Rechtzaak ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Jozwart
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-11-19

Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 17:09

Wie kan mij helpen
Ik ben opzoek naar ervaringen in een rechtzaak met betrekking tot paard die achteraf rontgelogisch ongeschikt blijkt te zijn voor het aangekochte doel
En waarvan het paard klinisch niet is gekeurd bij aankoop


Gwenvd
Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:11

Stuur maar pb, helaas ervaring

Strooigoed

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:11

Ik heb er geen ervaring mee, maar zo op het eerste gezicht lijkt me dit een zinloze rechtszaak. Als je er voor kiest om een paard niet te keuren bij aankoop, dan accepteer je daarmee (lijkt mij/denk ik) dat het paard eventuele gebreken kan hebben.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:17

Misschien kun je iets meer info geven? Wat is er afgesproken bij de koop? Is hij wel rontgenlogisch gekeurd maar niet klinisch? Of helemaal niet gekeurd? En wat is er afgesproken met de oude eigenaren over het terug brengen van het paard? Dan kunnen mensen je misschien beter helpen :)

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:24

Je zal hier je verhaal eerst wat uitgebreider moeten delen, het eerste dat in mij opkomt is dom dom, want je hebt je eigen onderzoeks plicht niet vervuld en je hebt geen poot om op te staan.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

listiglistje
Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:28

Zeker als je doelen hebt..... waarom niet (over)keuren, je hebt onderzoeksplicht als koper.

Duur leergeld, achteraf niet huiliehuilie doen omdat je vooraf 400 euro wil uitsparen.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:37

Maakt ook uit of je een paard particulier koopt of bij een handelsstal.Als koper heb je onderzoek plicht,ik weet niet aan hoever je daar aan voldaan hebt.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:43

Jozwart schreef:
Wie kan mij helpen
Ik ben opzoek naar ervaringen in een rechtzaak met betrekking tot paard die achteraf rontgelogisch ongeschikt blijkt te zijn voor het aangekochte doel
En waarvan het paard klinisch niet is gekeurd bij aankoop

Wanneer iemand een paard koopt zonder keuring en wanneer er dan toch problemen opduiken dan hoop ik voor de huidige eigenaar dat hij/zij niet ook nog eens naar de rechtbank stapt want dat is weggegooid geld. Dit op basis van wat jij schrijft want wanneer het dier niet klinisch gekeurd is zal er ook geen rontgen keuring zijn geweest.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:21

Misschien als je kunt bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek van het paard en dat verzwegen heeft ondanks dat jij hebt aangegeven wat je gebruiksdoel was,en dat hij heeft gezegd dat het paard daar geschikt voor was? En dat jij de verkoper vertrouwde en daarom dacht dat keuren niet nodig was?

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:27

Het ligt eraan of er bij een handelaar is gekocht of een particulier als het gaat om een onderzoeksplicht. Als je meer wil weten stuur maar een PB

Ipsilonka
Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:48

Ben je de koper of de verkoper?

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:01

anjali schreef:
Misschien als je kunt bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek van het paard en dat verzwegen heeft ondanks dat jij hebt aangegeven wat je gebruiksdoel was,en dat hij heeft gezegd dat het paard daar geschikt voor was? En dat jij de verkoper vertrouwde en daarom dacht dat keuren niet nodig was?



Jouw beredenatie gaat idd op als de verkoper bv eerder al foto's heeft laten maken en er iets aan het licht kwam (en dit bij verkoop dus achter heeft gehouden).

Maar ik denk dat het al een ander verhaal wordt stel, voor zit een onschuldig chipje oid en paard is nu kets slecht achter. (terwijl er bij eerdere foto's bv bij verkoper niets te zien was)

Zie dan maar eens als koper een causaal verband aan te tonen..............

Hoe dan ook een rechtzaak oid zal altijd een lastige worden (met vaak een zeer onzekere uitkomst).


Sowieso is een klinische keuring wel het minste wat je kunt doen, (en eventueel röntgenologisch). Wat was/is het beoogde doel met het paard?

Dit lijkt mij dan ook weer een typisch geval iig de klinische keuring van verkeerde zuinigheid.

Hoe duur was het paard eigenlijk?

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:09

Je mag PBen ook ik heb ervaring met een rechtzaak omtrent een paard.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rechtzaak ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:39

Ts wat wil je met je vraag? Wil je een juridisch advies of wil je echt ervaringen horen? Want op Bokt zitten een hele hoop mensen die denken juridische kennis te hebben, maar dat niet hebben.

En ervaringen zijn lastig te delen omdat elke zaak weer andere feiten en omstandigheden kent waardoor de uitkomst heel anders kan zijn.

Gwenvd
Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:45

Babootje schreef:
Het ligt eraan of er bij een handelaar is gekocht of een particulier als het gaat om een onderzoeksplicht. Als je meer wil weten stuur maar een PB


Dit inderdaad. Als particulier weet je vaak niet beter, als handelaar wel en kan het al genoeg zijn als je als koper vraagt of paard gezond is zonder dat er een dierenarts aan te pas komt voor een keuring.

Strooigoed

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:03

Ipsilonka schreef:
Ben je de koper of de verkoper?


Ik denk dat je gelijk hebt :D Verkoper die op bokt wat kennis komt opdoen. Hij/zij heeft mij in ieder geval geen PB gestuurd.


Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:07

Gwenvd schreef:
Babootje schreef:
Het ligt eraan of er bij een handelaar is gekocht of een particulier als het gaat om een onderzoeksplicht. Als je meer wil weten stuur maar een PB


Dit inderdaad. Als particulier weet je vaak niet beter, als handelaar wel en kan het al genoeg zijn als je als koper vraagt of paard gezond is zonder dat er een dierenarts aan te pas komt voor een keuring.


Klopt. Via een handelaar geniet je als koper bescherming op basis van de consumentenkoopwet. De wet gaat ervan uit dat de handelaar "als professional" moet weten welke waar hij/zij verkoopt. De zogenaamde onderzoeksplicht is in dat geval ondergeschikt aan de mededelingssplicht van de verkoper. De koper mag erop vertrouwen dat het paard niet kreupel is als de verkoper dat zegt. Daaarom geldt voor een periode van een half jaar na aankoop een zogenoemde omgekeerde bewijslast. Als het paard in die periode kreupel wordt moet de verkoper aantonen dat het paard dat niet was op het moment dat het paard aan de koper werd overgedragen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:25

Dit topic is aangemaakt met een schaduwaccount vandaar dat ik een slotje plaats.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers