Ervaringen Manage De Prinsenstad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 10:01

Hallo allemaal,

Zelf rijd ik geen paard, maar mijn dochter wil graag op paardrijden. Nu weet ik helemaal niets van de paardensport af en ik wil graag zo veel mogelijk weten eer ik haar inschrijf bij een manege.

Wij wonen in Rotterdam en De Prinsenstad zou voor ons het dichtst in de buurt zijn. Is dit een goede manege? Of zijn er andere goede maneges in de buurt?

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:35


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:40

in Rotterdam zit ook De Prinsemolen, mocht je Prinsenstad niks vinden. Zitten op de Nancy Zeelenbergsingel :)

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:41

vind deze manege niet zo paard vriendelijk, alles in dichte stallen, weinig weidegang.
kijk eens bij Fair to horses, die zijn veel leuker voor hun dieren, al hebben ze ook weinig weide, ze doen wel hun best om ze zoveel mogelijk buiten te hebben en ze staan veelal wel samen met hun vriendjes. Lesmethode vind ik ook fijner.

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:49

Zie het toevallig voorbij komen.

Uiteraard heb ik bevooroordeeld, maar kijk ook eens bij Manege Fair to Horses in Bleiswijk.
http://Www.fairtohorses.nl

Paardvriendelijk, beweging en soortgenootjes voor de paarden om mee te spelen en Centered Riding (houding en zitlessen).
Rijden volgens klassieke rijkunst en vaak ook bitloos. Persoonlijke aandacht via privé of duolessen, bij
veel ervaring pas groepslessen van max 4.

In mijn herinnering is o. a prinsenstad een flinke industrie, veel paarden in de lessen en pony's staan de hele dag in een kleine stal opgesloten. Helaas gaat het op veel stallen zo, voor mij is dat niet diervriendelijk paarden houden.

Ik hoop dat dit in de toekomst zal veranderen bij veel stallen :)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:21

Het jammere van Fair to Horses is wel dat het meteen weer heel natural is. Super voor de paardjes, maar jammer als je gewoon op de klassieke manier wil rijden (bijvoorbeeld met bit).

Helaas zijn de andere maneges in Rotterdam nog niet ver met paardenwelzijn, al vond ik de les van Prinsenstad wel goed.

Is Schiedam anders een optie? Mate en Copains leek mij leuk, wat kleinschaliger met een erg vriendelijke eigenaresse. Weet alleen niet hoe het daar zit met paardenwelzijn, maar ze hebben sowieso veel land.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:39

Oh my mate en copains? Hoe lang ben je daar niet geweest? Daar staan de manage pony's er echt diep triest bij! In de lessen word er alleen geschreeuwd dat ze harder moeten slaan en schoppen. Pony's staan op een half baaltje vlas per stal. Allemaal met stal gebreken en wondjes. Prinsenstad paarden staan er dan echt nog beter bij. Maar Fair to horses raad ik ook echt aan. Daar is alles gewoon top voor elkaar.
en Simbaa klassiek rijden kan je ook gewoon zonder een stuk ijzer in een paards mond hoor! :))

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:07

De commuicatie met de Prinsenstad verliep al niet echt soepel en het was een uitdaging om een proefles geregeld te krijgen.

Ik vind het allemaal maar lastig. Dochter en ik zijn dierenliefhebbers en kunnen er slecht tegen als dieren slecht verzorgd worden.

Fair to horses dus? Ik ga daar eens kijken!

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:08

Nog een vraag:

Wat zijn stalgebreken?

(ik ben op paardengebied dus een echte leek, maar wil graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn.)

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:14

En waarom zou een kind wat net gaat rijden met een bit moeten? Dat is voor het paard alles behalve fijn en je kint zonder bit toch ook gewoon klassiek rijden?

Ieder meisje wat wil paardrijden doet dit omdat er een LIEFDE voor het dier is...en dan kom je op de manege en leer je het dier te schoppen ( dat noemen ze dan netjes “been geven”) te slaan ( dat heet dan “ geef hem een tikje”) en in zijn mond te trekken (“dat heet dan sturen”) en voor je het weet ben je als liehebbend paardenmeisje geprogrammeerd tot onbewuste ponyterrorchick....en dat is ook nog heel normaal want iedereen doet het... en de liefde voor het wezen? Het dier? Dat krijgt geen voeding meer.... zonder bit, zweep, sporen etc. leren zitten op een pony en de hulpen juist en met respect voor het dier te leren lijkt me van groot belang!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:18

Benoite schreef:
Oh my mate en copains? Hoe lang ben je daar niet geweest? Daar staan de manage pony's er echt diep triest bij! In de lessen word er alleen geschreeuwd dat ze harder moeten slaan en schoppen. Pony's staan op een half baaltje vlas per stal. Allemaal met stal gebreken en wondjes. Prinsenstad paarden staan er dan echt nog beter bij. Maar Fair to horses raad ik ook echt aan. Daar is alles gewoon top voor elkaar.
en Simbaa klassiek rijden kan je ook gewoon zonder een stuk ijzer in een paards mond hoor! :))


Ik ben daar niet zo lang geleden geweest en de les die ik toen zag, was totaaaal niet zo. Zoals gezegd weet ik niet hoe het verder qua welzijn is.

En ik denk dat je prima begrijpt wat ik bedoel met de klassieke manier. Als je wilt leren rijden met een bit, moet je daar niet zijn. Zeg niet dat het slecht is, maar vind dat zelf jammer.

Edit: zie nu ook pas de reactie eronder. Tekenend voor de soms activistische manier van denken/benaderen door pro-bitloze mensen. Alsof je niet meer respect etc kan leren rijden met bit. Waarmee ik niet zeg dat dat vanaf les 1 moet, maar jammer dat de mogelijkheid er niet is.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 12-11-19 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:20

Gompernikkel schreef:
Nog een vraag:

Wat zijn stalgebreken?

(ik ben op paardengebied dus een echte leek, maar wil graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn.)

stalgebreken is een verzamelnaam voor gedragingen die een paard van nature niet heeft.

Zoals:
Kribbebijten - Het bijten in hout
Luchtzuigen - paard zet zijn tanden ergens op vast en zuigt lucht naar binnen. vaak gaat dit gepaard met problemen met de maag.
en weven - heen en weer wiegen op de voorbenen.

Dingen die een paard wat gezond is en goed in zijn vel zit niet zou doen.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:21

Gompernikkel schreef:
Nog een vraag:

Wat zijn stalgebreken?

(ik ben op paardengebied dus een echte leek, maar wil graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn.)

Als je de stallen in loopt kan je vrij snel zien of de paarden zich lekker voelen.
Als ze witte haren op hun rug hebben kan het zijn dat de zadels niet passen. Verder zijn wondjes, uitstekende botten en smerige stallen een goede indicator. Sommige paarden bijten op de rand van de staldeur, dat kan aantonen dat ze zich ziek voelen. Kijk naar bijtschade aan de deuren, paarden die zich vervelen (tegen de deur schoppen etc).

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:23

Ik zie Prinsemolen genoemd worden... zou ik niet heen gaan. Ook echt niet goed voor de paarden (lopen soms 6 uur op n dag) en gaan in 2020 sluiten dus dan kan je weer verder zoeken...

Ik rij zelf op de Capelse Manege (15 minuutjes verder dan de Prinsemolen) en hier word goed op gelet hoe vaak een paard loopt en vind ook dat er vriendelijk les word gegeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:30

Inderdaad, stalgebreken zijn uitingen van stress, pijn, verveling en/of ongemak.

Hier zie je hoe het eruit ziet. Zie je meerdere paarden op een stal dit gedrag vertonen, dan is er iets niet in de haak.


Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:30

Maar ook bij de Capelse Manege komen ze nooit buiten. Alleen soms even los in de bak tijdens het uitmesten.
De stallen zijn (over het algemeen) wel licht en ruim, al zijn er ook wat donkere hokken. Paarden worden verder wel goed verzorgd.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:32

Maar heel eerlijk, ik denk dat ze op veel stallen omgeving Rotterdam niet echt buiten komen zoals ‘het hoort’. Dan moet je gaan kijken naar andere dingen. Als je toch wil rijden. Hier in de buurt doet geen een manege ze echt ‘vaak genoeg’ naar buiten maar ik ga ook geen 2 uur fietsen naar de manege. Dus dan moet je gaan kijken naar waar ze dan nog het beste omgaan met de paarden, als je toch op een zo vriendelijk mogelijke manege wil rijden.

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 13:47

De stalgebreken heb ik onder de knie en ik weet nu waar ik op moet letten! Een hoop zaken spreken voor zich, maar verzin ik niet snel en letten op witte haren was nooit in me opgekomen. Thanks!

Weer een nieuwe vraag: Wat is klassiek rijden?

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:12

Een van de dingen die ik naar vond aan de Prinsestad: omdat het een handelsstal is, worden goede paarden verkocht.

Ooit reed ik bij een inmiddels opgeheven manege waar het beleid was, dat een dier dat het manegewerk aankon, niet meer werd verkocht. Dit betekende doorgaans dat paarden die er langer stonden, 'ook echt wat konden'.
(En een handelsstal denkt dan vooral 'het dier is meer waard geworden'...)

"Klassieke rijkunst", daar valt veel over te zeggen. Kijk hier op bokt eens in de afdeling "Rijtechnisch".
(En ik ben persoonlijk fan van 'laat beginners eerst een jaar voltige doen', zie de wiki van bokt - en daarna :) ;) pas teugels in handen. Dan is het evenwicht bevestigd en daarmee zelfvertrouwen en het 'goed kunnen voelen wat er onder je gebeurt'. Daarna "alleen nog maar" leren wat je dan moet doen en hoe...)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:28

Ik bedoelde klassiek in de manier van “ouderwets”. Dus rijden met bit en met een zadel met een boom etc.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:43

Dus ouderwets is altijd beter?
ik ben toch blij dat we tegenwoordig beter weten. BTW ik ben helemaal niet pro bitloos maar ben wel heel sterk van mening dat beginnende ruiters alsoluut geen voordeel hebben aan een bit wat behoorlijk vervelend kan inwerken op de paarden en pony's. Beginnende ruiters zoeken vaak toch op een moment van onbalans dit op in de teugels.
maar om op de vraag terug te komen voor Ts, ga langs een paar manages en kijk zelf waar het fijn voelt en dan bedoel k niet hoor jou of je dochter maar waar het fijn voelt voor de paarden. Op zoveel manages zie je boze gemene paarden wat alleen maar voorkomt uit slechte verzorging/huisvesting/harnachement/voer etc.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:56


Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:37

Gompernikkel schreef:
De stalgebreken heb ik onder de knie en ik weet nu waar ik op moet letten! Een hoop zaken spreken voor zich, maar verzin ik niet snel en letten op witte haren was nooit in me opgekomen. Thanks!

Weer een nieuwe vraag: Wat is klassiek rijden?

In principe wordt daar vaak ''dressuur'' mee bedoeld. De bedoeling van paardrijden (Dressuur rijden) is samen met je paard sporten. Aan de hand van begeleiding van de ruiter (door middel van zijn handen, benen, zit en gewichtverplaatsing) help je het paard zijn lichaam goed gebruiken (dus niet met een holle rug, zijn buikspieren aanspannen en zijn gewicht goed dragen). Je helpt als ruiter dus je paard lichamelijk te verbeteren, net als een sporter.

Er zijn inderdaad ook andere manieren van paardrijden, waarbij ''natuurlijk rijden'' veel bekender wordt de laatste jaren. Daar gebruik je andere soorten tuigage en manieren van rijden.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:25

Simbaa schreef:
Ik bedoelde klassiek in de manier van “ouderwets”. Dus rijden met bit en met een zadel met een boom etc.

....zo zie je maar weer! Dat had ik nou nooit geraden :) :) :)

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Ervaringen Manage De Prinsenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:38

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor in mijn omgeving positieve verhalen over Prometheus ruitersport in Delft.