Wat vinden jullie van meerdere bijrijders voor 1 paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Wat vinden jullie van meerdere bijrijders voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 14:56

Hoi bokkers,

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening, want ik heb vandaag een appje gehad dat er nog een bijrijdster gevonden is voor mijn verzorgpaard. Ik was van plan ook wedstrijden met het paard te gaan rijden, dus ik vraag me nu af in hoe verre dit belemmerd wordt als het paard 2 keer in de week ook door een iemand anders gereden wordt. Niet mijn paard en niet mijn taak om daar iets over te zeggen natuurlijk, maar ik was vooral benieuwd wat jullie bokkers er van vinden!

Dus wat zijn jullie ervaringen met meerdere bijrijders voor 1 paard?


Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wat vinden jullie van meerdere bijrijders voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:58

Ik zou hier niet blij mee zijn.

Vraagt de eigenaar een vergoeding?
Wat is de reden van de 2e bijrijder?

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:02

Ik denk dat het niet per se een probleem is, tenzij jullie echt een compleet verschillende manier van rijden hebben.
Iemand die beter rijdt is mooi meegenomen en iemand die minder actief aan de slag gaat lijkt me geen probleem, ze snappen echt wel wie er opstapt.
Zijn jullie verplicht om te lessen? Als je bij dezelfde instructeur lest zal het met verschillen in aanpak uiteindelijk ook wel meevallen.

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:02

Jolliegirl schreef:
Ik zou hier niet blij mee zijn.

Vraagt de eigenaar een vergoeding?
Wat is de reden van de 2e bijrijder?


Nee vind het ook niet zo heel netjes, omdat het totaal niet aangekondigd was en ik nu dus pas weet dat er iemand kwam “proefrijden” en dat ze er nog iemand bijzochten. Als reden werd aangegeven dat het paard dan net wat meer beweging zou krijgen, omdat ik 2/3 keer in de week kom. De eigenaar vraagt geen vergoeding.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:04

Ik verzorg een paard samen met iemand anders. Het is niet ideaal omdat deze dame weinig kennis heeft, zorgt ervoor dat ik de meeste taken op mij neem en haar vertel wanneer bv welke deken erop moet etc.

Voor de rest merk ik qua rijden niet dat het paard bij mij minder is als de ander de dag van te voren heeft gereden. Hij weet precies wie erop zit en doet het super goed.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:05

Rijdt de eigenaar ook? Of blijft het bij twee ruiters? Dat is geen probleem hoor, paarden zijn slim genoeg om te weten wie ze rond sjouwen ;)

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:07

Palmboom95 schreef:
Ik denk dat het niet per se een probleem is, tenzij jullie echt een compleet verschillende manier van rijden hebben.
Iemand die beter rijdt is mooi meegenomen en iemand die minder actief aan de slag gaat lijkt me geen probleem, ze snappen echt wel wie er opstapt.
Zijn jullie verplicht om te lessen? Als je bij dezelfde instructeur lest zal het met verschillen in aanpak uiteindelijk ook wel meevallen.


Ik heb geen idee met wat voor persoon ik te maken heb helaas. Volgens mij heeft ze vandaag dan “proef” gereden dus ik zou het van de week wel horen dan..

Maar goed mij lijkt het voor het paard super verwarrend en ik voel een beetje de kans om iets met dit paard op te bouwen wegvallen.

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:09

stroopkoek schreef:
Palmboom95 schreef:
Ik denk dat het niet per se een probleem is, tenzij jullie echt een compleet verschillende manier van rijden hebben.
Iemand die beter rijdt is mooi meegenomen en iemand die minder actief aan de slag gaat lijkt me geen probleem, ze snappen echt wel wie er opstapt.
Zijn jullie verplicht om te lessen? Als je bij dezelfde instructeur lest zal het met verschillen in aanpak uiteindelijk ook wel meevallen.


Ik heb geen idee met wat voor persoon ik te maken heb helaas. Volgens mij heeft ze vandaag dan “proef” gereden dus ik zou het van de week wel horen dan..

Maar goed mij lijkt het voor het paard super verwarrend en ik voel een beetje de kans om iets met dit paard op te bouwen wegvallen.


Maar nu staat het paard dus 4/5 dagen per week stil? Het is niet dat je opeens niets meer met een paard kan opbouwen als er ook iemand anders op rijdt hè :)
Er zijn zelfs maneges waar paarden deels in de lessen lopen en deels in de lease, en waar deze leaseruiters KNHS-wedstrijden rijden. Die hebben heel wat meer verschillende ruiters per week en dat gaat ook vaak prima. Zoals al eerder gezegd, ze hebben echt wel door wie er op hun rug zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:10

als ze allen op de dezelfde manier rijden bij de zelfde instructie, misschien?? anders zou het voor het paard heel verwarrend kunnen zijn,

als u er zelf niet op rijdt zou ook nog een lease constructie mogelijk zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-20 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:10

Rex_Rolfo schreef:
Rijdt de eigenaar ook? Of blijft het bij twee ruiters? Dat is geen probleem hoor, paarden zijn slim genoeg om te weten wie ze rond sjouwen ;)


Nee de eigenaar rijd alleen haar andere paard! Okay dat stelt me wel een beetje gerust haha ik hoop natuurlijk dat er iemand bij komt die wel een beetje kennis heeft en niet een beginner. Het beestje kan echt heel erg leuk lopen en heeft met zijn vorige bijrijdster M tussen de paarden gelopen dus dat zou zonde zijn.

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:12

Palmboom95 schreef:
Palmboom95 schreef:
Ik denk dat het niet per se een probleem is, tenzij jullie echt een compleet verschillende manier van rijden hebben.
Iemand die beter rijdt is mooi meegenomen en iemand die minder actief aan de slag gaat lijkt me geen probleem, ze snappen echt wel wie er opstapt.
Zijn jullie verplicht om te lessen? Als je bij dezelfde instructeur lest zal het met verschillen in aanpak uiteindelijk ook wel meevallen.


Ik heb geen idee met wat voor persoon ik te maken heb helaas. Volgens mij heeft ze vandaag dan “proef” gereden dus ik zou het van de week wel horen dan..

Maar goed mij lijkt het voor het paard super verwarrend en ik voel een beetje de kans om iets met dit paard op te bouwen wegvallen.


Maar nu staat het paard dus 4/5 dagen per week stil? Het is niet dat je opeens niets meer met een paard kan opbouwen als er ook iemand anders op rijdt hè :)
Er zijn zelfs maneges waar paarden deels in de lessen lopen en deels in de lease, en waar deze leaseruiters KNHS-wedstrijden rijden. Die hebben heel wat meer verschillende ruiters per week en dat gaat ook vaak prima. Zoals al eerder gezegd, ze hebben echt wel door wie er op hun rug zit :D[/quote]

Nee dat is waar! Het komt alleen heel onverwachts nu en ik heb nog geen idee met wie ik nu te maken heb. Ook baal ik wel dat ik niet eerder ingelicht ben dat ze iemand er bij zochten.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:13

In alle eerlijkheid, als je geen vergoeding betaald dan heb je IMO weinig te zeggen. :) Jij "kan" maar 2 a 3 keer in de week. De eigenaar wil blijkbaar liever dat het dier vaker gereden wordt. Dan moet er een oplossing gezocht worden en dat is dan blijkbaar deze.
Ik zou het anders vinden als je betaalde voor dit dier maar nu krijg je hem gratis ter beschikking, IMO is het dan blij zijn met wat je krijgt of stoppen en iets vinden dat wel bij je wensen past.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:16

Ayasha schreef:
In alle eerlijkheid, als je geen vergoeding betaald dan heb je IMO weinig te zeggen. :) Jij "kan" maar 2 a 3 keer in de week. De eigenaar wil blijkbaar liever dat het dier vaker gereden wordt. Dan moet er een oplossing gezocht worden en dat is dan blijkbaar deze.
Ik zou het anders vinden als je betaalde voor dit dier maar nu krijg je hem gratis ter beschikking, IMO is het dan blij zijn met wat je krijgt of stoppen en iets vinden dat wel bij je wensen past.


Klopt hoor en het is verder ook zeker geen aanval naar de eigenaar het is en blijft haar paard! Heb verder alleen zelf totaal geen ervaringen met meerdere bijrijdsters voor één paard en het werd heel onverwachts even op de app gezet. Ik had het fijner gevonden als ik net wat meer ingelicht zou worden :)
Laatst bijgewerkt door stroopkoek op 20-09-20 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:16

stroopkoek schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Rijdt de eigenaar ook? Of blijft het bij twee ruiters? Dat is geen probleem hoor, paarden zijn slim genoeg om te weten wie ze rond sjouwen ;)


Nee de eigenaar rijd alleen haar andere paard! Okay dat stelt me wel een beetje gerust haha ik hoop natuurlijk dat er iemand bij komt die wel een beetje kennis heeft en niet een beginner. Het beestje kan echt heel erg leuk lopen en heeft met zijn vorige bijrijdster M tussen de paarden gelopen dus dat zou zonde zijn.


Ook met een beginner zou ik me geen zorgen maken, wat basisbeweging wordt geen enkel paard slechter van. Het is niet dat een paard opeens niet meer op een bepaald niveau kan lopen als er een paar keer per week niet hard gewerkt wordt :)

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 15:17

Palmboom95 schreef:
stroopkoek schreef:
Rijdt de eigenaar ook? Of blijft het bij twee ruiters? Dat is geen probleem hoor, paarden zijn slim genoeg om te weten wie ze rond sjouwen ;)


Nee de eigenaar rijd alleen haar andere paard! Okay dat stelt me wel een beetje gerust haha ik hoop natuurlijk dat er iemand bij komt die wel een beetje kennis heeft en niet een beginner. Het beestje kan echt heel erg leuk lopen en heeft met zijn vorige bijrijdster M tussen de paarden gelopen dus dat zou zonde zijn.


Ook met een beginner zou ik me geen zorgen maken, wat basisbeweging wordt geen enkel paard slechter van. Het is niet dat een paard opeens niet meer op een bepaald niveau kan lopen als er een paar keer per week niet hard gewerkt wordt :)[/quote]

Zeker waar! Bedankt dat jullie me ook even de andere kant laten zien haha dat stelt me toch wat meer gerust :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:19

Dit is dan toch het zelfde als de eigenaar rijd met 1 bijrijder. Namelijk 2 personen.
Nu geen eigenaar maar 2 bijrijders. Voor het paard hetzelfde.

En kun jij vaker in de week? Dan even aangeven.
Zo niet valt er denk ik niet veel van te zeggen. Ik begrijp wel dat het erg raar is dat ze dit niet even heeft laten weten.

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:20

Ik snap het probleem niet zo. Ik heb meerdere pony's en paarden gedeeld en ook met ze allemaal wedstrijden gereden met succes. Bij allemaal was de andere ruiter iemand met een lager niveau.

Sterker nog, de manegeponys bij mij op stal lopen in de beginners lessen en daarnaast nog met een leaser vaak ook wedstrijden, ook in het z.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Koekie73
Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:24

Wat voor niveau rijd jij zelf dan, TS?

Kan juist best fijn zijn als jullie beiden bijvoorbeeld bij zelfde instructie gaan lessen.

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:26

Ook met een beginner zou ik me geen zorgen maken, wat basisbeweging wordt geen enkel paard slechter van. Het is niet dat een paard opeens niet meer op een bepaald niveau kan lopen als er een paar keer per week niet hard gewerkt wordt :)[/quote]

Zeker waar! Bedankt dat jullie me ook even de andere kant laten zien haha dat stelt me toch wat meer gerust :D[/quote]

Ik snap wel dat het even 'schrikken' is hoor, als je opeens hoort dat je hem moet delen. Maar het kan net zo goed heel gezellig zijn! Je hoeft zelf niet minder te gaan rijden, en nu heb je misschien iemand waar je mee kan praten over dingen waar jullie tegenaan lopen in het rijden. En het paard vindt jou nog net zo lief met iemand anders erbij :D

Joltsje
Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wat vinden jullie van meerdere bijrijders voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:47

Lieve mensen, volgens mij was het vooral een verrassing voor ts.

Ze rijdt het paard met alle plezier en vervolgens komt er een bijrijder bij die al proefgereden heeft.

Mocht ze het eerder hebben geweten, dan kon ze even aan het idee wennen. Aangeven dat ze vaker kan of zelf iemand zoeken.

Ts, maak je geen zorgen. 2 ruiters kan best en de kans om wat op te bouwen is er nog steeds. Heel veel plezier!

Be your best self

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat vinden jullie van meerdere bijrijders voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:57

Ik zou me eigenlijk vooral verdrietig voelen dat de band met de eigenaar blijkbaar niet zodanig is dat dergelijke belangrijke informatie betreffende het paard voor mij als een verrassing moet komen. Dat doet niets af aan het beslissingsrecht van de eigenaar, maar even een heads-up van 'he stroopkoek, ik zou het fijn vinden als mijn paard nog wat vaker loopt, dus ik ga op zoek naar een tweede bijrijder, weet jij toevallig iemand?' zou toch fijn zijn.

Ik voorzie namelijk wel problemen als de tweede bijrijder evenveel wedstrijdambitie heeft als jij. Maar ok, die problemen moeten dan opgelost worden vanaf het moment dat ze zich stellen.

