Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:29

Pony in kwestie is een ouder dier die momenteel wat problemen met zijn darmen heeft. Verandering van voer ed lijkt vooralsnog niet te werken en ik denk dat een deel van het probleem (of misschien wel heel het probleem) er in zit dat de pony te weinig beweging krijgt. Hij is gegaan van regelmatig een stevige buitenrit naar een aantal keer per week een rustige buitenrit naar een aantal keer per week wandelen aan de hand naar ... bijna niks meer.

Ik wil het in ieder geval eens testen wat het doet als hij weer meer beweging krijgt, waarmee ik bedoel 3/4x per week zeker een half uur - uur rijden (even opbouwen weer, want conditie is ook 0 natuurlijk) en daarnaast nog wat wandelen, longeren, lange lijnen, ... Die laatste dingen kan ik zelf wel een aantal keer per week, maar het rijden lukt me niet meer. Deels tijd, deels fysieke problemen, deels omdat de klik weg lijkt te zijn.

Dus even rondgehoord op stal, maar de opties zijn beperkt. De meeste hebben al een paard waar ze mee bezig zijn (en geen tijd voor een 2e, wat ik begrijp), anderen nemen gewoon 1 of 2x per week les en vinden dit prima en nog anderen zijn beperkt in wat ze mogen van hun ouders. Heb nu nog 1 optie die ik het wil vragen maar dan heb ik wel zowat iedereen gehad ... En dan wordt het dus een advertentie zetten en zoeken via internet.

Als ik daaraan denk heb ik iets van: gaat dat wel lukken? Kan ik het toch niet beter zelf doen? Gewoon mezelf een schop onder mijn kont geven en het doen? Ik heb echt moeite met zomaar een vreemd iemand aan mijn pony te laten, ookal ben ik er uiteraard de eerste paar keer bij. Maar ik heb schrik dat ze hem teveel gaan zien als gratis even rijden, en hem dan uit z'n paddock trekken, zadel erop gooien, een half uur rondraggen en dan weer snel snel de paddock in gooien. Of dat ze dingen niet opmerken die toch wel handig zijn om te weten, een aantal dingen zal ik zelf wel ontdekken want blijf natuurlijk wel gaan, maar toch. Zie het gebeuren bij paarden op stal waar mensen van buitenaf voor komen. En zal misschien toeval zijn maar het geeft me toch een gevoel van: zou ik wel ...

Hebben jullie deze problemen ook gehad? En dan toch de stap gezet? Ging dit goed? Of ben je toch tegen dingen aangelopen dat je denkt van "had ik maar niet ... "?


hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:45

Ik heb 7 jaar zelf een paard gehad en ik herken je zorgen. Ik heb uiteindelijk nooit een bijrijder gehad omdat ik dat nooit wilde om allerlei redenen. Nu ben ik al sinds 2014 ongeveer bijrijder geweest van verschillende paarden. 1 daarvan was een Tinker die ik van een lui en ongemotiveerd paard naar een gemotiveerde L2 tinker gereden heb. Ik heb haar uiteindelijk 4 jaar gereden en als ze niet verkocht was, had ik haar nog steeds gereden. Daarna ben ik opzoek gegaan naar een ander bijrijdpaard en ben ik terecht gekomen bij een kwpn merrie genaamd Golda, ik rij haar sinds februari en het gaat supergoed!

Ik denk dat een bijrijder/verzorger een goede oplossing is voor jouw pony. Zet in je advertentie gewoon duidelijk wat je eisen zijn en wat je verwacht van iemand. En ja tuurlijk is het eng om iemand vreemds bij je paard te laten, maar je weet nooit van te voren hoe iemand is, dus dat blijft altijd lastig. Het is denk ik ook echt een gevoelskwestie. Vooral in het begin kun je natuurlijk afspreken om alleen samen te gaan. Samen de conditie op te bouwen door weer te gaan wandelen/longeren/grondwerk. Dan kan de bijrijder ook wennen aan de pony en andersom. En daarna pas weer het rijden oppakken.

Gezien je verhaal zou ik je echt een bijrijder/verzorger aanraden, succes! :)

Calixae
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:01

Sowieso zou ik de advertentie dan voor 18+ doen, of evt. 20+.
Communicatie is gewoon super belangrijk met bijrijders. Duidelijk je verwachtingen communiceren. Desnoods ga je altijd samen. Gaat zij rijden, ga jij de stal of paddock mesten ofzo. Kan je een oogje in het zeil houden als je het niet vertrouwt. En het zien als even gauw gratis rijden lijkt me sterk als je gewoon een volwassen en verantwoordelijke dame (of heer) hebt. Ik ben zelf bijrijder en vind het belangrijk om op 1 lijn te zitten met het rijden. En het moet klikken met het paard maar ook met de eigenaar. Anders is er voor mij ook geen lol aan. Dus lang verhaal kort: communicatie, volwassen en een klik hebben. :+

Kom je hier vaker? <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:17

Bedankt allebei.
Probleem met vragen naar een volwassene is dat die volgens mij al helemaal schaars zijn, maar ook dat het een pony betreft. Dus alles groter dan 1.60/1.65m valt sowieso al af.

Heb al eens uit nieuwsgierigheid zitten neuzen tussen de advertenties van mensen die hier in de buurt een bijrijdpaard zoeken, maar was al snel uitgekeken. Weinig advertenties en die er staan weet ik niet of die wat zijn ... Kan altijd even reageren natuurlijk en dan zien. Maar om maar te zeggen. De zoektocht gaat volgens mij niet makkelijk worden en ik weet niet of ik het zie zitten om tig mensen te proberen om te zien of het gaat of niet... Weet ook niet of de pony dat ziet zitten :+

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:22

Ik heb een aantal bijrijders gehad en het probleem dat jij schetst gelukkig nooit gehad. Bij mij liep het stuk op geen tijd meer (studenten) of verhuizing. Geen tijd meer, was dan wel een tijdje dat het minder werd en uiteindelijk besloten uit elkaar te gaan. Die tijd van minder gaan was dan niet zo prettig.
Maar alle meiden, via advertentie of vragen, ging zorgvuldig met paard en spullen om.

Kijk, het gaat nooit exact hetzelfde zoals jij het zou doen. Dat kan ook niet, want jij bent het niet, zij is zij (of hij natuurlijk). Maar je kunt wel duidelijke afspraken maken over verantwoordelijkheden, wat er mag en niet mag (buitenrijden, in de bak, springen, bedenk het maar), afspreken welke dagen (vaste dagen, of vrij maar dan min 4x per week ofzo).
Wat betreft dingen opmerken: je hoopt dat je bijrijdster dat ziet, maar ga er niet vanuit. Het blijft jouw paard. Kreupelheid en grotere wonden mag je wel verwachten. Maar juist die kleine dingen zie je pas als je het paard écht goed kent. Dat kun je, zeker in het begin, nog niet van een bijrijdster verwachten.

En inderdaad, veel communiceren, in het begin samen gaan als je iemand nog niet kent, maar ook daarna af en toe appen hoe het is gegaan, enz.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:22

Ik moet zeggen dat ik doordat ik zelf 7 jaar een paard heb gehad al veel ervaring en verantwoordelijkheid had op mijn 15e (toen is mijn eigen paard overleden). Ik snap dat je geen penny/manege-meisje wil, maar er zijn genoeg meiden onder de 18 die al genoeg verantwoordelijkheid hebben om een bijrijdpaard te verzorgen en te rijden. Vooral als je iemand zoekt die niet te groot (en te zwaar is) voor je pony. Daarnaast zijn er zoveel mensen die een bijrijdpaard zoeken, dus er een vinden lijkt me niet zo moeilijk.

Maak van te voren gewoon een duidelijk eisen lijst en zet deze duidelijk in je advertentie. En wanneer je gevoel goed is bij iemand, een keer langs laten komen. :)

Anoniem

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:33

Hmmja, maar even afwachten wat die laatste persoon op stal zegt als ik haar even kan spreken en indien dat geen optie is maar een advertentie maken en zien wat er op af komt. Moet natuurlijk niet met elke reactie verder gaan als het niet goed voelt ...

Maar zoals dan gezegd wordt 'kreupelheid mag je wel verwachten', dat heb ik dus ook al anders gezien, en als er dan wat van gezegd wordt nog een grote mond hebben ook en gewoon verder doen. Dat soort bijrijders heb ik dus schrik van. Maar ik besef ook wel dat ze niet allemaal zo zijn.

Heb zelf geen probleem met jongere mensen, zelfs kinderen mogen van mij zolang ze wat kunnen rijden (dus zeg maar stap, draf, galop en wat figuren maken), maar dan wel met een verantwoordelijke ouder erbij. Ik zal er in het begin wel bij zijn maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze op termijn het doen zonder mij, en als ze dan heel jong zijn toch liever niet alleen ;)

Anoniem

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:16

Iemand een idee of het haalbaar is om iemand te vinden die 3 à 4 keer per week kan? Liefst dan ook een beetje gespreid vanwege het wat ouder zijn, maar dat is misschien helemaal een utopie?

En met meerdere bijrijders? Ik heb bv. wel mensen op stal die willen helpen, maar die kunnen dan maar 1x per week of misschien 2x .. Als ik dat kan combineren valt er misschien ook wel aan het aantal van 3/4 keer te komen, maar zit je wel met een paar verschillende mensen en 1 pony.. Ben ik ook nog niet uit of dat een optie is. Voordeel is dan wel dat ik die mensen allemaal ken.

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:33

Ik heb tot nu, afkloppen, alleen maar positieve ervaringen met onze bijrijders.
Twee vrouwen van 25 en 32, de één komt op dinsdag, de ander op vrijdag. Allebei rijden ze een van onze twee grote pony's, voeren ze het hele zwikkie en mesten ze even een rondje (de pony's staan hier aan huis).
Verder een meisje van 10 dat met haar moeder komt en 2x per week onze shet (die helaas niet meegroeit met mijn kinderen) rijdt, en een meisje dat met haar grote zus zo eens per week onze bejaarde shet aandacht komt geven.
Allemaal heel fijne meiden die lief voor onze pony's zijn, verantwoordelijk zijn, en trouw komen.
Ik denk dat je je over het 'zelf moeten doen' gevoel heen moet zetten en het gewoon moet proberen.
Maak voor jezelf een lijstje met punten/vragen die je belangrijk vindt, en kijk of je iemand vindt die binnen dat plaatjepast.
Ik heb ook meerdere gesprekken gehad, via app/telefoon en hier live thuis, met mensen die het om verschillende redenen niet geworden zijn. Je hoeft niet meteen tegen iedereen ja te zeggen en ook niet meteen iedereen te laten rijden. Eerst maar kennismaken, toch?

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:33

Ik kom zelf 4 tot 5 keer per week voor mijn bijrijdpaard. Aangezien ik ook de enige ben die haar rijdt. Ze is lastig met rijden en we hebben al een heel rpoces doorgemaakt, nu gaat het heel goed. Maar bij veel paarden vind ik 1 a 2 ruiters echt de max.

Ik weet natuurlijk niet wat je wil wat ze doen met je pony, maar voor alleen buitenritten of recreatief rijden kunnen meerdere ruiters prima denk ik, tenzij je paard daar mee om kan gaan.

Maar iemand vinden voor 3-4 dagen moet zeker haalbaar zijn!

marleen_usar
Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:40

Mijn paard is afgekeurd vanwege mijn bijrijder, ik heb er dus geen goede ervaring mee. Het koste me veel geld om er achter te komen wat hij had.

whoopie
Berichten: 237
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:51

Ik heb meerdere keren verzorgsters gehad. Goede en minder goede ervaringen (vooral in begin dat mensen niet komen opdagen dan is het ook snel over). Ik laat mensen niet snel alleen met mijn paard, dat kun je ook aangeven, je kunt ook 2 a 3 maanden dingen samen doen. Iemand weet dan wat je verwacht en je ziet hoe iemand met je paard omgaat. Verder kun je ook zeggen dat je 1 keer per week samen iets doet (ga je bv op de fiets mee, is ook gezellig) en 1 keer in de week dat iemand zelf met je paard aan de slag mag. Kun je iemand met een ander iemand koppelen dat iemand bv wel met je paard mag buitenrijden maar met iemand samen die je kent zodat je weet dat er bv niet gecrost word of zo met je paard. En vooral niet alleen iets laten doen als je er geen goed gevoel bij hebt. Als er een klik is kan het ook weer veel meerwaarde geven, succes.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:03

[***] schreef:
Iemand een idee of het haalbaar is om iemand te vinden die 3 à 4 keer per week kan? Liefst dan ook een beetje gespreid vanwege het wat ouder zijn, maar dat is misschien helemaal een utopie?

En met meerdere bijrijders? Ik heb bv. wel mensen op stal die willen helpen, maar die kunnen dan maar 1x per week of misschien 2x .. Als ik dat kan combineren valt er misschien ook wel aan het aantal van 3/4 keer te komen, maar zit je wel met een paar verschillende mensen en 1 pony.. Ben ik ook nog niet uit of dat een optie is. Voordeel is dan wel dat ik die mensen allemaal ken.

Volgens mij is jouw pony echt ideaal voor iemand die door omstandigheden geen paard of pony kan betalen, maar wel de tijd en kunde/ervaring heeft. Die zijn er echt wel :j

Begin eens met het opschrijven van wat jij zou willen dat een bijrijdster doet met je pony (rijden, wandelen, enz.), waar zij als persoon aan moet doen (leeftijd, lengte, enz.), hoe vaak (4 dagen en dan verspreid), wat zij kan verwachten van jou (contact, betrokkenheid, ga je samen, enz.), wat de kosten zijn (als die er zijn).
Van daaruit kun je een prima advertentie maken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:24

Je kunt evt ook eerst proberen of de problemen die je pony heeft überhaupt wel verdwijnen van meer beweging.
Misschien dat er wel wat mensen zijn die tijdelijk best wel een paar keer willen rijden, dat is natuurlijk toch anders dan voor vast. Als je hem zelf dan nog een aantal keer in de week kunt longeren oid kun je wel even kijken of het probleem zich dan oplost.
Anders heb je dalijk een bijrijder maar heb je er eigenlijk niks aan.

Evt meer naar buiten zodat je pony meer vrije beweging heeft kan misschien ook helpen maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel hij nu al buiten komt.

Verder heb ik op een minder fijne bijrijder na echt wel goede ervaringen!

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:27

Een bijrijder is zeker een goede optie, maar ik denk dat het wel goed is om na te denken wat je van een bijrijder verwacht. Het is ook prettig om dit te vermelden in de advertentie. Wat ik zou vermelden in de advertentie is:

- minimale leeftijd
- wel of geen bijdrage
- wat er met het paard gedaan wordt en wat jij verwacht van een bijrijder wat ze met het paard kan/mag doen
- hoe de dagen verdeling zou kunnen zijn
- wat jou visie is op het paarden welzijn/omgang

Wat in mijn ogen erg belangrijk is, is de klik tussen bijrijder en eigenaar, maar het belangrijkste met het paard. Communicatie is enorm belangrijk en liefde voor het dier is erg belangrijk. Dan ga je elkaar niet in de weg zitten. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat het heel belangrijk is om op 1 lijn te zitten, anders ga je last krijgen van elkaar..

Ik zelf begin niet aan bijrijders. Ik heb er voor gekozen om mijn paard dan maar te laten staan een extra dag. Ik merk dat ik enorm moet investeren in een bijrijder en daar neem ik simpelweg een bijrijder niet voor. Ik heb daar geen tijd voor. Ook verzekeringstechnisch is het niet handig. Mijn paard is over het algemeen (op wat grapjes na) braaf, maar mocht er toch iets gebeuren ben ik niet verzekerd als er ongelukken gebeuren. Iemand die rijtechnisch handig is en veel ervaring heeft met hengsten zou best met mijn paard kunnen werken.. Maar die mensen zijn schaars of hebben zelf een eigen paard.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Whupp
Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:46

Ik ben de laatste 5 jaar eigenlijk alleen maar bijrijder geweest van paarden (voor mijn 18e wel zelf paarden gehad) en eigenlijk zijn dat allemaal stuk voor stuk paarden geweest die stilgestaan hebben of een lastig lijf hebben of een complex (lastig klinkt wel heel negatief) karakter. ikzelf vond dit nooit erg en heb altijd rekening gehouden met paard en eigenaar. Afhankelijk van waar je zit, vind je denk ik echt wel iemand die dit leuk vind om te doen! Op Facebook zijn groepen waar je gewoon je oproepje kan plaatsen met je eisen, dan kun je aan de hand daarvan altijd nog bepalen of je iemand langs laat komen of niet.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:57

Aangezien je niet weet of meer rijden inderdaad gaat helpen, zou ik er voor kiezen om het zelf te doen. Na een korte tijd weet je al of meer beweging werkt of niet. Als het wel werkt (zou fijn zijn) dan kun je altijd op zoek gaan naar een bijrijder en dan kun je ook aangeven wat je te bieden hebt. Dat is in dit geval nog onzeker.

Pepfer
Berichten: 82
Geregistreerd: 28-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:57

Mag ik weten in welke omgeving je zoekt?

https://www.instagram.com/art_by_tamar/
Hier ⬆ vind je al mijn tekeningen en schilderijen!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:10

Ik zou dit misschien eerst eens met de dierenarts overleggen. Want gaan de darmproblemen wel weg met beweging? En zo ja, is "geforceerde" beweging voor 1 uur per dag dan goed/voldoende/optimaal of gaat het meer om systematisch meer vrij bewegen doorheen de dag?

Met andere woorden, als de darmproblemen de hoofdreden zijn om een bijrijder te nemen, dan zou ik ook zo zeker mogelijk willen weten dat een bijrijder daadwerkelijk de oplossing is voor de darmproblemen. Maar uiteraard kan je ook gewoon een bijrijder nemen om wat je zegt dat je de tijd en ergens ook niet meer de zin hebt. Dat doen heel veel mensen en heel vaak gaat dat ook gewoon goed.

Op bokt en op het internet lees je alleen de negatieve verhalen van eigenaars. En dan moet je 2 dingen in het achterhoofd houden:
1. negativiteit vindt sneller een weg naar het internet dan positiviteit. (Niemand gaat een topic openen met 'hey, weet je wat mijn bijrijder vandaag gedaan heeft? Ze heeft gereden en heeft mijn paard NIET met de zweep bewerkt, wat vinden jullie daarvan?' :+ )
2. eigenaars van paarden zijn ook maar mensen en zijn dus ook niet de almachtige god. Een slechte ervaring met een bijrijder wilt dus niet altijd meteen zeggen dat de bijrijder een slecht paardenmens is, maar dat eigenaar en bijrijder te ver van elkaar af stonden, er geen duidelijke afspraken werden gemaakt, de eigenaar misschien zelf aandeel heeft in het mislukken van de relatie, etc.

Dus niet te veel schrik hebben en moest het je niet bevallen of moest je een persoon tegenkomen waarmee het niet klikt, je hebt geen huwelijk afgesloten. Je kan altijd nog bepalen dat die persoon het hem niet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:44

Bedankt voor de reacties nog.
Het zelf doen is juist het probleem. Zit constant te twijfelen of ik het niet gewoon zelf moet doen. Mijn pony, schop onder mijn kont en ju. Ik wil het heel graag, maar er zit zoveel in de weg en daar is de pony op dit moment echt niet mee geholpen.

Ivm de DA heb ik besproken wat ik ging doen en wordt hij, indien geen verbetering, bij de entingen begin december uitgebreid gecheckt. Omdat je vaak leest dat zowat alle problemen bij paarden voortkomen uit teveel/verkeerd voer en te weinig beweging is hier alleen de optie van te weinig beweging nog over. Daarom dat ik dit ook alvast even wilde proberen zodat ik dat meteen bij het onderzoek kon erbij nemen. Maar misschien niet zo'n goed idee dan?

Qua beweging staat hij 24/7 buiten maar in een kleine paddock dus buiten wat rondstappen is er daar geen mogelijkheid. Meer beweging in de vorm van weidegang is geen optie omwille van zijn allergieën. Dus het moet echt uit het rijden of andere manieren komen.

Pony staat in Belgisch Limburg, het noorden. Voor meer info mag een pb altijd ;)
Inderdaad zijn de negatieve verhalen makkelijker vertelt dan de positieve maar het is niet alleen wat ik lees, maar ook wat ik zie hier op stal. De kinderen die vanuit de lessen doorstromen naar een (verzorg)paard doen het prima, die mogen van mij stuk voor stuk met mijn pony aan de gang. Maar die hebben er al 1 .. Degene die verzorgers van buitenaf heeft, tja, die mogen bij wijze van spreken nog niet eens naar mijn pony kijken. En het is misschien toeval, maar je weet nooit wat je binnenhaalt tot je het probeert. En die stap zetten vind ik moeilijk.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:57

Zet gewoon eens een advertentie, hang briefjes op in de supermarkt en kijk eens waar het schip strandt.

Door al jouw overpeinzingen komt het schip de haven nog niet eens uit.

Chop, chop.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:09

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties nog.
Het zelf doen is juist het probleem. Zit constant te twijfelen of ik het niet gewoon zelf moet doen. Mijn pony, schop onder mijn kont en ju. Ik wil het heel graag, maar er zit zoveel in de weg en daar is de pony op dit moment echt niet mee geholpen.


Veel hindernissen zetten we voor onszelf op, dat klopt. Ik zou echt zo graag willen dat je weer wat plezier in je paarden hebt.

[***] schreef:
Ivm de DA heb ik besproken wat ik ging doen en wordt hij, indien geen verbetering, bij de entingen begin december uitgebreid gecheckt. Omdat je vaak leest dat zowat alle problemen bij paarden voortkomen uit teveel/verkeerd voer en te weinig beweging is hier alleen de optie van te weinig beweging nog over. Daarom dat ik dit ook alvast even wilde proberen zodat ik dat meteen bij het onderzoek kon erbij nemen. Maar misschien niet zo'n goed idee dan?


Het is niet meteen een 'niet zo goed idee'. :D Maar ik zou hier de mening van mijn dierenarts heel belangrijk vinden. Checken of de redenering klopt: darmproblemen > meer bewegen > bijrijder.

[***] schreef:
Degene die verzorgers van buitenaf heeft, tja, die mogen bij wijze van spreken nog niet eens naar mijn pony kijken. En het is misschien toeval, maar je weet nooit wat je binnenhaalt tot je het probeert. En die stap zetten vind ik moeilijk.


Maar ook hier kan dat zijn omdat jij en je stalgenootje verschillende individuen zijn. Een verzorger moet een klik hebben met de eigenaar van het paard, niet zozeer met iedere stalgenoot. Een persoon waarvan jij zegt dat die nog niet eens naar mijn paard mag kijken, is voor de andere misschien wel de perfecte verzorger. Zovele mensen, zovele wensen. En daarnaast zijn er ook afspraken die je kan maken. Als jij iets niet wilt of juist wel wilt, dan kan je dat op voorhand duidelijk afspreken met je verzorger.

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:34

Zie mijn bericht eerder in dit topic voor positieve ervaringen. Allemaal via een Facebookgroep. Het kan echt. Maar kritisch zijn mag best. Er zijn echt mensen geweest tegen wie ik op voorhand heb gezegd dat het me geen match leek.
Een duidelijke advertentie helpt ook.

Anoniem

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:08

Dank je Gini, ik zou het ook heel graag willen maar weet intussen niet meer hoe. Het ligt inderdaad ook voor 90% aan mezelf, ben ik mij van bewust, maar de energie om het om te keren is er blijkbaar niet meer. Lichaam doet de laatste tijd echt moeilijk en weet niet mee hoe ik dat 'opgelost' krijg. En het beperkt echt wel.

En ja, het schip moet inderdaad nog vertrekken :P Ik doe mijn best. Van het weekend maar even verder kijken, kan altijd een stalgenootje er al eens even een paar keer op laten rijden om te zien of het gaat en dan nog het oordeel van de DA afwachten voor we echt grote plannen maken.

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:07

Pfoe.. Ik zou zelf niet zo graag zoveel dagen mijn paard uit handen willen geven, want dan heb je wel echt een goede bijrijder nodig. Ik zou er dan denk ik liever voor 2 gaan, dan compenseert de ene de ander in waar hij/zij goed en slecht in is.

En verder heb je onder bijrijders natuurlijk goede en slechte zitten, net zoals bij mensen in het algemeen. Gelukkig kun je bij het eerste contact al heel goed filteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers