Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wit87
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-02-20

Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 12:52

Vraagje, wij hebben sinds kort onze pony gestald op een manege vol pension alles is geregeld.
Alleen doordat onze dochter nog iets te onervaren is en te jong om de volledige zorg voor de pony op zich te nemen zijn wij in contact gekomen met een bijrijdster via de manege.

Het gaat om een E pony, hij heeft vorig jaar z gereden en is kampioen geworden
NRPS pony.

De kosten voor pension stalling zijn 400
Daar komen nog kosten voor de stampmolen/ weidegang in het voorjaar bij 120 per maand
Dan hebben we natuurlijk de kosten voor de hoefsmid en de tandarts.

De bijrijdster wil ook zelf graag wedstrijden gaan rijden en 3 dagen de pony verzorgen en in de lessen gebruiken. ze kan zo met de pony naar de duinen of het strand alles is aanwezig.

Er hoeft geen stal uitgemest te worden of extra klusjes.

Wat zouden jullie vragen?

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:04

Ik zou zeggen; Niks.

Ik heb een paard voor mijn plezier gekocht en de stallingsgeld is dan ook aan mij. Ik heb ook een lange tijd gehad dat ik niet zelf kon rijden en heb een jonge meid er een tijd op laten rijden. Ze mocht er alles mee. Zij blij want zij had een paard waar ze alles mee mocht, naar de les, wedstrijdjes e.d. en ik blij omdat mijn paard beweging en aandacht kreeg.

Je kan het ook andersom bekijken. Blij zijn omdat dat meisje zo goed met jullie pony kan opschieten en hem mee op wedstrijd neemt, wellicht zou zij juist geld moeten vragen aan jou voor het blijven trainen van je pony. Daarom vind ik het persoonlijk zo omslachtig om geld te vragen aan een bijrijder.

Ik heb zelf vroeger ook bijrijdpaardjes en verzorgpony's gehad en ben blij dat ik daar nooit iets voor heb hoeven te betalen.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen kijk erop :)

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:05

Niets!
Jullie hebben deze bijrijder nodig om de pony te verzorgen en bij te rijden, want jullie dochter kan dat nog niet zelf. (vraag me dan gelijk af waarom jullie dan zo'n sportpony kopen en op een dure pensionstalling zetten, maar dat is off-topic). Dus in mijn ogen willen jullie dat ze betaalt om jullie een dienst te bewijzen. Dat lijkt mij bijzonder.
Haar eigen lessen, wedstrijdgeld, vervoer van en naar wedstrijdlocatie, zijn voor haar rekening. De rest voor die van jullie, jullie pony, jullie kosten.
Maar er zijn waarschijnlijk heel veel bokkers die hier heel anders over denken....

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:08

Met niks ben ik het niet eens tenzij zij de pony naar een nog hoger nivo rijdt en ontzettend goed kan trainen
Ik denk dat een brave Z pony met zulke stalling niet voor niks 3 keer per week gereden hoeft te worden

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:09

Eens met degene boven mij. Gezien je post begint met de reden dat jullie hulp nodig hebben, is het een mooie win-win constructie.

Als bijrijder heb ik altijd in win-win situaties gereden en max €50 p/maand betaald en dat was alles van all-in, zelf mesten, betrokken bij buitenzet roosters etc en heb altijd wedstrijden mogen rijden en lessen op eigen kosten.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:10

Ik vind ook dat tenzij de de pony echt "traint" dat je er best wat voor mag vragen. Anders is het voor haar een gratis eigen pony.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:12

Hier in Belgie wordt dat een 'halve stal' genoemd.
Gebruikelijk is dan om de helft van het stalgeld te vragen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:14

hoeft niet voor niets te zijn, als je als bijrijder een goede pony mag rijden, kun je daar ook iets tegenover zetten. Misschien een klein symbolisch bedrag? Tenslotte is het leven niet gratis, dus is er niets mis mee om een bedrag te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:15

Denk dat een beetje ligt aan de wat de ruiter kan. Is het een basisruiter dan zou ik iets meer vragen dan aan een ruiter die verdienstelijk rijdt.

De ruiter immers niets te doen aan de verzorging van de pony. Dus het lijkt mij niet meer dan billijk dat ook zij iets voor haar hobby betaald. Zij kan misschien ook iets verwezenlijken dat ze normaal niet kan betalen.
Het is een goede pony, waar de ruiter ook nog wat van leert, dus ik zou rond een vierde van het stalgeld gaan zitten.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:17

Ik vind het altijd zo dubbel. Ze verleend natuurlijk ook een dienst voor jou, ze zorgt voor de pony van jouw dochter en dat je dochter er zelf ook fijn op kan rijden. De pony wordt er neem ik aan ook beter van.
Dus moet je haar dan wel laten betalen?

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:17

De kosten eerlijk verdelen zit er natuurlijk niet in, want dan wil er niemand meer bij je paard bijrijden.

Wat ik echter begrijp is dat het meisje wat ouder is, maar in principe niet de pony iets bijleert? Ze heeft dan gewoon 3 dagen een pony waar ze alles mee mag. Ik zou een bijdrage vragen van €100 of gewoon vragen waar ze zelf aan denken/wat kan.

Als ze de pony echt wat leert en bijbrengt dan is het een ander verhaal en zou ik niks vragen.

xRoossie95

Berichten: 1371
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:17

Voor mezelf had ik altijd de grens op 50 euro gezet wat ik wilde betalen voor een verzorgpaard. Als het duurder werd, ging het af van mijn budget om te lessen. Dat vond ik zonde, maar zou ik ook zonde vinden als eigenaar van het paard; lessen zijn ook altijd handig

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:25

Ik zou er zeker voor laten betalen, tenzij de bijrijder iemand is die de pony op hoger nivo kan rijden en er een verkoop in het verschiet ligt om er winst op te boeken. Anders betalen. Hoeveel, bepaal je zelf. Maar als iemand een ervaren z-pony mag rijden en ook nog op wedstrijden uit mag brengen, dan lijkt het al op een leaseregeling die een stal hier in de buurt heeft. Die vragen 140 per pony per maand, en dan heb je de pony niet eens alleen. Maar samen met nog een leasenemer. Wij hebben een Z2 paard geleased aan iemand een aantal jaren geleden en die betaalde 175 per maand. Resultaat voor haar was dat ze in de b begon en z2 eindigde
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 12-02-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:27

Voor een pony die kampioen in het Z is geworden en waar wedstrijden op gereden mag worden vind ik dit zeer redelijk.
Zeker omdat er verder niks aan klusjes gedaan hoeft te worden.

Stel dat ze zo’n pony zelf zou moeten leasen is ze veel meer geld kwijt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:31

Ik zou niks vragen. Ik vind mensen laten betalen voor iets dat je zelf nodig hebt sowieso bizar.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:34

Ik houd voor mezelf de volgende 'regel' altijd aan:
Wat is het niveau van de bijrijder? Kan zij de pony wat bijbrengen > niks vragen (lessen wel op eigen kosten).
Rijdt ze voor haar eigen plezier als in zij kan ervan leren / pony heeft beter niveau > bijdrage tot 75 per maand.

De bijrijder hoeft natuurlijk niet zoveel te betalen, omdat jij toevallig voor een dure stalling gekozen hebt ;)

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:36

Ik zou rond de 100 euro per maand wel normaal vinden in dit geval.
De pony is al op niveau, en ze wil er wedstrijden mee rijden (ook op eigen kosten), dan mag er best wat tegenover staan.

Het zou wat anders zijn als de pony nog opgevoed moet worden of ongewenst gedrag af moet leren, maar daar is geen sprake van zoals ik het begrijp.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:37

JIj kiest voor een pony en hebt een "probleem" zo zie ik het en dat wordt opgelost door de dame die de pony bijrijdt. Om die reden zou ik er niets voor vragen. Daarnaast heb je profijt ervan dat de pony doorgereden wordt en dus hopelijk braaf blijft voor je eigen dochter.

Wat je aanvullend zou kunnen afspreken is dat ze bij jullie vakantie de pony extra doet of je dochter een keer helpt.

Ikzelf heb 3 verzorgers bij mijn paard en doe m zelf nog maar 2 dagen in de week. Geen haar in mijn hoofd dat ik iemand geld zou vragen terwijl ik een probleem heb wat door hen opgelost wordt. Dat zij er onnoemelijk veel plezier aan beleven, is ontzettend fijn want daar geniet mijn paard ook van!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:41

Ik denk 175 euro per maand inclusief 1 of 2 lessen. Dan zitten er 2 lessen in dat maandbedrag inbegrepen en dat motiveert wel om de pony goed te blijven rijden / te leren etc.

De bijrijdster heeft de kans om een goede pony te rijden op een luxe stal zonder extra klussen of roosters. Een mooie kans voor een sportruiter.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:44

Wij hebben afgelopen jaar eenzelfde soort constructie gehad, behalve dan dat de pony wat lager (M)geklasseerd was en de hele dag op stal niets stond te doen, er reed niemand op.
Wij betaalden de hoefsmid in het buitenseizoen omdat ze dan op ijzers stond, en we betaalden de wedstrijden, privelessen en alles daaromheen.
Dochter is binnen een seizoen van de B naar de L gegaan, werd opgenomen in een talentenplan en toen mocht ze van de een op de andere dag niet meer op de pony en stond ze met lege handen(dat had overigens niets te maken met dochter, haar rijden of de pony). Dat risico loop je ook als leaser/bijrijder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:47

MairiMacBran schreef:
Wij hebben afgelopen jaar eenzelfde soort constructie gehad, behalve dan dat de pony wat lager (M)geklasseerd was en de hele dag op stal niets stond te doen, er reed niemand op.
Wij betaalden de hoefsmid in het buitenseizoen omdat ze dan op ijzers stond, en we betaalden de wedstrijden, privelessen en alles daaromheen.
Dochter is binnen een seizoen van de B naar de L gegaan, werd opgenomen in een talentenplan en toen mocht ze van de een op de andere dag niet meer op de pony en stond ze met lege handen(dat had overigens niets te maken met dochter, haar rijden of de pony). Dat risico loop je ook als leaser/bijrijder


Je betaalde dus gewoon wat je zelf verbruikte en verder niet aan het onderhoud van de pony, als ik het goed begrijp.

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:53

Ik zou ook zeggen niks, Ik heb nooit voor mijn bijrijdpaarden hoeven te betalen en dat wilde ik ook nooit behalve lessen die kosten waren voor mijzelf. De eigenaren hadden zelf tijd te kort dus is hun probleem dat ze hun paard niet kunnen doen en ik hielp hun daarmee om hun paarden beweging te geven in mijn eigen tijd. Bovendien had ik zelfs een paardje die ik moest longeren en kreeg ik daar geld voor omdat de eigenaren op vakantie gingen en zij wilde dat hun paard ondertussen beweging kreeg.
Ik snap dat als een paard hoger geschoold is en ze wedstrijden willen gaan rijden je best wat kan vragen maar 50 euro zou ik genoeg vinden.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:54

Mindim schreef:
Je betaalde dus gewoon wat je zelf verbruikte en verder niet aan het onderhoud van de pony, als ik het goed begrijp.


Ja, klopt. Behalve dan dat wij een trailer hebben aangeschaft voor het vervoer van de pony, maar die behoudt zijn waarde wel.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:58

Max 50 euro.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:00

Als de ruiter die jullie pony gaat rijden op een hoger niveau rijdt dan jouw dochter, dan zou ik er niets voor vragen. Wedstrijden en lessen op haar eigen kosten.
Als ze de pony niet echt meer iets kan leren of op niveau kan houden, en zij dus van de pony leert, zou ik voor 3 dagen per week 75 euro als bijdrage vragen. (afhankelijk van de regio waar je in zit, maar aan de stallingsprijs te zien zit je in de randstad of soortgelijke omgeving)