Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:56

Ja ik vind het ook een prettig beeld geven, paarden lopen allemaal ook fijn over de rug en los door het lijf. De afwisseling in hoofd/ halshouding ook erg prettig. Het vos-propje zou van mij iets meer door het lijf mogen bewegen. Maar dat zijn kleine dingetjes, het overal beeld is erg prettig en vriendelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:30

Elisa2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Overigens valt Gerd Heuschmann, die destijds met heel veel commentaar op LDR kwam, behoorlijk door de mand:

https://dressur-studien.de/gerd-heuschm ... kturpferd/


Dit ziet er niet fijn uit, maar probleem hier is ook weer dat we niet weten wat hij aan het doen is. De context zoals je deze wel in een filmpje zou hebben is weg. Dus wat doet hij? waarom doet hij wat hij doet? is hij slecht paardrijden aan het demonstreren? Dat zijn voor mij allemaal vragen waar ik graag antwoord op zou willen voordat ik oordeel.

Snap ik, maar van iemand die zó hard anderen veroordeelt eh heeft veroordeeld is het natuurlijk bizar dat er zulke beelden van online staan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:17

Mee eens hoor, zo zie je maar weer...het is zo makkelijk om naar anderen te wijzen en van alles te beweren. En natuurlijk is het goed en belangrijk om misstanden aan te pakken, ik ga er vanuit dat iedereen dat doet vanuit liefde voor het paard. Maar dan is het dubbel zo belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

irmaz
Berichten: 4665
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:35

jannico schreef:
[ Video ]

Ik vind deze ruiters wel een prettig beeld geven in deze specifieke sessies.. Het is nog altijd niet geheel mijn cup of tea in een aantal zaken maar daar gaan we in deze discussie nooit uitkomen.

Hele fijne video!

Hände vor, losslassen, Losslassen, LOSSLASSEN :)) _/-\o_

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:12

Ik weet dat het hier niet helemaal meer over het beoordelen van foto's meer gaat, maar ben toch benieuwd wat jullie hiervan vinden:


[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Janneke2
Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:00

Mooi beeld...!
Ik zie een ondertredend achterbeen, naderend naar het zwaartepunt van de ruiter. Het bekken is gekanteld, de lijn tussen zadel en bekken lijkt echter wat hol.
De hals komt zogezegd met een boogje uit de schouder, de hals is lang en mijn indruk is dat hij ontspannen wordt gedragen.
De Britten zouden denk ik zeggen 'the horse reaches down into contact'. En ik denk dat het dier een schoftlift maakt.
Bij de ruiter vallen de hoge handen en de positie van het onderbeen mij op. (En uit de wiebelige tijd van het inrijden van mijn jonkie heb ik stapels foto's met dit soort foutjes.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:31

Iriscope schreef:
Ik weet dat het hier niet helemaal meer over het beoordelen van foto's meer gaat, maar ben toch benieuwd wat jullie hiervan vinden:


[ [url=m/8GJsCJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bovenlijn geeft een heel mooi beeld. Hij neemt je hand mee naar voren en bolt z’n bovenhals en schoft, nice!
Alleen (op deze foto) ben je de takt kwijt. Het voorbeen staat nog op de grond, terwijl het achterbeen al los is.
Ik denk dat dat twee oorzaken heeft:

Hij lijkt aan het bit te zien, wat strak te zijn in de hand, of wat hangerig. Ook omdat jouw handen omhoog gaan. Geen probleem om even onhoog te vragen, maar daarna gelijk weer los. Je wilt niet het hoofd blijven dragen.
Hij lijkt ook net een tikkeltje weinig actief, maar dat is moeilijk te zien van een foto.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:40

Paard is idd hangerig op de hand, trekt de ruiter voor mijn gevoel ook naar voren.

Verder mooi beeld. Even hand sluiten, en begrenzen, opvangen met je buikspieren en naar voren oplossen. Maar super leuk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:50

Volgens mij zijn de benen allebei aan de grond, of het andere diagonale paar allebei los, maar de foto is niet van geweldige kwaliteit dus het kan zijn dat dat niet goed zichtbaar is.

Ze is inderdaad zwaar in de hand, dit is een moment waar ik een opwaartse ophouding maak omdat ze haar hals nog niet zo lang kan dragen en moe is. Overigens heb ik 2 min hierna ook uitgestapt.
Sinds vorige week heb ik pas een echte contact-teugel, daarvoor was het voornamelijk voorwaarts leren denken met een hand die constant naar voren meegeeft als ze voorwaarts ging.
Een fijne aanleuning is het dus totaal nog niet, dit is niet voor niets een moment opname. Maar wel een waar ze me even een glimps in de toekomst gunt, van hoe het straks kan zijn.

Op het moment zijn we eigenlijk in de fase die Rien zo mooi in zijn online cursussen noemt, waar mijn teugels stokjes zijn en ik gewoon volg waar ze haar hoofd ook draagt, zodat ze het gevoel van teugelcontact kan leren.

Thanks voor het commentaar, als we weer iets verder zijn, zal ik nog eens wat plaatsen!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:06

Ja vooral doen, is leuk! Goed bezig hoor :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 5 bezoekers