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:14

Gini schreef:
Ik zou me eigenlijk vooral verdrietig voelen dat de band met de eigenaar blijkbaar niet zodanig is dat dergelijke belangrijke informatie betreffende het paard voor mij als een verrassing moet komen. Dat doet niets af aan het beslissingsrecht van de eigenaar, maar even een heads-up van 'he stroopkoek, ik zou het fijn vinden als mijn paard nog wat vaker loopt, dus ik ga op zoek naar een tweede bijrijder, weet jij toevallig iemand?' zou toch fijn zijn.

Ik voorzie namelijk wel problemen als de tweede bijrijder evenveel wedstrijdambitie heeft als jij. Maar ok, die problemen moeten dan opgelost worden vanaf het moment dat ze zich stellen.


Volgens mij is TS nog vrij jong (in ieder geval zo lijkt het in de reacties + het feit dat het om een pony gaat). In zulke gevallen wordt er toch wel vaak iets anders omgegaan met de bijrijder dan als het om volwassenen onder elkaar gaat. Dat maakt het natuurlijk alsnog vervelend dat ze het niet eerder wist, maar ik kan me in zo'n geval ook voorstellen dat de eigenaar misschien gewoon tegen iemand aangelopen is die een bijrijdpony zocht en dacht 'ach de mijne loopt toch maar 2 of 3 dagen, die kan best ook een paar dagen rijden'. Vooral als TS ook gratis rijdt lijkt het me iemand die het graag anderen gunt om lekker met haar pony bezig te zijn.

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 16:19

Joltsje schreef:
Lieve mensen, volgens mij was het vooral een verrassing voor ts.

Ze rijdt het paard met alle plezier en vervolgens komt er een bijrijder bij die al proefgereden heeft.

Mocht ze het eerder hebben geweten, dan kon ze even aan het idee wennen. Aangeven dat ze vaker kan of zelf iemand zoeken.

Ts, maak je geen zorgen. 2 ruiters kan best en de kans om wat op te bouwen is er nog steeds. Heel veel plezier!


Precies dit :)

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:20

Kan me voorstellen dat je je gepasseerd voelt, omdat de eigenaar er niet eerder over begonnen is. Dat had wel fijner geweest, denk ik. Nu valt het misschien wel even rauw op je dak. Maar uiteraard is het aan de eigenaar om daar over te beslissen.

Voor je paard hoeft het niet erg te zijn. En het gebeurd ook wel vaker. Dan heeft de een de focus meer op de sport en de ander houdt meer van lekker het bos in gaan o.i.d. Ik ken ze ook wel die een ruiter hebben voor springen en een andere voor dressuur. Gewoon jezelf openstellen om een leuk contact aan te gaan. Met een beetje geluk wordt het er alleen maar gezelliger op.

stroopkoek
Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 16:25

Palmboom95 schreef:
Gini schreef:
Ik zou me eigenlijk vooral verdrietig voelen dat de band met de eigenaar blijkbaar niet zodanig is dat dergelijke belangrijke informatie betreffende het paard voor mij als een verrassing moet komen. Dat doet niets af aan het beslissingsrecht van de eigenaar, maar even een heads-up van 'he stroopkoek, ik zou het fijn vinden als mijn paard nog wat vaker loopt, dus ik ga op zoek naar een tweede bijrijder, weet jij toevallig iemand?' zou toch fijn zijn.

Ik voorzie namelijk wel problemen als de tweede bijrijder evenveel wedstrijdambitie heeft als jij. Maar ok, die problemen moeten dan opgelost worden vanaf het moment dat ze zich stellen.


Volgens mij is TS nog vrij jong (in ieder geval zo lijkt het in de reacties + het feit dat het om een pony gaat). In zulke gevallen wordt er toch wel vaak iets anders omgegaan met de bijrijder dan als het om volwassenen onder elkaar gaat. Dat maakt het natuurlijk alsnog vervelend dat ze het niet eerder wist, maar ik kan me in zo'n geval ook voorstellen dat de eigenaar misschien gewoon tegen iemand aangelopen is die een bijrijdpony zocht en dacht 'ach de mijne loopt toch maar 2 of 3 dagen, die kan best ook een paar dagen rijden'. Vooral als TS ook gratis rijdt lijkt het me iemand die het graag anderen gunt om lekker met haar pony bezig te zijn.


Oops kom ik zo jong over haha :) Ik ben 17 en het gaat om een grote E-pony trouwens, dus misschien daarom de verwarring dat ik nog jonger ben. Daarnaast had ik het zelfs als ik een jaartje of 12/13 geweest was en er door de eigenaar zelf voorgesteld was om wedstrijden te gaan rijden nog steeds niet zo netjes gevonden als het niet vooraf even gemeld was. Het is meer de combi van het niks weten over wat voor nieuw meisje erbij komt en het onverwachtse appje wat er ineens is :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers