Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:35

Tuurlijk is er een probleem. We kunnen niet alles afdoen als ‘elk mag vrij kiezen wat hij doet’. Hier worden dieren geslagen, opgesloten en in een hulpeloze positie gezet en Nog steeds geslagen. Als je dan durft zeggen ‘elk zijn keuze’ ben je deel van de reden dat de paardensport door buitenstaanders als niet meer van deze tijd wordt beschouwd.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 02:07

Anoeska27 schreef:
Sunnda schreef:
@anoeska: vind je dat dan niet je ogen sluiten?
Je kijkt bewust filmpjes niet omdat je persoonlijke ervaringen belangrijker vindt..
Ik vind dat bewust wegkijken.

Misschien kijk je de filmpjes en zie je geen bezwaar, dat kan ook hé!
Maar bewust info negeren omdat het niet in je straatje past..

Dat kan jij best vinden, maar filmpjes kunnen op alle mogelijke manieren gemanipuleerd worden. Met eigen ogen zien is vele malen meer waard.

Iemand veroordelen op deze manier is zo makkelijk. Bel hem eens op, ga het gesprek eens aan. Ga eens kijken hoe hij te werk gaat. Ga het gesprek ook aan met de hengstenhouders die hem iedere keer weer werk geven, de wereld is heel klein en met een slechte reputatie kom je echt niet meer aan het werk.

Ik vind het heel bijzonder dat er hier niet ingegrepen wordt door een Mod.


Normaal ben ik het roerend met je eens, maar in deze situatie worden werkelijk alle regels van het fatsoen overtreden. Al is het de grootst mogelijke eikel van een paard. Dit moet en mag niet kunnen, dit zou in mensen termen: ‘trappen terwijl hij al op de grond ligt’ zijn. Ik denk dat ik ook wel voldoende ‘eikels’ heb meegemaakt waarbij ik ook gerust wel een dreun uitgedeeld heb. En ik snap ook best dat dat soms nodig is. Maar in dit geval en bij dit filmpje is echt excessief geweld tegen het paard gebruikt. En onnodige fysieke en mentale schade aangericht, of in elk geval is daar een poging toe gedaan. Sorry maar dit gaat verder dan ‘ een persoonlijke mening’ of verschillende stijlen van werken met paarden.

En vwb het met eigen ogen zien: dit had ik niet met eigen ogen moeten zien want ik had niet voor mezelf ingestaan denk ik.

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:31

Dat er veel hengstenhouders of weetikveel wie de paarden door hem laten beleren zegt me ook helemaal niks. We weten toch heel goed dat er nog een groot deel op de ouderwetse manier met paarden omgaat? Het is een ontzettend vastgeroest wereldje.

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:48

Kinke schreef:
Dat er veel hengstenhouders of weetikveel wie de paarden door hem laten beleren zegt me ook helemaal niks. We weten toch heel goed dat er nog een groot deel op de ouderwetse manier met paarden omgaat? Het is een ontzettend vastgeroest wereldje.

Inderdaad, er wordt nog heel veel normaal gevonden wat eigenlijk helemaal niet normaal is.

nessie3720
Berichten: 17
Geregistreerd: 11-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:58

Anoeska27 schreef:
Hier mogen alleen ervaringen uit eerste hand toch?

Ik heb prima ervaringen met Anton, die heeft een paar jaar geleden de jonkies bij mij thuis zadelmak gemaakt. Hij werkt inderdaad ook voor een paar grote stallen en hengstenhouders. Ik heb deze filmpjes niet gekeken, maar ik heb niets verkeerds gezien bij mij op het erf en ik was er altijd zelf bij.


Echr Fijn dat het bij jou paarden dan wel op een goede manier gegaan is!! En dan meen ik oprecht.

Het is op enig moment dat ik twijfelde. Paard werd expres of per Ongeluk tot kniee gedwongen en daarom ben ik gaan filmen. Ja klopt had ik had meteen moeten in grijpen voor de mensen die dat meteen gaan zeggen.
Als ik dit niet op film had staan had denk ik niemand mijn verhaal ook geloofd. Zelfs in mijn omgeving dachten ze ja het zal wel. Tot dat ik de filmpjes liet zien.
Hij is zelf ook in het bezit van deze beelden en zegt dat het normaal wat hij deed. En als mijn paard hier letsel aan over heeft gehouden is het een slecht paard volgens hem en moet ik haar zeker naar nijkerk brengen. Dan wordt het nooit wat.

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:05

Ik houd ook niet van deze methode en vind het niet paardvriendelijk. De hele manier van naar een paard kijken is achterhaald, deze man reageert een soort beledigd omdat het paard zonder goede reden bokt.
Daar kunnen we van alles van vinden, maar toch is het niet bij de wet verboden. Het is te hopen dat dat ook nooit gebeurt en dat de mensen zelf gaan inzien dat dit niet diervriendelijk is. Net als stands of koeien aan een ketting. De moraal verschuift wel hoop ik.

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:05

Anoeska27 schreef:
Dat kan jij best vinden, maar filmpjes kunnen op alle mogelijke manieren gemanipuleerd worden. Met eigen ogen zien is vele malen meer waard.

Iemand veroordelen op deze manier is zo makkelijk. Bel hem eens op, ga het gesprek eens aan. Ga eens kijken hoe hij te werk gaat. Ga het gesprek ook aan met de hengstenhouders die hem iedere keer weer werk geven, de wereld is heel klein en met een slechte reputatie kom je echt niet meer aan het werk.

Ik vind het heel bijzonder dat er hier niet ingegrepen wordt door een Mod.


De vraag is dan natuurlijk ook wat de normen en waarden zijn in dat kleine wereldje?
Want als dit als normaal wordt gezien krijg je nooit een slechte reputatie in DAT wereldje.
Door dit soort methodes heeft paardensport straks geen toekomst meer.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:13

In de sport moet alles snel. Tijd is geld. Dus in die zin 'logisch' dat een dergelijke methode gekozen wordt bij sommige grote stallen. Commercieel belang staat voorop, er moet wel brood op de plank komen. Helaas, en dat is meteen ook het jammere van dieren als middel om geld te verdienen.

Overigens heb ik van heel veel zogenaamde 'professionals' geen hoge pet op. Op de een of andere manier hebben ze status en aanzien en kunnen ze niks fout doen want het zijn 'de grote jongens'. Maar nogmaals, diegenen die dat denken hebben meestal zelf weinig tot geen verstand van paarden signalen en conditioneringsprincipes.

Waarmee ik niet wil zeggen dat op ALLE grote sportstallen zo gewerkt wordt. Gelukkig is er heden ten dage al veel vooruitgang. Maar ik kom regelmatig op grote stallen die een hoog aanzien hebben en zie daar regelmatig treurige zaken. Helaas.

Lepeltje
Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:35

Dat is het inderdaad, tijd is geld.
Ik begrijp een soort van het idee, het lijkt een snelle desensibilisatie door zo lomp mogelijk te doen met een paard dat geen kant op kan. Het beestje leert dat het geen zin heeft om te protesteren of te vluchten en wat volgt (het rijden) is minder indrukwekkend dan het lompe gedoe daarvoor.

Wat ik nooit zo goed heb begrepen in de paardensportwereld, is dat paarden nog zo vaak worden gezien als een middel om sport mee te beoefenen, die de wil van de mens opgelegd moeten worden en daarbij niet mogen protesteren. Niet als een dier met een karakter en een eigen 'wil'.
Maar even serieus, wat is daar nu leuk aan? Een paard dat heftig reageert bij het inrijden is bloednerveus, angstig, heeft pijn of vindt er gewoon geen reet aan en heeft met trucjes geleerd eronderuit te komen.

Naar mijn idee loont het meer om zo'n paard (medische problemen uitgesloten) te leren vertrouwen te hebben in mensen, om te gaan met angst en dat samenwerken met mensen ook plezier kan brengen.

Ik begrijp dat het misschien makkelijk praten is en dat een hyper gevoelig 'sportpaard' een hele hand vol kan zijn, maar het is toch niet leuk om zo'n dier altijd maar je wil op te leggen met dwang en correcties?

Overigens vind ik het paard op het filmpje geen 'gemene bok' lijken. Mijn paard reageerde op een gegeven moment precies zo door angst en ongemak. Dit is helemaal goed gekomen en het is een van de liefste en eerlijkste paarden die ik ooit gekend heb. Niemand heeft hem ook maar een klap hoeven geven.

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:30

Wat ook zou helpen, is jonge paarden meer in handen laten komen. Nu zijn ze 3 (of in een nog slechter geval 2), komen rechtstreeks van de opfok/ het land, zijn totaal geen mensen gewend en bam, er moet een zadel op.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:48

AnnoNiemand schreef:
Wat ook zou helpen, is jonge paarden meer in handen laten komen. Nu zijn ze 3 (of in een nog slechter geval 2), komen rechtstreeks van de opfok/ het land, zijn totaal geen mensen gewend en bam, er moet een zadel op.

Toch zijn dat de fijnste paarden om zadelmak te maken. .
En goed in handen geweest is natuurlijk het fijnste, maar toch is dat niet vanzelfsprekend.

Uiteraard niet op de manier van deze :x , dat moge duidelijk zijn.
Maar ze zijn ook niet verprutst door de penny eigenaren en dat ze daardoor dingen af moeten leren.
Maar je kunt vanuit niets vervelends goede dingen opbouwen. D


En de meeste kennen wel mensen hoor, ze gaan immers ook naar de smid en komen ook op de trailer/vrachtwagen naar de opfok toe ;)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Babootje
Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:52

AnnoNiemand schreef:
Wat ook zou helpen, is jonge paarden meer in handen laten komen. Nu zijn ze 3 (of in een nog slechter geval 2), komen rechtstreeks van de opfok/ het land, zijn totaal geen mensen gewend en bam, er moet een zadel op.


Dat is geen enkel probleem als je maar met geduld met zo'n dier omgaat. Ik heb er nu een die supermakkelijk zadelmak te maken was, maar daarvoor 1 die echt nog schrok als je een hand op hem legde. Ook daarmee is het prima goed gekomen.

Babootje
Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:55

AnnoNiemand schreef:
In de sport moet alles snel. Tijd is geld. Dus in die zin 'logisch' dat een dergelijke methode gekozen wordt bij sommige grote stallen. Commercieel belang staat voorop, er moet wel brood op de plank komen. Helaas, en dat is meteen ook het jammere van dieren als middel om geld te verdienen.


Het alles moet snel zit hem vooral in het stukje na het zadelmak maken. Niet in het zadelmak maken zelf. Dat gaat in de meeste gevallen ook wel snel. In een enkel geval is wat meer geduld nodig.
Dan vervolgens is het de kunst om niet te snel te gaan. Want dat gaat zich tegen je keren.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:19

AnnoNiemand schreef:
Wat ook zou helpen, is jonge paarden meer in handen laten komen. Nu zijn ze 3 (of in een nog slechter geval 2), komen rechtstreeks van de opfok/ het land, zijn totaal geen mensen gewend en bam, er moet een zadel op.

Een groen paard is zoveel fijner dan een paard die al nare trekjes heeft geleerd. :o

Het voorbereidende werk duurt echt niet lang met het gemiddelde groene paard.

[o]

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:28

AnnoNiemand schreef:
Wat ook zou helpen, is jonge paarden meer in handen laten komen. Nu zijn ze 3 (of in een nog slechter geval 2), komen rechtstreeks van de opfok/ het land, zijn totaal geen mensen gewend en bam, er moet een zadel op.

Dat is voor mij juist helemaal prima. Laat een paard maar lekker paard zijn, op de noodzakelijke handelingen na zoals hoefsmid en dierenarts. (dus klein stukje basis wel meegeven natuurlijk) Alleen moet je ze dan met 3 of welke leeftijd dan ook niet overdonderen, maar ook gewoon de tijd geven om te wennen, te vertrouwen en je te begrijpen, zodat ze open staan om te leren. Vaak gaat dat juist prima omdat ze er heel blanco instaan. Geen ervaring is dus ook geen nare ervaring.


Pistasche
Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:44

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic niet meer voldoet aan de regels van [ED] hebben we ervoor gekozen dit topic te sluiten. Mocht er behoefte zijn om verder te praten over de trainingsmethode kan daarover een topic worden geopend op [RT-D] Discussies.

heb vertrouwen, houd moed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers