Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:17

Caira schreef:
Er is een topic geopend op basis van onjuiste info. Dat wordt uitgelegd door de organisator. Maar vervolgens wordt er 7!! Pagina’s lang over gediscussieerd en het evenement plat gebrand op basis van die foute aanname. Misschien ben ik blond en naïef, maar ik snap werkelijk het nut er niet van.



*gaat voorzichzelf beginnen in de verkoop van brillen op sterkte*

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:27

fransje23 schreef:
Sclimpre schreef:
Tuurlijk mag jij een evenement voor enkel schimmels organiseren. Maar communiceer het dan ook correct. Als je een evenement organiseert en je noemt het 'evenement voor het mooie paard' en achteraf blijkt dat alleen schimmels welkom zijn, nou dan breekt ook de pleuris uit.


Maar dat is ook niet het geval :+

callippo schreef:
Als je zo'n topic opent, zorg dan wel dat de informatie klopt.

EquiDay is pro-bitloos, niet anti-bit. Idem voor ijzers.

Als het onderlijnde de ondertitel van het evenement zou zijn ipv 'paardvriendelijk' zou het helemaal prima zijn.
Zie jij in dit promoverhaaltje ergens de termen pro-bitloos of pro-ijzerloos staan?
Citaat:
Je je paard als partner ziet
Je het plezier van je paard in jou, even belangrijk vindt als jouw plezier in je paard
Je oplossingen zoekt voor problemen met je paard, en daarbij "out of the box" durft te denken
Je op zoek bent naar mensen die óók paardvriendelijk willen trainen of dit al doen
Je vrijblijvend wilt kennismaken met instructeurs van, voor jou, nieuwe trainingsmethode
Je wilt groeien in je horsemanship
Je nieuwe inspiratie wilt opdoen
Je durft te luisteren naar iemand die iets nieuws vertelt
Je het aandurft om het risico te lopen je mening ergens over te herzien

Bezoek deze paardvriendelijkste dag van het jaar op het KNHS-centrum, waar alle demonstraties draaien om het overbrengen van kennis over paardvriendelijk trainen, waar je zoveel lezingen kunt volgen als je wit over een groot aantal onderwerpen. Bezoek stands met leuk trainingsmateriaal en spreek instructeurs aan die je alles willen vertellen over hun visie.

Ik heb geen enkel probleem met wat voor evenement dan ook. Maar benoem het eerlijk.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:33

DatBenIkNou schreef:
Amen. Dat is precies zoals het is. Wat bij je paard past én nodig is, dát is diervriendelijk! _/-\o_


Wat mooi dat je dit noemt, want dit is JUIST wat we met EquiDay willen uitdragen.
Er is niet één juiste weg, er zijn er honderden, en door te blijven zoeken, informeren, uitproberen vindt je wat voor jou en je paard op DIT moment het beste werkt.

Nogmaals ter correctie van de foutieve informatie in de openingspost: we hebben afgelopen najaar een versie 'ijzerloos' georganiseerd. Dat is toen ook naar buiten gebracht (naar deelnemers én naar publiek). Er zat helemaal niet als reden achter 'ijzer is altijd fout', maar juist de nieuwsgierigheid: wat als... we het evenement ijzerloos organiseren? Wat voor reacties geeft dat? Wat doet dat met de demo's?

Dit voorjaar hebben we een voorkeur voor bitloos (niet omdat anti, maar vanwege pro en het effect hiervan op de kennisoverdracht naar een groep die hier wordt weggezet als boomknuffelaars) , maar er zijn diverse demo's met bit. En over ijzers hebben we al helemaal niets meer gezegd. Dus het is mij nog steeds onduidelijk waar de openingspost op gebaseerd is (ja, op een aanname)

Dus ik vind het eigenlijk wel mooi, dat de reacties die hier zogezegd 'tegen' het verbod/de principes/het evenement zijn, grotendeels verwoorden waar EquiDay zelf toch al voor staat :-)

Wij willen niets liever dan 100% demo's met 100% fysiek zeer goed ontwikkelde, blokkade vrije paarden, met perfect zittende ruiters, die ook hun emoties volledig onder controle hebben.
Maar zolang we leven, zullen we deze perfectie niet bereiken.

Ieder is bezig op zijn eigen weg om beter te worden. Maar iedereen doet dit op zijn eigen manier, met eigen doelen, eigen interpretatie, eigen waarden. En met EquiDay willen we daarin een stukje mogelijkheden laten zien. Waarbij de een deel van de demo's gaat over fysieke ontwikkeling, een wat groter deel over mentale/emotionele ontwikkeling (iets dat ik persoonlijk weinig voorbij zie komen op evenementen) en een ander deel is shows ter inspiratie, waarin plezier wordt gemaakt (waarover iedereen zijn eigen mening mag vormen, want 'plezier' is weer zo'n begrip waar ieder zijn eigen interpretatie aan geeft).

Ieder moment van kritisch kijken, nadenken, analyseren en beoordelen vind ik winst. Dus dankjewel daarvoor :-)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:28

Ik vind het ook wel een beestje overkomen alsof sommige mensen equiday juist als anti willen wegzetten, zo van 'kijk eens hoe extreem zij zijn' terwijl dat helemaal dus niet juist is.

Ik rij ook bitloos, en ben pro-bitloos, dat betekent niet dat ik mijn stalgenootjes met bit, vies aankijk, of hun niet begrijp, of hen de hele tijd de les probeer te lezen. Hun paard, hun keuze.

Alleen zoals al eerder genoemd is het ijzerkamp (even overdreven) nog steeds grotendeels de norm, zeker in de hogere dressuursport. Het zou toch mooi zijn als je ook na het M bitloos zou kunnen starten zodat er nog meer keuzevrijheid is. Met dit soort evenement laat je zien dat het en kan en draagvlak voor is.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:39

xSogno schreef:
Ik vind het ook wel een beestje overkomen alsof sommige mensen equiday juist als anti willen wegzetten, zo van 'kijk eens hoe extreem zij zijn' terwijl dat helemaal dus niet juist is.

Ik rij ook bitloos, en ben pro-bitloos, dat betekent niet dat ik mijn stalgenootjes met bit, vies aankijk, of hun niet begrijp, of hen de hele tijd de les probeer te lezen. Hun paard, hun keuze.

Alleen zoals al eerder genoemd is het ijzerkamp (even overdreven) nog steeds grotendeels de norm, zeker in de hogere dressuursport. Het zou toch mooi zijn als je ook na het M bitloos zou kunnen starten zodat er nog meer keuzevrijheid is. Met dit soort evenement laat je zien dat het en kan en draagvlak voor is.

Als je dat laatste echt zou willen, dan is het aan de bitloze wedstrijdruiters om te laten zien dat er wel degelijk behoefte is aan bitloze rubrieken boven de M. Als die behoefte er is, ga ermee naar de KNHS en voeg iets toe, ga mooie Z proeven rijden zonder bit. Als het alleen gaat om de keuzevrijheid, dan is het geen toevoeging aan de sport.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:49

Maar hoe moet je dat laten zien als je geen Z proef mág starten zonder bit? Die redenatie snap ik niet zo.

Als men denkt dat het mensen toch niet lukt, waarom zou je je dan druk maken om iets expliciet te verbieden. Sta het toe en als mensen bitloos een prutproef rijden, geef je ze prutpunten. En als ze het wel goed doen, goede punten.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:49

Dat is vrij simpel denk ik hoor. Breng een groepje mensen bij elkaar die een fatsoenlijke proef op Z niveau kunnen rijden. Benader de KNHS dat je een concreet aantal mensen hebt en ze wil laten zien dat ook in het Z bitloos mogelijk is én er vraag naar is.
Of organiseer zelf zoiets en stuur je ervaringen/ beeldmateriaal/ jury rapporten naar de KNHS.

Of organiseer op equiday zo'n rubriek en nodig de juiste KNHS mensen uit.

Even je schouders er onder dus.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:56

pol013 schreef:
Dat is vrij simpel denk ik hoor. Breng een groepje mensen bij elkaar die een fatsoenlijke proef op Z niveau kunnen rijden. Benader de KNHS dat je een concreet aantal mensen hebt en ze wil laten zien dat ook in het Z bitloos mogelijk is én er vraag naar is.
Of organiseer zelf zoiets en stuur je ervaringen/ beeldmateriaal/ jury rapporten naar de KNHS.

Of organiseer op equiday zo'n rubriek en nodig de juiste KNHS mensen uit.

Even je schouders er onder dus.

Exact.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:04

Maar dat blijft gek toch. Bij andere optomingen gaan ze zich toch ook niet druk maken of je dan je punten wel kan halen, maar beoordelen het paard en de ruiter zoals ze hem zien lopen. Ongeacht of diegene met een stang, dubbelgebroken bit of wat dan ook rijdt.

Het komt op mij een beetje over alsof ze het bitloos rijden ergens niet veilig of niet paard vriendelijk vinden of iets dergelijks.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:13

Sintara schreef:
Maar dat blijft gek toch. Bij andere optomingen gaan ze zich toch ook niet druk maken of je dan je punten wel kan halen, maar beoordelen het paard en de ruiter zoals ze hem zien lopen. Ongeacht of diegene met een stang, dubbelgebroken bit of wat dan ook rijdt.

Het komt op mij een beetje over alsof ze het bitloos rijden ergens niet veilig of niet paard vriendelijk vinden of iets dergelijks.

In principe vraag je om een reglementwijziging en daar moet natuurlijk wel een goede reden tegenover staan.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:14

Nope.


Jurys zijn gewend om naar contact op bit te kijken.


Moeten dus 'bijgeschoold' worden in wat er verwacht wordt qua aanleuning, contact etc bitloos.

Evenals protest door mond te openen op bit, is bij ieder jurylid bekend, want zit standaard in juryopleiding.
Protest op bitloos systeem ziet er anders uit.

Daar moeten afspraken over zijn.
Wat levert een -1 op. Wat een -2.


In de basisniveaus is men inmiddels zover dat de jurys hierin bij zijn.

En tot de m kun je dus gewoon starten.


Het is nogal een pak werk, en ook niet te organiseren om alle kngs jurys in nl deze scholing te geven op hoger dan M niveau, als er überhaupt nog níemand op dat niveau bitloos rijdt ....


Zijn er straks 100 mensen in Nederland die vét winstpunten rijden in de m bitloos, dan volgt dat vanzelf.

Maar beetje onzinnig om heel veel tijd en energie erin te gooien, als niemand er ooit gebruik van maakt...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:16

Volgens mij was er destijds ook een oproep toch door de KNHS maar toen kwam er nagenoeg niemand opdagen? Waarom zou je dan inderdaad effort er in steken als de mensen toch niet komen. Ik kan dat wel begrijpen.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:27

Caira schreef:
Er is een topic geopend op basis van onjuiste info. Dat wordt uitgelegd door de organisator. Maar vervolgens wordt er 7!! Pagina’s lang over gediscussieerd en het evenement plat gebrand op basis van die foute aanname. Misschien ben ik blond en naïef, maar ik snap werkelijk het nut er niet van.


Ik brand het evenement niet af, ik heb na de najaarseditie een feedback gegeven over de eerder genoemde voorvallen en daar is niet op gereageerd en dat vind ik jammer. Verder mis ik de demo's over werken aan de hand, dubbel longe, lange lijnen. Voor mij is het ontbreken van die clinics een reden om de voorjaarseditie over te slaan.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:33

@Femke, daar zit wat in.
Het is een relatief nieuwe trend om bitloos dressuur te rijden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:02

magda_90 schreef:
Volgens mij was er destijds ook een oproep toch door de KNHS maar toen kwam er nagenoeg niemand opdagen? Waarom zou je dan inderdaad effort er in steken als de mensen toch niet komen. Ik kan dat wel begrijpen.

Klopt en wat er wel kwam reed beroerd dus vandaar geen bitloos vanaf het Z.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:13

Sintara schreef:
@Femke, daar zit wat in.
Het is een relatief nieuwe trend om bitloos dressuur te rijden.

Was het maar een trend, dan zag je het veel meer. Nu is het meer een wens om bitloos dressuur te rijden en een nog grotere wens om het op wedstrijden te doen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:21

Dat kan nu toch sowieso t/m het M? Je ziet het zelden, ook niet in lagere klasses. Dus die ' wens' lijkt me niet heel groot.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:31

Pipodipo schreef:
Sintara schreef:
Maar dat blijft gek toch. Bij andere optomingen gaan ze zich toch ook niet druk maken of je dan je punten wel kan halen, maar beoordelen het paard en de ruiter zoals ze hem zien lopen. Ongeacht of diegene met een stang, dubbelgebroken bit of wat dan ook rijdt.

Het komt op mij een beetje over alsof ze het bitloos rijden ergens niet veilig of niet paard vriendelijk vinden of iets dergelijks.

In principe vraag je om een reglementwijziging en daar moet natuurlijk wel een goede reden tegenover staan.


Ik ben best benieuwd hoeveel mensen in de M2 bitloos rijden en nu “vastlopen” omdat ze niet verder kunnen bitloos.

Ik vermoed dat dat er helemaal niet zoveel zijn en dat er meer ruiters over “tot M bitloos” vallen die niet starten of nog in de B rijden.

Verzamel idd de succesvolle M ruiters en ga een gesprek aan met de knhs als groep.

Er zijn genoeg andere optomingen waarmee niet gestart mag worden of enkel in de lage klasses niet gestart mag worden, dus het is niet zo dat “enkel” bitloze ruiters achtergesteld worden om met hun gewenste optoming te starten.

On topic: Calippo heb je aan ts gevraagd hoe haar bekende te horen heeft gekregen dat ijzers/bit niet gewenst/verboden zijn. Misschien is in de communicatie vanuit het evenement het niet zo duidelijk gecommuniceerd als dat jij dent.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:57

Oef, 'achtergesteld' is wel een gevoelige woordkeuze ;). Laten we het erop houden dat er kennelijk binnen de kringen van bitloze ruiters, mensen zijn die iets wensen waarin niet voorzien is in het reglementenboek van de KNHS. Onze bond heeft zich de afgelopen jaren uiterst flexibel getoond in een serie reglementswijzigingen waardoor we nu in alle kleuren van de regenboog mogen rijden (wat maar een enkeling echt doet), we zelf onze proeven mogen kiezen en er niet meer een verplichte proef is, we binnenkort het hele jaar indoor mogen starten, sporen niet meer verplicht zijn, s&t niet meer verplicht nationaal in alle klassen en ook bitloos t/m M2. Er zijn er nog meer, maar ik som er hier enkele op die echt gaan over leuke aanpassingen voor de combinaties die aan wedstrijden mee doen. Aan de bond heeft het dus niet echt gelegen.
Maar hoeveel ruiters zijn er die door zouden willen stromen, binnen afzienbare tijd, naar ZZB, Z Zonder Bit ??

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:38

Ik denk dat de bitloze stroming helemaal niet een nieuwe trend is, want volgens mij werd er eeuwen geleden als zonder bit gereden. Maar dat terzijde.

Als die bitloze groep gaat zorgen dat ze echt goed gaan rijden, dan vallen ze positief op en dan valt er wat te halen bij de KNHS zoals hierboven al gezegd is, maar het groepje van de bitloze fans die hangen wel in een bepaalde cirkel en het grote gros instructeurs die in de bitloze hoek zitten, zijn wat beperkt in hun kennis en zullen hun leerlingen nooit richting een wat meer klassiek sportgerichte instructeur sturen om wel op het nivo mee te kunnen draaien, want dat kost hun heel veel geld en ze worden na een bepaalde tijd niet meer serieus genomen met alle marketing verhalen die op het internet staan.

Dus zoek een goede instructeur op en ga aan het werk!! ( en er zijn er zat die het prima vinden dat jij zonder bit die baan in komt).

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:49

En alle ruiters met bit rijden natuurlijk al wel écht goed?! En kunnen zich wel dure lessen en wedstrijden veroorloven? :D

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:52

Jessix schreef:
En alle ruiters met bit rijden natuurlijk al wel écht goed?! En kunnen zich wel dure lessen en wedstrijden veroorloven? :D



Iedereen moet veel leren, paardrijden is veel te moeilijk om maar gelijk goed te kunnen. Maar daarvoor stroom je ook door klasses heen, om steeds een beetje beter te leren paardrijden.

En dat geldt voor iedere optoming.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:00

Benzz schreef:
Jessix schreef:
En alle ruiters met bit rijden natuurlijk al wel écht goed?! En kunnen zich wel dure lessen en wedstrijden veroorloven? :D



Iedereen moet veel leren, paardrijden is veel te moeilijk om maar gelijk goed te kunnen. Maar daarvoor stroom je ook door klasses heen, om steeds een beetje beter te leren paardrijden.

En dat geldt voor iedere optoming.


Om steeds een beetje beter te leren paardrijden heb ik mijn hele leven al les. En elke keer wordt ik een beetje beter en stijgt het niveau. Dat kan met bit en zonder bit. Ik doe beide, maar heb een voorkeur voor zonder.

Daarmee kun je mee doen op wedstrijden. Sommige wedstrijdruiter stomen door klassen heen, andere blijven eeuwig hangen in de L of M dressuur.

Dat je wedstrijden rijdt zegt voor mij niets over het niveau. En ook niet hoeveel geld je hebt op je rekening en hoe je dat aan je paardrijden besteed. Of je met bit of zonder rijdt, maakt voor mij ook geen verschil, ik ken van beide goede en slechte ruiters. En heb een persoonlijke voorkeur voor de ruiters die het met beide kunnen laten zien.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:02

Laten we het weer hebben over Equiday en hun voorkeur, wat geen verplichting is (!), voor bitloos en ijzerloos. :)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:52

Benzz schreef:
Ik denk dat de bitloze stroming helemaal niet een nieuwe trend is, want volgens mij werd er eeuwen geleden als zonder bit gereden. Maar dat terzijde.

Als die bitloze groep gaat zorgen dat ze echt goed gaan rijden, dan vallen ze positief op en dan valt er wat te halen bij de KNHS zoals hierboven al gezegd is, maar het groepje van de bitloze fans die hangen wel in een bepaalde cirkel en het grote gros instructeurs die in de bitloze hoek zitten, zijn wat beperkt in hun kennis en zullen hun leerlingen nooit richting een wat meer klassiek sportgerichte instructeur sturen om wel op het nivo mee te kunnen draaien, want dat kost hun heel veel geld en ze worden na een bepaalde tijd niet meer serieus genomen met alle marketing verhalen die op het internet staan.

Dus zoek een goede instructeur op en ga aan het werk!! ( en er zijn er zat die het prima vinden dat jij zonder bit die baan in komt).


Bitloos is misschien niet nieuw maar is ook niet, altijd, volledig geaccepteerd. Hoewel je het natuurlijk steeds meer ziet en de meeste grote merken wel een bitloos model hoofdstel in het assortiment hebben.
Veel mensen denken echter toch echt dat een bit een rem is en daarom noodzakelijk. Ik denk weleens dat ze zelfs denken dat je zonder bit ten dode bent opgeschreven :+