Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 17:51

Voor mijn te dikke shet zoek ik een verzorgster die ‘m lekker gaat longeren, grondwerken, evt, wandelen of fietsen. Nu hebben er twee meisjes van 11 gereageerd.. had liever een wat ouder meisje gehad, zal zelf niet altijd thuis zijn en wil ook dat de verzorgster zich gewoon redt met de shet. Naast de shet loopt er ook een bejaarde haflinger, beide pony’s zijn wel heel lief maar 11 klinkt zo jong :Y) Stomme is dat ik zelf ook op m’n 11e een verzorgshet had.

Zouden jullie twee meisjes van 11 met een shet aan de gang laten gaan, ook als ze alleen op het erf zijn?

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:57

Onder toezicht wel, alleen zeker niet. Daarvoor is 11 jaar echt te jong, vanaf 13 jaar zou dat kunnen als ze eerst ( een maand of 3 ) onder toezicht hebben laten zien dat ze de verantwoordelijkheid aan kunnen

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:00

Ik was zelf ongeveer 9 toen ik een verzorgshet had, mocht daar mee buiten wandelen, op den duur ook alleen. Nu heb ik weer een verzorgshet maar ik denk niet dat een jong iemand die zou kunnen longeren, want ze kunnen zich echt sterk maken. Dus ik zou gewoon kijken wat bij jou en je shet past en de meiden misschien op gesprek vragen, de ene 11 jarige is de ander niet en dan kan je zien hoe ze er mee om gaan!

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:06

Ik zou het niet doen. Ik werk met meiden van 7 tot 18 jaar(pedagogisch rijden) en met 11 kunnen ze nog enorm domme dingen doen. Daarbij denk ik dat ze er op gaan zitten als je er niet bent, ook al zeg je dat dat niet mag.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:10

Hangt van de meiden af. Ik ging op mijn 11e zelfstandig naar mijn pony toe.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:14

MarcoBorsato schreef:
Hangt van de meiden af. Ik ging op mijn 11e zelfstandig naar mijn pony toe.


Ja ik had dus op m'n 11e ook een verzorgshet waar ik alleen was. Heb nooit dingen gedaan die niet mochten, of me onverantwoordelijk gedragen. Maar 11 klinkt mij nu superjong in de oren haha lastig! Liever heb ik een wat ouder meisje maar krijg niet echt veel reacties.

Morgen komt een meisje van 11 met haar moeder kennismaken, ergens denk ik dan: als haar moeder denkt dat zij hier oud en verantwoordelijk genoeg voor is zal het wel goed zijn toch?..

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:26

Nee ik zou ze zeker niet laten. Als ze een moeder hebben die handig is met paarden en die altijd mee gaat zou ik dat weer wel een optie vinden trouwens!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:38

Hier hebben we altijd verzorgsters vanaf een jaar of 10 gehad. In het begin blijf ik er meestal de eerste paar keer bij, maar daarna doen ze het altijd zelfstandig.

Mijn zus ging al zelfstandig naar onze pony's toe vanaf haar 8ste. Dus ik denk dat de leeftijd op zich zelf niet zo veel zegt. Hier hebben we ook een keer een oudere verzorgster gehad van 13 , maar dat werkte juist helemaal niet.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:57

troi schreef:
Nee ik zou ze zeker niet laten. Als ze een moeder hebben die handig is met paarden en die altijd mee gaat zou ik dat weer wel een optie vinden trouwens!


Moeder zal er de eerste paar keer bij zijn. Ikzelf niet. Lastig lastig.

VikTheGold

Berichten: 13
Geregistreerd: 14-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:12

In mijn ogen hangt het niet echt van de leeftijd af. Uit eigen ervaring heb ik al negenjarigen gezien die heel verantwoordelijk om kunnen gaan met shets. Ook zijn er mensen van mijn leeftijd die er niets van kunnen, grof gezegd. Hangt in mijn ogen vooral van karakter, ervaring en verantwoordelijkheid af. Misschien kan je de eerste paar keer hun in het oog houden om te zien welke dingen ze al onder de knie hebben en hun persoonlijkheid te achterhalen?

Veel geluk toegewenst :)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:35

VikTheGold schreef:
In mijn ogen hangt het niet echt van de leeftijd af. Uit eigen ervaring heb ik al negenjarigen gezien die heel verantwoordelijk om kunnen gaan met shets. Ook zijn er mensen van mijn leeftijd die er niets van kunnen, grof gezegd. Hangt in mijn ogen vooral van karakter, ervaring en verantwoordelijkheid af. Misschien kan je de eerste paar keer hun in het oog houden om te zien welke dingen ze al onder de knie hebben en hun persoonlijkheid te achterhalen?

Veel geluk toegewenst :)


Ja zal in het begin wel zorgen dat ik thuis ben idd. Kan de bak goed zien vanuit huis. Maar heb geen zin om als ‘babysitter’ elke keer met die meisjes en de pony bezig te zijn, dan kan ik de shet net zo goed zelf beweging geven :Y)

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:37

Toen ik zelf 8 jaar was ging ik ook gewoon alleen naar onze shetlander, rijden etc, ook over de weg. Denk dat 11 prima kan. Op die leeftijd ging ik alleen met de shetlanders naar de keuring omdat mijn vader niet kon.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:53

Ik zou de dames in kwestie gewoon eens langs laten komen! Ik was zelf 10 toen ik mijn verzorgshetlander had, maar ik heb er zelf wel echt onverantwoordelijke “penny” dingen mee gedaan :=
Ik heb nu 3 jaar een bijrijdster voor mijn haflinger. Zij kwam hier toen ze 12 jaar was. Ik had er eerst ook een hard hoofd in maar ik was een beetje klaar met het komen en gaan van studerende/werkende bijrijders. Mijn huidige bijrijdster was destijds al zo verantwoordelijk en verstandig. Mijn paard vond het veel leuker dan een dressuurruiter. Ze nam wel eens een vriendin mee en ze gingen uren wandelen, poetsen, wassen en lieten haar vrijspringen en mijn paard kan elke week weer een nieuw kunstje waar ik niks van weet _O-
Ik kan het je met mijn ervaring alleen maar aanraden. Er wordt in mijn ogen meer plezier met de pony gemaakt en op die leeftijd vertrekken ze ook niet snel ivm toch te druk met studie/werk etc. Mits de dames verantwoordelijk genoeg zijn en het voor jou goed voelt. Ook duidelijke afspraken over vriendinnetjes maken, anders heb je 10 pennymeisjes op je erf :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Verzorgster voor shetlander, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 13:33

Nou, de dames zijn langsgeweest. Beide pony’s gepoetst en met de shet wat kunstjes geoefend. Shet vond het wel gezellig :-) Ga het maar gewoon proberen, lijken lieve, rustige meisjes te zijn. Longeerlijn en -zweep besteld en dan kunnen ze hem mooi aan het werk zetten. Zorg dat ik de eerste keren gewoon thuis ben zodat ik het in de gaten kan houden.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:46

ik zag dit topic en ik weet dat ie al van wat maandjes geleden is maar ik ben wel benieuwd hoe het er nu mee gaat :)