bent om me van de trailer te (laten) halen?!" 
 
Nog zoiets wat ik als paard heel vervelend vind: een singel die niet schoongemaakt wordt na veler gebruik. Sta dan ook niet dom te kijken, als ik een singelwond krijg. Luie “opzitters” zorgen daar het meest voor. Zweetresten van mij op de singel, gaan aankoeken, worden ruw en veroorzaken pijn en wonden. Helaas een gegeven dat in vele rijstallen te zien is waar er niet op wordt gelet. De goede rijstallen, managers moeten zich niet aangesproken voelen. Jullie zijn niet het goede voorbeeld.  

 
Welke observaties als paard doe ik nog meer?  
 
Eerst moet ik inventariseren wat ik zoal heb opgemerkt:  

* De (on)vaardigheden van mijn “opzitter” 
* Daaronder valt: + de domheid van mijn “opzitter” 
* Het a-motorisch zijn van mijn “opzitter”  
* De slaag en sporen, gewelddadigheden, van mijn “opzitter”  
* De veel te kleine box voor mijn lichaamsgrootte 
* Het lui zijn wat betreft mijn lichamelijke verzorging 
* Het lui zijn wat betreft het verzorgen van mijn harnachement 
* Het strobed of ander materiaal wat vaak minimalistisch is 
* Het uitmesten van mijn te kleine box  
* Geen coördinatie hebben van mijn “opzitter”  
* Geen fysieke conditie hebben van mijn “opzitter”  
* Geen liefde hebben voor mij als levend wezen  
* Geen respect hebben voor mij als levend wezen  
* Mij vermenselijken, dus totaal verkeerde eisen cq verwachtingen naar mij hebben  
* Het harnachement dat niet past  
* Het vervoer van mij naar en terug van…. 
* Het gedrag van mijn “opzitter” tijdens een wedstrijd  
* Het toiletteren vóór een wedstrijd maar ook als er géén zijn  
 
Ik denk dat ik al mijn ervaringen als paard en dat zijn meestal negatieve, heb uitgesproken.
Ik zal het betijen laten.
Misschien kom ik er nog meer tegen...  
Laatst bijgewerkt door Talbot op 29-05-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Zeeuwsemeid
Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:13

Wauw, wat een wereld. Paarden kunnen letterlijk lezen en schrijven.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:20

Zeeuwsemeid schreef:
Wauw, wat een wereld. Paarden kunnen letterlijk lezen en schrijven.



CHAPEAU! *\o/* _/-\o_ Bijzonder dat je EINDELIJK tot deze constatering komt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit....

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:21

En wat wil je hiermee bereiken?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:22

Oké, en nu?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:23

Ik vraag me vooral af wat marginalen zijn. Of liever, welk woord er éigenlijk bedoeld wordt :D

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:25

Ibbel schreef:
Ik vraag me vooral af wat marginalen zijn. Of liever, welk woord er éigenlijk bedoeld wordt :D


Marges vermoed ik?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:25

<3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-23 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest
Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:26

Ibbel schreef:
Ik vraag me vooral af wat marginalen zijn. Of liever, welk woord er éigenlijk bedoeld wordt :D

+1 :+

Vraag me af welke discussie TS precies wil. Want het is vrij stellig vanuit het perspectief van "het paard" geschreven. Zo valt er weinig te discussiëren... want het "paard" ziet het zo.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:32

Daar gaat het juist om het paard "ziet" het zo. Dus is de bedoeling om men aan het denken te zetten. Doe er je voordeel mee. Als het een discussie teweeg brengt? Ook prima.

Overigens was het niet marges maar marginalen (precies zoals ik het geplaatst heb)

Echwel
Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:34

Wow zal van de week eens in gesprek gaan met het paard van mijn dochter
Ik kom hierop terug na een uitgebreid gesprek

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho


Avalanche
Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:35

"Het paard"? Ik geloof niet dat alle paarden alles hetzelfde zien.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010
Berichten: 43126
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:36

Uit de ogen van een paard geschreven. Hercule

Het is ochtend en altijd komt Pien ons dan halen. We staan al ongeduldig aan het hek te wachten bij het stalletje. We zijn mijn vrouw Polie en ik Hercule. Lekker in de schaduw wachten we.
Ik hoor de stem met een lach erin. Elke ochtend spelen we het zelfde spelletje. Pien " Polie, is Hercule er niet?".
Polie zegt nooit iets, staat altijd als een blij ei vooraan. Ik praat terug, altijd, "huhuhuhuh". Dat vindt Pien leuk, en blij "verrast" zegt ze "gelukkig heb ik je gevonden". Met zijn drieën staan we bij elkaar, altijd, ons moment, voordat Pien de halsters pakt en we naar huis lopen.
De ene dag liggen de spullen klaar en gaan we met zijn vieren rijden. Als Polie en ik dat zien als we de hoek om gaan, dan gaan we sneller naar huis. "Leuk, gezellig erop uit met zijn vieren".
We zijn alle vier allang niet meer de jongsten, dus het is altijd leuk en relaxed.

Vaak geniet ik er zo van, dat ik gezellig loop te hummen. Pien, die op Polie rijdt vindt dat leuk en houdt dan in en kroelt me zachtjes tussen mijn oren en babbelt terug. Dat vind ik fijn, dat weet ze. Pien is mijn vriendin, Polie mijn vrouw, J mijn vriend.

Als we thuis zijn, worden we heerlijk schoongemaakt, vaak wordt Polie volledig gesopt want dan kreunt ze van plezier. Mijn benen worden alleen gedaan, ik hou niet van soppen, dat weten Pien en J. ♥
Zo blijft het voor iedereen leuk. We hebben retraite, alles mag niets moet!

Daarna, blijven we nog even thuis, lekker in de schaduw en kunnen we rollen om later weer naar onze grote wei gebracht te worden. Pien komt nog paar keer kijken elke dag, en gelukkig roept ze ons dan, zodat we naar haar toe kunnen galopperen in volle sjas. Daar houdt zij van en wij ook.
Het leven is eenvoudig en goed hier zo. Wij leven als God in Frankrijk!

Geschreven 2020 door Hercule.

(Inmiddels is Hercule overleden, dus ik was blij met zijn verhaal toen ik dit vond!). <3 voor altijď in mijn hart.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-05-23 20:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Blue_Eyes
Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:36

Talbot schreef:
Overigens was het niet marges maar marginalen (precies zoals ik het geplaatst heb)

Dat is knap, want dat woord staat niet als zelfstandig naamwoord in de dikke Van Dale. Dus leg nog eens uit. Wat bedoel je?


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:41

<3
pien_2010 schreef:
Uit de ogen van een paard geschreven. Hercule

Het is ochtend en altijd komt Pien ons dan halen. We staan al ongeduldig aan het hek te wachten bij het stalletje. We zijn mijn vrouw Polie en ik Hercule. Lekker in de schaduw wachten we.
Ik hoor de stem met een lach erin. Elke ochtend spelen we het zelfde spelletje. Pien " Polie, is Hercule er niet?".
Polie zegt nooit iets, staat altijd als een blij ei vooraan. Ik praat terug, altijd, "huhuhuhuh". Dat vindt Pien leuk, en blij "verrast" zegt ze "gelukkig heb ik je gevonden". Met zijn drieën staan we bij elkaar, altijd, ons moment, voordat Pien de halsters pakt en we naar huis lopen.
De ene dag liggen de spullen klaar en gaan we met zijn vieren rijden. Als Polie en ik dat zien als we de hoek om gaan, dan gaan we sneller naar huis. "Leuk, gezellig erop uit met zijn vieren".
We zijn alle vier allang niet meer de jongsten, dus het is altijd leuk en relaxed.

Vaak geniet ik er zo van, dat ik gezellig loop te hummen. Pien, die op Polie rijdt vindt dat leuk en houdt dan in en kroelt me zachtjes tussen mijn oren en babbelt terug. Dat vind ik fijn, dat weet ze. Pien is mijn vriendin, Polie mijn vrouw, J mijn vriend.

Als we thuis zijn, worden we heerlijk schoongemaakt, vaak wordt Polie volledig gesopt want dan kreunt ze van plezier. Mijn benen worden alleen gedaan, ik hou niet van soppen, dat weten Pien en J. ♥
Zo blijft het voor iedereen leuk. We hebben retraite, alles mag niets moet!

Daarna, blijven we nog even thuis, lekker in de schaduw en kunnen we rollen om later weer naar onze grote wei gebracht te worden. Pien komt nog paar keer kijken elke dag, en gelukkig roept ze ons dan, zodat we naar haar toe kunnen galopperen in volle sjas. Daar houdt zij van en wij ook.
Het leven is eenvoudig en goed hier zo. Wij leven als God in Frankrijk!

Geschreven 2020 door Hercule.

(Inmiddels is Hercule overleden, dus ik was blij met zijn verhaal toen ik dit vond!).

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:44

Wel een heel sneu paard dat ts heeft beschreven. Gelukkig zie ik er velen die het stukken beter hebben.

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:45

Talbot schreef:
Overigens was het niet marges maar marginalen (precies zoals ik het geplaatst heb)


Zou je dan voor mij de woordenboekdefinitie van dit woord willen geven? Met een link naar bv de dikke van dale?

Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:46

Echwel schreef:
Wow zal van de week eens in gesprek gaan met het paard van mijn dochter
Ik kom hierop terug na een uitgebreid gesprek



Top! Ben benieuwd wat "eruit" gaat komen. +:)+

Blue_Eyes
Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:54

Ibbel schreef:
Zou je dan voor mij de woordenboekdefinitie van dit woord willen geven? Met een link naar bv de dikke van dale?

Ik voel me genegeerd, jij ook? :D


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Anastasia24
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:56

Ik snap je punt ts, :j Heb niet alles gelezen maar helaas kunnen paarden niet schrijven\praten en zullen we niet weten wat er daadwerkelijk in ze omgaat. Het enige wat we kunnen doen is kijken, en het klopt dat veel mensen niets kunnen zien aan hoe een dier zich voelt tot het niet meer van de grond komt. Dingen als ''stout'' ''uitproberen'' etc. etc. Het gebeurt werkelijk overal en als je dingen probeert uit te leggen(zoals ik soms 5 minuten kan staan wachten tot het paard iets verwerkt) word je echt vaak vreemd nagekeken. En moeten ze ''gewoon'' luisteren, als het dier niet reageert(dus alles naar binnen slaat) of ervandoor gaat(zoals mijn haflinger deed) waren ze stout, sloom, kregen ze nog een extra ruk aan het touw, dat is niet hoe ik wil omgaan met mijn dieren.

Je hebt 90% die niet kan rijden, mensen waar jij over schrijft zul je hier niet snel zien. Die zitten tever in hun eigen wereld\mening op vaak grote maneges waar paarden vermaak zijn en soms ook in de sport als het prijzengeld te hoog stijgt. Er zijn ook ontzettend veel meningen online, dat is overweldigend dus nemen ze vaak dingen klakkeloos over dan hun instructeur want die weet het wel. :j Altijd zelf blijven nadenken en dat vinden mensen soms lastig, zich, zoals jij doet, verplaatsen in het dier.
Er is een goede reden dat ik simpelweg niet meer op een (kleine) pensionstal kan staan, ik kan het niet aanzien de paarden in een stal van 3x3 of op een paddock midden in de zon van 5x5. Ik kan het gewoon niet, doe je met geen enkel dier en toch worden paarden uitgesloten omdat er veel geld in om gaat. Waarop 2 paarden houden op een weiland van een halve hectare als er 20 paddocks van gemaakt kunnen worden?
Dus ik denk dat ik je punt snap maar helaas, iets bereiken doe je er niet mee, sommige mensen hebben nog erg veel te leren maar zitten zo eigenwijs vast in hun eigen structuur dat het helaas veel (paarden) leed kost.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:03

Blue_Eyes schreef:
Ibbel schreef:
Zou je dan voor mij de woordenboekdefinitie van dit woord willen geven? Met een link naar bv de dikke van dale?

Ik voel me genegeerd, jij ook? :D


Ach, als ik niet serieus word genomen, dan ligt het voor de hand dat ik TS ook niet serieus hoef te nemen :Y)


Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 21:05

Anastasia24 schreef:
Ik snap je punt ts, :j Heb niet alles gelezen maar helaas kunnen paarden niet schrijven\praten en zullen we niet weten wat er daadwerkelijk in ze omgaat. Het enige wat we kunnen doen is kijken, en het klopt dat veel mensen niets kunnen zien aan hoe een dier zich voelt tot het niet meer van de grond komt. Dingen als ''stout'' ''uitproberen'' etc. etc. Het gebeurt werkelijk overal en als je dingen probeert uit te leggen(zoals ik soms 5 minuten kan staan wachten tot het paard iets verwerkt) word je echt vaak vreemd nagekeken. En moeten ze ''gewoon'' luisteren, als het dier niet reageert(dus alles naar binnen slaat) of ervandoor gaat(zoals mijn haflinger deed) waren ze stout, sloom, kregen ze nog een extra ruk aan het touw, dat is niet hoe ik wil omgaan met mijn dieren.

Je hebt 90% die niet kan rijden, mensen waar jij over schrijft zul je hier niet snel zien. Die zitten tever in hun eigen wereld\mening op vaak grote maneges waar paarden vermaak zijn en soms ook in de sport als het prijzengeld te hoog stijgt. Er zijn ook ontzettend veel meningen online, dat is overweldigend dus nemen ze vaak dingen klakkeloos over dan hun instructeur want die weet het wel. :j Altijd zelf blijven nadenken en dat vinden mensen soms lastig, zich, zoals jij doet, verplaatsen in het dier.
Er is een goede reden dat ik simpelweg niet meer op een (kleine) pensionstal kan staan, ik kan het niet aanzien de paarden in een stal van 3x3 of op een paddock midden in de zon van 5x5. Ik kan het gewoon niet, doe je met geen enkel dier en toch worden paarden uitgesloten omdat er veel geld in om gaat. Waarop 2 paarden houden op een weiland van een halve hectare als er 20 paddocks van gemaakt kunnen worden?
Dus ik denk dat ik je punt snap maar helaas, iets bereiken doe je er niet mee, sommige mensen hebben nog erg veel te leren maar zitten zo eigenwijs vast in hun eigen structuur dat het helaas veel (paarden) leed kost.


Hallo Anastasia24, dank voor je respectvolle reactie en het gegeven dat jij oprecht de moeite hebt genomen om de brief deels te lezen:) Een bepaalde mate van "inlevingsvermogen" (en de deskundigheid) is wenselijk om de "strekking" van het verhaal überhaupt te kunnen begrijpen. Het is dan ook een enorme verademing dat jij de "boodschap" in mijn verhaal (wél) inziet en begrijpt :j

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:43

Ik begrijp de strekking ook, krijg gelijk een bepaald paard in mijn hoofd die in precies deze omschreven situatie staat en waar ik zo'n medelijden mee heb.

Misschien is het handig om de "opmerkingen" van het paard om te zetten naar positieve zaken die mensen kunnen doen.

"* De (on)vaardigheden van mijn “opzitter”
* Daaronder valt: + de domheid van mijn “opzitter”
* Het a-motorisch zijn van mijn “opzitter”
* De slaag en sporen, gewelddadigheden, van mijn “opzitter”
* De veel te kleine box voor mijn lichaamsgrootte
* Het lui zijn wat betreft mijn lichamelijke verzorging
* Het lui zijn wat betreft het verzorgen van mijn harnachement
* Het strobed of ander materiaal wat vaak minimalistisch is
* Het uitmesten van mijn te kleine box
* Geen coördinatie hebben van mijn “opzitter”
* Geen fysieke conditie hebben van mijn “opzitter”
* Geen liefde hebben voor mij als levend wezen
* Geen respect hebben voor mij als levend wezen
* Mij vermenselijken, dus totaal verkeerde eisen cq verwachtingen naar mij hebben
* Het harnachement dat niet past
* Het vervoer van mij naar en terug van….
* Het gedrag van mijn “opzitter” tijdens een wedstrijd
* Het toiletteren vóór een wedstrijd maar ook als er géén zijn."

Werken aan basisvaardigheden, goede houding zit en motoriek.
Werken vanuit vertrouwen, rust en samenwerking.
Zorgen dat het paard voldoende en veel buiten staat met soortgenoten.
Borstel het goed, check iedere dag de hoeven, pezen etc en goede voeding.
Zorg voor voldoende bodembedekking zodat het paard fijn kan liggen.
Onderhoud het harnachement en zorg voor schone sjabrakjes.
Zorg dat de stal iedere dag uitgemest wordt.
Verplaats in hoe een paard denkt.
Zorg voor goed passend harchnachement.

En ik zou er dan zelf aan willen toevoegen dat werken/ rijden/ trainen voor een paard ook vooral leuk moet zijn. Voldoende afwisseling, afgestemd op het mentale en fysieke niveau van dat paard etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Talbot
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 11:02

Elisa2 schreef:
Ik begrijp de strekking ook, krijg gelijk een bepaald paard in mijn hoofd die in precies deze omschreven situatie staat en waar ik zo'n medelijden mee heb.

Misschien is het handig om de "opmerkingen" van het paard om te zetten naar positieve zaken die mensen kunnen doen.

"* De (on)vaardigheden van mijn “opzitter”
* Daaronder valt: + de domheid van mijn “opzitter”
* Het a-motorisch zijn van mijn “opzitter”
* De slaag en sporen, gewelddadigheden, van mijn “opzitter”
* De veel te kleine box voor mijn lichaamsgrootte
* Het lui zijn wat betreft mijn lichamelijke verzorging
* Het lui zijn wat betreft het verzorgen van mijn harnachement
* Het strobed of ander materiaal wat vaak minimalistisch is
* Het uitmesten van mijn te kleine box
* Geen coördinatie hebben van mijn “opzitter”
* Geen fysieke conditie hebben van mijn “opzitter”
* Geen liefde hebben voor mij als levend wezen
* Geen respect hebben voor mij als levend wezen
* Mij vermenselijken, dus totaal verkeerde eisen cq verwachtingen naar mij hebben
* Het harnachement dat niet past
* Het vervoer van mij naar en terug van….
* Het gedrag van mijn “opzitter” tijdens een wedstrijd
* Het toiletteren vóór een wedstrijd maar ook als er géén zijn."

Werken aan basisvaardigheden, goede houding zit en motoriek.
Werken vanuit vertrouwen, rust en samenwerking.
Zorgen dat het paard voldoende en veel buiten staat met soortgenoten.
Borstel het goed, check iedere dag de hoeven, pezen etc en goede voeding.
Zorg voor voldoende bodembedekking zodat het paard fijn kan liggen.
Onderhoud het harnachement en zorg voor schone sjabrakjes.
Zorg dat de stal iedere dag uitgemest wordt.
Verplaats in hoe een paard denkt.
Zorg voor goed passend harchnachement.

En ik zou er dan zelf aan willen toevoegen dat werken/ rijden/ trainen voor een paard ook vooral leuk moet zijn. Voldoende afwisseling, afgestemd op het mentale en fysieke niveau van dat paard etc.


Dank voor je waardevolle feedback Elisa2. Het gegeven dat de strekking van het verhaal begrepen wordt is fijn en was mijn insteek. Je constructieve feedback, zeer waardevol, hier kan ik veel mee:-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers