Elkaar passeren bij van hand veranderen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 00:32

Kendra schreef:
Als je op de hoefslag rijdt, blijft de ruiter die op de linkerhand rijdt, daar rijden. De ruiter die rechtsom rijdt, gaat naar de binnenhoefslag. Dan kun je elkaar de linkerhand geven.

Als je van hand verandert, ga je de bocht door en dan wend je af.
Als je elkaar tegenkomt op MXK /KXM, kun je elkaar dus de rechterhand geven.
Op FXH/HXF kun je elkaar de linkerhand geven.
Volgens mij gaat dat automatisch, anders snij je elkaar toch af?


Nee, ook bij MXK geef je elkaar de linkerhand. Wanneer het kruisende punt M zou zijn dan komt de persoon KXM namelijk op de linkerhand. In zo'n geval 'moet' de ruiter van MXK al ruimte maken en z'n handveranderen beginnen vanaf de binnenhoefslag.

Rij je vanuit FXH, dan pakt de handveranderende ruiter juist de binnenhoefslag. Ook weer vanuit het principe dat links altijd voorrang heeft over de hoefslag.

Marie_Anne schreef:
Gewoon op de hoefslag vind ik het wel duidelijk, maar ik raak het altijd helemaal kwijt bij bepaalde figuren.
Als ik bijvoorbeeld van hand aan het veranderen ben en iemand op de andere hand dan net een grote volte rijdt als ik aan het einde van de diagonaal ben. Wie mag dan voor?
Eigenlijk raak ik de kluts meestal kwijt als je beiden een figuur aan het rijden bent en elkaar tegenkomt. Als je elkaar echt kruist dan werkt het hele de linkerhand geven voor mij niet echt meer.


Dit is waar veel meer mensen last mee hebben. Meestal kom je met de 3 andere kapstok regels wel ver.
Hoefslag gaat voor, dus je sluit altijd achter een ander als je bv van de volte komt.
Sneller gaat over langzaam. Dus galopeert iemand op de volte en draaf jij van hand. Dan gaat galop voor. (Zijgangen ook)
Afsnijden mag niet. Dus kom je dan vlak voor die andere uit, dan mag dat niet...

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.




Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Elkaar passeren bij van hand veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:29

Dat is het dus wel. Simpel weg omdat je als je het niet doet, links geen voorrang meer geeft.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers