Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gijsbo
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-04-20

Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 13:59

Hi,

Mijn dochter van 7 wil graag een pony. Echter, een eigen pony is kostbaar en ze kan nog (lang) niet goed genoeg rijden.

Wat ze het liefste doet is rondstappen met een pony. Stiekum vindt ze met een pony aan de lijn lopen het allerleukste. Wat ze minder leuk vindt is klassikaal/prive lessen (rij nu naar A, dan naar B; rechtop zitten, inademen etc.).

Ze snapt dat lessen nodig zijn om écht te leren rijden. Tegelijkertijd: paarden zitten bij haar in het bloed (tante is paardenarts, moeder reed vroeger ook veel etc.). Zelfs getraumatiseerde paarden reageren goed op haar. Ze heeft engelengeduld. Ze zit nu bij een manege waar ze goed voor paarden zorgen, maar ze kan daar (helaas) nooit met de paarden de natuur in. Ook kan ze daar niet vrij rijden (alleen maar les).

Wat zouden jullie adviseren voor mijn dochter?

Alvast bedankt! _/-\o_

G.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-04-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast naar de regels

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Lease pony / Bijrijder (omgeving Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:12

Leasen, verzorgpaard zoeken

Gijsbo
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-04-20

Re: Lease pony / Bijrijder (omgeving Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 14:15

bedankt. Wat ik me afvraag: zou iemand zijn/haar pony toevertrouwen aan een kind van 7 (+ouder)?

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:21

Als de ouders erbij zijn wel.
Maar een kind van 7 volledig vrij laten rijden is imo onverantwoord. Les (of minimaal toezicht van iemand die er iets van af weet) is gewoon nodig.

Hier in belgie mag je onder de 12 jaar zelfs niet eens gaan wandelen buiten qua verzekeringen dacht ik. Ben zelf een grote voorstander van die regel.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:22

Gijsbo schreef:
bedankt. Wat ik me afvraag: zou iemand zijn/haar pony toevertrouwen aan een kind van 7 (+ouder)?


Nee.
Ik vertrouw niemand "van buiten af" mijn pony toe. Alleen bekenden van stal (als mijn dochter en ik beiden niet kunnen). Er komt nooit iemand aan/op die wij niet kennen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Lease pony / Bijrijder (omgeving Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:56

Ik vind 7 jaar ook wel erg jong. Mijn dochter van 12 kan nu pas zelf een beetje een training indelen ( met 1x per week priveles waarbij ze tips krijgt) die een beetje nuttig is voor de pony en haarzelf . Ik zie jongere kinderen vaak maar een beetje doelloos rond hobbelen. Uiteraard helpt het wel als de ouders iets van paarden weten ( dat heeft mijn dochter dan weer niet).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Lease pony / Bijrijder (omgeving Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:53

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:01

Met een kundige ouder erbij: ja!
Mijn dochter is (net) 12, eigen pony, maar ik ben er altijd bij.
Laatst bijgewerkt door JosjeDZ op 08-04-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:01

wanneer je als ouders ervaring hebt met paarden vertrouwen mensen je wel eerder.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:04

Ik zou een shetje/andere kleine pony zoeken om te verzorgen, ev. tegen een bijdrage. Wel als je als ouder er altijd bij kunt zijn.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:16

rien10 schreef:
Gijsbo schreef:
bedankt. Wat ik me afvraag: zou iemand zijn/haar pony toevertrouwen aan een kind van 7 (+ouder)?


Nee.
Ik vertrouw niemand "van buiten af" mijn pony toe. Alleen bekenden van stal (als mijn dochter en ik beiden niet kunnen). Er komt nooit iemand aan/op die wij niet kennen.


Natuurlijk zijn er mensen die dit wel doen. Je reactie heeft weinig toegevoegde waarde omdat je je eigen antwoord als enige waarheid neerzet.

Ontopic: ik denk dat een verzorgpony of een leasepony een heel goed idee zou zijn TS. Zeker als ze dit met jouw begeleiding kan doen. Ik had destijds ook een leasertje (voor één keer in de week) van 10 jaar oud. Meisje was een echte beginner en reed enkel onder begeleiding en had heel veel plezier van hem. Er zijn zeer zeker mensen die hun pony zullen toevertrouwen zeker omdat je kindje niet alleen aan de slag gaat.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:19

Ik zou idd ook kijken voor een verzorg of lease pony.
Als je een beetje een leuke eigenaar treft kan ze ook nog fijne begeleiding krijgen.
Dingen alleen laten doen vind ik haar te jong en onervaren voor.
Maar onder begeleiding van of eigenaar of ervaren ouders helemaal prima.

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:56

Als de ouder voldoende ervaring heeft dan zou zo'n meisje juist precies zijn wat ik voor mijn pony zoek. Helaas blijken veel ouders te denken dat 'vroeger een paar jaar op de manege gereden' veel ervaring met paarden betekend maar dat is voor mijn pony iig niet genoeg. Hij is superbraaf met beginnertjes, ik durf er ieder kindje op te zetten en meteen mee naar buiten te laten rijden. Maar ik geef hem niet zomaar aan iedere begeleider mee, hoe braaf hij ook met het kindje is, zodra hij merkt dat de begeleider niet weet wat ze doen dan gaat hij etteren.

Ik denk dat dat voor meer mensen zal gelden, je dochter en haar ervaring doen er weinig aan toe, degene die met haar mee zal gaan en haar begeleid bij de pony en er buiten naast loopt is degene aan we de pony moeten kunnen toevertrouwen. Als dat goed zit dan zal het vast niet moeilijk zijn om een leuke verzorgpony te vinden.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:21

Ik zou idd zoeken naar een kleine pony of gepensioneerd paard waarvan de eigenaar wil dat er wat meer aandacht aan wordt gegeven. Alleen, dat hangt dan wel van jouw ervaring af. Ik raad je aan om in je zoektocht vooral jouw ervaring te promoten en niet zozeer die van je dochter. Succes!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:58

Is er in de omgeving geen andere manege waar ze wat meer spelenderwijs kan leren rijden en verzorgen?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:41

Ik denk dat uw dochtertje prima met een leuke shetlander\ A pony over weg kan. Mits ouder erbij, niet alleen voor de eigenaar voor het paardje maar ook voor uw dochter natuurlijk.
Daarnaast was ik 11 toen ik mijn eigen paard kreeg en er ook zelfstandig heen ging. 7 lijkt mij weer jong, maar ik zou kijken naar uw eigen dochter en niet in hokjes stoppen. Want sommige kinderen zijn op een jongere leeftijd écht al verantwoordelijk genoeg.

Er zijn vast wel een paar pony's in de buurt die aandacht te kort komen omdat ''grote'' meiden er 'niks mee kunnen'. Gezellig samen wandelen met pony en ouder(s) in het park, erop of ernaast, zou natuurlijk geweldig zijn voor haar. Ik zou eerder mijn shetlander(Als ik die had) toevertrouwen aan een 7 jarige en een volwassenen dan aan mijn eigen leeftijdsgenoten, jonge kinderen zijn nog zo puur van hart. :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 01:05

Inderdaad een shetlander bv zoeken om te verzorgen.
Heb hier de perfecte pony staan voor een kindje wat wil knuffelen, verzorgen en stapritjes. En hoewel ik mijn dame 100% vertrouw, bij een leeftijd van 7 zal een ouder erbij aanwezig moeten zijn.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 05:22

7 jaar is een leuke leeftijd om 1x in de week naar de manege te gaan. Maar verzorgen/ leasen zou ik niet doen. Tenzij mamma of pappa heel veel kennis en ervaring ervan heeft. Maar dat kan ik uit dit verhaal niet opmaken.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 06:36

Hier was op bokt iemand die voor haar kleine pony overwoog iemand te zoeken omdat haar dochtertje niet meer wilde rijden. Misschien zit ze wel ik jouw buurt? Ze heeft een topic over de pony Jip

Serita

Berichten: 813
Geregistreerd: 08-11-02
Woonplaats: Lelystad

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:24

Onze dochter wilde ook graag paard rijden, eerst toen ze een jaar of 5/6 was inderdaad steeds 'lesjes' van een half uurtje bij een soort pony club. Maar daarbij vooral niet geikte lessen, maar gewoon lekker een stuk naar buiten en dan oefenen met lichtrijden of een beetje sturen(pony werd wel vastgehouden natuurlijk!) Maar dat was toen om de zoveel weken meer dan genoeg. Vanaf dat ze 7 is wilde ze echt elke week rijden. Dan ging ze de ene week in een groepslesje met 3 anderen in de bak en dan idd meer naar les zoals wij kennen maar wel met veel.ruimte om.tussendoor weer te stappen en een beetje te kletsen en te prutsen. De andere week gingen we dan zelf met een van de ponys het bos in.

Nu ze 8 is, is ze verliefd geworden op een van de ponys daar. Een jong ding harstikke groen maar ze hebben een super klik :). Die least ze nu voor 2 dagen in de week. En ze vind het geweldig. Lekker doen wat ze zelf wil, en vooral handig worden met goed blijven zitten. Super leuk vind ze dat. Dan verzint ze weer een parcours met pionnen om te sturen en laatst zelfs springen. Alles met deze pony nog wel een aan touwtje gezien ie nog zo groen is maar ze vind het geweldig. En aan de hand issie stik braaf voor haar dus ze sjouwt er ook zelf mee aan de hand veel rond. Ene keer zijn we 3 uur zoet, andere keer is ze met een 1,5 uur wel klaar! Lekker meebewegen.

Lang verhaal kort, idd lekker Een leuke bijrijd/lease pony zoeken die niet al te groot is waar ze alles lekker zelf mee kan. Leren ze heel veel van!

Hier mijn duo:

Afbeelding

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:02

Renske_W schreef:
Ik zou idd ook kijken voor een verzorg of lease pony.
Als je een beetje een leuke eigenaar treft kan ze ook nog fijne begeleiding krijgen.
Dingen alleen laten doen vind ik haar te jong en onervaren voor.
Maar onder begeleiding van of eigenaar of ervaren ouders helemaal prima.

Hier ben ik het mee eens.

Gijsbo
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-04-20

Re: Lease pony / Bijrijder, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 21:31

Hi,
Bedankt allemaal voor de tips. We gaan eens kijken naar een verzorgpony / leasepony /bijrijder zoeken met focus op de skills van de ouders.

Heel erg bedankt!