Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:04

Doubtless het gaat om een E pony, dus kan ook best hiervoor door een volwassenen gestart zijn tussen de paarden he.
Dit is gewoon gissen allemaal omdat ts weinig info geeft erover

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:25

Waarom wil je er geld voor vragen, wees blij dat iemand je helpt.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:59

In dit geval zoek jij iemand die de pony erbij traint, zodat die braaf blijft voor je dochter. In dat geval zou ik absoluut niks vragen. In dit geval zou het zelfs zo mogen zijn dat jij de bijrijder betaald om de pony te trainen.
Als het nou andersom was, iemand zoekt een verzorgpaard, en jou paard kan wat meer aandacht gebruiken is het anders. Dan zou je er evt. een bedrag voor kunnen vragen.

Als deze bijrijder wilt lessen/wedstrijden rijden kan ze deze kosten zelf op zich nemen. Fair enough lijkt mij.
Daarnaast is het niet het probleem van de bijrijder dat jij een dure stalling kiest. Als je het niet kan betalen moet je een andere stal zoeken, of geen pony aanschaffen.

Ik rij ook een pony bij voor iemand anders, omdat ik een stukje training kan toevoegen waar de eigenaar zelf niet toe in staat is. In jou situatie is het eigenlijk niets anders.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:06

bigone schreef:
En dan vraag ik me werkelijk af waarom ze de pony gekocht heeft, drie dagen iemand die hem op niveau houd, drie dagen een betalende bijrijder, eventueel met wedstrijden, waar blijft eigen dochter in dit verhaal, één keer poetsen op zondag?? Ik vind het een aparte keuze maar misschien ben ik daar te nuchter voor. Onze kids kregen geen pony zo op de groei, ook al was er een uitgelezen kans om een Z pony te kopen, het moest wel passen en niet van anderen afhangen om de pony te rijden en in vorm te houden. Los van alle kosten vraag ik me werkelijk af wat haar eigen dochter hier aan heeft.


Dan ben jij niet de enige die daar te nuchter voor ben. Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zou dan ook eerder voor een pony kiezen wat beter bij d’r dochter past en waar ze lekker zelf mee kan rijden en lol mee kan hebben. Mja wij weten niet wat de achterliggende gedachte is van TS om voor deze keuze te gaan.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:12

Edit; ik zie nu pas dat je al een gratis bijrijder hebt en er dan ook nog iemand bij wilt die wel moet betalen... Beetje vreemde situatie. Ik ben het eens met de reactie hierboven van bigone & pindabear.. ik denk dat je toch nog eens heel goed moet afvragen wat je doel met deze pony is voor dat je bedenkt wat je met de bijrijders wilt doen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:21

Heel lang geleden (toen de dieren nog spraken) en ik nog geen eigen paarden had, heb ik ook jarenlang een paard gehad op 'halve stal'. Ik betaalde de helft van het stalgeld aan de eigenaar én de helft van alle kosten (hoefsmid, DA,...). Het harnachement e.d. was van mijzelf, en ik betaalde zelf voor mijn lessen. Ik had het paard wel voor mij alleen, en mocht ermee op wedstrijd en buitenrit zoveel ik wilde.
Ben ik nu de enige die dat een mooie regeling vind? Ik heb het paard al niet moeten aankopen, en ik had een paard wat stukken beter was dan de manegepaarden voor de helft van de normale prijs.
Paardrijden is een dure hobby en ik vind het een beetje rare redenering dat je mensen maar gratis op jouw paard moet laten rijden. In geval van TS staat het paard op een volpension stal, en moet de bijrijder ook geen klusjes oid doen. Dat was in mijn geval destijds ook. Ik had een 'eigen' paard, maar moest maar de helft van de normale kosten betalen. Persoonlijk vond ik dat een mooie situatie.
In die tijd was ik ook nog 'verzorger' bij een handelaar/fokker. Daar deed ik allerlei klusjes, maakte de ponys zadel- en verkeersmak. Daar werd ik niet voor betaald, uiteraard betaalde ik er zelf ook niet voor, maar als betreffende ponys dan verkocht werden, kreeg ik een commissie op de verkoop. Dat is een heel andere situatie.
Denken jullie ook eens aan de manegehouder? Die waarschijnlijk kinderen laat betalen om op zijn paarden te rijden. Ook heel fijn voor hun zaak als al zijn pensionklanten dan hun paarden gratis gaan aanbieden...

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:23

dat lees ik nergens. Ik lees alleen dat de bijrijdster de pony in de lessen wil gaan gebruiken (geeft ze zelf les?) en allerlei andere dingen wil doen. Lijkt me prima... betalen

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:30

Adelaide71 schreef:
Moet zo lachen. Natuurlijk is er iets voor te zeggen om een bijdrage te vragen, want zoals al gezegd, paardrijden elders kost ook geld en nu is er een leuke pony beschikbaar die ook nog eens op redelijk niveau gestart kan worden. Wat ben ik dan gek geweest in het verleden: heb zelfs ruitertjes betaald om pony's door te rijden en te starten, ook startkaart, lessen en concoursen werden door ons betaald. Maar wij vonden het leuk en onze pony's werden er beter van. Zou ik het zo weer doen? Nee, zeker niet, omdat ik niet meer het risico wil lopen dat een ruiter van onze paarden valt en daar (blijvend) letsel aan over zou houden. En als ik het toch ooit wel weer zou willen doen.... dan zou ik een betere verdeling in de kosten willen maken.



Maar zoals je zegt: daar werden de ponys beter van. Plus dat je het zelf in de hand houdt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:31

sevke schreef:
Heel lang geleden (toen de dieren nog spraken) en ik nog geen eigen paarden had, heb ik ook jarenlang een paard gehad op 'halve stal'. Ik betaalde de helft van het stalgeld aan de eigenaar én de helft van alle kosten (hoefsmid, DA,...). Het harnachement e.d. was van mijzelf, en ik betaalde zelf voor mijn lessen. Ik had het paard wel voor mij alleen, en mocht ermee op wedstrijd en buitenrit zoveel ik wilde.
Ben ik nu de enige die dat een mooie regeling vind? Ik heb het paard al niet moeten aankopen, en ik had een paard wat stukken beter was dan de manegepaarden voor de helft van de normale prijs.
Paardrijden is een dure hobby en ik vind het een beetje rare redenering dat je mensen maar gratis op jouw paard moet laten rijden. In geval van TS staat het paard op een volpension stal, en moet de bijrijder ook geen klusjes oid doen. Dat was in mijn geval destijds ook. Ik had een 'eigen' paard, maar moest maar de helft van de normale kosten betalen. Persoonlijk vond ik dat een mooie situatie.
In die tijd was ik ook nog 'verzorger' bij een handelaar/fokker. Daar deed ik allerlei klusjes, maakte de ponys zadel- en verkeersmak. Daar werd ik niet voor betaald, uiteraard betaalde ik er zelf ook niet voor, maar als betreffende ponys dan verkocht werden, kreeg ik een commissie op de verkoop. Dat is een heel andere situatie.
Denken jullie ook eens aan de manegehouder? Die waarschijnlijk kinderen laat betalen om op zijn paarden te rijden. Ook heel fijn voor hun zaak als al zijn pensionklanten dan hun paarden gratis gaan aanbieden...

Op de manege waar ik vroeger in pension stond, moesten bijrijders dan aan de manegeeigenaar betalen voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de echte eigenaar en diens familieleden mochten zonder bijbetaling de bak etc. gebruiken.En je mocht je eigen paard ook niet verhuren, want dat ging dan ten koste van de manegelessen....Nou waren ze daar wel heel streng.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:34

Pindabear schreef:
bigone schreef:
En dan vraag ik me werkelijk af waarom ze de pony gekocht heeft, drie dagen iemand die hem op niveau houd, drie dagen een betalende bijrijder, eventueel met wedstrijden, waar blijft eigen dochter in dit verhaal, één keer poetsen op zondag?? Ik vind het een aparte keuze maar misschien ben ik daar te nuchter voor. Onze kids kregen geen pony zo op de groei, ook al was er een uitgelezen kans om een Z pony te kopen, het moest wel passen en niet van anderen afhangen om de pony te rijden en in vorm te houden. Los van alle kosten vraag ik me werkelijk af wat haar eigen dochter hier aan heeft.


Dan ben jij niet de enige die daar te nuchter voor ben. Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zou dan ook eerder voor een pony kiezen wat beter bij d’r dochter past en waar ze lekker zelf mee kan rijden en lol mee kan hebben. Mja wij weten niet wat de achterliggende gedachte is van TS om voor deze keuze te gaan.

Het meisje waar de pony eigenlijk van is heeft er zo toch niets aan, als allerlei al of niet betalende bijrijders erop rondrijden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:45

MarcoBorsato schreef:
Wat zijn halve eigendomsrechten? Hoe zie je zoiets voor je?

Niet.
En dus ben ik gekke loetje niet en zal dus niet 250 euro betalen voor een pony 3 keer in de week bijrijden waar je uiteindelijk puntje bij het paaltje helemaal niets over te zeggen hebt.

Voor zoveel geld zou ik inspraak willen over het hoe en wat van het beest.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:52

Als ik een super goed paard kan rijden en mee op wedstrijd kan etc, heb ik daar wel wat voor over. Maar als er nog 2 mensen op rijden, denk ik niet, dat dit werkt.

Als je 10 bent en van de pony kan leren en je ouders kunnen het betalen...... heb je misschien wel een pony, die je anders zelf nooit zou kunnen kopen.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:10

Meisje is 10 jaar ???? Kan je het haar niet gewoon gunnen??? Dat je geld wilt zien van een kind van 10 ... ik denk dat je bij de ouders van de bijrijdster moet zijn ;) en als die het niet breed hebben hoe leuk is het dan om vrijgevig te zijn en een ander ook een leuke tijd te gunnen +:)+ al helemaal als ze je ook helpen toch? Win win :D
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 13-02-20 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:14

Sunnda schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wat zijn halve eigendomsrechten? Hoe zie je zoiets voor je?

Niet.
En dus ben ik gekke loetje niet en zal dus niet 250 euro betalen voor een pony 3 keer in de week bijrijden waar je uiteindelijk puntje bij het paaltje helemaal niets over te zeggen hebt.

Voor zoveel geld zou ik inspraak willen over het hoe en wat van het beest.


Haha een eigenaar heeft wel meer kosten dan alleen de helft van de stalling hoor _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:41

Getup schreef:
Adelaide71 schreef:
Moet zo lachen. Natuurlijk is er iets voor te zeggen om een bijdrage te vragen, want zoals al gezegd, paardrijden elders kost ook geld en nu is er een leuke pony beschikbaar die ook nog eens op redelijk niveau gestart kan worden. Wat ben ik dan gek geweest in het verleden: heb zelfs ruitertjes betaald om pony's door te rijden en te starten, ook startkaart, lessen en concoursen werden door ons betaald. Maar wij vonden het leuk en onze pony's werden er beter van. Zou ik het zo weer doen? Nee, zeker niet, omdat ik niet meer het risico wil lopen dat een ruiter van onze paarden valt en daar (blijvend) letsel aan over zou houden. En als ik het toch ooit wel weer zou willen doen.... dan zou ik een betere verdeling in de kosten willen maken.



Maar zoals je zegt: daar werden de ponys beter van. Plus dat je het zelf in de hand houdt.


Exact en daarom vraag ik me af of de bijrijder van TS iets toevoegt, behalve de pony beweging geven. Bij dat laatste snap ik de overweging om een bijdrage te vragen. Wat ik niet snap is waarom de ene bijrijder wel moet gaan betalen en de ander gratis mag rijden? Of heb ik het nu verkeerd gelezen?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:07

Ik zie dat vaker tegenkomen, maar Ts heeft niks gezegd over of die bijrijder die de pony qua niveau bijhoud iets betaald, gratis rijd of zelfs betaald wordt.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:11

Ineke2 schreef:
Ik zie dat vaker tegenkomen, maar Ts heeft niks gezegd over of die bijrijder die de pony qua niveau bijhoud iets betaald, gratis rijd of zelfs betaald wordt.


Ze heeft gezegd dat die bijrijder gratis op die pony rijd. Maar inderdaad niet of ze diegene ervoor betalen

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:17

mavantos schreef:
Sunnda schreef:
Niet.
En dus ben ik gekke loetje niet en zal dus niet 250 euro betalen voor een pony 3 keer in de week bijrijden waar je uiteindelijk puntje bij het paaltje helemaal niets over te zeggen hebt.

Voor zoveel geld zou ik inspraak willen over het hoe en wat van het beest.


Haha een eigenaar heeft wel meer kosten dan alleen de helft van de stalling hoor _O-


Een bijrijder heeft ook wel meer kosten dan alleen het leasegeld hoor _O-

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:21

Misschien dat ts wat toelichting kan gaan geven, rijd ze hem zelf bij, hoeveel ervaring heeft haar dochter, op welke termijn neemt zij de pony helemaal over. Want dan kun je pony verhuren/verleasen tegen betaling aan een 10 jarige, die is over twee jaar ook op M, misschien wel Z niveau en rijd leuk wedstrijden en dan is het op want dochter neemt hem helemaal over. Meisje is dan 12, heeft twee jaar met hart en ziel gereden, ouders hebben er 6000 euro en de rest (wedstrijden,lessen,uitrusting) ingestoken en buiten twee jaar rijden en ervaring opdoen blijft ze met lege handen achter. Want geloof me, twee ruiters gaat wringen. Die ouders zou ik adviseren wanneer ze dit geld uit kunnen/willen geven, koop er zelf eentje die bij de grootte van een 10jarige past. Dan heb je ook de investering en word die pony beter vang je bij verkoop ook een bedrag om weer te investeren. En mensen kunnen dan wel zeggen, misschien hebben die ouders geen zin in dat paardengedoe, dan moeten ze haar op de manege laten rijden want bij een leasepony en zeker de wedstrijdsport moet je er gewoon zijn.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:29

Hoezo gaat dat wringen, bigone? Ik heb dat van mijn 10/11e tot 15/16e gedaan en dat was geen probleem. Vaste dagen en in overleg dagen ruilen of extra. Ik heb gewoon wedstrijdervaring op gedaan, veel gelest en enorm veel geleerd. En over bij de grootte passen, ik heb vroeger vriendinnetjes gehad die een grote pony kregen en die hielden tot hun 18e waarbij ze in het begin veel hulp nodig hadden en vriendinnetjes die elke keer een passende pony kregen. Die laatste vonden dat telkens heel leuk natuurlijk, maar waren vreselijk overstuur omdat die pony's weggingen en ze dat niet goed aan konden op die jonge leeftijd. Maar ook bij die kleine pony's was veel hulp nodig van ouders.

Wat voor kosten heeft een bijrijder dan? Dat het meer kosten is dan het leasegeld?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:38

Citaat:
Wat voor kosten heeft een bijrijder dan? Dat het meer kosten is dan het leasegeld?


Lessen, wedstrijd kosten, vervoer naar de wedstrijd.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:41

Leasegeld 250
cap, rijkleding, laarzen, eventueel een zadel waar zij goed op past, lessen, lidmaatschap vereniging, wedstrijdinschrijfgelden, benzine voor naar wedstrijden, privélessen, en zo zullen er nog wel een aantal dingen zijn die tevoorschijn komen.

per jaar minimaal 4000 euro. En dan hou ik het nog heel krap aan.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:51

Ik reageerde op deze post.

gerpiegorp schreef:
mavantos schreef:
Haha een eigenaar heeft wel meer kosten dan alleen de helft van de stalling hoor _O-


Een bijrijder heeft ook wel meer kosten dan alleen het leasegeld hoor _O-


Daar wordt niet over wedstrijden oid gesproken. En een cap, rijkleding en laarzen enzovoorts zijn ook dingen die je gebruikt als je niet least. ;) Die kosten heb je natuurlijk wel, maar niet speciaal voor het paard. Die kosten heeft een eigenaar ook allemaal. Ik snapte die reactie dus niet helemaal als reactie op een eigenaar heeft meer kosten dan de helft van het stalgeld. Wat klopt, want alleen al voor het paard komt er nog van alles bovenop het stalgeld wat de eigenaar dan betaald en de bijrijder/leaser niet. Tenzij anders afgesproken.

Bigone, dat weet ik allemaal, want dat hebben mijn ouders jarenlang voor mij betaald en gedaan. Maar dat was niet hoe ik die vraag bedoelde zoals hierboven uitgelegd. Maar daar hoeft een eigenaar toch geen rekening mee te houden als de leaser/bijrijder wedstrijden wil rijden? Het is geen verplichting, maar de mogelijkheid is er. Een passend zadel voor de ruiter hoeft ook niet, het is wel fijner, maar als er een passend zadel is voor het paard hoef je niet perse een andere. (hebben wij wel gedaan en wij moesten dus ook de zadelmaker betalen als die mijn zadel kwam aanpassen) Mijn stuk aan jou ging meer over het wringen.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:06

Mijn ervaring is dat het toch gaat wringen naarmate de ruiters verder vorderen. Hangt ook van het niveau af maar dan even specifiek op deze pony betrekken. Z niveau, al veel kampioenschappen gelopen, word door ervaren persoon op Z niveau gehouden, daar spreekt een bepaalde verwachting uit mbt de toekomst.
Natuurlijk is een Z pony gewoon B bij een B ruiter alleen zal zo'n pony bij een fanatiek en redelijk getalenteerd ruitertje al snel op dat M/Z niveau zijn. En dan heb je drie ruiters, een ervaren, een lerende op b,l niveau en de dochter. Straks zijn ze allemaal verder en niemand, echt niemand rijd op dezelfde manier. Mijn persoonlijke mening is dat wanneer er drie ruiters of zelfs twee meer gevorderden op hetzelfde dier rijden dat dat ten koste gaat van het dier en de resultaten.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:11

Sclimpre schreef:
Hier in Belgie wordt dat een 'halve stal' genoemd.
Gebruikelijk is dan om de helft van het stalgeld te vragen.


Als ik het zo lees, betaalt TS per maand 520 euro aan stalgeld. Dan vind ik 250 euro niet overdreven.

Ik snap niet waarom iemand zomaar gratis zou mogen rijden terwijl de eigenaar de volle pot betaalt. Bovendien gaat het duidelijk om een goed doorgereden dier met kwaliteit, geen groentje waar nogal wat knopjes op gezet moeten worden, dus bijrijdster zou zich vereerd mogen voelen om zo'n pony te mogen rijden (of 3 ruiters voor 1 pony een goede zaak is, is weer een andere vraag...).

Hier staan de paarden aan huis, en toen ik nog meer paarden had, kreeg ik ook wel eens de opmerking "zoek iemand om je paard af en toe te rijden, dan heb jij meer tijd". Ik vond dit wel gekke logica, dat iemand gratis met mijn paard zou rijden zodat ik meer tijd had om stallen uit te mesten.