Hoe vind ik het plezier terug?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 22:42

Hoi bokkers!

Deze week ben ik tot de constatatie gekomen dat ik het plezier bij en met mijn al een tijdje kwijt ben...

Ik heb mijn paard al vanaf zijn 3 jaar en is er nu 12. We zijn al zo'n 6 jaar op de sukkel qua springen en springwedstrijden. Ik heb nu een prof ingeschakeld om hem te rijden en mee te nemen op wedstrijd.

Maar zoals ik al aangeef, hetlijkt of ik het plezier gewoon kwijt ben. Heeft hier iemand nog tips en trics voor? Alle suggesties en tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797


maj0
Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:11

Ik ken het probleem wel beetje. Altijd zo prestatie gericht gereden dat ik ook echt de lol beetje kwijt was.
Ik kreeg de tip om de druk er af te halen. Alleen maar dingen te doen die ik leuk vind. Zoals bijvoorbeeld lekker naar het bos. Ook ben ik begonnen met grondwerken gewoon om heel wat anders te doen. Nu ben ik nog wat aan het sukkelen met mijn gezondheid maar merk dat ik gewoon af en toe echt weer zin heb om er even op te zitten. En ook al voer ik niets uit en hobbel ik gewoon een rondje rond. Ik heb er weer lol aan.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:12

Ben je alleen het plezier kwijt in het rijden, of in het alle bezigheden met je paardje?

En zijn er specifieke dingen rondom je paard waar je teleurstelling in voelt? Dat kan er namelijk ook op wijzen dat je bepaalde verwachtingen hebt die je dus niet waargemaakt ziet worden. In zo'n geval is het soms ook goed om bij jezelf na te gaan of die verwachtingen realistisch zijn of juist. :)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:15

Wil je blijven rijden of niet, dat is de eerste vraag.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:19

Het rijden even laten voor wat het is.. en andere dingen uit gaan proberen. Of inderdaad eens een ontspannen ritje met lang teugeltje in het bos. Niks moet, alles mag. Kijken of je opnieuw uit kan vinden waar je plezier uit haalt zonder te moeten presteren :). Met je paard wandelen bijvoorbeeld zorgt voor een hele andere band en leer je je paard “vanuit een ander perspectief” kennen..

Anoniem

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:53

Eerst uitzoeken in wat precies je het plezier kwijt bent,

De springsport, het rijden, je eigen paard, paarden in het algemeen?
Kan ook zijn dat je met ouder worden het allemaal wat minder nodig gaat vinden / een beetje de onzin van de hobby gaat inzien.
Of misschien loopt het in je eigen leven even wat minder goed..?

Als je de oorzaak gevonden hebt kan je naar een mogelijke oplossing kijken.

Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 09:05

Er zijn meerdere aspecten in mn leven waar ik momenteel het plezier wat kwijt ben dus het ligt zeker niet alleen bij mn paard...

We zijn al wel even op de sukkel... Paard is ziek geweest (lyme) met serieuze leverproblemen en bloedarmoede tot gevolg. Ondertussen is hiervan opgeknapt en kan hij terug wat aan het werk. We hebben dus al een hele periode gehad zonder trainen, gewoon wandelen int bos, grondwerken, longeren, gewoon tutten... Het wedstrijd rijden zal door persoonlijke omstandigheden bij mij nog bijna een jaar niet mogelijk zijn dus daar ligt zeker geen druk momenteel.
Het zelfvertrouwen aan mijn kant is ook wel wat gekelderd door zn weigeren op jumping, want ja hij kan zelfs weigeren op een dom kruisje }:0

Ik heb al meerdere lesgevers geprobeerd en het gaat goed tot ze hun geduld verliezen en ik terug naar af ben...

Vroeger reed ik nog een ander paard waar het wel goed mee ging op wedstrijd, daar trok ik mij dan ook aan op maar die is helaas geblesseerd en op pensioen ondertussen... Verder was er nog een merrie waar ik helemaal gek op was maar die was niet te koop en is ondertussen gestorven op de operatietafel voor koliek...

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:35

Wat is je doel met dit dier en waarvan krijg je energie als je met hem bezig bent?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:02

Meerdere lesgevers en ze verliezen hun geduld? Ik lees dat je het alleen over springen hebt maar er is zoveel meer. Wanneer je perse wil springen en je kunt nu nog een jaar niet rijden en je paard is dan 13 , wat verwacht je dan? Dat je weer naar het zelfde niveau gaat ? Krijg een beetje het gevoel dat wanneer het dier dat niveau niet meer gaat halen jij de lol er niet van inziet .
En je hebt angst, begrijpelijke reden maar is het dan niet beter om gewoon lekker te gaan rijden zonder verwachtingen en wil je dat niet dan verkoop je hem en stop je met de sport of je koopt een ander paard terug waarbij je angst ook weer op zal spelen.
Wanneer je meerdere lesgevers hebt gehad waaronder enkele goede en die verliezen allemaal hun geduld ligt het toch echt vaak aan de ruiter en niet aan het paard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:18

Als ik goed lees, haalde je vroeger je extra motivatie vooral uit de jumpings.
Als dat zo is, ziet het ernaar uit dat je voor een ander paard zult moeten kiezen. Eentje met een meewerkend karakter, misschien een ervaren dier.

Als je het trainingsdoel en de kik van de wedstrijd niet nodig hebt, dan lijkt er best nog een mooie tijd met je paard mogelijk. Er is zoveel moois in paardenland mogelijk. Ik zag hier laatst een organisatie die een recreatieve trail had uitgewerkt in de bossen. Het leek me leuk, gewoon in groepjes rijden, gezellig kletsen, af en toe een horsemanshipproefje, geen haast, af en toe een stop en een aperitiefje. Lijkt me leuk (voor als ik ooit met wedstrijdpensioen ben).

Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 14:50

bigone schreef:
Meerdere lesgevers en ze verliezen hun geduld? Ik lees dat je het alleen over springen hebt maar er is zoveel meer. Wanneer je perse wil springen en je kunt nu nog een jaar niet rijden en je paard is dan 13 , wat verwacht je dan? Dat je weer naar het zelfde niveau gaat ? Krijg een beetje het gevoel dat wanneer het dier dat niveau niet meer gaat halen jij de lol er niet van inziet .
En je hebt angst, begrijpelijke reden maar is het dan niet beter om gewoon lekker te gaan rijden zonder verwachtingen en wil je dat niet dan verkoop je hem en stop je met de sport of je koopt een ander paard terug waarbij je angst ook weer op zal spelen.
Wanneer je meerdere lesgevers hebt gehad waaronder enkele goede en die verliezen allemaal hun geduld ligt het toch echt vaak aan de ruiter en niet aan het paard.


Dus het is helemaal goed dat als je paard een probleem heeft me vertrouwen dat de lesgever er met 2 longeerzwepen achter gaat en het paard een pak rammel geeft?? Nee sorry dat ligt niet aan mij...

Verder heb ik geen grote ambities, wil gewoon af en toe een b-proefje kunnen rijden, wat hij overigens al zonder problemen gedaan heeft, tot hij plots begon te stoppen...

Angst heb ik niet, ik ben gewoon mn zelfvertrouwen kwijt :) en dat is niet alleen bij de paarden het geval.

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:06

Je bent daar zelf bij om te zeggen “ NEE zo gaan we het niet doen!”

Daar word je zelfvertrouwen groter van als je die stap neemt om te laten weten wat je niet wilt.
Bij de paarden maar ook op andere momenten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:14

Besje schreef:
Dus het is helemaal goed dat als je paard een probleem heeft me vertrouwen dat de lesgever er met 2 longeerzwepen achter gaat en het paard een pak rammel geeft?? Nee sorry dat ligt niet aan mij...

"Wel pot-voor-drie-dubbeltjes"...!

Dit is nieuwe informatie - en geen appelepap!
"De instructeur verliest het geduld" kan gaan over geïrriteerd klinkende opmerkingen, en dat jij al dan niet na een goed gesprek of een tactisch smoesje geen afspraken meer maakt.
Citaat:
Angst heb ik niet, ik ben gewoon mn zelfvertrouwen kwijt :) en dat is niet alleen bij de paarden het geval.

..en dat dit soort idioten die de titel instructeur niet waardig zijn, niet goed zijn voor je zelfvertrouwen geloof ik grif.
(Waarmee de cirkel rond is "werp je hart over de hindernis, je paard springt het na".)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 16:43

Ik heb toen meermaals aangegeven dat dat geen nut had maar heb zelfs geen kans gekregen om vrijwillig af te stappen, moest alle hens aan dek houden om er op te kunnen blijven zitten. Resultaat was dat ik van 0 kon beginnen met op de grond balkjes te stappen zonder te freaken...

Heb nu een nieuwe instructrice die ik ken van vroeger, woont nunterug in de buurt, en daar gaat het rijtechnisch wel terug de goede kant mee op, gelukkig :)

Nu wil ik me vooral wat focussen op tips om het plezier terug te vinden en ons vertrouwen te herstellen :)

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:58

Gezien de vraag niet puur rijtechnisch is past dit topic beter op PP.

betadine
Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:47

Je verhaal zou zowaar het mijne kunnen zijn op de ziekte en blessure na dan. Ik heb ook mijn merrie al jaren en ook nooit in een mooie rechte lijn progressie kunnen maken. Steeds leg ik mezelf te veel druk op en laat ik me helpen door mensen die mij ook te veel druk opleggen. Hier ben ik nu wel achter en een vriendin helpt me nu met springles met respect voor ons eigen tempo. Ik kan haar zonder probleem vragen om het lager te zetten als ik voel dat de stress de bovenhand neemt. Ik geniet er terug van en kijk nu veel meer naar mijn lessen uit. Wel moet ik echt wel continu lessen inplannen, want anders verlies ik al snel mijn motivatie. Met andere paarden kon ik met een goed gevoel een b of l parcours springen en dat heb ik echt moeten leren van mij afzetten. Beter een stapje terug en werken aan plezier en vertrouwen in hetgene je doet. De rest komt later wel, het is geen marathon. Ik heb zelf tijd nodig gehad om te aanvaarden dat ik niet de gedrevenheid heb om mijn paard 4x of 5x per week te rijden en daarop ook mijn doelstellingen moeten herzien. Je kunt niet alles hebben zonder er iets voor te doen en dat hoeft ook helemaal niet.

uva uvam vivendo varia fit

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:03

Toen je paard begon te weigeren , heb je hem toen ook laten onderzoeken? Zadel, benen,rug?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 08:57

bigone schreef:
Toen je paard begon te weigeren , heb je hem toen ook laten onderzoeken? Zadel, benen,rug?


Ja hij wordt op heel regelmatige basis nagekeken door osteo, die ook zadelpasser is. Zadel en rug zijn zeker uit te sluiten. Benen, hoeven, voeten zijn ook gewoon in orde, geen spatje afwijking of artrose op foto's te zien, klinisch ook helemaal oke.

Als je graag wil zien wat er gebeurt, kan ik je wel een paar filmpjes in pb sturen :)

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:22

Doe maar, ben benieuwd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Besje
Berichten: 814
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Hoe vind ik het plezier terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 10:29

Ze zijn verstuurd :)

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flavlip, herous, Plus_en_Min, Riviera87 en 133 bezoekers