Dilemma stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 11:29

In het kort: mijn 3 jarige staat nu in een opfok waar ik over meerdere zaken ontevreden ben en ondanks meerdere gesprekken met de eigenaar er niks veranderd en dat de reden is dat ik iets anders zoek. Het enige positieve is dat de paarden naar keuze een uitloop in kunnen (welke er overigens ook niet erg netjes bij ligt). In deze regio is het dus al heel wat dat ze 24-7 kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen. Maar omdat mijn dier nu wel in de leeftijd is dat ze wel naar een "reguliere" stal kan (overigens mogen ze daar in die opfok tot 5 jaar blijven). Maar nu wil ik mijn paard absoluut niet meer ophokken met beperkte buitentijd. Ik wil dat ze in kuddeverband met een inloopstal met goede en droge bodembedekking en een nette paddock met onbeperkt ruwvoer komt. En het zou helemaal fijn zijn als er dan voor mij ook nog faciliteiten als een (buiten)bak zijn en fijne uitrij mogelijkheden. Nu zijn er in regio Zuid Holland eigenlijk niet zulke stallen te vinden en heb ik op de grens provincie Zuid Holland-Noord Holland op internet een stal gezien die aan al mijn eisen lijkt te voldoen. Alleen 45 minuten reistijd met de auto.
Dilemma: ga ik voor die 45 minuten reistijd indien de stal echt zo geweldig blijkt als ik denk of kies ik voor een stal veel dichterbij waar de paarden een uur of 6 tot 8 per dag naar buiten gaan maar verder individueel gestald staan.
Voor de benzine maakt het niet uit, rij een leasauto..
Wat zou bokt doen?
De stal die mij op basis van hun website aanspreekt zit in Vogelenzang.


NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:38

Ik zou voor nu toch kiezen voor de 45 min reistijd. Puur omdat je paard ook nog erg jong is en je er in het begin toch nog niet zoveel mee kan doen. Je kan evt na een jaar (of twee) nog verhuizen naar een stal dichterbij toch?

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:41

Ik geloof dat ze in vogelenzang welneen wachtlijst hebben. Ik weet alleen niet of dat op dit moment nog steeds zo is.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:46

Ik zou eerst eens erheen rijden om te kijken hoe de stal in het echt is. Dan heb je meteen een goed beeld bij de reistijd en of dat je je zelf dat elke dag ziet doen.. of dat de stal het waard is.

Whatever works

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:46

Allereerst kan ik je afraden je paard op 45min enkele reis afstand te hebben. Dat is 1,5u reistijd per dag. In deze regio met een beetje pech en files kan dit zo een half uur of uur oplopen in de spits. Ik heb mijn paard op 35 min van mijn werk en 45min van huis gehad en het is mij heel erg tegengevallen en heb uiteindelijk mijn paard ook dichterbij verhuisd, ondanks dat ik best heel tevreden was over de stal.

Als je wil verhuizen naar vogelenzang dan zou ik daar echt meerdere keren gaan kijken. Persoonlijk vind ik dat er daar erg veel paarden op een klein oppervlak staan en er niet voldoende plek is om droog en schoon te liggen.

Waar in Zuid-Holland zit je precies? Misschien kan ik met je meedenken?

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 12:47

Nelleke ik heb je een pb gestuurd.

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 12:55

Suggesties voor stallen die aan mijn bovengenoemde wensen voldoen zijn ook welkom :D
Ik denk dat zo ongeveer alle hier in Zuid Holland bekende stallen die enigszin voldoen aan mijn wensen wel de reveu gepasseerd zijn. Maar je weet het nooit he..

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:06

Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont, maar de Groene Meer schijnt ook een aanrader te zijn.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:14

Ik heb op een stal 45 min van huis gestaan. Dat brak me naast mijn werk en gezin volledig op. Ik was altijd aan het haasten. Toen ze vervolgens ook nog aan de weg gingen werken werd de reistijd nog langer.
Paard staat nu op 10 min van huis. Voor paard dezelfde fijne faciliteiten (veel buiten met vriendjes), voor mij minder luxe maar dat had ik er graag voor over. Wat een verademing en ik kan nu ook gewoon even snel langs zonder dat ik 1,5 uur reistijd heb.
Uiteraard wil je wel dat je paard op een fijne stal staat. Ik zou toch verder kijken naar een stal in de buurt. Wellicht een kleine privé stal oid?

Hard work pays off

Celiien
Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:17

Kidde schreef:
Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont, maar de Groene Meer schijnt ook een aanrader te zijn.

Dit dus. Zitten in Stompwijk (driehoek Leiden, Den Haag, Zoetermeer). Hebben sinds kort ook een loopstal waarbij de paarden kunnen kiezen of ze binnen/buiten willen. Volgens mij 's winters alleen paddock, 's zomers worden de weides eraan gekoppeld. Volgens mij heet Ruitje een paar foto's van de nieuwe stal geplaatst. Je kan haar natuurlijk altijd pb'en.
Voor jou zijn er dan ook ruim voldoende faciliteiten (2 buitenbakken, 1 binnenbak, stapmolen, longeerbak, warm water, etc. )

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:18

Wanneer je in die regio een stal dichtbij kunt vinden waar ze minimaal 6 tot 8 uur per dg buiten komen en dan ruim contact met andere dieren mogelijk is dan gewoon naar die stal gaan. In de nacht alleen op stal kan ook erg prettig zijn, vooral voor een dier dat dit jaar genoeg mee gaat maken qua opleiding. Dan is de stal een rustige veilige plek om de boel te verwerken ipv met acht anderen in een inloopstal waar de verhoudingen misschien niet zo goed zijn. En het maakt het voor de ruiter ook een stuk prettiger om gewoon zonder zeven neuzen in z'n nek met het dier bezig te zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:25

Als je echt elke dag naar je paard wilt dan is 45 minuten enkele reis best wel veel. Als het een stalling is waar ze helemaal verzorgd worden zodat je er niet perse naartoe hoeft, dan vind ik het wel te doen.

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 13:34

Celiien schreef:
Kidde schreef:
Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont, maar de Groene Meer schijnt ook een aanrader te zijn.

Dit dus. Zitten in Stompwijk (driehoek Leiden, Den Haag, Zoetermeer). Hebben sinds kort ook een loopstal waarbij de paarden kunnen kiezen of ze binnen/buiten willen. Volgens mij 's winters alleen paddock, 's zomers worden de weides eraan gekoppeld. Volgens mij heet Ruitje een paar foto's van de nieuwe stal geplaatst. Je kan haar natuurlijk altijd pb'en.
Voor jou zijn er dan ook ruim voldoende faciliteiten (2 buitenbakken, 1 binnenbak, stapmolen, longeerbak, warm water, etc. )

Helaas de loopstal enkel voor ruinen..ik heb een merrie. En ik wil mijn dier echt gewoon minimaal 8u per dag buiten met ruwvoer.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:44

Je zou ook kunnen kijken of je paard ergens bij mensen aan huis kan staan in pension. Aan huis zijn zulke plekjes echt wel te vinden. Misschien even een balletje opgooien in wat Facebook groepen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:29

Ik herken je probleem zo erg TS.. Ik ben zelf in dezelfde regio aan het zoeken met nagenoeg dezelfde eisen.. Gewoon niet te vinden hier..

<3 Sneakers <3

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:37

Heb je al gekeken op de kaart van "het nieuwe paardenhouden"?
Daar staan veel - maar nog niet alle - paardvriendelijkere stallen op. Veel paddock paradises. Misschien dat daar iets voor je tussen zit. Ze hebben ook een eigen facebook pagina, waar veel stallen gezocht en aangeboden worden. (heel Nederland)

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:40

kun je wel zomaar weg of moet je nog het contract afkopen?

Talida
Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:42

Grappig, ik las je voorwaarden en dacht dan zou onze stal wat zijn, maar die had je al gevonden. Is inderdaad altijd wel een wachtlijst, alhoewel ik niet precies weet hoe lang die is voor de inloopkuddes. 3 kwartier is veel hoor, al zijn er meer op stal die best van een eind komen rijden. Voordeel is dat je op zich prima een dagje kunt overslaan en er zijn altijd wel stalgenoten die je kunt vragen of ze even een check willen doen. Alleen juist als er wel wat is vind ik het toch maar wat fijn dat ik binnen 10 min op stal sta.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:49

Hoelang staat ze al hier en wat zijn de echte problemen nu? Als ze er al jaren staat en ze groeit goed uit, zou ik haar nog laten staan.

Maar een 3jr zou ik ook niet op stal willen. Ze moeten nog zo ontwikkelen en je kan niet elke dag aan het werk, dus die vrije beweging is echt belangrijk. Dan zou ik ervoor reizen.

Maar grote kans dat er dichterbij wel kleinschalige mogelijkheden zijn. Met een klein groepje ergens 24/7 buiten kan een optie zijn, maar moet je maar net weten en tegenaan lopen.

Teveel paarden op een ruimte zou ik zelf gaan bekijken. Het hoeft bij een goede ingerichte ruimte niet altijd direct een probleem te zijn. Maar alles valt of staat met hoe een ruimte dan is ingericht, hoe het voerbeleid is, hoeveel beschutting en droge plekken er zijn etc.

Wij hebben ook niet vele ha's voor 5, maar per paard kunnen ze dus overal lopen ipv 5 kleine paddocks/weitjes.
Ze zijn heel hecht en klef, dus hebben een bijna gelijk ritme qua eten en slapen. Maar in grote kudde's zie je vaak kleinere groepen ontstaan die dan samen gaan rusten of eten.

Waar het wel vaak aan ontbreekt is een fijne bak of round pen als je met een jong paard wat wil gaan doen. Maar ook dat kun je bekijken.

En weat ik lees van de rust op stal is echt door mensen zelf verzonnen. Paarden in een stabiele groep hebben juist heel veel steun aan elkaar. Juist na het werken vrij bewegen, weer paard zijn is enorm goed voor lijf en geest.
Een paard van 3 dat uit opfok komt, kent geen stal en heeft dus helemaal niks met een stal als rust ruimte. Dat doen we voor onszelf.

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 15:34

Gee schreef:
Heb je al gekeken op de kaart van "het nieuwe paardenhouden"?
Daar staan veel - maar nog niet alle - paardvriendelijkere stallen op. Veel paddock paradises. Misschien dat daar iets voor je tussen zit. Ze hebben ook een eigen facebook pagina, waar veel stallen gezocht en aangeboden worden. (heel Nederland)


Yup en ook al een aantal bezocht....

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 15:35

NenaC schreef:
kun je wel zomaar weg of moet je nog het contract afkopen?

Hoe bedoel je?

EllyC
Berichten: 8116
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:25

Ik heb mijn paard een winter op 20 minuten gehad en dat vond ik al ver. Je gaat toch niet even snel de deken wisselen na het rijden........

Ten zuiden van Rotterdam weet ik er een paar maar denk dat je meer boven Rotterdam iets zoekt.....

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

marion82
Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:34

Ik ga mijn ruin volgende week vrijdag verhuizen naar een 24/7 uitloop in Voorhout. Grote lange paddock, grote inloop en onbeperkt ruwvoer op bestraten ondergrond. Geen aparte rijbak, maar de mijn is pas 3,5. Je mag de paddock wel afzetten, zodat je kunt longeren/grondwerken/rijden. Ze hebben nog 1 plek beschikbaar staat op marktplaats, al is de voorkeur wel voor nog een ruin.

Ik weet ook een stal dat ook op marktplaats staat, in de buurt van Delft. Daar staan ze ongeveer 8 uur in de winter en 12 tot 14 uur in de zomer buiten. Apparte longeerkraal en rijbak. Nadeel vond ik geen weidegang. De ander heeft dat trouwens ook niet bij stal, maar de mogelijkheid is er wel.

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 17:31

EllyC schreef:
Ik heb mijn paard een winter op 20 minuten gehad en dat vond ik al ver. Je gaat toch niet even snel de deken wisselen na het rijden........

Ten zuiden van Rotterdam weet ik er een paar maar denk dat je meer boven Rotterdam iets zoekt.....


Ik ben erg flexibel :D Kom maar door...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dilemma stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:37

Afstand went ook en het ligt er ook erg aan wanneer je gaat, wat je route is etc.

Ik ben een tijd lang van Almere naar Starnmeer gereden en dat was iets van 55km geloof ik. Overdag niet zo erg, maar rond de file waardeloos.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 76 bezoekers