Omscholen ex renpaard naar recreatie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Omscholen ex renpaard naar recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:25

Maar dit dier komt uit Ierland, waar de meeste gallops een begin en een eind hebben en dus niet rond zijn, en je zowel left-handed als right-handed banen hebt waarop geraced wordt. Wat ze in Polen, Nederland, Australië of Amerika doen, is voor dit paard dus niet van belang.

Linksom racen - gebeurt in Nederland overigens ook - betekent daarnaast niet dat er ook alleen maar linksom getraind wordt. Vaak geldt er op de trainingscentra een schema waarbij je op dag 1 linksom rijdt en op dag 2 rechtsom.


Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:34

Bindweefsel massage werd in de jaren 1970 al gebruikt in de menselijke fysiotherapie.

'Fascia release' klinkt wat hipper, maar is hetzelfde.
Niet iedere DA weet er van en niet iedere dierfysio is er in geschoold - wat jammer is.

Maar om nou te stellen dat het in de vage ('alternatieve') hoek zit gaat mij te ver.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Fly_high
Berichten: 3269
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:46

Mkango schreef:
Maar dit dier komt uit Ierland, waar de meeste gallops een begin en een eind hebben en dus niet rond zijn, en je zowel left-handed als right-handed banen hebt waarop geraced wordt. Wat ze in Polen, Nederland, Australië of Amerika doen, is voor dit paard dus niet van belang.

Linksom racen - gebeurt in Nederland overigens ook - betekent daarnaast niet dat er ook alleen maar linksom getraind wordt. Vaak geldt er op de trainingscentra een schema waarbij je op dag 1 linksom rijdt en op dag 2 rechtsom.


Ik heb gemist dat het bekend was waar het paard vandaan kwam!

Ik heb wel begrepen dan ongeacht welke kant er getraind en geraced wordt men de paarden zo'n beetje de vrijheid geeft om hun voorkeursbeen in galop aan te houden, ik vind het in ieder geval niet gek dat het paard moeite heeft met rechtsom op een volte lopen.

------------------------------

Het wel / niet alternatieve discussie is er al zooo vaak geweest, maar osteopathie, chiropractie, fascia massage, cranio sacraal en nog duizend vergelijkbare behandelingen zijn wetenschappelijk niet onderbouwd en niet verankerd in wat we weten over de bouw en werking van paardenlichaam, derhalve blijft het alternatief ook al zweert ruim 90% van paardenwereld erbij. En ja er zijn dierenartsen en fysiotherapeuten die dergelijke methoden toepassen, even goed als dierenartsen die met wichelroede lopen :+

Ik denk dat paard van TS meer baat heeft bij goed omscholen dan allerlei alternatieve behandelingen.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Omscholen ex renpaard naar recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:07

Sowieso moet je wel weten of dit paard medisch gezond is voordat je er uberhaupt in gaat investeren. Daarnaast is er niets mis met buiten de kaders kijken ;-), er is wetenschappelijk nog zoveel niet onderbouwd met allerlei verschillende redenen. Belangrijker is wat er werkt.

Volgens mij kan een goede paardentrainer ieder paard heropvoeden, ik zou me dus niet blind staren op iemand met alleen renpaarden ervaring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Desi_2409
Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:18

Tazzey schreef:
Neem eens contact op met Emiel Voest, die hebben een ex-renpaard staan welke is omgeschoold.


Ze hebben inmiddels 2 ex renpaarden en ik heb met mijn EV privé les van Chaya.

En begonnen met grondwerk, dubbele lijnen, 2 x behandeling door Osteopaat, gebit, goede hoefsmid..

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Desi_2409 op 04-12-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:19

Omscholen( imo iets anders dan heropvoeden, want vaak hoeven ze niet gecorrigeerd/het zijn geen probleempaarden, ze zijn alleen anders beleerd dan handig is voor de recreatie) is wel makkelijker als je zelf ervaring hebt in ' het vorige leven van het paard' .

Ik kan bij dravers uittekenen wat hun reacties gaan zijn bij bepaalde vragen, omdat ik weet wat er vroeger van ze gevraagd werd.

Ergens is dat haaks op mijn gedachte dat je elk paard blanco moet benaderen en dat ze zelf niet moet beredeneren vanuit hun verleden. Dus ja, ik denk niet dat je daarin moet blijven hangen, maar het helpt wel voor het begin denk ik?

Ik zie veel instructeurs stoeien met dravers/renpaarden omdat ze niet reageren volgens 'het boekje' . Dan hoor ik termen als: ' Lichte verbinding houden en wachten tot het paard zelf je hand opzoekt en zacht word' . 80% heeft voor de gemiddelde recreatieruiter een mond als beton, die gaan niet uit zichzelf ' zacht worden' . Ik zag er hier op stal ook wel eens 1 aan de hol gaan met een renpaard terwijl ik hem niet zo heftig vond, alleen verkeerd begrepen.

Zijn ze dan zo bijzonder? Denk ik niet, maar het scheelt wel als je een keer zo'n paard getraind heb denk ik? Dan weet je hoe het voelt.

Misschien is het niet nodig iemand te zoeken met renpaarden ervaring, maar wel iemand die niet alleen het boek van ORUN heeft gelezen en in dat plaatje denkt. Je moet een beetje buiten de kaders kunnen denken en ervaring hebben met andere rassen dan de rijtypisch makkelijke rassen en de qua karakter coole karakters.

Maargoed, dan komt het gewoon neer op een goede instructeur zoeken en dat is überhaupt al lastig :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:14

ruitje schreef:
Omscholen( imo iets anders dan heropvoeden, want vaak hoeven ze niet gecorrigeerd/het zijn geen probleempaarden, ze zijn alleen anders beleerd dan handig is voor de recreatie) is wel makkelijker als je zelf ervaring hebt in ' het vorige leven van het paard' .

Ik kan bij dravers uittekenen wat hun reacties gaan zijn bij bepaalde vragen, omdat ik weet wat er vroeger van ze gevraagd werd.

Ergens is dat haaks op mijn gedachte dat je elk paard blanco moet benaderen en dat ze zelf niet moet beredeneren vanuit hun verleden. Dus ja, ik denk niet dat je daarin moet blijven hangen, maar het helpt wel voor het begin denk ik?

Ik zie veel instructeurs stoeien met dravers/renpaarden omdat ze niet reageren volgens 'het boekje' . Dan hoor ik termen als: ' Lichte verbinding houden en wachten tot het paard zelf je hand opzoekt en zacht word' . 80% heeft voor de gemiddelde recreatieruiter een mond als beton, die gaan niet uit zichzelf ' zacht worden' . Ik zag er hier op stal ook wel eens 1 aan de hol gaan met een renpaard terwijl ik hem niet zo heftig vond, alleen verkeerd begrepen.

Zijn ze dan zo bijzonder? Denk ik niet, maar het scheelt wel als je een keer zo'n paard getraind heb denk ik? Dan weet je hoe het voelt.

Misschien is het niet nodig iemand te zoeken met renpaarden ervaring, maar wel iemand die niet alleen het boek van ORUN heeft gelezen en in dat plaatje denkt. Je moet een beetje buiten de kaders kunnen denken en ervaring hebben met andere rassen dan de rijtypisch makkelijke rassen en de qua karakter coole karakters.

Maargoed, dan komt het gewoon neer op een goede instructeur zoeken en dat is überhaupt al lastig :o
Eens. Belangrijker dan ervaring met renpaarden, is ervaring met ex-renpaarden en daar zou ik wel naar op zoek gaan. De meeste instructeurs willen toch dat je er teveel aan zit, en dat maakt deze paarden hard in de mond en moeilijk te rijden.

Ter aanvulling op het 'blanco benaderen': paard is al beleerd, dus maak er gebruik van. Doen alsof ze helemaal niets kunnen, daarmee doe je ze echt tekort, en jezelf ook. Er zijn legio mensen die deze dieren van de baan krijgen, opstappen en wegrijden, maar dat zijn mensen die weten wat ze doen. Met een goede instructeur hoef je helemaal niet maanden bezig te zijn voor je een beetje fatsoenlijk de baan door kunt.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:14

Heropvoeden zou ik het inderdaad absoluut niet willen noemen. Een dier dat altijd enkel voor de wagen gelopen heeft hoeft ook niet opnieuw opgevoed te worden als ze spontaan onder het zadel moeten werken. Of nog simpeler een dier wat altijd enkel dressuur heeft gelopen hoeft toch ook niet heropgevoed als je daar een buitenrij paard van maakt.

Enfin ik zou eerst willen weten hoe het paard heet. Heeft in september nog op de baan gelopen dus waarschijnlijk veel info over te vinden dat wel degelijk van belang kan zijn. Dan waar woont ts? En als laatste past het paard bij ts haar doel. Was gekeurd door dierenarts dus ik ga uit van geen grote medische problemen.

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:15

Ik zou ook eerst goed fysiek laten checken door goede osteopaat en laten behandelen en dan zou ik dit paard vanaf de basis weer opnieuw opleiden, beginnende met grondwerk en verticale en horizontale balans.

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:16

Ik zou ook eerst goed fysiek laten checken door goede osteopaat en laten behandelen en dan zou ik dit paard vanaf de basis weer opnieuw opleiden, beginnende met grondwerk en verticale en horizontale balans. Omdat dit geen groen paard meer is, kan dit in de juiste stappen best snel gaan.

SiceraEsra94
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 03:28

Bedankt voor alle reacties! Ik zal het Zodadelijk even goed doorlezen.

Ik zie dat er veel word gevraagd naar zijn fysieke gesteldheid. Hij is gekeurd en er kwamen geen gekke dingen uit bij de verkoopkeuring. Tandarts is geweest, dus de ongemakken die hij daarvan had is nu ook opgelost. Daarnaast hebben hebben we bloedtesten laten afnemen en ook daar kwamen geen gekkigheden uit.

We volgen het advies van een voedingsdeskundige voor Ace en hij heeft volgende week een afspraak bij een osteopaat/lymfedrainage dierenarts.

En wat betreft begeleiding, die krijg ik zeker! Ik heb twee super goede instructeurs die me begeleiden in het proces en ook echt naast me staan hierin.

Ik vroeg me vooral af hoe een ieder die te maken heeft met een volbloed die op de renbaan heeft gestaan heeft omgeschoold!

Ace is echt wel een doetje! Heel leergierig, is graag bezig met grondwerk en echt een knuffelpaardje. Tijdens het rijden zelf doet hij ook ontzettend zijn best, ondanks dat hij allemaal niet kent. Ik ben zeker weten super blij met mij jonkie.

Never a failure. Always a lesson

Desi_2409
Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 09:24

Vraag Kyrkelover, die heeft er inmiddels zoveel omgeschoold. Voor mij is het mijn 3e volbloed, maar ze waren toch alle 3 anders. Wat ze wel alledrie gemeen hadden is de werklust, de "will to please". Het zijn echt super fijne paarden, maar het moet je wel liggen, als je van een "koudbloed-achtig dier afkomt, is dit wel heeeel wat anders..

Ik begon in vooral met ontspanning, in het hoofd maar ook lichamelijk, dus laag over de rug. Als een paard zijn hoofd hoog heeft, maat het adrealine aan, hoofd laag maakt dat het paard endorfine aanmaakt...

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 09:38

ruitje schreef:
Omscholen( imo iets anders dan heropvoeden, want vaak hoeven ze niet gecorrigeerd/het zijn geen probleempaarden, ze zijn alleen anders beleerd dan handig is voor de recreatie) is wel makkelijker als je zelf ervaring hebt in ' het vorige leven van het paard' .

Ik kan bij dravers uittekenen wat hun reacties gaan zijn bij bepaalde vragen, omdat ik weet wat er vroeger van ze gevraagd werd.

Ergens is dat haaks op mijn gedachte dat je elk paard blanco moet benaderen en dat ze zelf niet moet beredeneren vanuit hun verleden. Dus ja, ik denk niet dat je daarin moet blijven hangen, maar het helpt wel voor het begin denk ik?

Ik zie veel instructeurs stoeien met dravers/renpaarden omdat ze niet reageren volgens 'het boekje' . Dan hoor ik termen als: ' Lichte verbinding houden en wachten tot het paard zelf je hand opzoekt en zacht word' . 80% heeft voor de gemiddelde recreatieruiter een mond als beton, die gaan niet uit zichzelf ' zacht worden' . Ik zag er hier op stal ook wel eens 1 aan de hol gaan met een renpaard terwijl ik hem niet zo heftig vond, alleen verkeerd begrepen.

Zijn ze dan zo bijzonder? Denk ik niet, maar het scheelt wel als je een keer zo'n paard getraind heb denk ik? Dan weet je hoe het voelt.

Misschien is het niet nodig iemand te zoeken met renpaarden ervaring, maar wel iemand die niet alleen het boek van ORUN heeft gelezen en in dat plaatje denkt. Je moet een beetje buiten de kaders kunnen denken en ervaring hebben met andere rassen dan de rijtypisch makkelijke rassen en de qua karakter coole karakters.

Maargoed, dan komt het gewoon neer op een goede instructeur zoeken en dat is überhaupt al lastig :o


Ik snap wel wat je bedoelt, zelf denk ik dat je daar met grond en longewerk ook wel veel mee/ aan kunt doen. En inderdaad iemand die ervaring heeft met allerlei paarden en problemen, en karakters en buiten de gebaande paden kan werken. Er zijn genoeg instructeurs die juist deze ervaring missen.
Heropvoeden/ corrigeren/ omscholen..it's in the name, wat ik bedoel is eigenlijk gewoon heel simpel. Wat je wilt is dat ze andere gedragingen gaan leren.

TS: wat zeggen je instructeurs er over dan? mocht je hem door willen trainen dan weet ik iig nog wel een goed adresje.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:29

SiceraEsra94 schreef:
Ik vroeg me vooral af hoe een ieder die te maken heeft met een volbloed die op de renbaan heeft gestaan heeft omgeschoold!
Gewoon: rijden en beginnen met rijden op een manier die zij gewend zijn, dus niet teveel aan willen zitten, het paard het werk laten doen. Ik reed regelmatig paarden in training die om wat voor reden dan ook even niet de gallops op gingen en zonder uitzondering liepen ze netjes ontspannen en nageeflijk in de ring en met sommige pakte ik zelfs af en toe een pasje wijken mee. Ze zijn echt niet heel moeilijk te rijden, maar je moet het rijden zo simpel mogelijk maken — iedereen die gewend is om gewone rijpaarden te rijden, doet teveel.

irmaz
Berichten: 4665
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:55

Gefeliciteerd met je jonkie, hij klinkt als een superleuk dier +:)+

Ik heb zelf geen enkele ervaring met het hertrainen van volbloeds maar ik kwam deze webinar tegen, misschien kun je her nog wat nuttige informatie uithalen (is wel engels, sorry): https://www.kandooequine.com/blog/webinar-ott

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 21:50

Mkango schreef:
SiceraEsra94 schreef:
Ik vroeg me vooral af hoe een ieder die te maken heeft met een volbloed die op de renbaan heeft gestaan heeft omgeschoold!
Gewoon: rijden en beginnen met rijden op een manier die zij gewend zijn, dus niet teveel aan willen zitten, het paard het werk laten doen. Ik reed regelmatig paarden in training die om wat voor reden dan ook even niet de gallops op gingen en zonder uitzondering liepen ze netjes ontspannen en nageeflijk in de ring en met sommige pakte ik zelfs af en toe een pasje wijken mee. Ze zijn echt niet heel moeilijk te rijden, maar je moet het rijden zo simpel mogelijk maken — iedereen die gewend is om gewone rijpaarden te rijden, doet teveel.


Eigenlijk dit. Gewoon huppatee rijden, dingen voorwaarts oplossen en korte sessies. Zelfs de kinderen rijden hier zo met alle renpaarden weg. Heb er het afgelopen jaar bijna 20 op stal gehad en stuk voor stuk zijn dit nu allround paarden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:34

"Gewoon huppatee rijden, dingen voorwaarts oplossen en korte sessies" (quotekyrkelover)


Gewoon: rijden en beginnen met rijden op een manier die zij gewend zijn, dus niet teveel aan willen zitten, het paard het werk laten doen.

Ze zijn echt niet heel moeilijk te rijden, maar je moet het rijden zo simpel mogelijk maken — iedereen die gewend is om gewone rijpaarden te rijden, doet teveel.(quoteMkango)

Dank je wel kyrkelover, Mkango, hoop dat vele het ook begrijpen en gaan doen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers