Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:05

Ik vind dat een luxe ja. Hoe vaak krijg je een paard mee op proef?

Maargoed, ik heb vroeger veel aan de verkopende kant gestaan. Ik merk dat ik soms een beetje moe word van de tendens op bokt waarbij je sowieso een oplichter ben omdat je een paard met een litteken verkoopt, of omdat het bij een onkundige ruiter niet meer doet wat het moet doen, zoals hierboven aangegeven.

Zoals ik het zie:
Ts koopt een paard, paard is gekeurd door eigen DA.

Paard voldoet niet( naar wat ik lees hoeft dat niet aan het paard te liggen, kan wel, maar kans is ook aanwezig dat dit aan het management/ruiter/begeleiding ligt) mag het terug brengen en krijgt een ander paard mee op proef.

Dat is toch gewoon netjes?! Dit had de verkopende partij niet hoeven doen.

En dan is het aan de TS om daar wel of niet mee akkoord te gaan, ze hoeft niet terug naar deze handelaar, ze hoeft dit paard niet te kopen?

Ja, het zou haar geld kosten als ze nu niet bij deze handelaar iets anders koopt. Is dat oplichting? Een verkopende partij hoeft toch niet financiëel in te leveren omdat jij niet matcht met dit paard. Dan zal je zelf op de blaren moeten zitten van je eigen fouten.

En hier gebeurd al paginas niks anders dan dat er op de handelaar afgegeven word.

Maar nogmaals, waarschijnlijk word dit beeld gekleurd door de mensen die ik heb gezien, nog niet een goudvis konden rijden al was hij zo braaf als een struik en na 3 maanden een handelaar verantwoordelijk houden voor hun eigen onkunde :D .

Ik denk dat voor de TS deze constructie nog best oke kan zijn, als het een misfit blijkt te zijn kan ze weer terug. Je hebt eigenlijk een soort vluchtroute voor wanneer blijkt dat ook dit paard een maatje te groot is/ zich niet senang voelt bij deze manier van rijden.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:10

NenaC schreef:
Ts, goed dat je naar het litteken laat kijken, maar staar je er niet blind op. Zelf ben je na 13 jaar ook niet meer littekenvrij. Het kan iets zijn, hoeft niet.


Dit inderdaad, maar daarom ook mijn vragen naar de achtergrond van het litteken. Hier hebben ze ook echt wel paar serieuze plekken, maar gelukkig nooit iets dieper gelegen geraakt en inderdaad geen last van.

En TS: je moet je echt goed en veilig voelen bij dit paard. Juist omdat je wat vertrouwen bent kwijt geraakt door de problemen met Char. Wees niet bang om het zeggen als het geen match is en of je dan misschien samen met je ouders en X op zoek kan naar een betere match als hij die op dit moment niet heeft staan.

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:57

Helemaal eens met Ruitje.

Alleen al het feit dat je van een litteken een peesblessure maakt is pure speculatie... en alles wat daarna komt net zo.

En waarom een uur rijden.... waarom niet??? Elk gezond, fit en volwassen paard kan echt wel een week lang elke dag een uur onder het zadel. Mijn god wat een azijn pissende paarden sissies zitten er hier in het topic zeg. Als ie op dit moment niet een week lang elke dag een uur kan lopen, dan is ie dus niet gezond en fit en heb je hele waardevolle informatie dat je dit dier niet moet kopen.

Ik neem ook aan dat iedereen die zo hard roept dat er toch echt andere instructie moet komen, de instructie persoonlijk kent... anders lijkt me dit pure laster en smaad. Echt gunnen jullie dit meisje gewoon geen plezier met een paard door zo te alles af te zeiken.

pien_2010
Berichten: 43113
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:12

ruitje schreef:
Ik vind dat een luxe ja. Hoe vaak krijg je een paard mee op proef?

Maargoed, ik heb vroeger veel aan de verkopende kant gestaan. Ik merk dat ik soms een beetje moe word van de tendens op bokt waarbij je sowieso een oplichter ben omdat je een paard met een litteken verkoopt, of omdat het bij een onkundige ruiter niet meer doet wat het moet doen, zoals hierboven aangegeven.


Dat vind ik dus ook en ik vind het mooi dat dit mag en kan.

Daarnaast, geloof ik niet dat een gezond paard in een week naar de mallegiese gereden kan worden. Daar geloof ik helemaal niets van. Kijk mocht er een peesblessure hebben gezeten, tja dan kan dit terug komen als hier niets van gezegd is en TS gewoon lekker elke dag rijdt ipv voorzichtig opbouwt. Maar X heeft daar niets van gezegd, dus dan zou ik ook elke dag rijden.

Waar ik wel wat aandacht voor wil vragen is ga ook leuke dingen met je merrie doen. Neem haar na het rijden aan de hand mee naar buiten, laat haar lekker grazen, of stap haar lekker in het veld na de les uit, maakt niet uit, maar neem kwaliteit tijd met je paard.
Dat is belangrijk zodat je later niet krijgt dat je paard je de kont laat zien als je er weer aan komt, daar je paard weet dat ze weer moet werken en er voor haar weinigs leuks aan is.

Ik merk bij mijn eigen nieuwe paard dat ik daar heel erg alert op ben. Hij is hier pas 3 maanden en ik wissel echt veel af en haal hem 6x per week uit de wei (want hij moet wennen dat hij alleen met mij mee gaat en Polie achter blijft), maar zoals vanochtend, loop ik hooguit 500 meter aan de hand met hem, laat hem lekker in een weiland dat open stond aan de hand grazen, zie een zeil liggen op de grond en "toevalligerwijs" loop ik dan zo terug, en Chic banjert er rustig achteraan over het zeil (dus een stukje schriktraining die hij absoluut niet als schriktraining heeft ervaren) etc etc. Maar ik kan ook gerust 1x in de week 10 km ronde met hem rijden. Op het terrein hier (berg op , berg af en geen mooie ruiterpaden) is dat best wel een intensief eindje en zeker als ik een nieuwe route er bij heb in gestopt, merk ik dat hij de dag er na minder happig is om met mij mee te gaan. Dus doe ik gewoon een klein bekend rondje en mag hij lekker door het riviertje banjeren (zijn lust en zijn leven).
Van alleen rijden in de toekomst wordt een paard, denk ik vervelend. Ga ook echt andere dingen met haar doen als je besluit om haar te kopen. Gewoon lekker genieten met je paard.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:27

Litteken hoeft Idd niet altijd iets te betekenen. Mijn paard heeft vroeger ook een peesblessure gehad inclusief litteken/verdikking bloedvat. Gekeurd en de DA zei dat het perfect kan voor mijn doeleinden. Ben ik extra alert, tuurlijk. Maar ik vertrouw mijn DA gewoon. T beest werkt super graag, springt nog liever (als ik ze los laat springen stopt ze letterlijk gewoon niet meer, als ze mag). Dus inderdaad gewoon goed laten nakijken, eerlijk zijn over je doelen, en je er ook bij neerleggen als het paard jouw doelen niet aan zou kunnen daardoor. Jij past je aan, of je koopt een ander. Mijn paard wordt gebruikt als leer paard en eigen opstapje terug in het paardenwereldje, maar verder als oefenjumpings of 70-80 af en toe gaan wij niet meer komen. Dat wist ik op voorhand en moet ik me nu bij neerleggen. (Met liefde, maar ik merk dat ik soms toch al verder kijk, en dat gaat dus gewoon niet want dan maak ik haar kapot.)

Indra vd Kapel 6yo (Armstrong vd Kapel x Lucifer)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:45

ruitje schreef:
Ik vind dat een luxe ja. Hoe vaak krijg je een paard mee op proef?


Bij een handelsstal komt een proefperiode wel vaker voor, particulier of bij sportstallen is het minder gebruikelijk.
Ik bedoel het ook niet heel negatief. Maar ik denk dat de handelaar heel goed weet welke klanten die voor zich heeft. Een jong meisje met nog niet heel veel ervaring en onwetende ouders. De handelaar maakt geen verlies. Die schuift gewoon het ene na het andere paard naar voren wetende dat de klant wel ergens zal toehappen. En het moment dat dat toehappen niet gebeurt, zal die handelaar waarschijnlijk iets rechter op zijn benen gaan staan en dan buigt de klant wel "want ja, inderdaad, meneer de handelaar is tot nu toe wel heel schappelijk en meedenkend geweest." Dat maakt van hem geen oplichter, maar wel een zakenman, een hele slimme zelfs. Dus het is eigenlijk juist een compliment voor de handelaar.
En ik hoop dat op het einde van de rit het ook positief voor TS uitdraait. Denk het wel, komt wel goed uiteindelijk, is het niet met dit paard, dan wel een andere, maar de weg ernaartoe, vind ik, puur persoonlijk, opmerkelijk te noemen. Dat mag, iedereen volgt zijn eigen weg.

ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:50

Helder, dan zijn we het ook meer eens dan ik dacht :D

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 22:40

Vandaag gelongeerd. Niet intensief gewoon stap draf.
Na het longeren merkte ik een plekje op. Bij de oksel zat dus een naar wondje (niet eerder gezien) heb er zalf opgesmeerd en bij de andere kant was het wat minder, met betadine gedaan.

Jazz Oh Dear KZ

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:44

Lekker even een rustigere en onbelaste training! Kan zijn dat er velletje klem heeft gezeten bij de singel, of ze wat gevoelig huidje heeft.

Hoe vind je haar zelf tot nu toe? Heb je een klik, zoals je met Char had?

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 23:06

Ik vind het een leuk paard, maar heb teveel twijfels voor een ja

Jazz Oh Dear KZ

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:33

Kmbly schreef:
Ik vind het een leuk paard, maar heb teveel twijfels voor een ja


Luister naar je gevoel!
In dit geval zou ik zeggen bij twijfel niet doen!
Wacht even af wat er nog meer op je pad komt.

Kun je benoemen wat je twijfels zijn? :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 23:47

Mijn ‘gedachten’
Uit stal halen is ze braaf en rustig. Op poetsplaats vind ze het poetsen fijn, je kan overal aankomen. Dr voorbenen staan wat naar binnen toe (vooral hoeven, maar benen zijn ligt naar binnen gedraaid). Het litteken vind ik groot en lijkt alsof er een scherp draad omheen heeft gezeten (zoiets).
Bij opstappen draait ze weg en als je been erover doet gaat ze lopen. Ze is goed aan het been en de hulpen onder het zadel. Erg voorwaarts wanneer je even je hoofd er niet bij hebt. Mist conditie. En erg onbalans en ‘schuin’ vind stelling naar rechts echt moeilijk.
Goed met andere paarden, vind wel spannend als er een in de buurt met z’n staart zwiept.
Bokt niet, hapt niet, schrikt niet (eerder nieuwsgierig)

Met longeren dribbelt ze constant als ze in stap is aan (ook bij stappen onder zadel) uiteindelijk minder geworden. In draf gaat ze snel heel snel als je niet oplet gallopeerd aan. Gallopeerd erg naar binnen gevallen. Blijft dicht bij het midden en wilt echt niet naar de buiten hoefslag in longeer kraal.
Vind het niet leuk om alleen te zijn. Hinnikt wanneer je komt en weg gaat.

Jazz Oh Dear KZ

Pallatin
Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:51

Gini schreef:
ruitje schreef:
En daarnaast: waar vind je de luxe dat je een paard een week kan proberen en er dan ook zoveel mee kan doen? Zo uitgebreid een paard kunnen testen is nogal een luxe, dat zou ik dan wel weer waarderen van deze handelaar :) .


Luxe? Persoonlijk denk ik dat de handelaar heel goed weet wat voor vlees die in de kuip heeft. :D


Toch even reageren, lees al vanaf het begin mee. Erger me een beetje aan al die aannames over deze “X”. Afgezien van de reacties van TS lees ik weinig/ geen ervaringen met deze handelaar uit eerste hand, dus wil mijn ervaring wel delen. Mijn vriendin heeft daar jaren terug een paard gekocht, ik was mee....Ze heeft hem haar wensen een ongeveer budget medegedeeld en vervolgens werden er een stuk of wat paarden voor gereden. Het was allemaal jong grut, mijn vriendin die een springpaard zocht, maar eigenlijk dressuurpaarden gewend was, vond het allemaal niks en te onervaren. Hij had nog wel een paard staan dat al flink wat wedstrijdervaring had maar dan in de dressuur..(Z2) :+ Was ook zijn fokproduct
Lang verhaal kort: dat paard is hij zelf komen brengen en mocht ze ook net zoals TS op proef, geloof zelfs een paar weken. Paard was al wat ouder en had een oude ‘blessure’, ik dacht een fractuur van het hoefbeen wat hij direct vertelde en liet zien op foto’s toen mijn vriendin serieus geïnteresseerd bleek. Ik vond hem heel rechtdoorzee, maar hij kwam eerlijk over. Het op proef meegeven is imo een teken van goede wil, niet iets om iets achter te zoeken
Deze handel is zijn broodwinning, en tuurlijk zullen er ook mindere ervaringen zijn, maar mijn vriendin heeft er iig een toppaard aan over gehouden.

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

hagelslag
Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:11

Ts, ik kom niet echt uit je laatste bericht.
Is het voor jezelf misschien handig om een voor en tegen lijst te maksn?

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:26

Wat ik (tussen de regels door) lees of er uit haal iig is dat dit geen paard gaat zijn waar je na een x aantal weken wennen aan elkaar, zo mee op wedstrijd gaat. Eerder dat er eerst terug de basis mee geoefend moet worden en het paard (terug) correct getraind moet worden voor je (eventueel) pas aan het “echte werk” kunt beginnen. Denk ik. En ik denk ook dat je dat eigenlijk “niet wil”. En ik denk ook, adhv wat we over char weten, je in training (of wat er zou moeten gaan gebeuren qua training) eigenlijk op hetzelfde punt zou staan als met dit paard...toch ongeveer. (Mits char haar blessure onder controle geraakt/is/niet erger wordt)...hm...

Je zegt zelf al dat je veel twijfels hebt, wil je wel nog springen morgen?

Indra vd Kapel 6yo (Armstrong vd Kapel x Lucifer)

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:10

Ik vind wel dat ze voor een paard van die leeftijd nog behoorlijk groen is. Heeft ze al wat gelopen?

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:35

Wipher schreef:
Ik vind wel dat ze voor een paard van die leeftijd nog behoorlijk groen is. Heeft ze al wat gelopen?


Van wat ik terug kon vinden geen spannende punten voor exterieur en gangen en niet geklasseerd. Maar miss heb ik niet goed gekeken ;)

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:52

Kmbly, wat zegt jouw instructrice van dit paard en jullie als combinatie?

En singelwondjes zijn altijd naar. Sommige paarden hebben daar een erg gevoelige huid of wat meer huidplooien. Mocht je besluiten dit paard te kopen, wat helpt is als je opgezadeld hebt, voor je de laatste keer aansingelt even de voorbenen 1 voor 1 goed naar voren optrekken, zodat alle plooien onder de singel strak getrokken zijn (niet alleen als er wondjes zijn, maar altijd ter voorkoming van). Ik heb ook een paard gehad die dat had, en daarvoor hielp het ook om met een neopreen singel te gaan rijden ipv een leren of kunstof singel. Een neopreen singel heeft geen stiknaden vlak langs de rand van de singel.

Succes met je keuze...maar bij twijfel, niet doen en verder kijken! Je moet echt helemaal het gevoel hebben dat je blij wordt van dit paard en het helemaal ziet zitten. Het mag best een beetje een uitdaging zijn, maar bottom line is, dat jouw instructie aangeeft dat het past bij jou en jouw doel en dat jij er blij van wordt. Anders zou ik mij de keuringskosten besparen en gewoon verder kijken wat er op je pad komt.

Trui
Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:31

Ik zou ook zeggen; bij veel twijfel niet doen. maar ik lees ook wel twijfels over dingen die aangeleerd kunnen worden, zoals t stilstaan en de conditie. Of wil je een paard kopen wat al helemaal alles kan waar je bij wijze van spreken volgende week al mee op wedstrijd wil?

Een koude trui, is geen goede trui.

Berdien
Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:44

Bij twijfel inderdaad niet doen TS. Laat je niet onder druk zetten om dit paard te kopen omdat ze nou eenmaal nu bij de handelaar staat.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


Pallatin
Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:32

Veel wijsheid gewenst TS! Moeilijk hoor! Je kunt in zo’n korte tijd net een gevoel bij een dier krijgen, maar over de langere termijn zegt het niks, kan best zijn dat ze met een gedegen training en wat geduld voor jou een goede match is. Misschien mag ze nog een week langer op proef? En wat voor mogelijkheden heb je als deze merrie het nu niet wordt? Kun je dan ook elders gaan kijken?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Hevonen
Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:45

Ik vind het gedrag eigenlijk heel keurig als je nagaat dat dit paard plotseling op een nieuwe plek is gepoot. Klinkt als een leuk en fijn paard.
De meeste dingen die je beschrijft zijn een kwestie van training. Maar uiteraard kunnen wij hier niet beoordelen of er problemen zijn.

Denk goed na en vraag ook de mening van anderen. Luister uiteindelijk naar je gevoel. (1 week is wel heel kort. Niet voor een proeftijd, maar wel om een beslissing te kunnen nemen)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:02

Paard staat toch gewoon nog bij de handelaar of heb ik ergens overheen gelezen?

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:19

Kymalin schreef:
Paard staat toch gewoon nog bij de handelaar of heb ik ergens overheen gelezen?

Nee, is een week op proef bij Ts

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 21:52

Besluit:
Gaat hem niet worden

Dressuurmatig gaat super, maar in galop ga ik onbewust aanspannen door angst
Met springen werd ze te heet en heb ik meerdere keren de staander aangereden ( oops )

Jazz Oh Dear KZ


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 68 bezoekers