Elkaar passeren bij van hand veranderen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Elkaar passeren bij van hand veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:09

Optie 1 is de standaard, maar ik ben ook wel een instructrice tegengekomen die inderdaad optie 2 aanhangt voor groepslessen.

Redenatie is dat je elkaar dan de kans geeft om de lijn vanaf de hoefslag in te zetten. Of en waarom dat beter is... Ik ben nog niet overtuigd, maar was dan ook gewend aan het elkaar altijd de linkerhand geven.


JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:55

Rizette schreef:
Erg vervelend als mensen hun eigen regels maken of maneges hun eigen regels maken. Het is net zo iets als met het van been verwisselen bij het lichtrijden. Dat hoort aan het eind van de diagonaal te gebeuren maar dan zijn er nog steeds maneges die instrueren dat het op X moet zodat op de FNRS proeven hun ruiters daarop slecht scoren.

Bij het van been veranderen zit daar i.m.o. wel wat meer nuance in... Het wisselen van been hoort op het moment dat je wisselt van rijrichting. Waar je dat doet op de diagonaal hangt o.a. af van welke oefening je rijdt en in hoeverre het paard rechtgericht is.

Rijd je de diagonaal als niets anders dan een rechte lijn in een constant tempo, dan is er niets op tegen om precies in het midden van been te wisselen. Moet je op de diagonaal de draf verruimen of een middendraf rijden, dan kun je pas na die oefening van been wisselen - vandaar enkele passen voor de hoekletter.
Voor een paard (of combinatie ;) ) die wat langer nodig heeft om netjes om te stellen, kan het juist heel nuttig zijn om wat eerder op je lijn al -na het rechtstellen, maar voor je de AC-lijn passeert- van been te wisselen.

Ben het wel helemaal met je eens dat (manege-)instructeurs hun ruiters e.e.a. moeten aanleren zoals het ook in proef hoort. En dan liefst nog met enige uitleg erbij, waarom er voor die manier gekozen is.

Juist bij het elkaar passeren op de diagonaal, lijkt het mij ook heel goed dat àls een instructeur afwijkt van de bakregels, hij/zij wel aangeeft dat optie 1 de basisregel is - "maar in de groepsles doen we het volgens optie 2, omdat ...." Komt zo'n ruiter dan in een andere setting te rijden (verzorgpony, eigen paard, vrij rijden op de manege) - dan weet hij/zij dat de algemene bakregels die gelden, net iets anders zijn dan in de groepsles.

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:06

In een proef niet nee!

Edit: die kans op een taktfout is inherent aan het wisselen van been. Wordt de diagonaal beoordeeld, dan wil je hem liever niet in het midden hebben. In een training kun je daar een andere keuze in maken.
Laatst bijgewerkt door JorineV op 29-04-19 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:24

Nies_ schreef:
Ja met mijn duivels paard wissel ik begin diagonaal vaak al van been. Dat zijn toch uitzonderingen :') leer het gewoon aan zoals het hoort en kom je een uitzondering tegen waarbij het makkelijker is om daar van af te wijken dan leg je dat ook weer uit. Simpel zat.

In een manegeles is rechtstellen nou ook niet direct aan de orde.


Ik heb me wat onhandig uitgedrukt geloof ik, want wat ik hier dikgedrukt heb gezet is precies wat ik bedoelde :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers