Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 17:51

Hallo,

Ik zou graag wat verschillende ervaringen en meningen van mensen willen horen die ervaring hebben met bijrijders voor wedstrijdpaarden. Het paard waar het over gaat ga ik na een lange pauze wegens blessures van mijn kant weer starten in het M2, met de bedoeling het sportpredicaat te behalen. Ik speel al langer met het idee een bijrijder voor 1 a 2 dagen in de week te zoeken die haar gewoon ontspannen rijdt, hoeft absoluut geen zware training te zijn. Naar mijn mening heb je daar niet heel veel ervaring voor nodig, het paard is verder ook braaf en alle wilde haren al kwijt. Ik heb nog een (spring)paard, maar daar komt in ieder geval geen bijrijder op.

Een tijd terug heb ik er een ruiter op gehad. Had zelf al eigen paarden gehad en wedstrijden gereden tot en met het L1. Helaas geen succes, mijn paard liep de dag er op als een betonnen blok. Als mensen mij dit soort verhalen vertelden was ik altijd vrij sceptisch, maar het kan dus echt.

Is er wel een reële kans van slagen om een geschikt iemand te vinden of kan ik het idee beter laten varen? Ik vind het geen probleem om in iemand te moeten investeren, maar dan moet het er op den duur wel uit komen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:53

Geen probleem, zolang van te voren helder is wat de bijrijder gaat doen :-) Als de bijrijder lekker op buitenritjes gaat terwijl jij de training doet dan is er geen enkel punt :-)

Valegro ging tijdens zijn sportcarriere regelmatig op buitenritje met een oudere mevrouw :-)

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:00

Het lijkt me lastig maar niet onmogelijk. Als je zelf de mogelijkheid hebt om diegene in het begin zelf te begeleiden dan moet het lukken.

Je zou eens op de manege kunnen kijken naar ruiters die vriendelijk rijden. Die staan denk ik meer open voor jouw tips dan mensen die al jaren op eigen paarden rijden. Ik kan ernaast zitten maar dit gevoel krijg ik vaak. Ik heb zelf voor mijn pony een jong meisje gehad die op mijn ponys reed. Serieus, rustig meisje met een erg mooie houding en vriendelijk met haar hulpen. Nog niet zo veel ervaring maar erg leergierig. Die vond het ook heerlijk dat ze de kans kreeg om naast de manegeles op mijn ponys te mogen rijden.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:03

Ik denk dat je van tevoren voor jezelf heel helder moet beschrijven wát je zoekt en hoe je paard gereden moet worden. Wil je bijv. iemand die correct nageeflijk kan rijden en hetzelfde niveau haalt zoals jij? Wil je dat je paard scherp aan de hulpen blijft staan? Wat verwacht je qua wel/niet lessen? Wat mag iemand er wel of niet mee doen?

En communiceer deze verwachtingen ook heel helder naar een eventuele bijrijder, wellicht met een proefmaand oid.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:03

Heb je les van een instructeur? Misschien weet die nog wel een geschikt iemand. De bijrijder zou ook eens in de x tijd bij jouw instructeur kunnen lessen, als je dat een fijn idee vind.

Was bij mij toen ik begon met bijrijden de afspraak en ik vind het nog steeds fijn op deze manier :)

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Re: Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:12

volg graag even.

rij met mijn paint barrel race alleen heb ik niet elke dag door verbouwing de tijd om elke dag uitgebreide aandacht te geven (heb nog 3 andere paarden)

Anna_Leo

Berichten: 90
Geregistreerd: 10-10-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:13

Ik heb een tijdje 2 wedstrijdpaarden gereden, ik reed doordeweeks rond de 2-3 keer en in de weekenden gingen ze dan op wedstrijd. Ik vond dit zelf altijd heel leuk, omdat ik nul wedstrijdambitie had maar het wel leuk vind om op wat hoger niveau te trainen. En (gelukkig) ervaarde ze er nooit last van als ik had gereden en bleven de paarden gewoon heel fijn, dus dat was een perfecte combi :)

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 18:27

Bedankt, aan deze reacties heb ik zeker wel wat!

Ik zoek voornamelijk iemand die haar nageeflijk en over de rug kan rijden, hoeft nog niet perfect, maar in ieder geval wel ontspannen. Al beginnen we er mee dat dat paard de dag na een zwaardere training even al de spieren los kan lopen. Als het allemaal goed loopt zouden de zwaardere trainingen ook overgenomen mogen worden, dat zou waarschijnlijk zelfs beter voor mijn lichaam zijn. Springen zou wat mij betreft ook mogen, zolang er maar zuinig met het paard omgegaan wordt.

