bekeuring of waarschuwing boa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 16:17

Hoi bedankt dat je mijn post opent.
ik zoek naar neer ervaringen of menings van boa's.

ik zal uitleggen waarom
ik was met mijn honden (4 stuks) aan het wandelen op een openbaar zandpad.
naast dat zandpad liggen weilanden en 4 boerderijen.
er rijden dus ook auto's doorheen.
als je het pad uitloopt kom je bij een natuurgebied en bos.
het was 2de kerstdag.
eentje had ik vast de anderen waren vrolijk aan het spelen op het pad en in het weiland.
komt er een boa auto voorbij aan het einde van het pad.
hij keert om en rijdt onze kant op.
nog voor dat hij uitstapt zegt hij dat ik een proces verbaal krijg en op het poltie bureau moet komen omdat mijn 3 honden loslopen( een kleine en 2 middelgrote)
mijn dochter haalt ze op uit het veld.
ik vraag aan de boa hoe het dan met de jagers zit, die vaak in de weilanden jagen op wild.
hij zegt dat ze allemaal een vergunning hebben.
ondertussen is mijn dochter terug met de andere 3.
de boa's stappen weer in hun auto en rijden weg richting het dorp maar nog wel op hetzelfde pad.
wij lopen ook weer terug.
wat verder op het pad rijdt een ruiter met haar hond die braaf naast het paard loopt.
de boa's stoppen ook bij haar en zij krijgt ook proces verbaal.
het blijkt zo te zijn dat ze het bord van natuurgebied verplaats hebben naar voren en dus dat een deel van het pad natuurgebied is geworden.
ik wist dat niet. :(

ondertussen ben ik toch even gaan zoeken op internet hoe dat nou zit.
het blijkt dat de boa zelf mag bepalen of hij een waarschuwing of een boete geeft en ook hoe hoog die boete dan wel niet is.
het kan tussen de 100 en de 400 euro PER hond oplopen en dat zou betekenen dat ik een boete zou kunnen krijgen van €1200.-
ik ging het navragen bij een paar andere mensen en hun hadden op de zelfde plek nog nooit een waarschuwing of boete gehad.
alleen wat verder wel eens een waarschuwing. :?


ook een paar dagen later wandelde we weer in het bos achter het pad.
nu met de honden vast.
er is in het bos een weiland voor reeën zodat ze rustig kunnen kalveren.
je mag dat weiland in de winter oversteken maar er mag niet gejaagd worden in het weiland en de andere weilanden.
er staat midden in het weiland een ranch rover met daar in iemand die koffie zit te drinken
wij lopen verder en we zijn nog maar net het weiland uit of er wordt al geschoten?!

ik vind niet dat de boa's eerlijk handelen.
ik mag ook niet iemand zomaar bekeuren omdat ik vandaag mijn dag niet heb of omdat die ene persoon rode laarzen aanheeft
ik snap dat wij in overtreding waren maar dan moet je iedereen bekeuren.

wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt en wat heb je toen gedaan of wat is je mening erover?

bedankt voor het lezen en respect als je het allemaal hebt doorgelezen
:wave:
ps. ik ben de moeder van tiquira jill maar ik doe het even via haar acount.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:20

Je honden liepen los waar het niet mag, je kreeg een boete daarvoor, lijkt me dus zeker terecht. Zuur wel, maar terecht.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:22

Je klinkt een beetje als mijn puber-leerlingen; 'ja, maar hij....' en 'ja, maar zij...'. :+
Je was in overtreding, daar heeft een ander niets mee te maken. Dikke pech.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:33

Tja waarom word ik wel geflitst vlakbij mijn werk en mag ik 104 euro dokken en waarom mijn collega niet omdat de flitser net 5 minuten later weggehaald wordt? Ja voelt oneerlijk. Maar het is en blijft een overtreding dus neem je verantwoordelijkheid. Oliebol happens helaas.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:35

Wat is een boa?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:36

Je was hoe dan ook fout, het mag niet dus moet je betalen.Boa buiten gewoon opsporings ambtenaar.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:36

_Nelleke_ schreef:
Wat is een boa?


Een wannabe politie agent. Ze hebben niet dezelfde rechten maar mogen wel bekeuren. Buitengewoon opsporings ambtenaar ofzoiets.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:37

Ja het is jammer, maar veranderd niets aan het feit dat jij je honden los hebt op een plek waar het niet mag. Je bent daarvoor bekeurd. Dat geldt zo voor elke overtreding, de een komt en mee weg, de ander niet. Feit blijft dat het een overtreding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:40

Waarom liepen jouw honden in het veld van iemand anders? Dat vind ik vele malen erger dan los op openbaar terrein.

Voor iemand die buiten het seizoen of op de verkeerde plaats jaagt kan je gewoon de politie bellen. Kenteken noteren en doorgeven.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:40

ik vraag me af hoe jij weet dat er in die weilanden niet gejaagd mag worden?
En heb je ook toestemming gevraagd aan de eigenaren van de weilanden of jouw honden daar in mogen lopen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:41

Je honden liepen in het veld van iemand anders? Dan vind ik de boete helemaal terecht.
Jij wordt er toch ook niet blij van wanneer iemand zijn hond in jouw voortuin uitlaat?

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:42

Goof schreef:
Je klinkt een beetje als mijn puber-leerlingen; 'ja, maar hij....' en 'ja, maar zij...'. :+
Je was in overtreding, daar heeft een ander niets mee te maken. Dikke pech.


Nou inderdaad.
Heel je verhaal kan gehalveerd worden want doet er niet toe aan JOU situatie.

Maar lopen je honden los over prive Wielanden begrijp ik dat goed?
Dan mogen ze van mijn zelfs nog hoger bekeuren
Als daar bijv koeien inlopen kunnen deze zelfs een miskraam krijgen van hondenpoep!!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:42

Heel jammer, maar jij bent verantwoordelijk voor wat je doet.
Ik zou willen dat er hier van die enthousiaste boa's liepen.

Maar, heb je nu daadwerkelijk een boete gehad? En wie zegt dat ze niet iedereen bekeuren? Die achter jou met het paard hebben ze toch ook bekeurd zeg je?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:49

Tiquira_Jill schreef:
ik snap dat wij in overtreding waren maar dan moet je iedereen bekeuren.


Dat is ook het idee. Ze beboeten niet 1 persoon die door rood rijdt en de rest niet. Zou toch wat zijn zeg :+
Je hebt iets gedaan wat niet mag en daar krijg je een boete voor. Dat zijn de regels.
Als je 120 rijdt op een weg waar je 100 mag wordt de boete toch ook niet kwijtgescholden omdat je niet wist dat je 100 mocht rijden?
Volgende keer gewoon beter opletten :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:51

Ach ja, zo is het leven. De paardenbeul loopt nog altijd vrij rond, een man als Dutroux maakt kans om vervroegd vrij te komen, zijn kompaan loopt al vrij rond, mijn collega die bang is in haar eigen huis omdat ze bewijsbaar gestalkt wordt maar de politie doet niks,... zulke dingen kunnen allemaal.
Maar mensen die hun hondjes los laten rondlopen, mensen die hun vuilzakken 1 dagje te vroeg buiten zetten en jongeren die 's middags hun broodje opeten op de trappen van een kerk voor ze weer naar school gaan, die mensen worden meteen voor hun "fouten" bestraft.

Tis wat het tis zeker... Je doet dingen fout waarvan je niet wist dat ze fout waren. Men haalt de schouders op, vindt het normaal en gaat door. Komt waarschijnlijk omdat de wereld te vol is. Dan worden doodnormale dingen al snel als last gezien.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:13

Ja dat is het risisco die je loopt als je de honden los laat lopen waar het niet mag. Je was helaas op de verkeerde plek op het verkeerde moment. De BOA's hebben inprincipe gewoon hun werk gedaan.
Dus een terechte bekeuring.
Maar dat jou honden in weilanden van een boer lopen vind ik vrij asociaal. Zoals eerder gezegd kan dat gevolgen hebben voor vee wat daar op het land loopt.
Als ik boer was zou ik daar niet echt blij van worden

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:22

Gini schreef:
Ach ja, zo is het leven. De paardenbeul loopt nog altijd vrij rond, een man als Dutroux maakt kans om vervroegd vrij te komen, zijn kompaan loopt al vrij rond, mijn collega die bang is in haar eigen huis omdat ze bewijsbaar gestalkt wordt maar de politie doet niks,... zulke dingen kunnen allemaal.
Maar mensen die hun hondjes los laten rondlopen, mensen die hun vuilzakken 1 dagje te vroeg buiten zetten en jongeren die 's middags hun broodje opeten op de trappen van een kerk voor ze weer naar school gaan, die mensen worden meteen voor hun "fouten" bestraft.

Tis wat het tis zeker... Je doet dingen fout waarvan je niet wist dat ze fout waren. Men haalt de schouders op, vindt het normaal en gaat door. Komt waarschijnlijk omdat de wereld te vol is. Dan worden doodnormale dingen al snel als last gezien.

Oke...hahaha. :')
Iedereen door rood rijden! Want zolang niet iedere moordenaar achter de tralies zit kan dat allemaal. We zijn toch met teveel.

TS: sorry, maar heel bijzonder als volwassene om zo om te gaan met iets wat je gewoon zelf gedaan hebt..
Je doet iets wat niet mag en bent gepakt, that's it.
Dat heeft niets met alle uitvluchten te maken die je erbij haalt..die ander is jou verantwoordelijkheid niet. En die boa mag nu eenmaal schrijven en deed dus ook niets fout.

En de boa mag niet zelf bepalen wat die bon kost en die kost zeker geen 400 euro. Dat zijn gewoon vastgestelde bedragen. Als je het bedrag graag wilt weten kun je altijd vast een belletje naar de gemeente doen.

Edit: mijn bon was een tijd geleden 70 ofzo dacht ik voor een loslopende hond. Was ook in de ochtend vroeg en vlak voor losloop gebied, maar daar ga ik die boa niet mee lastig vallen. Ik doe het nu nog weleens en weet dat als ik gepakt wordt ik weer de banketstaaf ben, maar dan zeur ik niet en betaal die boete gewoon.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 17-01-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:23

Jagers moeten ook toestemming hebben van de landeigenaar dus die honden mogen daar gewoon loslopen als ze dat hebben.

Snap het probleem niet echt, de boete was terecht, zo simpel is het.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:25

@Sunnda: Ach ja, als je de insteek van mijn berichtje niet snapt, wordt het inderdaad moeilijk. Tipje: je hoeft het niet meteen met een mening eens te zijn om wel het achterliggende punt proberen te begrijpen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:28

En de jagers jagen juist nu op jonge bokken en zwakke dieren. Die schieten geen drachtige ree, of ze jagen op hazen.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:29

Tiquira_Jill schreef:
ook een paar dagen later wandelde we weer in het bos achter het pad.
nu met de honden vast.
er is in het bos een weiland voor reeën zodat ze rustig kunnen kalveren.
je mag dat weiland in de winter oversteken maar er mag niet gejaagd worden in het weiland en de andere weilanden.
er staat midden in het weiland een ranch rover met daar in iemand die koffie zit te drinken
wij lopen verder en we zijn nog maar net het weiland uit of er wordt al geschoten?!


Ja, balen. Maar je hebt je niet aan de regels gehouden en dan kun je beboet worden.

Verder denk ik dat je in het stukje wat ik hierboven gequote hebt een paar foutjes hebt gemaakt.

Het kalfseizoen voor reeën is van maart tot juli. Dus juist in de winter mag er wel gejaagd worden. Het is nu (half oktober tot eind januari) juist hét jachtseizoen.

Daarnaast maken jagers afspraken met de grondeigenaren of beheerders over wanneer iets wel of niet kan of handig is. Grote kans dus dat deze meneer inderdaad gewoon aan het jagen was mét jachtakte en vergunning en toestemming van de grondeigenaar.

Niet dat dit verder ook maar iets te maken heeft met waarom jij beboet bent.

Enneh, wat het lekker laten spelen in weilanden betreft. Lees je eens in over de parasiet neospora. Ik vind honden hartstikke leuk, maar ik wil ze niet bij mij in mijn weilanden hebben lopen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:31

Gini schreef:
@Sunnda: Ach ja, als je de insteek van mijn berichtje niet snapt, wordt het inderdaad moeilijk. Tipje: je hoeft het niet meteen met een mening eens te zijn om wel het achterliggende punt proberen te begrijpen.

Ik snap je achterliggende punt heel goed, maar vindt nog steeds dat je hele post kant nog wal raakt..
Hoe je van een bekeuring voor een loslopende hond naar >er lopen moordenaars vrij rond naar >de wereld is te vol komt is gewoon een beetje raar. Het gaat erom of ts terecht een bon heeft gehad of niet. Niet of de wereld te vol is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:38

Ik vind t terrecht dat je bekeurd bent echter vraag ik me af of je per hond of per situatie bekeurd mag worden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:40

Overigens, je mag op bokt niet andermans account gebruiken, ook die van je dochter niet.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:47

de boa bepaalt de hoogte van de boete niet hoor, daar is ofwel de rechtbank ofwel een bestuursorgaan voor. verder weet je dat je dieren daar niet los mogen lopen. wat andere wel of niet doen, doet niets af aan de begane overtreding.


ik denk ook wel dat het gesprek met de boa wat langer was, aangezien hij ook jouw persoonsgegevens moet hebben, anders weet hij niet wie hij als overtreder in het verbaal moet zetten.

persoonlijk vind ik direct een proces verbaal wat heftig, had eerder een schriftelijke waarschuwing gegeven.

je bent trouwens altijd vrij om bezwaar aan te tekenen op het verbaal. ik zou wel met betere argumenten komen dan wat je nueen schrijft.