Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:15

Interessante vraag.
Punt is dat een zweep bij velen associaties oproept met slaan. En er komt veel verkeerd en laakbaar zweepgebruik voor. Dus dat een zweep, zeker bij mensen buiten de paardenwereld, al snel een negatief beeld oproept (wat je misschien eigenlijk ook kunt zeggen van sporen en bit), is niet zo gek.
Zelf gebruik ik een zweep uitsluitend op de manier die Skippy01 hierboven beschrijft. Als begrenzer en om mee te wapperen. En soms om het paard even mee aan te raken achter mijn been. Slaan met een zweep vind ik heel erg not done. Respectloos en pijnlijk voor het paard.
Helaas ben ik door de jaren heen genoeg paarden tegengekomen die daardoor echt angst voor de zweep hadden ontwikkeld, en dat vind ik dieptriest.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:16

Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:44

maj0 schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Ik ook maar meer voor de mensen die er belachelijk hard langs rijden dan voor het paard

Zo'n uitstekende zweep remt toch vaak wel af :') _O- En als ze er dan tegen aan rijden is het niet mijn schuld

Die was ik nog vergeten. Inderdaad!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:13

Inderdaad Kinke. Jammer.
Ook dat diegenen die het geen discussie waard vinden ter onderbouwing allerlei zaken in gaan vullen voor anderen.
Wat is er mis mee om eens stil te staan bij zweepgebruik? Het gaat om bewustwording, niet om jezelf op de borst te kloppen.

Ik denk dat het vooral ook samenhangt met je intentie in het rijden. Wil je je paard iets uitleggen, of wil je iets koste wat kost afdwingen omdat je paard móet gehoorzamen en scherp aan de hulpen móet staan. Daartussenin zit een heel gebied.
Naar mijn idee is het altijd goed om te streven naar less is more, en als je paard een keer te traag reageert ofzo, ook eens nagaan of daar een reden voor is, voordat je de zweep gaat inzetten. Misschien begrijpt hij niet goed wat je van hem vraagt, of is hij fysiek nog niet in staat om de snelle reactie te geven die jij wenst.
Ongeduld is een slechte raadgever wat dat betreft. Ik heb er zelf ook weleens last van. Je wilt iets voor elkaar krijgen, progressie maken. Maar misschien heeft het paard gewoon meer tijd nodig.

Nog iets, je hebt ook nog je stem als activerende hulp.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:05

Nee dat zeg ik niet pol013, ik zeg dat het ongeduld kàn zijn.

Het kan ook een gewoonte worden om altijd direct een tik(je) te geven als het paard niet snel genoeg reageert. Dan kan het best zinnig zijn om eens na te gaan hoe vaak je dat doet, en of het misschien in sommige gevallen beter werkt om iets terughoudender te zijn.

Daarmee zeg ik niet dat zweepgebruik om het paard meer aan het been te krijgen voor mij uit den boze is, alleen dat het in veel gevallen ook anders kan. Door het rijden minder te benaderen als het paard gehoorzaam maken en meer als begeleiden, uitleggen en ondersteunen. Het paard in staat te stellen de oefening of beweging te maken die jij voor ogen hebt. Dat wil niet zeggen dat je het paard nooit een keer zacht aan mag tikken, maar wel dat je daar geen automatisme van maakt.

Hoe veel paarden krijgen niet een tik terwijl de ruiter tegengestelde, onduidelijke of te harde hulpen geeft, of niet mee zit in de bewegingen, en het paard daardoor hindert bij het geven van het juiste 'antwoord'?
Het lijkt me gewoon nuttig om daar eens over na te denken, niet meer en niet minder.

Verder zal het inderdaad ook neerkomen op een verschil in visie. Persoonlijk wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van een zweep als drijvende hulp. Begrenzend en afschermend (bij buitenrijden) gebruik van de zweep vind ik dan weer geen enkel probleem, dat kan ook voorkomen dat je te veel moet terugvallen op de teugel.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:14

AmoorM schreef:
Anastasia24 schreef:
Helaas heb ik paarden gehad die werkelijk niet liepen zonder zweep (Ex-kinder pony en ex-manege paard) dus hierbij hield ik altijd een zweepje. Maar ik rijd buiten, en dat vonden ze geweldig, dus het ding nooit nodig gehad.
Ik gebruik wel een zweepje bij grondwerk, dat is een beetje zelfsprekend natuurlijk voor een arm verlenging. Als ik logeren aanleer gaat dat ook eerst met zweep, erna doe ik dat met mijn lichaamshouding.

Nee, een zweep vind ik niet nodig. Niet bij het recreatief, niet tijdens cross, springen, dressuur. Als het paard zó erg staakt (Zie sommige mangelessen) kan er iets mis zijn. Dát moeten ze niet oplossen met een zweep. [b] Ook dood voor het been valt op te lossen zonder zweep erbij.[\b]


Ik ben wel benieuwd naar tips! Oprecht! :D

Die staat in de 1e alinea van de quote die jij aanhaalt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 10:03

Leuk dat deze discussie weer eens opgefrist wordt. Lijkt me best een belangrijk issue.
Dit is hoe ik er momenteel tegenaan kijk:

Ik ben niet principieel tegen het gebruik van een zweep.

Buiten neem ik altijd een zweep mee. Overigens niet om mijn paard in een evt. noodsituatie voorwaarts te meppen (nog nooit meegemaakt dat dat nodig was), maar om bijv. uit te steken zodra er auto's te dicht langs willen rijden, om in geval van nood een opdringerige/agressieve hond mee weg te kunnen jagen (gelukkig nog maar 1 of 2x nodig gehad), en om bij evt kijkerig gedrag langs de weg een visuele begrenzing te hebben - door de zweep naar voren te laten wijzen, naar het hoofd, zoals je dat ook kunt gebruiken om een jong paard dat de hulpen nog niet goed kent, rond te sturen zonder aan zijn hoofd te hoeven trekken.

Een jong, onzeker paard buiten voorwaarts houden moet je m.i. nooit willen door hem naar voren te jagen (tikken, slaan) met een zweep als hij terugkomt op je been. Laat die gewoon achter een ander paard (of desnoods een begeleider op de fiets) aan lopen, en stap af om het paard rustig langs spannende objecten te leiden.

Wat betreft voorwaarts rijden, het voornaamste lijkt mij dat je het paard intrinsiek motiveert om voorwaarts te gaan. Ik gebruik daarbij altijd mijn stem als een beenhulp niet genoeg doorkomt. Aanmoedigen en belonen. Enthousiast maken, uitdagen. Zo leer ik het ook aan mijn lesklanten.
Een zweepje heb/geef ik er soms wel bij (ook als hulpmiddel bij zijwaarts begrenzen van bijv. de schouder), maar voornamelijk om ter ondersteuning van de voorwaarts drijvende beenhulp en stemhulp, en alleen heel gedoseerd, een beetje mee te wapperen of het paard achter het been even mee aan te raken (dus nooit zo'n zwiepende tik - een keer meegemaakt dat een lesklant dit ongevraagd en uit op manege aangeleerde gewoonte deed - paard schrok zich een ongeluk, lesklant gelukkig ook).

Op zich zou ik liefst helemaal zonder zweep rijden omdat ik een zweep alleen al vanwege de associatie die het opwekt geen fijn ding vind.
Zelfde heb ik met sporen, maar daar rijd ik nooit mee (is niet gebruikelijk bij IJslanders). Het is volgens mij echt een fabeltje dat sporen nuttig of zelfs nodig zijn voor verfijning van je beenhulpen. Spoorgebruik komt gewoon voort uit traditie.

Ik ken genoeg paarden (zeker ook IJslanders) die bang zijn voor de zweep, en dat is echt niet omdat ze zo zijn geboren.
Ik kan me voorstellen dat dat met sporen ook zo kan zijn, van die paarden die zgn. elektrisch aan het been zijn maar in feite voorwaarts gaan op basis van met sporen opgewekte stress. Een negatieve prikkel dus.

Een zweep (en sporen) niet van deze tijd ... dat is misschien te stellig.
Het is in ieder geval een enorme vooruitgang dat er veel meer wordt nagedacht over zweep- en sporengebruik.
De volgende stap is dat het meer gemeengoed wordt om paardrijden minder te benaderen vanuit het concept van het paard controleren, corrigeren en laten gehoorzamen, en meer vanuit het concept van 'in staat stellen tot', intrinsiek motiveren, met als doel: samenwerken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:24

Avalanche81 schreef:
Denk vanuit het paard, wees je bewust van je eigen tekortkomingen en straf je paard niet voor jouw fouten, maar beloon het voor gedrag wat je graag wilt. Het kan echt.
Inderdaad. Het betekent ook dat je de verantwoordelijkheid voor de verbetering altijd bij jou legt, en niet bij je paard.

Is een paard niet voorwaarts, dan zul je eerst en vooral na moeten gaan waarom, in plaats van alleen maar corrigerend te denken en te handelen in de zin van 'scherper aan de hulpen zetten' (wat doorgaans gebeurt mbv sporen en zweep).
Ik ben dan ook allergisch voor vaak nogal achteloos gebezigde kreten als 'luie trapzak'. Als je zo over een paard praat, is er in mijn optiek maar 1 een luie trapzak, en dat ben jij als ruiter, want dan ben je blijkbaar te beroerd om moeite te doen om je te verplaatsen in het betreffende paard teneinde erachter te komen waarom het paard terughoudend of afgesloten is. Het voorwaarts motiveren van een terughoudend paard is voor een aantal ruiters blijkbaar een te grote/moeilijke uitdaging.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:11

Avalanche81 schreef:
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft.
Dat klopt. Maar je kunt een heel eind komen.

Zelf heb ik er ook ervaring mee; wij hadden een flegmatiek paard dat op jonge leeftijd gewoon stil ging staan als je stopte met drijven. Niks raars meegemaakt, netjes ingereden, maar hij had gewoon echt geen interesse in actie. Dan gaat het er dus om die interesse wel op te wekken.
Dat is gelukt door te beginnen met 5 min heel actief en enthousiast voorwaarts rijden op been en stem, met een zweepje erbij om mee te wapperen, niet om mee te tikken (los van dat ik dat gewoon niet wil, heeft het ook geen zin bij dit type IJslanders, die sluiten zich daar uit zelfbescherming vaak compleet voor af), met een doorhangende teugel alleen maar gas geven en sturen, geen overgangen, en dan direct stoppen en belonen. En dat geleidelijk op te bouwen. Dit wisselden we af met vrijlopen samen met een wat voorwaartser vriendje. Daarbij gebruiken we meestal wel een longeerzweep, maar alleen op afstand, nooit om een paard mee aan te raken.
Zo leerde hij geleidelijk dat het eigenlijk best lollig is om je in te spannen en jezelf te laten zien (het hielp om te appelleren aan het macho randje dat hij in zich had ;) ), en naarmate hij sterker werd en het hem gemakkelijker af ging, vond hij het steeds leuker en deed steeds meer zijn best.
Zo werd het uiteindelijk een sterk, vrolijk en prima voorwaarts te rijden paard.
Geweldig dier, helaas leeft hij niet meer. We missen hem nog steeds.

Zo'n flegmatiek paard benoemen als luie trapzak of iets dergelijks betekent dat je hem in beginsel al negatief benadert, dan wordt het dus m.i nooit wat. Dan kun je inderdaad beter helemaal niet op zulke paarden stappen, ook niet als professioneel trainer.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:51

Avalanche81 schreef:
Elisa2 schreef:
Hier wordt in feite gezegd dat er altijd een reden is waarom een paard terughoudend of afgesloten is. Waarbij ik dus zeg dat mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon echt van nature zo zijn.

Ik lees dat niet zo. Als een paard van nature flegmatiek is, is dat imo ook een reden. Dat ontkent ook niemand. Misschien dat Askja er nog toelichting op kan geven, maar ik lees hier niet in dat ze ontkent dat flegmatieke paarden bestaan.
Klopt. Ik gaf volgens mij een heel duidelijk voorbeeld van een van nature flegmatiek paard in mijn vorige post. Dat een paard van nature flegmatiek is, betekent m.i. alleen niet dat zulke paarden zich niet enorm in positieve zin kunnen ontwikkelen als rijpaard, het flegmatieke is absoluut geen vaststaand gegeven.

Juist bij flegmatieke en/of introverte paarden is het m.i. superbelangrijk hoe je ze benadert, daar zijn juist deze paarden erg gevoelig voor. Bij constant druk geven, constant corrigeren, dwingen, pushen etc, gaan deze paarden vaak nog meer op slot. Dat kan voortkomen uit interne stress, maar het kan ook dat ze zo'n benadering gewoon niet pikken.

Ik vind persoonlijk dat ieder paard het verdient om met respect benaderd te worden, en niet als (ik noem maar iets) lui, dwars, dom of stom gekwalificeerd te worden. Ze brengen allemaal hun eigen karakter en energie mee, en daar zul je als ruiter mee aan de slag moeten. Jij moet je aanpassen aan het paard, niet omgekeerd.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:12

Avalanche81 schreef:
Elisa2 schreef:
We kregen ze wel aan het lopen hoor, en konden het beste er uit halen wat er in zat zeg maar, maar het werden gewoon nooit fijne rijpaarden die opeens wel gingen lopen in tegenstelling tot andere verreden paarden die met correctie en goede training, fijn in het lijf gewoon weer zin kregen om te lopen.


Maar dit spreek ik ook niet tegen he? Dat zeg ik ergens boven ook:
Avalanche81 schreef:
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft. Ik rijd echt al 10 jaar nooit meer met zweep, en ben ook nooit een paard tegengekomen waarbij ik hem nodig had, anders dan voor grondwerk en longeren.

Persoonlijk ben ik, net als jij, groot fan van de paarden die van nature veel looplust hebben, die ik eerder terug moet rijden dan voorwaarts. Dat deel ik volledig.
Idem. Vooral omdat deze paarden zo ontzettend veel plezier hebben in het rijden. Je hoeft ze niet te motiveren. Maar in het algemeen vind ik het wel heel leuk en leerzaam om met heel uiteenlopende karakters te werken. Elk paard houdt je weer een andere spiegel voor, spreekt je aan op andere aspecten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:18

Saai voor ons maar prima voor de dieren zelf ... dan heb jij wel een heel zwarte kijk op het welzijn van paarden en (huis)dieren in het algemeen, ook als de eigenaar in alle opzichten zijn/haar best doet om zo veel mogelijk in de natuurlijke behoeften van het dier te voorzien. Plus je gaat er kennelijk van uit dat domesticatie 100% afgedwongen is door de mens en het dier geen enkel voordeel biedt. Prima als dat jouw visie is, maar waarom heb je dan zelf een paard waar je ook nog eens op rijdt? Levert dat geen schuldgevoel op?
En dan vind je dat 'we vooral eerlijk moeten zijn'?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers