Paard met trauma

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 10:49

Hallo allemaal,

ik heb hier nog nooit iets geplaatst dus als het verkeerd staat of als dit niet mag, laat het me weten.

Ik heb sinds 3 maand een verzorgpaardje erbij.
Helaas heeft hij een trauma opgelopen in Ierland.
De ene eigenaresse is met hem achterovergeslagen en heeft de moed opgegeven.
Nu ben ik zelf al 3 maand met hem bezig (met name veel longeren). Gelukkig steigert hij niet meer als er iemand op zit, maar helaas wel enorm veel bokken.
Ik vraag niets raars van hem, alleen stappen, maar dat vindt hij al doodeng.
De ene dag gaat het goed, de andere dag niet.
Omdat hij zo raar doet heb ik hulp van een instructrice, maar die weet ook echt niet meer wat er aan de hand is.
Hij is op allemaal punten al geholpen: tandarts (tanden zijn goed), zadelmaker (ook geen problemen), craniosacraal (hij zit niet vast), dierenarts en hoefsmid (zien ook niets).
Eigenlijk beginnen we nu steeds meer de hoop op te geven omdat we niet meer weten wat te doen.
Aan de hand is hij braaf, maar als er iemand op gaat zitten zie je hem bang/boos worden.

Nu is de vraag aan jullie: Hebben jullie enig idee wat de reden zou zijn dat hij niet bereden wil worden?
Of hebben jullie nog een idee wat wij zouden kunnen doen?
Misschien professionals erop zetten of een andere tip.

Alles is welkom want wij weten het niet meer.


Anoniem

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:53

Een osteopaat zou ook wel goed kunnen zijn. Ik heb zelf bij mijn Spanjaard (hoogstwaarschijnlijk dus ook trauma's) Karin Baas gehad. En heb een compleet ander paard terug gekregen.

Anders zou ik het vooral tijd geven, rustig aan doen en vooral niet opgeven. Grondwerk is ook goed om te doen.

Gee
Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:58

Is zijn rug en hals wel op foto's gezet? Met het blote oog was er bij mijn paard ook niets te zien en bleef de vraag waarom ze zo vaak staakte? Daar zijn door de vorige eigenaar ook eerst vele dierenartsen, fysio's, osteopaten, enz bij geweest. Pas op de röntgenfoto's was de oorzaak te zien.
Bokt het paard ook met alleen het zadel erop? Dus zowel als jij er naast loopt, maar ook met zadel aan de longe?

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:06

Een paard met zo'n verhaal zou ik toch minstens de rug en hals van op de foto zetten zoals hierboven ook genoemd wordt.
Mocht daar niks uit blijken zou ik iemand als Gert van het Hof er bij halen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:06

Is het te achterhalen of het dier wel is ingereden ?

Voor hetzelfde geld is er wel gezegd dat hij het zadel enzo kent ,maar weet/snapt hij totaal niet wat de bedoeling is ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:11

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 11:59

Bedankt voor de reacties!
De rug en hals zijn niet op de foto's gezet, dat kunnen we misschien nog wel doen.
Ook gaan we ons inlezen bij osteopaten.
Hij bokt niet met het zadel erop, alleen als er iemand op hem gaat zitten.
We kunnen niet meer achterhalen of hij echt is ingereden helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:01

nynke401 schreef:
Bedankt voor de reacties!
De rug en hals zijn niet op de foto's gezet, dat kunnen we misschien nog wel doen.
Ook gaan we ons inlezen bij osteopaten.
Hij bokt niet met het zadel erop, alleen als er iemand op hem gaat zitten.
We kunnen niet meer achterhalen of hij echt is ingereden helaas.


Begin dan voor de zekerheid gewoon bij 0. Dus eerst veel basiswerk aan de hand, dan longeren met zadel tje etc. Zal waarschijnlijk wel wat sneller gaan als een normaal beleer traject. Maar dat is niet erg. Soms is het goed om paarden mer verleden weer even vanaf nul te resetten zeg maar.

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:04

Zou dan in dit geval inderdaad rug en hals laten checken, zodat je zeker weet dat het geen pijn is. Het kan ook aangeleerd gedrag zijn of echt angst. Als fotos allemaal goed is echt behandelen als onbeleerd paard, dus vanaf 0 beginnen met hele kleine stapjes.