Ik had zelf ook al bedacht dat ik misschien beter af ben met een leergierige manege ruiter. Helaas is de plaatselijke manege een aantal jaar terug overgenomen waarna de kwaliteit flink gekelderd is. Dat maakt dat dan wel weer lastig.

Les nemen bij een van mijn instructeurs vind ik een goed idee. Die zijn daar toch wat beter in dan ikzelf.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:27

Mijn ervaring is dat juist de mensen met het gevoel een paard goed los te rijden, Zich niet melden. Alleen de ruiters die veel denken te kunnen, maar ondertussen niets bijdragen en eerder tegenwerken. Zogenaamd al M of hoger met jonge paarden hebben gereden en in het extreme geval (zoals ik ze een keer tegenkwam) niet eens echt door kon zetten en zelfs bang was. Uiteindelijk een scheef paard terug.

Je kunt geluk hebben. Maar die je jouw paard op m niveau ontspannen in de basis laten lopen... hebben of zelf een paard of zijn al bezet.

Mijn tip; begin er niet aan. Of je moet de ruiter kennen en weten wat ze kunnen.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:30

LiselotZorro schreef:
Bedankt, aan deze reacties heb ik zeker wel wat!

Ik zoek voornamelijk iemand die haar nageeflijk en over de rug kan rijden, hoeft nog niet perfect, maar in ieder geval wel ontspannen. Al beginnen we er mee dat dat paard de dag na een zwaardere training even al de spieren los kan lopen. Als het allemaal goed loopt zouden de zwaardere trainingen ook overgenomen mogen worden, dat zou waarschijnlijk zelfs beter voor mijn lichaam zijn. Springen zou wat mij betreft ook mogen, zolang er maar zuinig met het paard omgegaan wordt.


Ik had zelf ook al bedacht dat ik misschien beter af ben met een leergierige manege ruiter. Helaas is de plaatselijke manege een aantal jaar terug overgenomen waarna de kwaliteit flink gekelderd is. Dat maakt dat dan wel weer lastig.

Les nemen bij een van mijn instructeurs vind ik een goed idee. Die zijn daar toch wat beter in dan ikzelf.


nageeflijk- over de rug - ontspannen- spieren los lopen.

Ga je bij veel ruiters vandaag de dag niet vinden. Wel grootspraak. En dan achteraf toch slofteugels vinden... die ze niet mochten gebruiken omdat ze zoveel trokken.

Leergierige manegeruiter heeft heel wat stappen te maken voordat jij er wat mee kan.
Ik ben op dat vlak een pessimist, maar dat is puur uit ervaring uit eerste hand (mijzelf).

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Bijrijder voor wedstrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 18:37

Het paard staat in mijn tuin dus voor stiekem slof teugel gebruik ben ik niet bang.

Die grootspraak kwam ik inderdaad al veel tegen in de facebookgroepen voor bijrijdpaarden. Dat is ook wel waar ik een beetje huiverig voor ben. Ik wil niet eerst 20 man laten komen en dan uiteindelijk toch niemand hebben.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:43

LiselotZorro schreef:
Het paard staat in mijn tuin dus voor stiekem slof teugel gebruik ben ik niet bang.

Die grootspraak kwam ik inderdaad al veel tegen in de facebookgroepen voor bijrijdpaarden. Dat is ook wel waar ik een beetje huiverig voor ben. Ik wil niet eerst 20 man laten komen en dan uiteindelijk toch niemand hebben.


Die van mij stonden ook in de tuin. Maar je wil ze ook vrijheid en vertrouwen gunnen. En daar kon niet iedereen ren mee overweg.

En mijn beste ruiter kwam van ver. Was helemaal blij met haar en haar juiste gevoel. Helaas ging ze toch dichterbij rijden met een ander paard. Ook dat hield ze niet lang vol. Verder was ze perfect.
De rest viel echt tegen. Zelfs nog een Deurne leerling gehad..... die was het ergste met haar grootspraak. En wou haar vader rond laten rijden met mijn trailer. Terwijl hij al weken een gebroken sleutelbeen had. En zij had geen rijbewijs.

Tja... dus blijf altijd alert. Maar als je er een tref... wees er zuinig op.