Advies gezocht voorgaande Zuidlaarderpaardenmarkt gangers.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:15

Ik reageer wel, en dan ook echt inhoudelijk op je vraag. Vast interessant voor je.

Nou, mijn huidige 3 paarden komen van de markt, dus ik zal ze even voorstellen, met gebreken :') prijzen geef ik niet.

De eerste was Metsje, een fries met vol en heel goed papier. Gebrek: chronische zwelling in voorknie, geen bot gebreken, waarschijnlijk heeft ze vast gelegen ofzo. Ze was 1,5 toen we haar kochten op de markt, toen was het een recent trauma. Nooit een pas kreupel op gelopen. Toppaard! [ img ]

Nummer 2, Marloes, Nederlands Trekpaard, goed papier. Gekocht toen ze 1 jaar was op de markt. Gebrek: CPL, al is de eerste uitbraak pas 4 jaar geleden. Verder nooit wat gehad. Ook een toppaard!
[ img ]

Aankoop nummer 3, van afgelopen jaar, Berber. Friese merrie van bijna 3, vol papier en top papier. En ook dit is weer een toppaard. Gebrek: geen.

[ img ]

Dus ja, je kan er wat leuks weghalen. Maar dan moet je wel je ogen goed open hebben, je gezonde verstand gebruiken, geen emoties mee rekenen, en weten waar je op moet letten. En kunnen handelen. Weten wanneer je wat zeggen kunt en weten wanneer je je mond moet houden. En ook weten wanneer je weg moet lopen en ze moet laten staan. Dat moet je kunnen.

Qua opknappen, lief idee, maar weet waar je aan begint. Berber kwam bijvoorbeeld wat snotterig van de markt af. Logisch. Maar het was moeilijk weg te krijgen, dus er zijn 2 kuren, vitamine spuiten en weerstand supplementen aan te pas gekomen. Ook heb ik haar laten checken door de DA, en uitgebreid ook. Die kosten komen er bij.

Je weet nooit de geschiedenis van het dier, wat ze hebben meegemaakt, wat ze wel en niet kunnen.

Krijg ze bijvoorbeeld maar eens op de trailer daar. Die van mij waren dat niet gewend, en wilden ook echt niet. Nog een stap eerder trouwens, haal ze maar eens van de markt af. Ze weten niet wat er gebeurt, wat de bedoeling is, en bij de anderen blijven lijkt hun dan het beste. Maar jij moet ze aan touw door de mensenmassa leiden. Succes.

Toen Berber verkouden was en het niet over wou, wou ik haar onder een deken zetten. (Natuurlijk weer een andere maat als de anderen, daaag geld) en was ze gewend om een deken te dragen? Nee, moest ik haar eerst leren. Dat zijn allemaal dingen, je moet wel sterk in je schoenen staan. En het blijft een enorm risico. Het kan ook niet goed uitpakken.

Ik heb wel wat draagvlak, ik zit niet snel in de problemen. Maar ik weet niet of jij daar tegen sparen kunt.

Raadt ik het je aan? Nee, eerlijk is eerlijk, ik ben te bang dat het een bult verdriet en ellende word. Dus ik ga mee met de anderen, lekker particulier kopen.

Maar goed, ik wou ook mijn succes verhalen delen, want het kan ook goed gaan. Aan jou of je het risico neemt, of je genoeg kennis, handigheid en geld hebt.

Als je het dier eenmaal hebt, hoort ie te blijven, dan ben jij verantwoordelijk.


mvdbijl
Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Advies gezocht voorgaande Zuidlaarderpaardenmarkt gangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:25

Dit soort paardjes staan er niet heel veel, lekker particulier kopen.
Dan kan je hem even proberen, beter zien lopen en de prijzen voor dit soort paardjes verschillen minimaal.

Dat zijn ook paardjes van handelaren die van markt naar markt gaan, die gaan einde dag gewoon mee naar huis als ze niet verkocht zijn. In zuidlaren is een export plein, slacht paarden gaan rechtstreeks daarheen, daar kom je als particulier niet op.

Sascho
Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Advies gezocht voorgaande Zuidlaarderpaardenmarkt gangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:41

Ts, niet zo in de verdediging gaan! Iedereen wil je alleen maar helpen, iets leren en je behoeden voor fouten.

Ik kom ook wel eens op markten, heb 1 pony gekocht op de markt en 3 pony's van handelaren die ze ook mee zouden nemen naar de markt als ze daarvoor niet verkocht zouden zijn. Echter gaat het hier wel om kleine pony's, die zijn er in overvloed op markten. De grote rijponys zie je er een stuk minder.

Voordeel van particulier kopen is dat je vaak weet wat er met het dier gebeurd is en dat je rustig kennis kunt maken en niet overhaast hoeft te beslissen of je het dier wel of niet wil

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Advies gezocht voorgaande Zuidlaarderpaardenmarkt gangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:08

Ook ik bedoelde het niet verkeerd.
Ik zei ook niet dat jij dacht dat het rozengeur en maneschijn is ;)
Enkel ik spreek wel uit de eerste hand, bezoek veel Markten met boeren en het enige wat ik echt durfde te kopen was een jonge shet hengst en zelfs die bracht nog ellende mee.
Ik zeg niet dat het niet kan, er zijn succes verhalen van echte kenners genoeg (zoals hierboven bijvoorbeeld) maar je moet echt met veel verstand kunnen kijken.
En nee ik zeg niet dat je dat direct niet hebt.
Maar ik kan je vertellen dat bijna alle handelaren en boeren waarmee ik al jaren ga, jaren kom en die ook al heeeeel wat jaren dit doen allemaal hetzelfde zeggen: wil je een paard of pony om te rijden en echt plezier van te hebben.
Dan kun je beter verder kijken dan de markt want vaak is er iets mis.
Dat zegt mij ook al genoeg :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)


anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies gezocht voorgaande Zuidlaarderpaardenmarkt gangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:43

Ts is een echte Penny. Jammer dat ze zich aangevallen voelt als er raadgevingen komen. Er zijn heel veel zielige ponies die gered zouden moeten worden. Maar dan moet je je eigen wensen even op de tweede derde of vierde plaats zetten.Als je eigenlijk toch op zoek bent naar een goede rijpony, dan moet je wel een deskundige meenemen als je die op een markt wilt vinden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers