Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flyskyhigh

Berichten: 396
Geregistreerd: 11-02-12
Woonplaats: Den haag

Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:28

Is hier iemand die zijn/haar paard zadelmak heeft laten maken door Anton van der Schans?
En wat vond jij hiervan?

Ik zag namelijk filmpjes voorbij komen op internet waar ik zelf mijn twijfels bij had.

Pommier
Berichten: 3377
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:12

Eigenlijk kan ik het niet helemaal goed beoordelen maar, het zou persoonlijk niet mijn keuze zijn om mijn paard door hem te laten beleren. Ik heb met hem geen ervaring met zadelmak maken, maar heb hem wel op een paard bij ons op stal zien rijden. Hij is niet bang en heel duidelijk naar het paard, maar mij iets te dwingend. In ieder geval bij dit paard. Wel ben ik het op veel punten met hem eens. Wat hij bijvoorbeeld zegt bij paarden die ergens bang voor zijn moet je niet het enge voorwerp weghalen, maar het paard er aan laten wennen. Helemaal mee eens, maar hij dwingt naar mijn mening het paard naar het enge voorwerp waardoor je veel stress opbouwt, dan trekt de tristan Tucker mij persoonlijk meer. Daarnaast zou ik mij niet zo op mijn gemak voelen als hij met mijn onbeleerde paard de straat op gaat. Bij een echt lastig paard is hij denk ik wel goed, maar daar heb ik geen ervaring mee. Dus kortweg ik zou hem niet vragen omdat mijn gevoel er niet goed bij is.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:26

Bij twijfel niet doen. Ik weet niet waar je zit? Maar in het Noorden kan ik Alie Vegter en Natalie Buwalda aanraden.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:33

Ik heb hele goede ervaringen met Anton. Hij is inderdaad erg duidelijk, maar overvraagd ze (in mijn ogen) niet. Ik had 2 hele verschillende paarden die van hem ook een hele verschillende aanpak kregen. Het fijne vind ik zelf ook dat hij aan huis komt en dat je dus zelf precies ziet wat hij (en het paard) doet. En hij gaat er zo snel mogelijk mee naar buiten, wat ik persoonlijk erg prettig vind (de mogelijkheden zijn hier ook wel erg fijn daarvoor, hij hoeft er niet mee over een drukke weg). Het houdt ze mooi fris en voorwaarts. Ik heb de ene na 6x en de andere na 10x rijden zelf overgenomen. We zijn ook samen naar buiten geweest zodat ik zelf kon zien en voelen hoe ze reageerden. Dus hier erg positief over hem.

Edit: Ik kan me overigens voorstellen dat je van de filmpjes op FB een ander beeld hebt. Die vind ik ook niet altijd heel positief.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:58

Het is een hele goede hanige ruiter, ben ik van overtuigd.
Maar zou hem niet mijn paard Zadelmak laten maken.
Heb hem meerdere keren in actie gezien en het is niet mijn manier.
Wel voor het doorrijden of als ik een enorm link/ onbetrouwbaar paard zou hebben en me geen raad zou weten.

Anoniem

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:43

Wat k van hem zie vind ik super.hij neemt alle twijfel weg bij het paard doordat hij zelf zo duidelijk is.

Drieka3
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:58

Wat je maar duidelijk noemt... De omschrijving die bij mij bovenkomt is meer: hardhandig en grof. Zou een jong paard wat voor het eerst een zadel opheeft, echt sneller leren stilstaan bij t opstijgen als je m straft door m een fors knietje in de buik te geven? Zou ie dan denken goh, laat ik nu maar eens stil staan voor dit persoon wat een gevecht met me aangaat? En tegen me staat te schreeuwen?
Is het zinvol om een paard dat voor de eerste keer een ruiter op z'n rug heeft, bij bijna iedere pas met de zweep te geven? Ik heb medelijden met de paarden die hij zadelmak maakt. t Gaat Anton blijkbaar om de machtsstrijd die hij perse wil winnen. Geen aanrader.

Edit: Mijn bovenstaande bericht is geschreven vanuit woede en emotie. (Dus leermoment!) Als t kon, zou ik het verwijderen. Helaas gaat dat niet. Dan maar een toelichting.

Ja, ik heb ‘t zelf gezien, stond erbij en keek er naar, was er behoorlijk van ondersteboven en ben erg boos weggegaan. Het betrof niet mijn eigen paard.

Gelukkig heb ik Anton een paar dagen later gesproken en heeft hij e.e.a. uitgelegd terwijl ik mocht kijken.

Volgens Anton was dit paard niet het meest brave jongentje van de klas. Dus de correctie met knie of een schop in de buik zou hij, volgens eigen zeggen zo weer doen, om te voorkomen dat hij onder de voet wordt gelopen. Paarden doen dit onderling in de wei ook . Bovendien had het paard wat ik heb gezien blijkbaar al ooit iets ervaren bij het opstappen en moest Anton dit doorbreken.

Het zweepje is door hem zelf ontwikkeld en plat. Het maakt vooral veel kabaal en doet geen pijn. Anton zorgt hiermee dat het jonge paard direct al flink voorwaarts blijft lopen.

Voor het opstappen in de box, stompt Anton het jonge paard met de platte kant van de vuist bij de singel om het been te simuleren en vast te zien wat het paard doet. Ik heb t gevoeld, ook dit doet geen pijn. (al zou t van mij ietsje zachter mogen)

Tijdens het rijden valt op dat Anton het paard niet stoort, noch in het zadel, noch in de mond. Hij rijdt met lef en veel ruitergevoel.

Dus het is veel minder heftig dan ik in eerste instantie dacht. Als je een paard in een paar dagen zadelmak wilt hebben, werkt het blijkbaar.

Al blijft het nog steeds niet mijn methode.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-03-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek van gebruiker

Anoniem

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:00

Ik heb alleen een filmpje bekeken op youtube waar hij met het paard naar buiten gaat. Daarom zeg ik, wat ik van hem zie!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:07

Drieka3 schreef:
Wat je maar duidelijk noemt... De omschrijving die bij mij bovenkomt is meer: hardhandig en grof. Zou een jong paard wat voor het eerst een zadel opheeft, echt sneller leren stilstaan bij t opstijgen als je m straft door m een fors knietje in de buik te geven? Zou ie dan denken goh, laat ik nu maar eens stil staan voor dit persoon wat een gevecht met me aangaat? En tegen me staat te schreeuwen?
Is het zinvol om een paard dat voor de eerste keer een ruiter op z'n rug heeft, bij bijna iedere pas met de zweep te geven? Ik heb medelijden met de paarden die hij zadelmak maakt. t Gaat Anton blijkbaar om de machtsstrijd die hij perse wil winnen. Geen aanrader.

Zijn dit je eigen ervaringen? En heb je speciaal hiervoor een account aangemaakt?

Zo is het bij mij in ieder geval niet gegaan. Ik heb hem werkelijk nog nooit zijn stem horen verheffen of een paard een knietje zien geven. En die ene van mij stond ook echt niet stil bij het opstappen.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:13

Ik heb hem als ruiter gezien en hij is echt kundig en heeft lef.

Ik heb hem ook een volledig groen paard zien beleren.
En ben vol afschuw weggelopen.totaal geen begrip of geduld....maar een dominante man, waarbij maar 1 manier werkt....die zijne
Dit was geen dominant of gevaarlijk paard, maar een paard wat groen is en het niet begreep.
Ook heb ik van andere verhalen gehoord. Positief als negatief/gevaarlijk

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:18

Vriendin van mij heeft haar paard zadelmak laten maken door Anton, ging volgens mij wel goed en zonder dwang.
Als je in noord holland zit kan je je paard ook naar Mark Mul brengen, die rijd ze ook in, heeft mijn paard doorgereden, en hij gaat met heel veel rust om met de paarden, niks moet.

liesjeee

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: sexbierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:04

Ik heb hem een keer in aktie gezien.. nou die komt nooit bij mijn paarden in de buurt.

Vond hem persoonlijk zeer grof tegenover het paard. En zodra je een paard flink tussen de oren (en volgens hem 'per ongeluk' rond de ogen) slaat met de zweep ben je bij mij flink over de grens van het toelaatbare!

Paard liep daarna overigens braaf zijn rondje. Maar het geweld daarvoor is niet mijn manier.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:40

liesjeee schreef:
Ik heb hem een keer in aktie gezien.. nou die komt nooit bij mijn paarden in de buurt.

Vond hem persoonlijk zeer grof tegenover het paard. En zodra je een paard flink tussen de oren (en volgens hem 'per ongeluk' rond de ogen) slaat met de zweep ben je bij mij flink over de grens van het toelaatbare!

Paard liep daarna overigens braaf zijn rondje. Maar het geweld daarvoor is niet mijn manier.


Die werkwijze ken ik inderdaad van hem.....eerst zag ik hem een paard wat al verder was zijn eerste sprongetjes maken. Dit ging op een handige en speelse manier.
Later heb ik hem meegemaakt met het beleren van groene dieren en heb nog nooit zo een hardhandige, man meegemaakt.
Zo respectloos en tot het uiterste....helaas (of gelukkig) waren het niet mijn stal of mijn paarden.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:46



Je gaat een paard toch niet zadelmak maken IN EEN STAL???
En hem dan met een zweep tikken geven zodat ie rondjes gaat lopen in zn stal??

In galop door de stalgang.....

Serieus... dan weet je geloof ik niet helemaal wat de bedoeling is......

En maar lachen die eigenaren in het filmpje... Ik walg d'rvan dat je dit je paard laat aandoen.... -O-

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:53

Schrok wel van het zien van het filmpje, levensgevaarlijk!
Ziet er niet erg kundig uit wat mij betreft, maar ik ken hem dan verder ook niet.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:55

JudArthos schreef:
Schrok wel van het zien van het filmpje, levensgevaarlijk!
Ziet er niet erg kundig uit wat mij betreft, maar ik ken hem dan verder ook niet.


Maar beelden zeggen genoeg in dit geval.

Dit kán gewoon niet....

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:56

Leuke titel van het topic. Meneer van der Schans wordt zadelmak gemaakt. :+

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:57

rien10 schreef:
Leuke titel van het topic. Meneer van der Schans wordt zadelmak gemaakt. :+


_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:58



Iemand mag me idd uitleggen wat hiervan de bedoeling is. De manier van aansingelen alleen al...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:59

Ik heb toch echt goede ervaringen met hem en zal hem weer bellen als er eentje zadelmak gemaakt moet worden.

Overigens vind ik het heel vervelend dat hij hier zwart gemaakt wordt zonder dat hij zichzelf kan verdedigen.

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:00

Jolliegirl schreef:
[ Video ]

Je gaat een paard toch niet zadelmak maken IN EEN STAL???
En hem dan met een zweep tikken geven zodat ie rondjes gaat lopen in zn stal??

In galop door de stalgang.....

Serieus... dan weet je geloof ik niet helemaal wat de bedoeling is......

En maar lachen die eigenaren in het filmpje... Ik walg d'rvan dat je dit je paard laat aandoen.... -O-


Die eigenaren in het filmpje is mijn beste vriendin. Zij hadden al langer op dit paard gehangen en rondjes gestapt tijdens het hangen, deze manier was voor dit paard het beste omdat zij met sommige open ruimtes nog wel eens kan Gaan rennen. Dat zweepje is een door hem ontworpen zweepje dat geen pijn doet en het paard leert voorwaarts te denken, zodat zs niet van de spanning, want ja dat hebben paard nou eenmaal als er iemand voor t eerst op gaat, stil gaan staan en zichzelf blokkeren. Dit paard is overigens niet getraumtiseerd ofzo door deze manier van inrijden en is gewoon een braaf rijpaard geworden. Er zijn ook paarden die 'normaal' worden ingereden zoals mijn vorige en die alsnog een trauma had. Ieder zijn eigen manier.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:01

Filmpje net bekeken. Als de gemiddelde Penny dit doet, wordt ze publiekelijk door heel Bokt afgemaakt. Ik zie ongeveer 10 dingen waarvan ik denk: HUH? Meen je dit?
Maar jongens WAT een braaf dier zeg. Jeetje mina.

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:01

Anoeska27 schreef:
Ik heb toch echt goede ervaringen met hem en zal hem weer bellen als er eentje zadelmak gemaakt moet worden.

Overigens vind ik het heel vervelend dat hij hier zwart gemaakt wordt zonder dat hij zichzelf kan verdedigen.


Precies. Het paard van een vriendin die door hem is ingereden is ook hartstikke braaf. het ziet er hardhandig uit maar zodoet hij het niet zoals al eerder in dit topic gezegd is.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:02

Hij brengt toch wat mensen in gevaar zeg en niet te spreken over mogelijke schade aan de auto's.

Ga deze zomer mijn E pony inrijden maar doe het lekker zelf.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:03

Zweepje wat geen pijn doet? Een paard voelt een vlieg op zn huid he... ?
Een keer een tikje geven is niets mis mee.. maar in een stal.. onnozel.. ''om de spanning weg te laten vloeien'' schei toch uit.....

Ieder zn eigen manier ja, maar een paard dusdanig slaan, stompen, schoppen... nee sorry, dat heeft niets met respect en goede omgang te maken.

De mensen die dit toelaten moeten zich de ogen uit hun kop schamen!