Een 60 parcours springen met springangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:55

Je zal een hoop positieve ervaringen op moeten doen om de angst te verminderen of zelfs weg te krijgen, misschien ga je het ooit zelfs wel leuk vinden!
Maar het is dus wel een kwestie van zoveel mogelijk doen.

Maar dan wel op een braaf leerpaard wat alles springt zodat je bijna alleen maar hoeft mee te liften. En onder goede begeleiding.

Mijn nichtje had na wat nare vallen op de manege ook een behoorlijke springangst, met mijn pony begonnen met wat drafbalkjes en later galopbalken, toen ze hem op die balken goed kon laten uitkomen hebben we daarna wat balkjes met daarachter een sprongetje gezet zodat ie precies uitkomt voor de hindernis, ze hoefde zich dus eigenlijk alleen maar op de galopbalken te focussen wat goed ging want dat had ze inmiddels al zovaak gedaan, dat sprongetje daarachter springt ie vanzelf wel.
Het hielp haar om juist met die balken bezig te zijn en minder met de hindernis zelf.
Daarna steeds iets minder balken tot het alleen nog maar een sprongetje is en dan wat de hoogte in.
Als dat goed gaat steeds wat meer hindernissen erbij.

Veel paarden springen vanaf 60 cm ook juist fijner dan wanneer het lager is omdat ze er dan zo overheen kunnen huppelen.

Mijn nichtje is inmiddels volledig van haar springangst af, puur door het vaak te doen op een brave pony waarbij ze eigenlijk alleen maar hoeft te sturen en verder mee kan liften.
Inmiddels springt ze 1 meter met hem, is ze een paar keer wezen crossen en springt ze ook af en toe weer met andere paarden. Het kan dus echt wel om van je angst af te komen!

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 21:38

Djali schreef:
Wat jij nodig hebt is een super braaf paard dat rustig elke sprong neemt zonder weigeringen en wegrennen. Dan krijg je er zo weer véél plezier in :)


Wie helpt me aan dit gouden paardje? Want dat denk ik inderdaad ook.

Kendra, ik heb helaas geen eigen paard...

Bigone, helaas beschik ik niet over een eigen paard. En ben bang dat yoga voor mij aafrechts gaat werken..

Milou, zou ik eens gaan doen. En tja klopt. Ik denk sowieso dat ik zolang het mogelijk is me buiten de spring genre ga houden op werkgebied haha.
En klopt, ik heb ongeveer 1 keer in de 2 week les op school. Maar of ik er nou echt wat leer of geholpen wordt met mijn problemen. Er zijn genoeg klasgenoten die beter rijden dan mij. En de paarden zijn 9 van de 10 manegepaarden die ''te stout zijn'' en moeten wij ons er maar mee redden. Erg jammer.

bcd94, ik hoop inderdaad dat paard te gaan vinden. En handig idee dat van die balkjes. Zal hem onthouden, dankjewel!

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:52

Ik heb je een pb gedaan. :)

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:57

Wat jammer dat sommige dingen jarenlang hetzelfde blijven...!


Namira schreef:
Daarbij zijn die paarden grotendeels pittige manegepaarden die genoeg durven flikken tijdens het springen en dat maakt me ongerust.
Ik heb het elke keer tijdens het springen aangegeven en het is of, nou dan ga je niet.
Of (ja en dan ben ik misschien een softie die daar niet tegen kan) er wordt naar je geschreeuwd ''Nu ga je er over en je blijft zitten!'' Door die laatste ben ik gevallen.

"Als het niet zo triest was, zou je er om lachen".
De 'instructeur' heeft klaarblijkelijk geen enkel idee hoe een en ander echt aan te pakken en op te lossen en kiest voor een combinatie van grof doen en het bij jou neerleggen.
(En ik snap die ''pittige'' manegepaarden ook wel - als er zo wordt lesgegeven.)

Resultaat: je valt, wat je angst vergroot en je vertrouwen verkleint.
Citaat:
Denk dat ik inderdaad toch echt meer ''risico'' moet gaan nemen. En hoop gewoon dat een rustige instructeur en fijn paard mij daarbij gaan helpen.

Vind het lastig wat ik moet geloven. Het ene moment zegt een docent dat iedereen gaat zakken en dat je hard aan de bak moet. En het andere moment moet je ''gewoon een goeie dag hebben'' dan moet het een piece of cake zijn...

Een braaf leenpaard oid, gecombineerd met iemand die kan lesgeven.

En wellicht ook vroeger of later gewoon een klacht indienen bij de school en/of "stemmen met de voeten".

Voor een opleiding die zichzelf zo onprofessioneel opstelt moet je nul risico's nemen.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:28

Wat gek ik heb de opleiding gedaan op een andere plek, maar in een super leuk team van instructeurs en voor de Orun opleiding was er een extern iemand met zeer veel ervaring die dat ook goed over kon brengen. De paarden van de opleiding waren ook heel leuk en voor elk niveau en ruiter wel een geschikt paard.

Voor het springen is een brave geroutineerde springer nu wel de beste optie, maar ook dan moet je wel durven. Zoek een plek waar je fijn weer het vertrouwen kunt terug winnen. Misschien is er wel iemand van je klasgenoten met een eigen paard die je wil helpen.


Evt kun je ook nog een oproepje op fb plaatsen. Zijn vast wel mensen in de omgeving die je willen helpen.

Hoop nog dat dit je motiveert: 60 cm springen is officieel een B parcours voor A/B pony’s dus een schofthoogte tot 1.27m.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 22:31

MissJG schreef:
Ik heb je een pb gedaan. :)


Je hebt reactie :o


Janneke, die val van mijn les is ook gekomen door een instructeur die heel erg is volgens het boekje en de theorie. Zo werkt het volgens de theorie dus doe dat en het werkt. Als het niet werkt doe jij het verkeerd. Zei heeft eigenlijk geen boodschap aan dat het paard het lastig vind of het niet kan.

SumSum, oke! mag ik vragen waar jij de opleiding hebt gedaan?
Ik heb ook wel een klasgenootje waarvan ik op haar paard mag rijden. Alleen die kan ook niet springen dusja daar kom ik ook niet verder mee.

En voor de rest is het zo jammer dat het allemaal zo ver uit ligt. De ene woont daar en de ander heeeelemaal daar...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:35

Als je een paard hebt dat alles vanzelf springt valt 60 echt heel erg mee. Heb ooit een 60cm wedstrijd gesprongen en zelfs die oxer ging goed en viel mee. Alleen raakte ik op de een of andere manier uit balans en stuiterde ik op de grond :') Maar dat was niet tijdens de sprong.

Dusja, met een braaf paard en verstand op nul is die 60cm een lachertje achteraf :')

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:04

Sinds wanneer word er een examen springen/dressuur afgenomen voor de opleiding paardenhouderij?

Ik heb mijn diploma in 2009 behaald en was de "manegeruiter" van de opleiding en had ook totaal geen groot talent/ambitie/geld om ruiter te worden.
We hadden 1x per week les en soms ook springles, waar sommige zonder blikken op blozen over een 125cm oxer heen knalden scheet ik bijna in mijn broek bij 90cm. Hoe kunnen ze dan een examen met cijfers verwachten als het niveau zover uit elkaar ligt. Ik had daardoor het cijfer 3 op mijn cijferlijst staan een keer -O- na een goed gesprek is die eraf gehaald en werd er vergeleken met mijn niveau en had ik ineens een 9 :j
Ook hadden we een klasgenoot die op hoog niveau mende maar zet haar in het zadel en ze bakte er niets van even cru gezegd.

Wel moeten we voor het ruiterbewijs examen doen en daarvoor een 60cm parcoursje springen misschien bedoelen ze dat?

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:49

Wij hadden de praktijklessen bij PTC+ in Oenkerk. Dat bestaat helaas niet meer. Hier kregen we 1x per 2 weken een hele dag les. Naast Orun ook ruiterbewijs, koetsiersbewijs enkel en dubbelspan, EHBO paard, bekappen enz. Heb er zelfs 1 stage gedaan.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:52

Op de manege in Vlagtwedde staat een paard, Ilera, waarop ik mijn angst heb overwonnen. Paard springt áltijd en kan zelf de afstand inschatten. Op dat paard durfde ik alles te springen (nouja, ik liftte mee) :P

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:56

Het is inderdada jammer dat je ver weg woont TS. Ik heb ook zo'n 'automaatje'. Geeft heerlijk veel vertrouwen.
Onwijs jammer dat ze je op school niet verder kunnen helpen. Op zich snap k je instructeur wel met 'blijf zitten en ga eroverheen', want in principe moet je niet nadenken over de sprong, maar 'gewoon gaan'. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan met angst!

Wat gebeurt er trouwens dat het paard doet dat jij eng vindt?

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:01

Neem losse lessen bij een spring-instrusteur in de buurt.
Een stalgenootje van mijn wilde haar Orun-2 halen, maar was ook doodsbang voor springen. Ze moest een parcourtje van 60 springen en is daarop hard gezakt, Inrijden kreeg ze hoge voldoendes, maar ze verstijfde gewoon splitseconds en het paard weigerde.. Nu volgt ze lessen in de avond, gewoon één keertje in de week en gaat als een speer.
Ze vindt het nu ook écht leuk en gaat ergens komende maanden opnieuw voor Orun-2. :D
Volgens mij heeft ze nu net vijf lesjes gehad, dus zo snel kan het wel gaan met hulp..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:02

Namira542 schreef:
MissJG schreef:
Ik heb je een pb gedaan. :)


Je hebt reactie :o


Janneke, die val van mijn les is ook gekomen door een instructeur die heel erg is volgens het boekje en de theorie. Zo werkt het volgens de theorie dus doe dat en het werkt. Als het niet werkt doe jij het verkeerd. Zei heeft eigenlijk geen boodschap aan dat het paard het lastig vind of het niet kan.

SumSum, oke! mag ik vragen waar jij de opleiding hebt gedaan?
Ik heb ook wel een klasgenootje waarvan ik op haar paard mag rijden. Alleen die kan ook niet springen dusja daar kom ik ook niet verder mee.

En voor de rest is het zo jammer dat het allemaal zo ver uit ligt. De ene woont daar en de ander heeeelemaal daar...


Doe jij de opleiding in barneveld ? Want dan kan ik je wel aanraden om een paar springlessen bij de dragonder in Veenendaal te nemen van Gerda . Als er iemand is die kundig is , is zij het wel. echt een topvrouw .

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:21

Hier een ervaringsdeskundige..

Na een val waarbij het paard boven op mij viel en ik mijn sleutelbeen heb verbrijseld durfde ik ook geen hindernis meer te springen. Ik deed destijds deurne en moest toen ook examen afleggen in het springen.

Ik heb het enorm getroffen met mijn stage destijds. We zijn begonnen met simpelweg balkjes draven en uiteraard dressuurmatig het zo voor elkaar te hebben dat ik ten alle tijde controle heb. Ik reed geen dag meer zonder balkjes in de rijbaan. Al was het er maar 1 die midden in de rijbaan lag!

Vervolgens reed ik alleen maar balken parcoursen.

Dit hebben wij langzaam uitgebouwd.
Rustig lijntjes springen, controle controle controle want dat gaf bij mij zelfvertrouwen!

Dit werd langzaam uitgebouwd en kwamen er steeds meer hindernissen bij en voordat ik het wist reed ik op 50 cm gewoon een net rondje.

Ik had toen het geluk dat ik dit ook nog eens op andere paarden kon doen en hiermee groeide mijn zelfvertrouwen nog meer, maar het meeste heb ik toch op mijn huidige paard gedaan.

Ondertussen zijn we 8 jaar verder tussen mijn val en nu en ik spring alles en ben ik M startgerechtigd.

Tussen mijn val en mijn angstige periode zat 2 jaar.


Ik denk denk echt dat je het kan, het is volhouden en oneindig veel lessen en vertrouwen opbouwen

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:27

Hier ook ooit de opleiding paardenhouderij gevolgd. Heb zelf vroeger L gesprongen, maar flink angst ontwikkeld. Bij mij was het vooral omdat ik zag als het niet uit kwam en dan werdt ik bang en ging ik lopen "prutsen" aan mijn paard.
Voor het ruiterbewijs moest er inderdaad een stijltje en oxertje van 60cm worden gesprongen. Ik deed nooit mee aan de springlessen, maar had gevraagd om dat ene specifieke springpaard daar waar ik alleen mee op buitenrit was geweest. Paardje was zo heet op de sprong dat ik geen tijd had om na te denken, maar alleen bezig was met zitten en tegen houden en dan was ik er al over voor ik het wist.
Uiteindelijk waren we klaar en dacht ik nog als ik dit paard langer zou rijden dan zou ik er zelfs weer plezier in krijgen.

Ga eens kijken wat voor jou werkt. Vraag anders om een draf/galop balk dan kun je daar "inspringen"en gaat het eigenlijk altijd goed. Tenzij ze hem op een verkeerde afstand neerleggen.

theemutsjuh

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: AARLANDERVEEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:27

Ik ken manege Gasselte, daar kun je vast lessen nemen. Evt kun je vragen of Rene rekker les kan geven. Hij begint heel laag. Wel duidelijk zijn dat je angst hebt :) als je 1x een proefles doet weet je meteen of het klikt. Het is belangrijk dat ze focussen op laag beginnen, houding voor en boven de sprongen. Dat moet eerst goed gaan voordat je hoger gaat. Als ze je direct op 50/60 zetten zijn ze niet goed bezig.

Als je meerdere proeflessen bij verschillende instructeurs aanvraagt neem dan gewoon iemand mee die jou grenzen bewaard, zodat je niet nog meer angst krijgt omdat de instructie je pusht.

Je komt er wel *\o/*

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 15:28

Hoow, dit topic is een beetje verwaterd.
Maar ik had alles al wel gelezen maar geen tijd gehad te reageren.

Bedankt allemaal voor de reacties en zaten echt goede adviezen bij en ik ga er ook zeker wat me doen.
Ik ga het ook nogmaals bij school aankaarten.

Maar ik mag jullie wel met trots mededelen dat ik het eerste sprongetje alweer gemaakt heb afgelopen vrijdag. Dit voelde zo fijn en heeft ook alweer een beetje het eerste vertrouwen geschept.
Ik had vertelt in de beginpost dat ik al vorig jaar over 1 klein flutkruisje gehupst was. Nou, met datzelfde paard heb ik afgelopen vrijdag al (onbewust) 50 cm gesprongen.

Had les van een vrouw waar ik al de hele opleiding de ''theoretische praktijk" van krijg zoals exterieur en verbandleer enzo. Maar nog nooit rijles. En verbaasde me er serieus best wel over hoe goed deze vrouw bij kon motiveren.

Had echt gedacht dat het maar 20/30 cm was wat ik gesprongen had. Totdat ik haar toch even moest vragen hoe hoog het was. Tot mijn stomme verbazig dus 60 cm.

Er is nog zeker genoeg werk aan de winkel. Maar met dit paard heb ik er al een stuk meer vertrouwen in dat ik het echt kan!! *\o/*