Iig top dat je al eea hebt laten checken en gehoor geeft aan de signalen van je paard!

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:26

Hoi TS

Wij hebben hetzelfde gehad met onze merrie die vrijwel niet gereden was.

Uiteindelijk naar het SMDC geweest waar ze eerst een inwendige scan hebben gedaan waarop te zien was dat ze kissing spines had en atrose in de si gewrichten. Ze bokte, steigerde, staakte en vaak onverklaarbaar gevoelig op de hoeven met name achter.
Ze was te dik, geen maagzweer.

Ze hebben haar behandeld met mesa en shockwave therapie, daarna 6 maanden voorgeschreven revalidatie oefeningen, plus dieet Ze is nu weer helemaal goed, train haar wel bij met grondwerk en equibanden.

Het gaat nu goed, ze loopt prima en is niet mee te dik.

Krijgt als voer Marstall faserlight, energie arm en zonder suiker (2 x een halve schipper) met een schepje magnesium in de ochtend en in de avond silicium (vloeibaar). verder 3 x 3 kilo hooi per 24 uur.
Wel loopt ze ook elke dag een uur in de stapmolen.

Weide beperkt en voor elk uur weide gaat het hooi een kilo naar beneden. Verder max 3 uur weidegang, de rest paddock.

Vanaf die tijd geen probleem meer gehad.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:30

Röntgen laten doen zou hier mijn begin zijn bij z'n paard. Uiteindelijk iets mindere investering dan alle andere dingen die nu eerst gedaan zijn. Tanden daar gelaten want is ook nodig.

Hoe lang is het paard al hier? Verhuis enz kan ook al dik trauma geven. En als er medisch uitkomt zien wat je dan nog wil en kan verwachten van dit paard en daar jou bestemming op aanpassen.

Soms zijn dingen niet in 1 week opgelost zijn. Denk hier aan jaren kleine stapjes en geduld bij sommige trauma paarden. Of het nooit helemaal kunnen halen van het doel wat je eigenlijk met het dier voor ogen had. Veel tijd erin niet 1 uur per dag in mini verwachting stappen.

Wat het paard ook meegemaakt heeft je ziet hem nu zoals hij is. Begin daar in mini stappen om te vormen (mits nogmaals niets medisch). Maak een mini stappen plan. Heel veel tijd vrij en maak een band.

Ik heb hier een merrie waar ik inmiddels 4 jaar en meer in heb zitten. Medisch in orde behalve slecht zicht! Daar heb ik mijn stappenplan met haar op aangepast toen ik dat bij arts uitvond. En zoektocht wat wel werkt en wat ik beter kon laten voor altijd. Daar ben ik gelukkig wat ze wel met me wil doen. Maar kijk ook hoe ze die dag in haar vel zit of het gaat of niet om iets te doen. Ze vertrouwd me nu wel. Een band bouwen is dan enorm belangrijk en duurt soms al lang om te maken met z'n paard. Want ze heeft dat vertrouwen nooit gekregen omdat ze niet gezien was wat mis was.

Schade en schande bijgeleerd. En maak heus nog weleens een inschattingsfout maar die zie ik als leer. Wat deed ik waarom ik die reactie kreeg van haar.

En ik verwacht van haar nu niet meer het perfect pony plaatje. Ik geniet van wat samen op de dag wel gelukt is. En soms is dit kort soms langer lontje om mee te werken per dag. Verwacht ook niet de 100plaatje wat ik eigenlijk van haar wilde. Een braaf buitenrit paard alleen.

Kan haar nu aanraken, voeten geeft ze nu braaf waar het eerst meppen was. Wandelde nu vertrouwd in mijn schoenen mee. Heb er flink wat keren aangehangen. Kan haar nu thuis vertrouwd rijden. Maar accepteren dat ze niet alleen naar buiten kan op rit, niet opgesloten staat wil zijn alleen niet gaat. Of niet alleen in wei kan blijven of op stal. Ze geen verandering in omgeving kan krijgen als het schemer of donker is want dan ziet ze het niet. En kan er gewoon in lopen. Shet is een begeleider geworden in wei bij donker.

Hoe wordt hij gehouden, wat krijgt hij te eten. Hoe lang mocht hij wennen. Wat verwachten jullie. Hoe is hij hiervoor gereden en getraind en is hij dit wel?

Vergeet daarna het trauma en behandel hem met zoals je hem nu ziet...wat gaat super goed en maak kleine onderdelen in wat moet verbeteren. Train per onderdeel stukjes maken. Niet ineens alles willen wees blij met de mini stap per x en herhaal die per dag op volgorde. Zijn gewoonte dieren en herhaal helpt je maar niet herhaal in den treur. Doet ze goed beloon en stop eens eerder dan je wilde.

En nog altijd wij maken allemaal weleens een inschattingsfout voor die dag. Kijk dan waarom iets gebeurde ga er iets verder vanaf staan en denk..mmm waar zat ik er langs? Was mijn positie wel juist, kent hij onze standaard rij manier wel of heeft hij andere knopen geleerd? Bij mijn merrie moet je niet aankomen met vol kuit geven dan lig je er naast. Daar komt het vanuit bekken open zetten als je ander tempo wilt. Dus nauwelijks benen maar bekken rijden. Ook voorstelling en buiging. Hand alleen nodig kort verder wat losser anders redt je het niet. En gaat ze rennen. Zij verwacht subtiel ookal kan ze zich soms als tank afsluiten van mij. Dan was het tijd om eerder te stoppen of om niet begonnen te zijn omdat voorwerk al niet in orde was die dag. Zoek naar kleine antwoorden om verder te komen. En blijf deze ook zien. Want soms zie je het zelf niet meer als je er elke dag mee bezig bent. Kijk dan eens terug waar je mee begon. Film kan soms helpen bij vinden antwoord en jezelf scherp te houden waarom je iets doet. Sla mooie goede momenten op. Gaat het mis check bij volgende c of jezelf al niet vast zet bang voor wat er kan komen.

Heb ook x paard gereden wat bang was opstappen. Zat je ging het prima. Deze was medisch in orde. Daar begon het met steeds voet in beugel dagen lang als dat al ging. Dus gewenning. En niet erop. Daarna hangen dagen lang. Ging dit al niet en paniekeren terug stappen en opnieuw. Uiteindelijk erop maar boven lichaam laag want in oog krijgen bovenlichaam of been in ooghoek paard was achterover slaan. Uiteindelijk hebben we die een opblaaspop opgezet die steeds terug kwam met bovenlichaam door de lucht erin. En alle kant mee op bewoog maar bleef zitten steeds opnieuw. Dit heeft de doorslag gegeven omdat die er niet afging en niet gewond kom raken zoals wij. Paard het zelf met de pop uitlaten zoeken tot hij rustig was. Dit aantal dagen gedaan en toen rustig pop met gewicht erop. Maar blijf kijken wanneer het paard daadwerkelijk de acceptatie doet. Ging dit mens langzaam opnieuw introductie. En paard was braaf.

Stap ook op met kruk zodat je niet hangt zadel dat kan voor sommige ook paniek zijn. Leer hem daar eerst correct met geduld naast te wachten en bouw vanuit daarop. Kan in het begin frustrerend lang duren voor je paard dat stukje al goed doet. Vind iets wat hij echt fijn vind en beloon hem daar mee bij goed.

Zoveel factoren en dus als je trauma paard hebt moet je creativiteit aan het licht komen. En volhouden. Maar ook accepteren als niet alles naar behoren wil veranderen of soms jaren kan duren voor echt stabiel wordt. Tijd veel tijd elke dag is hier antwoord. 1 uur is niet alles met z'n paard.

Maar bij alle paarden zijn ze wel eerst fysiek door de molen gegaan. Dus foto's tandarts behandelingen in dien nodig enz.

De vraag voor deze eigenaren is, hoe diep zit dit paard in hun hart? En hoeveel tijd, geduld enz hebben ze en zijn ze blij met hele kleine stappen te maken voor langer dan 1 jaar misschien langer of korter. Als begeleiding nodig eerste tijd van fysio enz hoeveel geld kan en wil je er in doen.

Niet dan zou ik paard ander plekje geven. Wel dan vast bijten en blijven zien per dag. Fout gemaakt film hierin kan helpen om eigen blunder te zien. Lukt een ingang niet pak andere, blijf creatief nin oplossing heb lange adem.
Maar het dier is zoals ie is NU. en bied zich aan zoals hij zich nu voelt .en blijkbaar is er iets nog niet over het hoofd gezien al die tijd ook voor jullie waar hij in zijn hoofd of lichaam iets niet kan laten werken. En paarden zijn vaak naar mensen welwillend maar soms niet kunnend. En is het juiste match paard en ruiter.

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 14:22

Marijke_1997:
We zijn wekelijks veel aan het doen aan de hand. Ik wandel met hem, knuffel hem en doe af en toe grondwerk met hem. Longeren doen we erg veel met zadel en vindt hij helemaal prima.
Maar vanaf 0 beginnen kan zeker nog eens werken, ik ga het proberen.

Jinks:
Bedankt voor je bericht! Geen idee of hij gevoelig is op zijn hoeven, maar ik merk er niets van met bijvoorbeeld buiten lopen en longeren.
Zou de hoefsmid voelen of een paard gevoelig is op zijn hoeven?
Hij is zeker niet te dik, we voeren hem zelfs iets bij omdat hij in de vakantie afgevallen was, dus te dik is het niet. Artrose kan natuurlijk wel...

Almighty:
Röntgen ga ik zeker overleggen met de eigenaresse. Het paard staat er nu ruim 3 maand. We stoppen zeker meer tijd in hem dan 1 uur per dag. Hij geniet er onderhand wel van als ik er ben. Hij hinnikt en komt naar me toe, dus dat is een goed teken. Ook wil hij graag geknuffeld worden. Hij wil wel graag werken, ook heb ik veel met hem gewandeld en gelongeerd. We begonnen met zadel maar dit vond hij prima. Eerst alleen erop zitten, ook prima. Nu stappen en dat blijkt een enorm drama voor hem te zijn. Ik verwacht nu ook zeker nog niet dat hij meteen een dressuurproef kan rijden en dat hij aan de teugel moet lopen etc. Alleen maar stappen voor nu.

Hij staat zo'n 12 uur buiten en daarna binnen met veel hooi. Hij krijgt Alpha Oil en ultimate. Wennen weet ik verder niet zo. De eigenaresse die erop reed gaf hem volgens mij niet veel tijd. Ze reed hem ook met slofteugel. Daar is hij dus ook mee achterovergeslagen. Ik verwacht van hem dat hij voor nu ontspannen gaat stappen. Later natuurlijk draf en nog later galop. Als hij kan stappen, ook buiten stappen want hij houdt van buiten wandelen. Hij hoeft absoluut niet in de topsport. Buitenritjes is het uiteindelijke doel. Hiervoor weten we niet hoe hij gereden is, wat het erg lastig maakt, maar hij is wel gereden.

Belonen doen we veel en stoppen wanneer het goed gaat ook zeker. Ik probeer inderdaad altijd te kijken wat er fout gaat, maar ik weet het niet. Mijn intructrice ook niet. Hij bokt uit het niets. Gewoon wanneer we op een recht stuk rijden, geen kuit eraan of hem vasthou bij zijn teugels. Van mijn instructrice mag ik niet filmen, ivm de angst die komt bij het bokken. Ze zegt namelijk dat het er soms behoorlijk aan toe kan gaan en dat de kans dan bestaat dat ik er helemaal niet meer op wil.

Wat ik zeker kan proberen is zo'n opblaaspop erop! Dat lijkt me ook nog een goed plan om eens te kijken hoe hij dat vindt. Heb je jouw paard gewoon in de bak gelaten met dat ding? Of wel longeren?

Opstappen gaat prima en dit doen we ook met een kruk inderdaad.

Tandarts is geweest en hij zat vast in zijn rug. Hier is hij 3 maand geleden aantal keer voor behandeld en sindsdien zit hij los. We geven hem zeker tijd. Wel geniet hij ervan als ik er ben merk ik. Hij hinnikt en wil urenlang knuffelen. Bij de eigenaar doet hij dit niet.

Ik ga zeker aan de gang met de tips. Opnieuw beginnen is het beste antwoord en de foto's van de rug etc. natuurlijk.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:53

Als je erop gaat, is dat dan aan de longe?
Als "tussenstap" zou je ook aan de dubbele longe nog kunnen werken, als je het op de methode van Emiel Voest doet(Freestyle) dan loop je er ook achter, dit is een goede manier om ze "zelfstandig" te leren lopen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 16:08

siskeh schreef:
Als je erop gaat, is dat dan aan de longe?
Als "tussenstap" zou je ook aan de dubbele longe nog kunnen werken, als je het op de methode van Emiel Voest doet(Freestyle) dan loop je er ook achter, dit is een goede manier om ze "zelfstandig" te leren lopen.


Nee, hij wordt namelijk erg boos als er iemand anders bij in de bak staat. Hij gaat gericht bokken naar diegene, dus werkt aan de longe niet.
Als er niemand op hem zit gaan longeren wel prima.

Dubbele longe heb ik nog nooit gedaan, maar het zelfstandig leren lopen is voor hem wel goed denk ik!
Kun je dat via filmpjes leren of moet je er gericht les voor hebben?

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:11

nynke401 schreef:
Bedankt voor de reacties!
De rug en hals zijn niet op de foto's gezet, dat kunnen we misschien nog wel doen.
Ook gaan we ons inlezen bij osteopaten.
Hij bokt niet met het zadel erop, alleen als er iemand op hem gaat zitten.
We kunnen niet meer achterhalen of hij echt is ingereden helaas.


Als je dat niet weet moet je hem benaderen als een onbeleerd paard. Hij heeft dus geen idee wat je van hem vraagt s je er op gaat zitten.

Gebeurd vaker met import uit Ierland. Vooral heel veel tijd nemen. Korte sessies. Wachten tot hij het verwerkt heeft voor je weer een stap verder gaat. En als je er zelf te weinig vanaf weet iemand zoeken met ervaring in dit gedrag

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:13

Citaat:
. Daar is hij dus ook mee achterovergeslagen. Ik verwacht van hem dat hij voor nu ontspannen gaat stappen


Dan verwacht je teveel. Als een dier niet weet wat ontspannen is hoe moet hij het dan doen?

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:19

nynke401 schreef:
siskeh schreef:
Als je erop gaat, is dat dan aan de longe?
Als "tussenstap" zou je ook aan de dubbele longe nog kunnen werken, als je het op de methode van Emiel Voest doet(Freestyle) dan loop je er ook achter, dit is een goede manier om ze "zelfstandig" te leren lopen.


Nee, hij wordt namelijk erg boos als er iemand anders bij in de bak staat. Hij gaat gericht bokken naar diegene, dus werkt aan de longe niet.
Als er niemand op hem zit gaan longeren wel prima.

Dubbele longe heb ik nog nooit gedaan, maar het zelfstandig leren lopen is voor hem wel goed denk ik!
Kun je dat via filmpjes leren of moet je er gericht les voor hebben?


Of je er gericht les voor moet hebben, tjaaa dat hangt ernstig van het paard af, is eigenlijk beter van wel.. Al vind ik dat als je zelf je goed verdiept je véél in een paar keer kan leren.
In welke regio zit je?

Edit: overigens wel bijzonder dat hij het niet toestaat dat iemand in de bak staat bij het rijden, dat betekend imo dat hij dan of overprikkelt is van te veel info, of er te veel spanning is en hij dat afreageerd, of hij heeft met dat stukje van zadelmak maken een dingetje vanuit eerdere ervaringen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 16:29

belle-boef:
Oké, gaan we doen. Het ontspannen stappen is een doel om naar toe te werken. Daar zijn tussenstappen voor nodig. Mijn instructrice is bekend met traumatische paarden, maar weet op dit moment ook niet waarom hij zo doet. Ze heeft zelf alleen maar traumatische paarden, maar nu geeft ze ook toe dat ze niet weet waarom hij zo raar doet. Het verschilt zo veel per keer. Wat zou een goede stap zijn voor nu om mee te beginnen? Er op zitten (stilstaand) totdat hij zich ontspant en dan eraf?

siskeh:
Het paard is er denk ik niet bekend mee, dus misschien moet het dan wel?
Ik lees me vaak wel enorm in bij zulke dingen en kijk veel filmpjes.
Ik zit in de regio Gelderland, Achterhoek.

Wij vinden het inderdaad ook raar. Misschien dat het komt dat hij dan niet weet naar wie hij moet luisteren. Degene die longeert of degene die op hem zit. Maar het afreageren kan ook zeker.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Saartjuh_b en 4 bezoekers