Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ipsilonka
Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:18

Ik had ook al gehoord dat hij in H2 al de controle wat kwijt was.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:50

Wat ik vooral wat kwalijk vind.. is dat de sport er weer gekleurd op staat. Door "wilde" wedstrijden buiten de "echte" wedstrijden om hebben de marathons al zon vreselijke naam (scheuren, rausen, idioten, wild etc etc etc).... terwijl het merendeel van de menners wél gecontroleerd rijdt en de sport beoefend omdat het zon geweldige teamsport is, omdat de sfeer altijd zo mooi is... en omdat het gewoon heel erg leuk is.

ik ken de menner niet en ik was er niet bij, dus ik kan er niet over oordelen. ik kan enkel noemen dat ik het enorm spijtig vind dat dit zoveel afbreuk doet aan onze prachtige sport, mede omdat er enorm veel media aandacht voor is...

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 05:40

Overigens is deze wedstrijd niet wild maar zit hier een zeer goede organisatie achter. Dat lijkt hierboven wat verkeerd neergezet.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:06

"Wild" wil zeggen een niet KNHS geregistreerde wedstrijd, niet door de KNHS georganiseerd. (Dus ook niet voor winstpunten). Dan nog kan het goed georganiseerd zijn.

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:28

rien10 schreef:
"Wild" wil zeggen een niet KNHS geregistreerde wedstrijd, niet door de KNHS georganiseerd. (Dus ook niet voor winstpunten). Dan nog kan het goed georganiseerd zijn.

Abosluut. Maar daar komen vaak ook een ander type deelnemers op af.. niet allemaal natuurlijk maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:28

Dit was een Knhs goedgekeurde wedstrijd. Wat ik mijn afvraag na alles wat ik erover hoor en lees, waar is de Knhs in dit hele verhaal. Dit span schijnt al een half jaar een risico te vormen, er is zoals hierboven te lezen al eerder iemand onder zijn paarden terecht gekomen en hij is al diverse malen gewaarschuwd dat dit een keer goed mis zou gaan. Voor zover ik begrepen gaat het om een menner met nog niet zoveel ervaring, dat houdt in dat hij waarschijnlijk ook niet aan zag komen wat anderen wel zagen. Als je dan ook nog over een flink porie lef beschikt kan ik me voorstellen dat deze menner zelf niet de inschatting heeft gemaakt hulp te vragen of een ander span te kiezen. Heel sneu dat hij door dit ongeval zo'n leerschool heeft gehad, dat gun je niemand.
Om terug te komen op mijn vraag, deze menner is al veel eerder in beeld geweest bij de Knhs, waarom heeft hier niemand ingegrepen.

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:32

De KNHS was vertegenwoordigd in deze wedstrijd, er waren officials aanwezig bij het incident.

Hoe dit in de reglementen staat en wat zij er officieel mee kunnen, behalve waarschuwen, is mij niet bekend.

Ipsilonka, of hij de controle kwijt was weet ik niet, hij heeft daar wel een waarschuwing gehad inderdaad, dat het te hard/onbesuisd ging.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:28

Veel menners rijden in de marathon op het randje. Dat is wat de sport zo intens maakt.
Maar dat randje vergt wel een grote dosis zelfkennis en kennis van de paarden en hun kunnen. Als het dan misgaat, dan gaat het flink mis en dan ben je in het nationale nieuws (terwijl je als je van je paard afpleurt hoogstens 2 regels op bokt krijgt, omdat de gevolgen kleiner zijn). Heeft imo niet gek veel met wilde wedstrijden te maken (gaat het daar vaker fout dan op gewone wedstrijden??). Meer met gebrek aan begeleiding voor de menner.
Persoonlijk vind ik dat iedere menner eerst eens als groom mee moet. Of zijn eerste wedstrijd met zijn instructeur als groom moet rijden voordat ze mogen worden losgelaten. Dat scheelt zoveel in ervaring en begeleiding.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:36

Ben het wel met assie eens, tenslotte moet je voordat je mag springen ook eerst een winstpunt halen in de dressuur en eerst zoveel winstpunten heb de gereden alvorens men met een hengst mag starten. Aangespannen zijn daar volgens mij geen regels voor.
Voor zover ik min heb laten informeren, kan een combinatie verboden worden te staren of uit de wedstrijd gehaald worden voor dit soort dingen. Heb het wel eens zien gebeuren met overmatig zweepgebruik of met paarden die niet genoeg conditie hadden voor een marathon.
Als ik dan hoor dat dit span meer dan een half jaar geleden al een waarschuwing heeft gehad van een official en in de wedstrijd hiervoor al gezien is als gevaar, in die wedstrijd is hij even tellen bijna 10 officails tegengekomen.
Ook deze wedstrijd rijd hij eerst dressuur wat het al niet fijn ging, een vaardigheid waarbij het ene paard al ongewenst vluchtgedrag laat zien en vervolgens komt hij langs 3 hindernissen waarbij het zeker in H2 al gevaarlijk werd. Ik krijg de indruk dat de knhs de oogklep en struisvogeltechniek toepast, en dan wil ik niemand van de officials persoonlijk aanvallen want het is de organisatie die hier verder geen actie op onderneemt na een melding.
Daarbij komen er mensen voor minder aan het tuchtcollege voorbij.

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:41

assie schreef:
Veel menners rijden in de marathon op het randje. Dat is wat de sport zo intens maakt.
Maar dat randje vergt wel een grote dosis zelfkennis en kennis van de paarden en hun kunnen. Als het dan misgaat, dan gaat het flink mis en dan ben je in het nationale nieuws (terwijl je als je van je paard afpleurt hoogstens 2 regels op bokt krijgt, omdat de gevolgen kleiner zijn). Heeft imo niet gek veel met wilde wedstrijden te maken (gaat het daar vaker fout dan op gewone wedstrijden??). Meer met gebrek aan begeleiding voor de menner.
Persoonlijk vind ik dat iedere menner eerst eens als groom mee moet. Of zijn eerste wedstrijd met zijn instructeur als groom moet rijden voordat ze mogen worden losgelaten. Dat scheelt zoveel in ervaring en begeleiding.



Met wilde wedstrijden wordt door de buitenwereld wel een bepaald beeld over de sport gevormd.
De recreant/hobbymenner investeren vaak minder in gedegen opleiding =les... dus in basis bedoelen we t zelfde. Ik had t alleen ook nog over t beeld van de sport.. zeker van de marathons.

Maar misschien scheer ik nu teveel over 1 kam. Ik had t meer over t beeld wat is gevormd.
Ik vind wel dat er meer op gelet mag worden dat er gepast gereden wordt met kennis van kunnen, maar dan zal een hindernis jury dit moeten beoordelen. Desniettemin vind ik dat dit niet zomaar kan worden afgedaan als ongelukje als de menner echt eerder een officiële waarschuwing gehad heeft.
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 11-06-19 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:48

Ik denk dat juist op de wilde wedstrijden dit soort dingen minder voor komt omdat de organiserende vereniging dit dan zelf in de hand heeft en eerder in kan grijpen, niemand zit tenslotte te wachten op dit soort ellende. De organiserende vereniging heeft dit wel top opgelost, is zodra er wat bekend was open en direct geweest naar publiek en rijders en is ontzettend druk en creatief geweest om alle rijders die na hervatten van de wedstrijd wilde starten ook nog op een normaal tijdstip weer naar huis te kunnen laten gaan.
Chapeau
Persoonlijk ken ik 1 van de slachtoffers, deze is vandaag weer thuisgekomen maar heeft het nog enorm zwaar, ik wens hem, de andere slachtoffers en de betreffende menner heel veel sterkte om dit allemaal te verwerken.
Hopend dat dit nooit meer zal gebeuren.

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:52

Ik heb mn bericht wat aangevuld.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

ZEJA
Berichten: 3098
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:41

Ach de meeste juryleden kunnen nog net de voorkant van een paard erkennen.

En naar een hoofd hindenisrechter word toch niet geluisterd.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 11-06-19 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:46

Een hindernisrechter mag ook niks beslissen. Die mag alleen notities maken en de jury inlichten zodat de jury de beslissing kan nemen.

Lichtelijk frustrerend af en toe :=

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:11

assie schreef:
Een hindernisrechter mag ook niks beslissen. Die mag alleen notities maken en de jury inlichten zodat de jury de beslissing kan nemen.

Lichtelijk frustrerend af en toe :=



Weet ik.
Triest eigenlijk als je daar over nadenkt...
ik moet zeggen dat ik in Hengelo de hoofdjury in mijn geval (en nee, ik had niet zulke gekkigheid maar in mijn ogen een onterechte EL) heel keurig met de hindernisrechters ging overleggen..

maar goed, desalniettemin: de sport staat er gekleurd op en ik vind inderdaad dat er best wat aan gedaan kan/ mag worden... er zit erg veel verschil tussen de rijders en de manier waarop er met de paarden omgegaan/gereden wordt.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Anoniem

Re: Gewonden bij menmarathon Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:01

Ik hoop dat iedereen ervan leert wat ervan te leren valt.. Kyaral, wil je het slachtoffer dat je kent sterkte namens mij wensen? 'Tis misschien gek, maar als je zelf weet hoe het voelt om out of the blue opeens onder de hoeven van één van die paarden terecht te komen, dan leef je intens mee.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:19

Dubbel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers