Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:49

littleroosie schreef:
En trouwens, zo'n stoere cowboy is t niet want na een paar bokken op t zand weet die niet hoe snel die eraf moet en stapt die er ook niet meer op, paard zou alleen nog goed zijn voor de slacht.

Vragen naar meerdere ervaringen, omdat er een poging is gedaan om een aanklacht te doen voor dierenmishandeling maar dat lukt niet. Als er meerdere verhalen komen dan kan er misschien wel iets gedaan worden.

Ja dat vond ik ook mooi. Paard doet helemaal niet buitensporig gek ofzo :')

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:00

Hier mogen alleen ervaringen uit eerste hand toch?

Ik heb prima ervaringen met Anton, die heeft een paar jaar geleden de jonkies bij mij thuis zadelmak gemaakt. Hij werkt inderdaad ook voor een paar grote stallen en hengstenhouders. Ik heb deze filmpjes niet gekeken, maar ik heb niets verkeerds gezien bij mij op het erf en ik was er altijd zelf bij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:06

O wauw ik had dat laatste stukje niet gezien. Gewoon afstappen bij dat bokken. Heel kundig :+ echt super erg maar de eigenaar had ook echt moeten ingrijpen. Dus ja je kunt klacht indienen maar dan zet je jezelf toch als medeplichtige erbij neem ik aan.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:23

Bij wie wil je een klacht indienen dan?

Volgens mij is het niet verboden om een eigen trainingsmethode te hebben en op een onbeleerd paard te gaan zitten

Er zijn veel verschillende methoden, en iedere eigenaar kan zelf kiezen welke methode hij wil

Vroeger was deze methode veel meer gangbaar
Gelukkig zien mensen nu steeds meer in dat het ook op een andere manier kan
En dat er geen paarden met een steekje los bestaan, alleen paarden die niet in een bepaald hokje passen

Enige wat je kunt doen is de verschillende methoden met elkaar ter discussie stellen en zelf als eigenaar streven naar een methode die bij je paard past

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:31

Ik heb alle filmpjes gekeken en het is maar een vreemde manier van beleren. Een paard dat van zichzelf nogal gewillig en onderdanig is zal hij mss zo op weg rijden, zoals het eerste filmpje. Maar het laatste filmpje lijkt mij een normaal paard die normaal reageert op het abnormale gedrag van de berijder.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het beleren op de normale manier ook steeds minder normaal ga vinden. Een paard zonder grondwerk en werk aan de hand voorbereiden vind ik al abnormaal. Ik zeg nu...een paard op de grond M klaar, buik en rugspieren zo getraind dat het een ruiter makkelijk kan dragen en dan pas er op.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:36

poes schreef:
O wauw ik had dat laatste stukje niet gezien. Gewoon afstappen bij dat bokken. Heel kundig :+ echt super erg maar de eigenaar had ook echt moeten ingrijpen. Dus ja je kunt klacht indienen maar dan zet je jezelf toch als medeplichtige erbij neem ik aan.

Moah vind ik niet. Zoals eerder gezegd, werd de eigenaar wellicht net zo overdonderend als het paard.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:40

M klaar aan de hand vind ik persoonlijk overdreven, maar het filmpje dat nessie deelt gaat echt helemaal nergens over.
Zijn timing en het overtollig tikken slaan echt nergens op.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 14-09-20 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:42

Yep dat geloof ik best. Maar als eigenaar dan achteraf klacht willen indienen sja. Ze had ook zelf haar huiswerk beter kunnen doen. Ik vind het heel maf dat deze vent nog werk heeft. En zolang er mensen zijn die zonder nadenken iemand inhuren gebeuren dit soort trieste zaken.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:44

Het kan dat de eigenaar overdonderd was ja. Maar aan de andere kant denk ik, als iemand mijn paard dat nog niet is ingereden met een zweep door de stalgang heen mept gaat er iets heel erg mis hoor. Bizar gewoon, dat mensen dit nog toestaan.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:58

kamsel schreef:
M klaar aan de hand vind ik persoonlijk overdreven, maar het filmpje dat nessie deelt gaat echt helemaal nergens over.
Zijn timing en het overtollig tikken slaan echt nergens op.



Misschien vind je het overdreven, omdat niemand het zo kent.
Wie heeft de huidige methode bedacht? Misschien is die wel achterhaald en ouderwets. Mijn visie is enorm veranderd door mensen die anders kijken dan wat "gewoon" en " normaal" is in het grootste gedeelte van de paardenwereld. Ik denk echt dat je met een 3 jarige heel goed kan gaan grondwerken en werk aan de hand kan doen. Sterker maken, recht richten, paard zijn lichaam leren kennen en goed laten gebruiken en dan met 4 erop. Dat zou mi veel paardvriendelijker en beter zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:06

Dat wordt ook wel deels gedaan hier en daar. Ik heb nooit anders geweten dat veel longeren en al goed in balans hebben voor je erop ging. Maar sommigen vonden dat riskant omdat ze dan al te sterk zijn :D ik denk dat veel manieren goed kunnen gaan hoor als het maar met beleid gaat.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:16

Waar ik vroeger reed, begonnen we sowieso met 4.. dat is meer dan 20 jaar geleden.
Nog langer geleden als jong meisje bij de hengstenboer werden ze wel eerder klaargemaakt voor de keuring, maar daar werd veel met de jonge hengsten gefietst langs de weg. Longeren werd daar ook altijd gedaan, maar met beleid vanwege de belasting op pezen en gewrichten..

Poes, ik ben het met je eens dat er meer wegen zijn.
Het geplaatste filmpje mist alleen het ‘met beleid’ doen..

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:02

Maar mensen dit is een professional, die weet echt wel wat hij doet :Y) :+
Dat wordt toch vaak gezegd?

Het feit dat deze man veel paarden beleerd is droevig genoeg..
Zegt verdomd veel over de paardenwereld en je snapt meteen dat het voer is voor dierenrechtenactivisten.
Zolang dingen nog zo kunnen gaan valt er nog veel te verbeteren. Deze man zou op deze manier geen droog brood meer moeten kunnen verdienen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:44

Ben ik met je eens fransje.
Elk die deze idioot aanraad heeft een draai om de oren nodig. Te gek voor woorden dat hij hier zijn brood mee kan verdienen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:50

Ik heb alle beelden die hier gedeeld zijn afgekeken, en ik hoor Rob Geus in m'n hoofd : man, man, man.

Ik heb hier niks positiefs over te zeggen. Zowel niet over de behandeling van de paarden maar ook niet over de veiligheid voor hem, het paard en eventuele omstanders. Ik vroeg me althans ook af waar diegene stonden die dat paard in de gang filmden

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:50

_Penotti schreef:
Ben ik met je eens fransje.
Elk die deze idioot aanraad heeft een draai om de oren nodig. Te gek voor woorden dat hij hier zijn brood mee kan verdienen.


Dit topic is bijna 6 jaar oud, oorspronkelijk. Toen het weer opdook heb ik de man effe gegoogled op naam en de toevoeging ‘overleden’. Geen grap. Leek me niet onwaarschijnlijk dat in de afgelopen 6 jaar een paard hem om zeep geholpen had. Maar nee. Wordt weer bewezen dat paarden te goed zijn voor onze maatschappij.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:57

Ik neem aan dat het laatste filmpje vrij recent was.

Ja echt te lieve paarden.
Zo overdonderd van zijn grof gedrag dat ze niets doen.
Ik gun het niet iemand maar zo stiekem gelachen hebben als hij daar op de beton achterover was geklapt. Wat nog eens best reëel kan zijn.
Maar voor het arme dier hoop ik het dan niet.

Ik maakte 25 jaar geleden al paarden zadelmak. Op meerdere plaatsen gedaan en gekeken. Maar ook toen nooit dit soort wanpraktijken gezien.
Dus hoe die gek hier op komt?
Ook die longeerlijn in die flanken. Hoe komt hij er op?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:58

Anoeska27 schreef:
Hier mogen alleen ervaringen uit eerste hand toch?

Ik heb prima ervaringen met Anton, die heeft een paar jaar geleden de jonkies bij mij thuis zadelmak gemaakt. Hij werkt inderdaad ook voor een paar grote stallen en hengstenhouders. Ik heb deze filmpjes niet gekeken, maar ik heb niets verkeerds gezien bij mij op het erf en ik was er altijd zelf bij.


Ben je niet benieuwd naar de filmpjes?
Ik ben eigenlijk benieuwd of de ervaringen die jij met hem hebt je ook herkent in de filmpjes? Of dat het een totaal andere kant is. Kan me haast niet voorstellen dat hij het ook op een diervriendelijke manier kan als je hier ziet wat hij doet.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:27

Tigra_ schreef:
Anoeska27 schreef:
Hier mogen alleen ervaringen uit eerste hand toch?

Ik heb prima ervaringen met Anton, die heeft een paar jaar geleden de jonkies bij mij thuis zadelmak gemaakt. Hij werkt inderdaad ook voor een paar grote stallen en hengstenhouders. Ik heb deze filmpjes niet gekeken, maar ik heb niets verkeerds gezien bij mij op het erf en ik was er altijd zelf bij.


Ben je niet benieuwd naar de filmpjes?
Ik ben eigenlijk benieuwd of de ervaringen die jij met hem hebt je ook herkent in de filmpjes? Of dat het een totaal andere kant is. Kan me haast niet voorstellen dat hij het ook op een diervriendelijke manier kan als je hier ziet wat hij doet.

Nee, eigenlijk niet. Ik vind persoonlijke ervaringen veel belangrijker.

Ik sta bekend als een jurylid die zeer regelmatig officiële waarschuwingen en zware onvoldoendes uitdeelt bij ook maar de kleinste groffe ingreep. Ik zou zoiets dus ook echt niet toestaan bij mijn eigen paarden en ben daar richting iedereen vanaf het eerste moment heel duidelijk in. En ben dus bij iedere stap die er gemaakt werd persoonlijk geweest.

Ik weet echter ook dat hij ook rotzakken krijgt waar iedereen al mee heeft lopen klooien en die opgegeven zijn. Daar zal hij vast anders mee omgaan dan met mijn dieren die gewoon een nette opvoeding en voorbereiding hebben gekregen. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn eigen dieren zijn dat wel en die zijn never grof behandeld of mishandeld door hem, want dan had hij niet meer terug hoeven komen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:34

@anoeska: vind je dat dan niet je ogen sluiten?
Je kijkt bewust filmpjes niet omdat je persoonlijke ervaringen belangrijker vindt..
Ik vind dat bewust wegkijken.

Misschien kijk je de filmpjes en zie je geen bezwaar, dat kan ook hé!
Maar bewust info negeren omdat het niet in je straatje past..

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:40

Sunnda schreef:
@anoeska: vind je dat dan niet je ogen sluiten?
Je kijkt bewust filmpjes niet omdat je persoonlijke ervaringen belangrijker vindt..
Ik vind dat bewust wegkijken.

Misschien kijk je de filmpjes en zie je geen bezwaar, dat kan ook hé!
Maar bewust info negeren omdat het niet in je straatje past..

Dat kan jij best vinden, maar filmpjes kunnen op alle mogelijke manieren gemanipuleerd worden. Met eigen ogen zien is vele malen meer waard.

Iemand veroordelen op deze manier is zo makkelijk. Bel hem eens op, ga het gesprek eens aan. Ga eens kijken hoe hij te werk gaat. Ga het gesprek ook aan met de hengstenhouders die hem iedere keer weer werk geven, de wereld is heel klein en met een slechte reputatie kom je echt niet meer aan het werk.

Ik vind het heel bijzonder dat er hier niet ingegrepen wordt door een Mod.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:45

Anoeska27 schreef:
Sunnda schreef:
@anoeska: vind je dat dan niet je ogen sluiten?
Je kijkt bewust filmpjes niet omdat je persoonlijke ervaringen belangrijker vindt..
Ik vind dat bewust wegkijken.

Misschien kijk je de filmpjes en zie je geen bezwaar, dat kan ook hé!
Maar bewust info negeren omdat het niet in je straatje past..

Dat kan jij best vinden, maar filmpjes kunnen op alle mogelijke manieren gemanipuleerd worden. Met eigen ogen zien is vele malen meer waard.

Iemand veroordelen op deze manier is zo makkelijk. Bel hem eens op, ga het gesprek eens aan. Ga eens kijken hoe hij te werk gaat. Ga het gesprek ook aan met de hengstenhouders die hem iedere keer weer werk geven, de wereld is heel klein en met een slechte reputatie kom je echt niet meer aan het werk.

Ik vind het heel bijzonder dat er hier niet ingegrepen wordt door een Mod.

Maar nu doe je het weer...
Je gaat er alvast vanuit dat ermee gerommeld is, dat iemand onterecht aan de schandpaal genageld wordt..maar dat weet je niet, want je wilt het niet eens weten.
Je vind dat anderen naar de positieve kant moeten kijken, maar zelf wil je niet naar de eventuele slechte kant kijken..
Als ik van iemand overtuigd ben, durf ik best de filmpjes te kijken. Ook als die zogenaamd niet fraai zijn.

Maar helemaal niet willen kijken..dat is imo struisvogelgedrag.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:51

Sunnda schreef:
Maar nu doe je het weer...
Je gaat er alvast vanuit dat ermee gerommeld is, dat iemand onterecht aan de schandpaal genageld wordt..maar dat weet je niet, want je wilt het niet eens weten.
Je vind dat anderen naar de positieve kant moeten kijken, maar zelf wil je niet naar de eventuele slechte kant kijken..
Als ik van iemand overtuigd ben, durf ik best de filmpjes te kijken. Ook als die zogenaamd niet fraai zijn.

Maar helemaal niet willen kijken..dat is imo struisvogelgedrag.

Wat doe ik weer? 8 jaar ervaring met iemand en goede recensies van echte paardenmensen niet naast me neerleggen omdat een onbekend iemand met een leeg profiel dat zegt? Leer iemand eerst persoonlijk kennen, spreek ermee, vraag na waarom iemand doet wat hij doet en vorm dan een mening. Zoals het hoort in het echte leven.

Ik heb helemaal niet gezegd dat mensen naar de positieve kant moeten kijken, ik deel alleen mijn positieve ervaringen met hem. Net als iemand anders een negatieve ervaring deelt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:57

Wat je doet is bewust info naast je neerleggen omdat het niet klopt met de info die je kent en je dus niet eens wilt onderzoeken of je eigen mening wilt vormen over informatie die beschikbaar is.

Dat is wat duizenden mensen doen en waarom bepaalde clubs zoveel volgelingen hebben. Die doen niet anders dan alleen de info die ze aanstaat kijken of aanhoren en de rest negeren.

Het gaat er niet om dat je een andere mening bent aangedaan, maar dat je mogelijke relevante info bewust negeert omdat het niet klopt bij jouw idee van iemand.
Je kijkt iets niet omdat je dus eigenlijk al zegt: het kan niet kloppen..laat ik het zo zeggen: ik kom in mijn werkveld veelvuldig met mensen in contact die iemand denken te kennen en daar goede reden toe hebben hoor. Maar dat wil niet altijd zeggen dat ze uiteindelijk gelijk hebben.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 00:03

Wat is hier nou het probleem?

Als Anouska of bekende hengstenhouders een paard zadelmak willen laten maken door deze man, dan doen ze dat toch?

En als anderen zeggen dat het niet hun methode is, is toch ook prima?

We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Of elkaars methode of trainer helemaal te kennen om te beslissen of het bij je paard past.

Mijn huidige paard laat zich heel makkelijk overtuigen, die zou in een keer zadelmak zijn gemaakt door deze man en daarna zou ik zelf zonder problemen verder kunnen rijden. Maar ik heb ook paarden gehad die ik ook terug zou krijgen met de boodschap dat het een varken rijp voor de slacht was. Want die kon je gewoon niet overdonderen of afdwingen.