Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 10:28

Hallo,
Wij overwegen om naar de grensstreek Duitsland te vertrekken, zijn er bokkers die dit ook gedaan hebbben?
Wij zien dat er meer mogelijkheden zijn t.o.v Nederland. Wij zijn geïnteresseerd in de dingen die je vooral tegen zijn gevallen.. En hoe je je de financiering hebt gedaan. En de dingen waar je echt rekening mee moet houden. Mijn man is behoorlijk enthousiast, maar ik ben sceptisch. Het kan niet alllemaal prachtig zijn?

Ik hoop op opbouwende en ervaringsdeskundige reacties waar wij iets mee kunnen.

Ook mag je natuurlijk ook een reactie via PB schrijven.
Laatst bijgewerkt door dewilderoos op 19-05-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:43

Ik volg mee, aangezien ik ook erover denk om een huis in Duitsland net over de grens bij Coevorden te kopen.
Zit ook met heel veel vragen.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 10:50

Je kan ze hier ook stellen, dan kunnen we samen leren!

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:02


Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:24

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de situatie. Wil je een huis kopen of huren? Blijf je in Nederland werken? Heb je kinderen en zo ja, gaan die mee? En waar wil je ze dan eventueel onderwijs laten volgen?
Mijn advies is om alles geregeld te hebben voor je vertrekt, omdat de Duitse burocratie nog wel eens de zaken wil vertragen.
Op https://grenzinfo.eu/eur/nl/ kun je ook veel informatie vinden mbt tot het verhuizen naar Duitsland in verschillende situaties. Ook kun je daar contact opnemen voor specifieke vragen en die mensen kunnen je gewoon in het Nederlands adviseren, super praktisch!

Mijn ervaring met Duitsland is eigenlijk alleen maar positief. Instanties zijn erg behulpzaam, de mensen vriendelijk, er is zoveel meer ruimte (ik woon in een buitenwijk van een stad) en ik vind het leven hier goedkoper.
Wat ik wel minder vind, is dat je hier als zelfstandige best wel een achterstand hebt. Alles wordt dan ineens een stuk duurder, waardoor je dus ook regelmatig ziet dat zelfstandigen nog een deeltijd baan hebben bij een werkgever, om zo hun sociale lasten veilig te stellen als zorgverzekering enz.
Maar mij bevalt het hier echt prima en ik zou voor geen goud meer terug willen naar Nederland!

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:26

Hmm ja wat wil je weten?
Het stelt niks voor, huis bekijken, bod doen, naar de bank, tekenen en verhuizen.
Financiering bij een Duitse bank (in ons geval Volksbank).
We wonen hier nu 4 jaar en ik kan niks bedenken wat me tegen valt :')

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:31

Als Duitslandbokker die terug moet richting NL (vanwege werk wederhelft) kan ik je vertellen, op het moment zijn de banken meer dan lastig. Ons huis staat te koop, en we zijn al bij koper nr 4 die de hypotheek niet rond krijgt. En dan echt niet van hij kan het niet betalen, hij heeft meer dan de helft van aankoopbedrag aan eigen geld, maar resthofen hebben blijkbaar geen waarde meer en als ze moeite moeten doen (en die rekenmachine echt moeten gaan gebruiken) haken ze af. Eigen woorden bank, geld in Nederland kunnen ze niets mee. Dat kunnen ze niet verifiëren. En dan heb je het over de zusterbank van de rabo.
Hoe was dat ook alweer met dat ene Europa?? Oja die had ik de sloot ingesmeten. Ik baal nu echt iets meer dan een beetje. Wij kunnen nl niets tot ons huis verkocht is. Aangezien de banken in NL al net zon leuk spelletje spelen. Overbruggingskrediet tussen die beide landen kan je ook vergeten.

Als je al zoekt in Dld. zorg dat je een vaste en goede baan hebt. De bewijzen daarvan kunt overleggen. En hou er rekening mee dat in Dld alleen maar 80% gefinancierd wordt. Je moet echt eigen geld meenemen.
Nederlandse banken doen vrijwel niets meer in Dld. aan hypotheken. Ze sturen je allemaal door naar de Duitse bank (die dus niks wil). Oja en leeftijd doet ook heel veel op het moment. Een hypotheek in Dld gaat in principe maar tot je 67. De ouder je bent de lastiger wordt het dus ook om hier te kopen. Of je krijgt echt een hele leuke, niet te betalen, hypotheekbedrag per maand. Moet een hyptoheek langer lopen, moet je alle gegevens van je pensioen ed. inleveren. En dan wordt er gekeken of dat draagbaar is. Bij niet, weer geen hypotheek.

Ik heb echt 15 jaar met heel veel plezier in Dld. gewoond. En zou normaal ook niet eens terug willen naar NL. maar het moet gewoon vanwege het werk van wederhelft.
Mij is het niet tegengevallen toen wij vanuit NL hierheen verhuisd zijn, maar goed ik tel niet. Ik ben al mijn leven lang grensbewoner en heb van kleins af aan al met Duitsers te doen gehad.
Er zijn wel wat dingetjes die anders zijn, maar het ligt er ook heel erg aan waar je woont hoe groot die verschillen zijn. En hoe goed je geaccepteerd wordt door de buurt. Er zijn echt nog delen langs de grens waar je als Nederlander er niet tussenkomt. Hoe lang je er ook woont.
Waar wij zitten wordt je gewoon opgenomen. Doen ze niet moeilijk als je bv niet mee wilt doen in de Nachbarschaft (had ik gewoon geen tijd voor) en ik lach me altijd rot als de buurman (echte Duitser) op zondag weer een bak lawaai staat te maken. Zit hem er ook altijd mee te pesten :'). Hier staan ze altijd voor elkaar klaar. En als het nodig is kan ik altijd een beroep doen op mijn buren.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:07

Rina die ervaring met de Duitse bank hier totaal niet.
In januari zijn er nog vrienden van ons hierheen verhuisd.
Was geen enkel probleem met de hypotheek.
Bij welke bank zit jij?

Wij hebben ook goed contact met onze buren.
Wonen dan allemaal wel een km uit elkaar...
Maar er woont hier ook een Nederlandse jongen alleen en die wil niks van doen hebben net de buurt, die hoeft dus ook niet te verwachten dat als er wat is, hij hulp krijgt uit de buurt.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:08

wij hebben die ervaring ook met de bank, ligt vooral heel erg aan de bestemming die op je huis rust.
zal later nog wel even meer typen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:18

Wat je in NL in het verleden veel had is dat huizen voor markwaarde gefinanciert werden en niet voor bankwaarde (ofwel over financiering). Wat in Duitsland (en bij ons in Zwitserland) meer speelt is de daadwerkelijk geschatte waarde.
Als je dus een huis gekocht hebt voor 2 ton en je doet geen waarde vermeerderende of waarde behoudende renovaties als je daar woont dan kan de bank zeggen dat het nu nog maar 1.5 ton waard is. Dan krijgt de koper hooguit 1.5 ton gefinanciert en moet dan 20% + restbedrag (verschil tussen bankwaarde en verkoopprijs) zelf bijleggen.

Nederlanders willen dit nogal eens af doen als moeilijk doen van de bank, maar het is gewoon kopersbescherming om dadelijk niet met een huis te zitten waar de lening hoger is dan de daadwerkelijk waarde (onderwaarde).

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 13:21

Jee! wat leuk al deze reacties! Hier kunnen we wat mee!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:39

Sizzle schreef:
Als je dus een huis gekocht hebt voor 2 ton en je doet geen waarde vermeerderende of waarde behoudende renovaties als je daar woont dan kan de bank zeggen dat het nu nog maar 1.5 ton waard is. Dan krijgt de koper hooguit 1.5 ton gefinanciert en moet dan 20% + restbedrag (verschil tussen bankwaarde en verkoopprijs) zelf bijleggen.


Sorry moest even volgorde veranderen.
Want bij mij loopt die hele toestand met de bank spaak zoals jij het uitlegd. En wel puur uit het feit dat: hoe wil die bank dan weten hoeveel jij al eigenaar in het huis hebt geïnvesteerd? Dat kunnen ze alleen maar als je financieringen opneemt voor verbouwingen. Diegene die wel verbouwd maar eerst ervoor spaart die hangt dan dus. En waar zou de bank die waarde weg moeten halen? Bank A kan zeggen dit is (gooi eens een nummer) 150.000 euro waard, terwijl bank B zegt dit is 200.000 waard.

Sizzle schreef:
Wat je in NL in het verleden veel had is dat huizen voor markwaarde gefinanciert werden en niet voor bankwaarde (ofwel over financiering). Wat in Duitsland (en bij ons in Zwitserland) meer speelt is de daadwerkelijk geschatte waarde.


Sizzle schreef:
Nederlanders willen dit nogal eens af doen als moeilijk doen van de bank, maar het is gewoon kopersbescherming om dadelijk niet met een huis te zitten waar de lening hoger is dan de daadwerkelijk waarde (onderwaarde).


Ook hier weer hardstikke leuk, maar er is nu een keer wel een marktwaarde. Er zijn plekken waar de huizen veel meer waard zijn geworden, en die zouden daarom dan maar bakken met geld weg moeten gooien omdat de banken zeggen geschatte waarde. Dat is toch ook weer zo mank als het maar kan.

En als voorbeeld daarvoor. Emsland was altijd spotgoedkoop. Maar toen de A31 gereed was, zijn een hoop mensen vanuit het Ruhrgebied richting het noorden verhuisd. Meer ruimte enz enz enz. Gevolg de huizen werden duurder, want er was veel meer vraag dan er aanbod was.
Hier ging dus de marktwerking in werking. En nu moeten die mensen maar ineens voor bankwaarde hun huis verkopen? En ook hier weer wie bepaald wat iets waard is? Diegene die het koopt toch. Als die het huis dat bedrag waard vindt, heeft de bank daar toch geen zeggenschap in. Is toch te gek voor woorden dat een bank gaat bepalen wat jij voor je huis mag vragen. Helemaal in een omgeving waar zulke huizen erg gewild zijn.


ClaudiaHS schreef:
Bij welke bank zit jij?

Heeft hier niets mee van doen. Maar het is toch makkelijk te raden welke bank de zusterbank van de rabo is ;) In het geval van onze 4e koper waren het verschillende en meerdere banken. En ging het puur erom dat hij te weinig inkomen had in Dld. Aldus de bank.
En het verschrikkelijk moeilijk doen van de bank is niet alleen bij ons. We horen dat van heel veel mensen die hun huis te koop hebben staan hier in de regio. Met name bij de resthofen wordt er heel moeilijk gedaan.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:09

Leesvoer genoeg, dit is al deel 5:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1773829&lr=578282861#unread

In de huiskamer, de Duitsland bokker stomen door naar deel 5.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:24

Je bouwt geen aow meer op als je in het buitenkand woont. Weet eigenlijk niet het zit als je in duitsland woont en in nederland werkt ( en dus aow premie afdraagt ?)
Lijkt me wel vervelend als je bijv 20 jaar in buitenkand woont en dan toch nog terugkomt in Nederland.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:51

Ik heb geen idee Truus. Ik ben al 20 jaar huisvrouw. En het werk wat ik nu in Dld. doe is op 450 euro basis. En wederhelft is ZZP-er, dus voor hem gelden al helemaal andere regels. (en tis zijn afdeling zeg ik altijd :+ ).
Maar goed dat is 1 van de minste problemen voor ons. Mede omdat hij toch ZZP-er is. Voor mij begint nu weer het feestje van een etalage van je huis maken, vanwege de bezichtigingen. En ik ben al zon huisvrouw :x

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:04

Als je in het buitenland woont maar in Nederland werkt, bouw je gewoon AOW op.

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:21

Ik woon ondertussen al 12 jaar in Duitsland . Had eerst mijn hypotheek bij de Duitse ABN lopen . Sinds 2017 overgestapt naar de Duitse DSL .
Nu heb ik maar een appartement , maar voor dat geld wat ik nu aan hypotheek betaal kan ik denk ik nergens wat huren .
En ach ... je hebt in beide landen positieve maar ook negatieve dingen .
Ik ben hier top tevreden .

Veel info kun je idd vinden op de ergens hierboven genoemde website .

Verder moet het een goed doordachte keuze zijn . Situatie , voor en nadelen goed afwegen .

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:55

Rina, ik ben geen bank ;)
Ik geef enkel aan wat wij ervaren. Dit is ook de reden dat wij nog steeds huren. Het is nou eenmaal zoals zij dat daar doen. Heeft geen nut om daar over op te winden.

Maar je moet inderdaad zorgen dat je iedere investering kan aantonen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:58

rina schreef:
Als Duitslandbokker die terug moet richting NL (vanwege werk wederhelft) kan ik je vertellen, op het moment zijn de banken meer dan lastig. Ons huis staat te koop, en we zijn al bij koper nr 4 die de hypotheek niet rond krijgt. En dan echt niet van hij kan het niet betalen, hij heeft meer dan de helft van aankoopbedrag aan eigen geld, maar resthofen hebben blijkbaar geen waarde meer en als ze moeite moeten doen (en die rekenmachine echt moeten gaan gebruiken) haken ze af. Eigen woorden bank, geld in Nederland kunnen ze niets mee. Dat kunnen ze niet verifiëren. En dan heb je het over de zusterbank van de rabo.
Hoe was dat ook alweer met dat ene Europa?? Oja die had ik de sloot ingesmeten. Ik baal nu echt iets meer dan een beetje. Wij kunnen nl niets tot ons huis verkocht is. Aangezien de banken in NL al net zon leuk spelletje spelen. Overbruggingskrediet tussen die beide landen kan je ook vergeten.

Als je al zoekt in Dld. zorg dat je een vaste en goede baan hebt. De bewijzen daarvan kunt overleggen. En hou er rekening mee dat in Dld alleen maar 80% gefinancierd wordt. Je moet echt eigen geld meenemen.
Nederlandse banken doen vrijwel niets meer in Dld. aan hypotheken. Ze sturen je allemaal door naar de Duitse bank (die dus niks wil). Oja en leeftijd doet ook heel veel op het moment. Een hypotheek in Dld gaat in principe maar tot je 67. De ouder je bent de lastiger wordt het dus ook om hier te kopen. Of je krijgt echt een hele leuke, niet te betalen, hypotheekbedrag per maand. Moet een hyptoheek langer lopen, moet je alle gegevens van je pensioen ed. inleveren. En dan wordt er gekeken of dat draagbaar is. Bij niet, weer geen hypotheek.

Ik heb echt 15 jaar met heel veel plezier in Dld. gewoond. En zou normaal ook niet eens terug willen naar NL. maar het moet gewoon vanwege het werk van wederhelft.
Mij is het niet tegengevallen toen wij vanuit NL hierheen verhuisd zijn, maar goed ik tel niet. Ik ben al mijn leven lang grensbewoner en heb van kleins af aan al met Duitsers te doen gehad.
Er zijn wel wat dingetjes die anders zijn, maar het ligt er ook heel erg aan waar je woont hoe groot die verschillen zijn. En hoe goed je geaccepteerd wordt door de buurt. Er zijn echt nog delen langs de grens waar je als Nederlander er niet tussenkomt. Hoe lang je er ook woont.
Waar wij zitten wordt je gewoon opgenomen. Doen ze niet moeilijk als je bv niet mee wilt doen in de Nachbarschaft (had ik gewoon geen tijd voor) en ik lach me altijd rot als de buurman (echte Duitser) op zondag weer een bak lawaai staat te maken. Zit hem er ook altijd mee te pesten :'). Hier staan ze altijd voor elkaar klaar. En als het nodig is kan ik altijd een beroep doen op mijn buren.

Misschien een link naar de verkoopadvertentie plaatsen , wellicht bokkers die op jouw plekje willen wonen en voldoende eigen geld hebben!

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:03

resthofe met flink wat grond hebben wel degelijk veel waarde...grond is van 30.000 8 jaar geleden, nu 90.000 gegaan. Het regelen van financiering is echter een stuk lastiger...sterker..ik probeer mijn hypotheek over te sluiten...nederlandse inkomsten tellen niet mee, huis is 3 ton waard, ik betaal het meeste af en wil een kleine hypotheek van 70.000 euro...lukt bijna niet, omdat mijn maandelijkse duitse inkomen te laag is en het nederlandse niet meegefinancierd kan (ik kan gewoon bij mijn oude bank wel krijgen, daar doen ze geen boniteitscheck, maar 8 jaar geleden was het zo geregeld).

Verder weinig nadelen...ben 8 jaar geleden verkast met dochter..dochter zit hier inmiddels op het gymnasium, instanties zijn behulpzaam als je het zelf ff niet weet, het enige wat ik lastig vind is de hierarchie die hier tussen werkgevers en werknemers nog heerst.


Mocht je trouwens een goede nederlandse makelaar zoeken, die in duitse huizen doet, en ook echt zorgt dat alles geregeld is, heb ik nog wel een naam voor je...zij heeft mij destijds onwijs geholpen, heb nog steeds contact met haar.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:40

IHN schreef:
resthofe met flink wat grond hebben wel degelijk veel waarde...grond is van 30.000 8 jaar geleden, nu 90.000 gegaan. Het regelen van financiering is echter een stuk lastiger......


Hou het maar op onmogelijk. Tenzij je dus al hier woont en een hypotheek hebt. Als wij een stuk land zouden kunnen kopen, iets onmogelijks aangezien alles in handen van boeren is die geen stukkie ervan weg willen doen, is de prijs idd gemiddeld een ton hier. 15 jaar geleden zaten ze hier op 30.000. Maar dan was de bank helemaal niet afwijzend. En zou de hypotheek ook binnen de grenzen blijven.
Maar wil je wat anders kopen, wat kwa totaalprijs ongeveer 40.000 euro hoger zou liggen dan als je alleen maar een stuk land zou bijkopen (en waarbij de totale oppervlakte van het object ook een halve Ha meer zou zijn). En je komt op een niet meer te betalen hypotheek. Omdat in dat geval een nieuwe hypotheek nodig is en de leeftijd in werking komt.

Overigens ook uit directe bron, nee zelfs een object met veel land (1,6 Ha was landwirtschaftlich en 2,2 Ha was wonen) met echt een hele nette prijs 240.000 euro. 12 serieuze kopers, geen hypotheek. Huis had geen waarde meer volgens de bank. Dit was een huis wat wij bekeken hebben, en het bleek van een kennis te zijn.

IHN schreef:
ik probeer mijn hypotheek over te sluiten...nederlandse inkomsten tellen niet mee, huis is 3 ton waard, ik betaal het meeste af en wil een kleine hypotheek van 70.000 euro...lukt bijna niet, omdat mijn maandelijkse duitse inkomen te laag is en het nederlandse niet meegefinancierd kan (ik kan gewoon bij mijn oude bank wel krijgen, daar doen ze geen boniteitscheck, maar 8 jaar geleden was het zo geregeld).


Ja precies dit. Daar loopt onze 4e koper ook tegenaan. Er wordt zo makkelijk gedaan van het kan zo. Dat zo is niet meer.

@Sizzel ik wind me niet op. Ik probeer alleen maar uit te leggen dat de instelling van de banken zo krom en scheef is als het maar kan en van een willekeur uitgaat die niet navolgbaar is. Het maakt het voor potentiële kopers, met name uit NL, echt een heel stuk lastiger om nu nog iets te kunnen kopen. En dat is gewoon zo jammer. En staat ook helemaal los van het feit dat wij ons huis te koop hebben.
Ik hoor zelfs dingen van buren waarvan ik me dan echt achter de oren begin te krabben, als in: ze zitten eigenlijk compleet vast als ze hun eerste huis gekocht hebben. En kunnen bijna niet, mochten ze ooit willen, ergens anders heen. Mijn buurman bv stond er echt van te kijken dat ik in mijn leven al 6 keer verhuisd was. Hij woont in zijn ouderlijk huis en al zou hij willen hij kan er financieel gezien niet eens weg.

bigone schreef:
Misschien een link naar de verkoopadvertentie plaatsen , wellicht bokkers die op jouw plekje willen wonen en voldoende eigen geld hebben!


Heel eerlijk Bigone, vind ik dit wel een rotopmerking. Mag mss niet zo bedoeld zijn, maar zo komt hij wel over. Het gaat helemaal niet om voldoende geld. Het gaat erom dat het nu echt niet meer zo makkelijk is een huis te kopen of verkopen.
En het is gewoon balen omdat je je ingesteld hebt op: het is verkocht, je al op zoek bent naar een ander huis, je huizen bezichtigd, een huis vindt waar je ook echt voor valt, en we nu al voor de 2e keer de koop van een huis op 0 kunnen zetten omdat de verkoop weer eens spaak loopt. Mag ik dan even balen?
En nee ik ga geen links geven, als iemand zoekt en ze willen info kunnen ze me rustig een PB sturen.

Echt een paar jaar geleden was het veel makkelijker. Onze 4e koper heeft 4 jaar geleden voor zijn zoon (die zelf op dat moment nog geen hypotheek kon aangaan) een huis gekocht in Dld. Met een kwart van het aankoopbedrag naar de bank en de hypotheek was zo rond. Vorig jaar is het huis van mijn schuin-tegenover-buren verkocht (prijs gelijkwaardig aan die van ons). Ook aan Nederlanders, die zelfs alleen maar een NL webshop hadden als inkomen, geen probleem.
Alleen nu, nu willen de banken echt helemaal niets meer. En wat ik al schreef het is echt niet alleen wij die dat merken.

IHN schreef:
Mocht je trouwens een goede nederlandse makelaar zoeken, die in duitse huizen doet, en ook echt zorgt dat alles geregeld is, heb ik nog wel een naam voor je...zij heeft mij destijds onwijs geholpen, heb nog steeds contact met haar.


Ons huis komt niet meer in NL te koop. We hadden een Nederlandse makelaar en hij stond ook alleen maar in Nederland aangeboden. Nu komt hij bij een Duitse makelaar erin.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:49

Land kopen lukt ons inderdaad ook niet, welliswaar niet Duitsland maar het systeem is hetzelfde.
In NL gaan ze uit van de marktwaarde, maar hier van de verzekerde waarde en land heeft een verzekerde waarde van 0.
Hypotheek kan dan alleen mits er al concrete bouwplannen klaar liggen.

Wij proberen al een tijd te kopen, we hebben de 20% wel, maar hebben geen extra ‚laatje‘ waar even een ton overwaarde in ligt :+
Als de rente weer stijgt gaan de huisprijzen zeer waarschijnlijk weer omlaag en dan wordt het wellicht haalbaar (voor ons).

Echter zeker wel iets om over na te denken als je wél de financiering krijgt of je er ook ooit weer vanaf kan.

Tevens goed informeren over ziektekostenverzekering. Duitsland heeft wel een beetje een handje om boven modaal verdienende buitenlanders in de duurste prive klasse in te schalen.

TS, als ik jou was zou ik gewoon bij verschillende banken jezelf laten inlichten.
Er zijn conservatieve banken die je geen risico laten nemen maar ook de meer commerciele banken die vooral denken aan hun inkomst (hogere leningen) en het geen probleem vinden om de klant een hoog risico te laten lopen. Door een beetje te ‚shoppen‘ zonder haast weet je daarna beter wat realistisch is.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:13

rina schreef:
IHN schreef:
resthofe met flink wat grond hebben wel degelijk veel waarde...grond is van 30.000 8 jaar geleden, nu 90.000 gegaan. Het regelen van financiering is echter een stuk lastiger......


Hou het maar op onmogelijk. Tenzij je dus al hier woont en een hypotheek hebt. Als wij een stuk land zouden kunnen kopen, iets onmogelijks aangezien alles in handen van boeren is die geen stukkie ervan weg willen doen, is de prijs idd gemiddeld een ton hier. 15 jaar geleden zaten ze hier op 30.000. Maar dan was de bank helemaal niet afwijzend. En zou de hypotheek ook binnen de grenzen blijven.
Maar wil je wat anders kopen, wat kwa totaalprijs ongeveer 40.000 euro hoger zou liggen dan als je alleen maar een stuk land zou bijkopen (en waarbij de totale oppervlakte van het object ook een halve Ha meer zou zijn). En je komt op een niet meer te betalen hypotheek. Omdat in dat geval een nieuwe hypotheek nodig is en de leeftijd in werking komt.

Overigens ook uit directe bron, nee zelfs een object met veel land (1,6 Ha was landwirtschaftlich en 2,2 Ha was wonen) met echt een hele nette prijs 240.000 euro. 12 serieuze kopers, geen hypotheek. Huis had geen waarde meer volgens de bank. Dit was een huis wat wij bekeken hebben, en het bleek van een kennis te zijn.

IHN schreef:
ik probeer mijn hypotheek over te sluiten...nederlandse inkomsten tellen niet mee, huis is 3 ton waard, ik betaal het meeste af en wil een kleine hypotheek van 70.000 euro...lukt bijna niet, omdat mijn maandelijkse duitse inkomen te laag is en het nederlandse niet meegefinancierd kan (ik kan gewoon bij mijn oude bank wel krijgen, daar doen ze geen boniteitscheck, maar 8 jaar geleden was het zo geregeld).


Ja precies dit. Daar loopt onze 4e koper ook tegenaan. Er wordt zo makkelijk gedaan van het kan zo. Dat zo is niet meer.

@Sizzel ik wind me niet op. Ik probeer alleen maar uit te leggen dat de instelling van de banken zo krom en scheef is als het maar kan en van een willekeur uitgaat die niet navolgbaar is. Het maakt het voor potentiële kopers, met name uit NL, echt een heel stuk lastiger om nu nog iets te kunnen kopen. En dat is gewoon zo jammer. En staat ook helemaal los van het feit dat wij ons huis te koop hebben.
Ik hoor zelfs dingen van buren waarvan ik me dan echt achter de oren begin te krabben, als in: ze zitten eigenlijk compleet vast als ze hun eerste huis gekocht hebben. En kunnen bijna niet, mochten ze ooit willen, ergens anders heen. Mijn buurman bv stond er echt van te kijken dat ik in mijn leven al 6 keer verhuisd was. Hij woont in zijn ouderlijk huis en al zou hij willen hij kan er financieel gezien niet eens weg.

bigone schreef:
Misschien een link naar de verkoopadvertentie plaatsen , wellicht bokkers die op jouw plekje willen wonen en voldoende eigen geld hebben!


Heel eerlijk Bigone, vind ik dit wel een rotopmerking. Mag mss niet zo bedoeld zijn, maar zo komt hij wel over. Het gaat helemaal niet om voldoende geld. Het gaat erom dat het nu echt niet meer zo makkelijk is een huis te kopen of verkopen.
En het is gewoon balen omdat je je ingesteld hebt op: het is verkocht, je al op zoek bent naar een ander huis, je huizen bezichtigd, een huis vindt waar je ook echt voor valt, en we nu al voor de 2e keer de koop van een huis op 0 kunnen zetten omdat de verkoop weer eens spaak loopt. Mag ik dan even balen?
En nee ik ga geen links geven, als iemand zoekt en ze willen info kunnen ze me rustig een PB sturen.

Echt een paar jaar geleden was het veel makkelijker. Onze 4e koper heeft 4 jaar geleden voor zijn zoon (die zelf op dat moment nog geen hypotheek kon aangaan) een huis gekocht in Dld. Met een kwart van het aankoopbedrag naar de bank en de hypotheek was zo rond. Vorig jaar is het huis van mijn schuin-tegenover-buren verkocht (prijs gelijkwaardig aan die van ons). Ook aan Nederlanders, die zelfs alleen maar een NL webshop hadden als inkomen, geen probleem.
Alleen nu, nu willen de banken echt helemaal niets meer. En wat ik al schreef het is echt niet alleen wij die dat merken.

IHN schreef:
Mocht je trouwens een goede nederlandse makelaar zoeken, die in duitse huizen doet, en ook echt zorgt dat alles geregeld is, heb ik nog wel een naam voor je...zij heeft mij destijds onwijs geholpen, heb nog steeds contact met haar.


Ons huis komt niet meer in NL te koop. We hadden een Nederlandse makelaar en hij stond ook alleen maar in Nederland aangeboden. Nu komt hij bij een Duitse makelaar erin.

Jammer dat je het blijkbaar een rotopmerking vind, jij wil verkopen en blijkbaar ben je als buitenlandse koper een flinke zak geld of een uitstekende baan in Duitsland nodig om daar nu te kopen dus in dat kader was mijn opmerking geplaatst en niet anders.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:20

Meld je anders is aan op de Facebook Wereldvrouwen, genoeg die je daar kunnen helpen!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:00

Rina , geldt dit alleen voor Nederlanders die iets in DLD willen kopen ?

Hier krijgen we elke maand wel een kaartje van een makelaar in de bus of we ons huis niet willen verkopen , en er is een gillend huizen tekort lijkt wel , dan moeten mensen toch ook een hypotheek kunnen krijgen om te kopen?

Het inschakelen van een hypotheekadviseur kan wel een hoop schelen, toen wij jaren geleden onze hypotheek wilde verhogen kregen we ook overal nee, met zo'n adviesburo net over de grens in Nederland was het zo geregeld...