Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:24

joyce B schreef:
Zo, bijgelezen.

Weet nu dat het dier inderdaad al bijgetraind wordt om op niveau te blijven en dit gaat om leerpony-leaseconstructie.

Ik denk dat veel mensen die hier reageren in een heel ander milieu leven dan waar TS haar leaser in zal vinden.

Er zijn veel goed verdienende ouders die voor hun 10-11 jarige kinderen hele dure pony"s kopen en hele dure begeleiding betalen. Hoe denken jullie dat die meisjes van 12 in de kaders zijn gekomen op Z2/internationaal niveau? Niet met een budget van 75 euro per maand en een verzorgpony hoor...

Die kinderen krijgen vaak elke week les a €80,-, €100,- per les of meer! Soms het hele weekend doorbrengend bij Coby en Marlies op stal of vergelijkbaar. Die hebben een zadel van €4000,- en een vrachtwagentje van €20.000 Dat is een heel andere wereld!

Als dit een super leerpony is op een luxe manege/stal, waar de ouders zien wat stalling kost of moeder misschien zelf al een paard heeft, dan is dit misschien een buitenkansje om zonder investering van €15.000,- of meer! En zonder risico, je kind toch met goede begeleiding in korte tijd door te laten groeien naar Z niveau of misschien wel internationaal niveau. Als dat je ambitie is als kind en ouder, dan is dit een buitenkans voor een fractie van de kosten.

Als de combinatie klikt en de begeleiding is goed, meisje heeft wat aanleg, dan kan zo'n meisje in 1,5 jaar van B naar de Z rijden. En daarna heeft ze de pony's wellicht voor het uitzoeken bij fokkers die hun pony graag in the picture gereden willen zien en opgeleid naar naar Z niveau.

Maar goed. Dit zal het voorstellingsniveau van de gemiddelde Blokker vast te boven gaan.

Mijn instructrice vertelt regelmatig hoe het gaat daar bij die topstallen en in de internationale ponywereld. En je zag die meiden vroeger al op concours. Met meerdere pony's en vrachtwagen (of luxe trailer) met hun naam er op.

Voorstellingsniveau te boven? Iedereen weet dat geld en te hopen talent poorten naar kaders opent . Maar een ouder die zadels van 4000 en een vrachtwagen van 20.000 heeft koopt in negen van de tien gevallen zijn eigen pony’s.Dat risico van 15000 voor een eigen pony kunnen ze ook wel hebben. En de aanbiedingen van ponyfokkers om hun “ talent” door een talentvol kind te laten rijden zijn er bijna niet of er moet de laatste 20 jaar heel veel veranderd zijn.
Ik ken wel een aantal ruiters uit het verleden die de duurste fei pony’s onder de kont kregen en ze allemaal aan gort reden. En ook meisjes die het gewoon op een simpel dier geleerd hebben en een hele goede jonge pony kochten om vervolgens na vier jaar nog een jaar kader reden. Wanneer ouders ambitie hebben dan kopen ze een m/z pony voor hun 10 jarige, een D welteverstaan en droppen ze op een bekende stal waarna ze binnen de kortste keren Z 2 rijden. Dan begin je niet op een grote E .

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:30

Bigone dat lees ik dus tussen de regels door dat dit een buitenkans is voor ouders met minder geld om toch regelmatig hun kind te laten rijden. Dat is vlgs mij de boodschap.
Ik heb vroeger naast Hercule voor mijn zoon van de manege Cleo een pony <3 geleasd jaren aan een stuk. Zij hoorde echt bij de familie , reed met hem wedstrijden en als we buiten gingen rijden met Hercule na de wedstrijden of door de week ging mijn zoon of ik op haar mee voor een rondje. Dat kostte toen 150 euros geloof ik en ik vond het een koopje (eigen paard is zoveel kostbaarder, iets dat jij ook weet). Die manegepony bloeide helemaal op.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:42

Klopt, had iets te snel gelezen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:58

Klopt. Voor minder extreem rijke (maar wel goed verdiende) ouders met ambitie een mooie tussenweg.

Leasen van een manegepony, wat toch ook geregeld gebeurd, is vaak ook al prijzig. Stalling van een eigen (minder "goede" ) pony ook. En dan de volledige verantwoordelijkheid en investering in tijd en geld. Op deze manier blijft het "leuk"

En met 3x per week heeft meisje ook nog tijd voor muziekles en een andere sport

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:05

Andere overweging: mijn ouders hebben eerst een leasepony betaald (M niveau) tegen de volledige stallingkosten. Ik zeurde natuurlijk al jaren om een eigen paard en ze dachten “eerst maar eens zien of haar paardenliefde de pubertijd doorstaat en of ze de verantwoordelijkheid aan kan”.

Toen ik op mijn 18e nog steeds paardreed en door weer&wind naar stal ging hebben ze een paard voor mij gekocht.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:18

Helemaal eens met de laatste posters.

Als je voor een klein bedrag tov de werkelijke kosten een goed doorgereden pony kunt rijden. Zonder de risico's te hoeven dragen van blessures en een oplossing te hoeven vinden voor als je e ruit groeit *\o/*
Ik zie kansen hoor.

Maar wat al 'gunners' en 'belachelijk dat je er geld voor durft te vragen' mensen ook vinden.
Het is heeeeeeel simpel: De pony is in eigendom van ts en zei kan dus doen en laten en vragen en niet vragen wat ze wil.
Al vraagt ze het gehele stal bedrag. Dat mag.

Je kom er vanzelf achter of iemand geïnteresseerd is. je hebt maar 1 iemand nodig dus de rest van de wereld mag het idioot en belachelijk vinden. Als ts en de andere partij tevreden zijn is het prima.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:12

pol013 schreef:
Helemaal eens met de laatste posters.

Als je voor een klein bedrag tov de werkelijke kosten een goed doorgereden pony kunt rijden. Zonder de risico's te hoeven dragen van blessures en een oplossing te hoeven vinden voor als je e ruit groeit *\o/*
Ik zie kansen hoor.

Maar wat al 'gunners' en 'belachelijk dat je er geld voor durft te vragen' mensen ook vinden.
Het is heeeeeeel simpel: De pony is in eigendom van ts en zei kan dus doen en laten en vragen en niet vragen wat ze wil.
Al vraagt ze het gehele stal bedrag. Dat mag.

Je kom er vanzelf achter of iemand geïnteresseerd is. je hebt maar 1 iemand nodig dus de rest van de wereld mag het idioot en belachelijk vinden. Als ts en de andere partij tevreden zijn is het prima.


En zo is dat. Valt me sowieso op dat de gemiddelde bokker die reageert slecht financieel inzicht heeft en zeker niet representatief is voor de werkelijk markt.

Jessix

Berichten: 16431
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:58

pol013 schreef:
Helemaal eens met de laatste posters.

Als je voor een klein bedrag tov de werkelijke kosten een goed doorgereden pony kunt rijden. Zonder de risico's te hoeven dragen van blessures en een oplossing te hoeven vinden voor als je e ruit groeit *\o/*
Ik zie kansen hoor.

Maar wat al 'gunners' en 'belachelijk dat je er geld voor durft te vragen' mensen ook vinden.
Het is heeeeeeel simpel: De pony is in eigendom van ts en zei kan dus doen en laten en vragen en niet vragen wat ze wil.
Al vraagt ze het gehele stal bedrag. Dat mag.

Je kom er vanzelf achter of iemand geïnteresseerd is. je hebt maar 1 iemand nodig dus de rest van de wereld mag het idioot en belachelijk vinden. Als ts en de andere partij tevreden zijn is het prima.

Ja dat zei ik een paar pagina’s terug al. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als je krijgt wat je er voor vraag dan zit je goed toch?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:52

pol013 schreef:
En zo is dat. Valt me sowieso op dat de gemiddelde bokker die reageert slecht financieel inzicht heeft en zeker niet representatief is voor de werkelijk markt.


Dus als men een andere mening heeft, is er gelijk sprake van slecht financieel inzicht?
Ik verbaas me eerder over het omgekeerde; het gemak waarmee men ervan uit gaat dat deze ouders dit bedrag wel even kunnen ophoesten. Zover ik begreep heeft TS duidelijk iemand op het oog, dan kan je toch het beste met die mensen kortsluiten wat je gaat doen met een bijdrage? Mochten die mensen geen €250 euro extra per maand (bovenop de overige kosten) kunnen ophoesten, zal TS of consessies moeten maken of proberen om iemand te vinden die dit er wel voor over heeft. Met het risico dat diegene er niet is in haar regio.

Volgens mij is de discussie vrij simpel; doe vooral wat je niet laten kan, maar ben je bewust van de risico’s. Risico dat je niemand kan vinden, maar ook met betrekking tot vallen/blessures/verzekeringen enzovoorts.

Gezien TS nergens meer op reageert al pagina`s lang, heeft de discussie nog maar weinig nut toch? Of was dit de bedoeling, even een reltopic openen, gezien dit soort topics altijd lijken te eindigen in discussies waarbij de een de ander uitmaakt voor van alles..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:52

Niemand maakt hier toch iemand uit? Ik ben het helemaal eens met vorige posters. Wordt een beetje moe van al dat 'gratis' en 'gunnen' verhaal. Dit is een sportpony, op een all-in sportstal. Ze zoekt enkel een ruitertje, geen trainer, geen verzorgster, geen klusjesdoender,... Dit is een mooie kans voor ouders die overwegen een pony aan te schaffen, maar eerst eens willen zien hoe vastberaden kindlief is, zonder al de investeringen al te moeten doen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:35

Op voorgaande pagina’s in mijn optiek zeker wel; misgunners, profiteurs ed.

Ik ben het (door de duidelijkheid) overigens met geen van de partijen eens of oneens. Het is gewoon situatie afhankelijk en blijft simpel; kwestie van vraag en aanbod.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:35

@ miramii, de ouders hoeven het toch niet te doen als ze het bedrag niet op kunnen brengen. Dan zeg je gewoon nee. En ga je op zoek naar een goedkopere oplossing voor de dochter. Daarbij kennen we de ouders niet, TS wel, dus misschien gaat ze er helemaal niet makkelijk vanuit dat het bedrag opgehoest kan worden, misschien weet ze dat al wel.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:01

@mousmous Ik geloof dat dit exact is wat ik hierboven aangaf. Als ze deze mensen graag wilt, zal ze daarmee moeten overleggen wat kan. Zo niet, kan ze kijken wat ze kan krijgen hiervoor. Bij te hoog inzetten zal ze geen reactie krijgen, tot het moment dat er mensen in die regio zijn die het aanbod en de prijs passend vinden. Als ze laag inzet, zal ze veel reacties krijgen, maar niet het maximale eruit halen.

Dat laatste over die ouders is een beetje uit zijn verband gerukt. Ik reageer daarmee op een tendens in dit topic. Ervan uitgaan dat het gratis moet, is net zo min logisch als ervan uitgaan dat iedereen dit kan ophoesten. Je weet niet wat TS precies wilt, wat die ouders kunnen en of TS perse dit meisje wilt. Wat dus maakt dat het dus lastig maakt om advies te geven, zeker gezien TS niets van zich laat horen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:59

Ik denk dat TS dit ook precies zo aan het doen is. En ze zal niet perse dit meisje willen, ik begrijp dat ze een advertentie gezet heeft, dus kan ook een ander worden. Het enige wat ze vraagt is wat anderen hiervoor zouden vragen. Meer niet.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:52

Het hangt een beetje van de situatie af denk ik.

Als je een bijrijder NODIG hebt, kan je al niet meer heel veel vragen.
Je hebt al een bijrijder die de pony op niveau houdt - heb je dan de 10-jarige nog nodig? Als in, écht nodig omdat er anders te weinig met de pony gereden wordt?
Indien ja: dan zou ik een 50 euro per maand vragen + verplichten om te lessen. Want dan zit je in totaal toch met 3 ruiters, en het kan niet de bedoeling zijn dat de 10-jarige maar gaat liggen aanklooien en de pony verpest.
Indien nee: dan "gun" je het meisje de pony meer dan dat je haar nodig hebt. Ook dan zou ik eigenlijk hetzelfde bedrag vragen als wat ik hier boven genoemd heb + de verplichte lessen. Waarom maar 50 euro --> omdat de lessen ook geld kosten.

Voor niks gaat de zon op.. maar 250 euro is echt te veel. Voor 250 kan je leasen, 7 dagen per week, met veel meer zeggenschap.
3 dagen per week = 12x per maand rijden --> 250 gedeeld door 12 = 20,83 euro per keer dat ze rijdt. Is dit dan vrij rijden, of les rijden? Indien dit 12 lessen zijn, is het op zich wel redelijk qua prijs, voor een les met een manegepaard betaal je dit ook ongeveer, TENZIJ je haar nodig hebt om de pony voldoende beweging te geven. Dan verleent zij jou een dienst en is dit aan de dure kant.
Ik zie voor een ruiter hier ook wel een kans in, 3 dagen per week een "eigen" pony waar ze vrij veel mee mag doen MAAR het gaat hier over een 10-jarige die én van haar ouders verantwoordelijk is én niet alleen op buitenrit zou mogen, dat lijkt mij niet verantwoord. Dus er is een verschil tussen veel mogen en veel kunnen in dit geval.

Eerlijk? Mijn stalgeld kost me 190 euro per maand. Ik moet wel zelf de stal uitmesten en 's avonds zelf komen voeren. 's Ochtends doet de staleigenaar dit.

Ik heb zelf vroeger paarden bijgereden en verzorgpaarden gehad.
Paard 1: stond op een wei, waar ik ook alle klusjes deed. Een deel van het materiaal om het paard te rijden kwam uit mijn zak. Verder moest ik niets betalen. De eigenaar bracht me om de week met de vrachtwagen + paard naar een manege om te lessen. Hij betaalde hiervoor. Hij kon zelf niét rijden, had paarden voor de leuk. Win-win voor ons beiden. Ik ging zo vaak als ik kon - paard stond op een half uur rijden met de auto, ik had toen mijn rijbewijs nog niet dus mijn ouders moesten mij brengen. Ik ging 2-3x per week.
Paard 2: eigenaar ging 6 maanden naar het buitenland. Paard stond op een wei, ik en haar vader deden de klusjes. Ik ging een keer of 3-4 per week. Er was daar een buitenpiste. Ik moest niks betalen, want ik hield het paard in beweging, zorgde ervoor en deed klusjes.
Paard 3: stond op een 'luxe'stal. Geen klusjes hier. Enkel poetsen en rijden. Ik betaalde hier de helft van de stal, zal rond de 150 euro zijn geweest. Les nemen was niet nodig, onze niveau's (van mij, de eigenaar en het paard) lagen gelijk, hogerop geraken was nooit het plan. Verzorgen en bewegen was de bedoeling. Zij voorzag het materiaal.

Met mijn eigen paard heb ik 2 bijrijders gehad (niet tegelijk natuurlijk). Geen klusjes, dat werd door de staleigenaars allemaal gedaan. Binnenpiste, buitenpiste, longeer/loslooppiste, solarium. Ze kwamen 3x per week rijden, ik voorzag alle spullen. Ik betaalde daar 275 euro per maand. En natuurlijk ook alle overige kosten die bij een paard horen, smid ed, nam ik gewoon voor mijn rekening Hun bijdrage was 120 euro (van de 275 dus). Het idee was om later, als ze een tijdje met mijn paard reden, ook op wedstrijd en buitenrit te gaan, maar zover is het nooit gekomen. Het ene meisje vond na 1 maand mijn paard te moeilijk, het andere meisje miste na 2 maanden haar vriendinnen die op een stal stonden te hard. Ik heb daarna nog een meisje gehad van een jaar of 12, die een keer of 3 in de week kwam rijden onder mijn begeleiding, daar kreeg ik 10 euro per keer voor. Maar daar was ik dus elke keer bij - dan kan ik net zo goed zelf rijden :+

Schimp
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:11

Wat jammer op te lezen dat er eigenaren zijn die vooral naar het geld kijken om te vragen aan bijrijders. Ik heb zelf nooit een bijdrage hoeven betalen omdat de eigenaar gewoon blij met mij waren. Als ik wel zou moeten betalen heb je ook inspraak. Je betaald immers voor iets dus mag je ook mee beslissen. De verhoudingen beginnen dus al scheef omdat de meeste eigenaren dit niet willen. Zelf rijd ik een Z2 paard bij wat veel werk is. Ik investeer wekelijks in lessen maar ik voel me net zo verantwoordelijk voor het paard als de eigenaar. Daarbij is de beslissing van de eigenaar altijd leidend. Overigens mest ik ook 3 stallen uit en de Paddock. Op basis van de trainingen en werkzaamheden ernaast vind ik het misschien nog wel logischer dat ik zelf betaald krijg dan andersom. Een goede bijrijder die helpt, zich verantwoordelijk voelt voor je paard is wat waard lijkt me. Daarbij als je wel geld vraagt moet je ook niets extra's verwachten. Grote kans dat je dan bijrijders hebt die opstappen en je paard weer op stal zetten en dat is het.

Pantykous

Berichten: 10484
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:29

Ja, je betaalt om te rijden en gebruik te maken van het paard. Je draagt verder totaal geen risico dus ik zie niet in waarom je inspraak zou moeten hebben verder.
Kijk, als je je relatie met bijrijder goed wil houden doe je dingen sowieso in overleg omdat je samen voor een paard zorgt maar de eigenaar heeft altijd het laatste woord.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:38

Pantykous schreef:
Ja, je betaalt om te rijden en gebruik te maken van het paard. Je draagt verder totaal geen risico dus ik zie niet in waarom je inspraak zou moeten hebben verder.
Kijk, als je je relatie met bijrijder goed wil houden doe je dingen sowieso in overleg omdat je samen voor een paard zorgt maar de eigenaar heeft altijd het laatste woord.

Nee maar als je als eigenaar niet de tijd hebt om je paard ter rijden (of in dit geval de dochter) en de pony is te veel pony voor haar dochter en je moet iemand inhuren ervoor, moet je daar als eigenaar voor betalen. Dan kan het bv ook een win win situatie wezen natuurlijk.

Is soms lastig..... Zoveel mensen zoveel meningen hihi

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:38

TS, heb je eigenlijk al iemand gevonden?

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:02

Babootje schreef:
TS, heb je eigenlijk al iemand gevonden?

TS is exact een maand geleden voor het laatst ingelogd geweest, dus ik denk niet dat er nog een antwoord gaat komen.